تعداد بازدید: 2713

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 20 مرداد 1388-0:0

چرا برقراری رابطه سیاسی ایران و مصر ضرورت دارد؟

یادداشتی از دکتر سیف الرضاشهابی، کارشناس سیاست خارجی-بابل


    اگر قطع روابط ايران ومصر در زمان خودش يك حركت انقلابي و همراهي با كشورهاي جبهه پايداري واعتراض به برقراري روابط مصر و اسرائيل بود به نظر اين جانب ادامه آن خصوصا" بعد از قتل  انورسادات وتجديد روابط كشورهاي عربي با مصر به مصلحت جمهوري اسلامي ايران ومصر نبود زيرا مصر تاثير گذارتزين كشور عربي در معادلات جهاني و منطقه اي مي باشد و ايران هم از قدرت بالاي منطقه اي برخوردار است.

       تهران كه مدعي منادي وحدت در جهان اسلام و تحكيم وتقويت مسلمانان است باید مصر را در كنار خودش نگه دارد تادر مجموعه اي از كشورهاي بزرگ اسلامي نظير :عربستان-تركيه –پاكستان-اندونزي و...به امنيت جهان اسلام كمك كند وبه مقابله با تهديدات برخيزند.

       شايان ذكر است در 30 سال اخيرشاهد تغيرات شگرف و چشمگير در سطح منطقه و جهان بوديم حتي در سطح داخلي مصر و ايران تحولاتي رخ داده كه موانع را برطرف كرده و زمينه برقراري رابطه را فراهم ساخت .

       در اين ارتباط در دهه 70 شمسي در مقالاتي كه در مطبوعات به چاپ رسيد برضرورت برقراري رابطه تاكيد كردم و آن را به نفع هردو كشور مصر و ايران و جهان اسلام ذكر كردم .

        متاسفانه دو كشور طي 30 سال گذشته  به جاي اين كه در جهت اعتماد سازي گام بردارند بر اثر عملكرد ناصواب و سوءرفتار و گفتار دو طرف بر ضخامت و ارتفاع ديوار بي اعتمادي افزودند.البته برخي عوامل منطقه اي و فرامنطقه اي درتداوم اختلاف ايران و مصر بي تاثير نبودند . هرچند در برخي حوزه ها پيشرفتي در بهبود روابط داشتيم .

       آقاي احمدي نژاد در دوره اول رياست جمهوري براي تجديد رابطه اعلام آمادگي كرد،ليكن هم زماني اعلام آمادگي با ساخت و پخش برخي فيلم ها و اظهارات تحريك كننده برخي از اشخاص موجب شد تا  حركت  برقراري رابطه را كند يا متوقف سازد. جنگ 22 روزه غزه هم زمينه تيرگي رابطه را افزايش داد و تحركات سازنده قبلي را خنثي كرد .

       خوشبختانه پيام كتبي تبريك آقاي حسني مبارك رئيس جمهور مصر به آقاي احمدي نژادبه مناسبت انتخاب مجدد، نويد حركتي جديد  را در رابطه دو كشور مي دهد.

 اميد است دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران  از اين فرصت فراهم شده نهايت استفاده را ببرد و اجازه ندهد كج انديشان داخلي با حركات و اظهارات تحريك آميز از بهبود روابط جلوگيري نمايند .

مطمئنا پاسخ گرم و صميمانه احمدي نژاددر ارتقای سطح روابط تاثير فراوان خواهد گذاشت و اگر دستگاه ديپلماسي ما بتواند هر چه سريعتر سفير مبادله نمايد، گامي بزرگ در كاهش تنش منطقه و بين كشورهاي اسلامي  برداشته است وبه نفع فلسطينيان هم خواهد بود و توطئه هاي قدرت هاي فرامنطقه اي و اسرائيل را ناكام خواهد گذاشت .

به نظر مي رسد ملاقات و مذاكره آقاي متكي وزير خارجه با صائب عريقات مقام ارشد مذاكره كننده تشكيلات فلسطين  در حاشيه اجلاس كشورهاي غير متعهد در شرم الشيخ –مصر – در ارسال پيام مبارك بي تاثير نباشد.

يقينا" اسرائيل مخالف برقراري رابطه تهران –قاهره است؛ همان گونه كه به ملاقات متكي و عريقات عكس العمل نشان داد ودر اين مورد هم به نفاق افكني خواهد پرداخت و توسط رسانه هاي وابسته و عواملش بر نكات مورد اختلاف تكيه و تبليغ خواهد كرد.

 بر اين اساس ضرورت دارد همه دست اندركاران در قاهره و تهران با درايت به  موضوعات اختلافي بي توجه باشند و اين بار عزم را براي روابط سياسي جزم كنند تا تهديد تبديل به فرصت براي هردو كشور و جهان اسلام شود.



    ©2013 APG.ir