تعداد بازدید: 2616

توصیه به دیگران 1

جمعه 16 مرداد 1388-0:0

ترادف انتخابات در لبنان و ایران

یادداشتی از:دکتر سیف الرضا شهابی،کارشناس سیاست خارجی-بابل


    اين جانب در قبل انتخابات رياست جمهوري ايران در 22 خرداد 88  معتقد بودم انتخابات پارلمان لبنان كه در 17 خرداد 88 و چند روز قبل از انتخابات ايران برگذار مي شود مي تواند بر نتيجه انتخابات ايران تاثير گذار باشد؛ اگر گروه 8 مارس ( گروه حزب الله ) بتواند اكثريت نسبي كرسي هاي پارلمان را به دست آورد امكان موفقيت جناح موسوم به اصولگرايان در ايران  را افزايش مي دهد وعكس آن يعني موفقيت گروه 14 مارس ومنتسب به آقاي سعد حريري  كه به غرب گرايش دارند  ممكن است موفقيت اصولگرايان را با چالش جدي روبه روسازد.

        در انتخابت لبنان گروه 8 مارس موفق نشد و در ايران احمدي نژاد به عنوان برنده انتخابات اعلام شد و مغايرتي به وجود آورد. اين مغايرت سبب شد تا آمريكا و غرب برشيپور اعتراضات در  بعد انتخابات بيشتر بدمندو پروژه ابطال انتخابات را با انگيزه هاي خودشان پي گيري كنند  .

         خروج آقاي وليد جنبلاط از گروه 14 مارس و اعلام مواضع جديد سبب سبك شدن وزنه 14 مارس در معادله قدرت در لبنان شد به خصوص انتقادي كه جنبلاط  از خودش كرد وسفر جند سال قبل به آمريكا و ملاقات با نئومحافظه كاران حزب جمهوريخواه را نقطه سياهی  ذكر كرد که ضربه ای به اعتبار غرب و طرفدارانش در منطقه وارد ساخت.

البته وليد جنبلاط به گروه مقابل يعني  8 مارس هم پيوند نخورد وليكن با مواضع جديد وزنه  8 مارس را سنگين تر كرد .

        آمريكا و غرب از وضعيت پيش آمده در لبنان در آستانه تشكيل دولت توسط سعد حريري كه متمايل به غرب است دچار سر در گمي شدند وحتي امكان دارد آقاي حريري از تشكيل و معرفي دولت انصراف بدهد که اين مسئله مي تواند ضربه عميق تربه نفوذ آمريكا و اروپا در منطقه وارد سازد .

       به نظر مي رسد آمريكا و غرب براي جلوگيري از انزواي بيشتر در منطقه از شدت مخالفت با انتخابات ايران بكاهند و كاهش مخالفت مي تواند بر تحكيم جايگاه اصولگرايان بيفزايد .هم چنين گروه هائي از مخالفان ايراني انتخاب احمدي نژاد را در داخل و خارج كشور مايوس و نا اميد سازد .

 اظهار نظر آقاي  رابرت گيس  سخنگوي كاخ سفيد در روز سه شنبه سیزدهم مردادماه مبني بر اين كه كاخ سفيد وي را رئيس جمهور منتخب ايران مي داند، در كنار ساير تحولات و عوامل تا حدودي به حوادث و رويدادهاي لبنان هم پيوند دارد.



    ©2013 APG.ir