تعداد بازدید: 1889

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 2 شهريور 1388-0:0

حاکم واقعی افغانستان کیست؟

یادداشت دکتر سیف الرضا شهابی-کارشناس سیاست خارجی- درخصوص برخورد دو گانه آمریکا با انتخابات ایران و افغانستان


  آقاي ريچارد هالبروك  نماينده ويژه آمريكا در امور پاكستان و افغانستان اخيرا" اظهاركرد : از كانديداهاي رياست جمهوري افغانستان تعهد گرفته شده که در صورت شكست در انتخابات طرفداران شان را به عنوان اعتراض به خيابان ها نكشانند. در اين مورد توجه به چند نكته حائز اهميت است:

1-در كشوري كه تصميم گيرنده اصلي آن نماينده ويژه واشنگتن است و اوست كه بايدها و نبايدها را مشخص مي كند آيا انتخابات آزاد مفهوم واقعي خو.د را پيدا مي كند؟

همواره انتخابات آزاد در كشورهاي مستقل و آزاد مفهوم دارد در شرايطي كه نماينده يك كشور خارجي تا اين اندازه نفوذ و قدرت دارد كه از كانديداهاي رياست جمهوري تعهد بگيرد و آن ها را ملزم به اجراي دستوراتش  كند و نامزدهاهم تعهد مورد درخواست رابدهند اين جمع بندي حاصل مي شود كه آمريكا اين توانائي و امكانات را هم دارد كه نامزد مورد نظرش را از صندوق هاي راي بيرون بياورد.به اين ترتيب حاكم  واقعي افغانستنان آقاي ريچار هالبروگ است.

2-نكته دوم اين كه آمريكائي ها شديدا علاقه مند بودند بعد از انتخابات رياست جمهوري دهم در ايران اعتراضات خياباني ادامه داشته باشد و مقامات دستگاه ديپلماسي آمريكا  تلويحا و تصريحا با انگيزه هاي  خاص خودشان به حمايت از معترضان بر خاستند .اين دو گانگي بايد مورد ارزيابي و توجه صاحب نظران قرار گيرد .اگر اعتراضات خياباني دلالت بر دموكراسي و آزادي دارد چرا در افغانستان انجام نگيرد؟ در صورتي كه آقاي  عبدالله عبدالله يكي از نامزدهاي انتخابات و رقيب اصلي آقاي حامد كرزاي مدعي است در انتخابات تقلب انجام گرفته و براي مثال رئيس پليس قندهار را متهم مي كند به همراه تعدادي از عوامل انتخاباتي آرا را جابجا كردند. اگراعتراضات عامل اغتشاش و بر هم خوردن نظم اجتماعي است چرا اعتراضات در ايران مورد تائيد و حمايت مقامات آمريكائي قرار مي گيرد؟

          واقع قضيه اين است كه آمريكائي ها منافع مردم افغانستان و ايران را در نظر نمي گيرند و آن چه كه براي آن ها حائز اهميت است منافع آمريكا در اين دو كشور و منطقه است .البته هر كشوري حق مشروعش است كه به منافع ملي خود بينديشد،ليكن آن چه كه اهميت دارد اين است كه در حقوق بين الملل هيچ كشوري مجاز نيست برسر استقلال ديگر كشورها بازي سرنوشت انجام دهد و منشور سازمان ملل هر كشوري را ملزم مي كند از مداخله در امور ساير كشورها خودداري كند.

 آمريكائي ها با برخورد دو گانه هم به اعتبار خودشان آسيب مي رسانند و هم مشخص مي كنند در امور كشورهاي جهان سوم دخالت مي كنند و اين برخورد هابا شعار تغيیر آقاي اوباما مغايرت دارد .

       باراك اوباما در دوران تبليغات انتخاباتي مدعي بود تصميم دارد چهره آمريكا را در جهان و كشورهاي اسلامي كه بعد از جنگ دوم جهاني و خصوصا بعد از 11 سپتامبر سال 2000 و دوران رياست جمهوري  جرج دبليو بوش مخدوش شده تغیير بدهد. به نظر مي رسد  اين گونه برخوردهاي دوگانه و مداخله در امور داخلي ساير كشورها باعث شود چهره آمريكا دستخوش تغيیر نشود.



©2013 APG.ir