تعداد بازدید: 2905

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 25 مرداد 1388-0:0

طرحی با موافق و مخالف فراوان

اولویت ترافیکی بابل،احداث تقاطع غیر هم سطح یا تکمیل کمربندی شرقی جدید؟(یادداشتی از ایرج نیاز آذری،کارشناس ارشد دانشگاه مازندران)


بهبود عبور و مرور شهر بابل باساخت پل تقاطع غیر همسطح میدان کشوری واحداث پارکینگ عمومی درقالب برنامه سوم بوجه عمرانی سال 88 مرد تصویب شورای اسلامی قرار گرفت.

 باتوجه به تجربه ساخت پل روگذر مقاومت سیاست روگذر سازی برای روان سازی ترافیک درون شهری در دستور کار شهرداری وشورای شهر قرار گرفت؛تصمیمی که موافقان ومخالفان فراوانی دارد.

شهرداری با اجرایی کردن روگذر میدان شهید کشوری ومطالعه پلی دیگر براجرای سیاستش اصرار دارد و آن را گامی جهت برون رفت از وضع موجود می داند.

به نظر نگارننده هر چند اقدامات شهرداری برای توسعه وآبادانی شهر در خور تقدیر است، تکمیل کمربندی شرقی جدید که نیمه کار ه مانده اولویت بیشتری دارد،چراکه اثربخشی کمربندی وسهولت تردد درآن به مرتب روان تر از پلهای غیر همسطح می باشد.

از این رو مناسب تر می بود شورای شهر منابع اعتباری رابه سمت کمربندی هدایت می کرد.چه آنکه به گفته برخی شهروندان پل روگذر مقاومت کارایی چندانی نداردو انتظار این بود شهرداری مطالعه بیشتری برای احداث روگذر جدید می کرد.

مخالفان ساخت پل درمیادین وتقاطع ها بر این باورند که تازمانی کمربندی شهری وبرون شهری بابل احداث نشود ساخت این گونه پل فاقد کارایی واثربخشی بوده به نوعی هدر دادن منابع و زمان است.

 اتخاذ تصمیمات جدید ترافیکی،اصلاح وباز مهندسی برخی معابرمعادل پلها اثرگذار بوده هرچند تقاطع غیر همسطح به شرط وجود منابع واعتبار مکفی راهبرد درستی می باشد.

نگاهی گذرا به برنامه های نه گانه عمرانی شهرداری بابل به خصوص برنامه های اول وسوم نشان می دهد تکمیل کمربندی دراولویت شورا وشهرداری نبوده ودوستان فعلا پروژه هایی را مد نظر دارند که پیش چشم شهروندان باشد!

یکی از معایب نظام تصمیم گیری در کشور ما عدم دخالت مراجع علمی،صنفی وتخصصی وبها ندادن به نظرات مراجع غیر دولتی است.

نمی دانم آیا شورا وشهرداری بابل این تصمیم بزرگ خود را که آثار و پیامد های مختلفی دارد با مراکز دانشگاهی و نهاد های تخصصی در میان گذاشته اند ؟

 هر چند می دانم طبق قانون این طرح مشاور دارد،لیکن این را هم می دانیم که مشاوران بر اساس سفارش کار فرما عمل می نمایند.

نبود رسانه های تخصصی و حتی نشریات محلی فعال که نظرات شهروندان و صاحب نظران را منعکس نماید زمینه ای شد که سازمان ها و نهاد های عمومی که از منابع مردمی استفاده می کنند هر چه که صلاح بدانند بدان عمل می کنند حال آن که در قبال عواقب تصمیمات شان پاسخگو نیستند؛ تصمیماتی که عده ای را از کسب و کار می اندازد و امنیت شغلی انان را از بین می برد .

 در پایان این سطور از ریاست شورای اسلامی شهر و شهردار بابل تقاضا دارم جهت تنویر افکار عمومی و دفاع از برنامه های مصوب شهری در قالب سمینار علمی با حضور صاحب نظران و رسانه های گروهی از تصمیمات خود دفاع نمایند تا عرصه برای اتخاذ سیاست های کارشناسی تر و علمی فراهم شود .

شعار مستمر سال های اخیر هفته ی پژوهش این است که بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم .فرصت ها ومنابع در اختیار شورا و شهرداری امانتی است خطیر که مهم ترین راه حفظ ان حسن تدبیر و استفاده ی بهینه از منابع می باشد.


  • سه شنبه 16 اسفند 1390-0:0

    سلام به نظر من احداث پل میدان بسیج /پل قاضی کتی/پل میدان امام علی شهر امیرکلا میتواند بسیار در امر ترافیک شهری تأثیر گذار باشد

    • چهارشنبه 28 مرداد 1388-0:0

      در پاسخ به نظر آقای احمد
      همشهری عزیز سخن گفتن و یا اظهار نظر در مورد مسائلی که مبتلا به هر شهروندی است و با زندگی روزمره گره خورده جزء حقوق شهروندی است ونیازی به تخصصی که مد نظر جنابعالی است ندارد.
      من برخلاف آنچه که گفته اید معتقدم ایشان را درست نمی شناسید.

      • خبرنگار باشگاه خبری شمال ایران BBN پاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 27 مرداد 1388-0:0

        سلام

        این سوال را من از رئیس شورای شهر بابل پرسیدم :
        آیا عاقبت پل کشوری مانند پل پیروزی (پل جدید استگاه آمل ) خواهد بود ؟
        " قابل ذکر هست هنوز در آن نقطه ترافیک داریم "
        آیا نمی شود به جای این پل " پل پیروزی ، پل کشوری و پل میدان بسیج ((حمزه کلا)) یک تصمیم جدی بابت کمربندی می گرفتین ؟

        -------
        در پایان چندین طرح بدون هیچ هزینه بابت ترافیک بابل دادم

        اگه بشه قبول کنند - من قول میدم ترافیک بابل بدون هیچ هزینه برای شهرداری بابل تا 74% در دروش شهر کاهش دهم .

        عسکری پرج

        • دوشنبه 26 مرداد 1388-0:0

          چه خوب است هر كسي در حوزه تخصصي خود كارشناسي نمايد اين جور كه معلوم است آقاي نياز آذري در تمامي حوزه ها تخصص دارند.مسائل زيادي در خوب يا بد بودن اجراي اين طرح ها قابل بحث است واز آنجائيكه اينجانب آقاي نياز را مي شناسم بهتر ايشان در محدوده كاري خود نظر كارشناسي بدهند از مسئولين سايت هم خواهش دارم هر نوشته اي را براي پر كردن مطالب، روي سايت نياورند.

          • يکشنبه 25 مرداد 1388-0:0

            بنده هم بعنوان يك شهروند از مسئولين مي خواهم كه كمربندي را در اولويت خود قرار دهند. البته خود اين كمربندي هم نياز به 2 پل روگذر دارد. بهتر است به فكر كارهاي زيربنايي باشيم.


            ©2013 APG.ir