تعداد بازدید: 2425

توصیه به دیگران 1

شنبه 7 شهريور 1388-0:0

بی توجهی به روز کارمند در هفته دولت

یادداشتي از ایرج نیاز آذری،کارشناس ارشد دانشگاه مازندران


 ارزش نیروی انسانی به عنوان یکی از گرانقدرترین سرمایه های سازمان ها بر کسی پوشیده نیست. امروزه سازمان های متعالی و پیشرو برای منابع انسانی قدر و منزلت وافری قائلند؛ از این رو برای بهداشت ، نگه داشت و انگیزش منابع انسانی سرمایه گذاری های فراوانی می نمایند، چرا که منابع انسانی تاثیر فراوانی در تحقق ارزش افزوده سازمانی و تولیدات آن دارند ، به همین منظور همواره مشوق های انگیزشی برای نگه داشت آنان در نظر می گیرند.

 این مشوق ها از طریق توانمندسازی ، ارتقاي سازمانی ، تفویض اختیار ، تسهیلات آموزشی ، پاداش های نقدی ، فرصت های مطالعاتی و .... صورت می گیرد.

سازمان ها از طریق ارزیابی و ارزشیابی مستمر عملکرد تلاش دارند به افزایش کارآیی خود و نیروهای انسانی مبادرت ورزند و بدین ترتیب رابطه معناداری بین کارآیی سازمان ، مشوق های انگیزشی و ارزیابی عملکرد برقرار است و برای حرکت بخشیدن به این امور از فرصت مناسبت ها استفاده می کنند، مثل روز معلم ، کارگر ، دانشجو ، پرستار و... چه آنکه دولت برای گرامی داشت بدنه فعال خود روز چهارم شهریور را به عنوان «روز کارمند» در تقویم سالانه ثبت نمود.

از کارکردهای مناسبت های تقویمی ایجاد فضای انگیزشی و شوق آفرینی ، آسیب شناسی امور ، طرح مشکلات و مطالبات ، ارزیابی عملکرد سالانه و ... را می توان نام برد. 

 به همین منظور طرح برگزاری جشنواره شهید رجایی طی سالهای گذشته مورد توجه دولت مردان وقت قرار گرفت و در این جشنواره انگیزشی کارکنان ، مدیران و دستگاه های اجرایی مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته و تشویق می شدند.

 فضای رقابتی حاصل از این جشنواره موجب تلاش سازمان ها برای تحرک و پویایی بیشتر و رقابت سالم برای اجرای وظایف می شد.

 البته انحرافاتی نیز در گزینش و فرآیند این جشنواره به وجود آمد و متأسفانه سایه سیاست و جناح گرایی بر فرآیند آن اثر منفی گذاشت.

 اما دولت مردان کنونی به جای اصلاح امور به حذف صورت مسئله پرداختند و آرام آرام این جشنواره را تضعیف کردند.

اگر دولت خود را موفق می داند و از طریق آمارهای مختلف پر تلاش می خواند چرا از بدنه فعال خود که نقش اساسی در تحقق اهداف دولت دارند غافل است؟

 چرا در سایر مناسبت و البته به درستی از فعالان آن بخش به انحنای مختلف تقدیر و تشکر می شود ولی به روز کارمند و کارمندان دستگاه های اجرایی توجهی نمی شود؟

 آیا کارکنان دولت احتیاج به انگیزه و مشوق های معنوی و انگیزشی ندارند؟

 صاحب این سطور معتقد است دولت محترم متناسب با روال سالهای گذشته و براساس مستندات علمی و همچنین قانون خدمات کشوری و سایر آیین نامه های موجود به ارزیابی و سنجش عملکرد ، معرفی کارکنان و مدیران نمونه دستگاه های اجرایی بپردازد تا از این طریق از توان آنان برای پیشبرد برنامه های توسعه بهره بیشتری بجوید.

 دولت زمانی موفق و کارآمد خواهد بود که کارمندانی با نشاط ، با انگیزه و پویا داشته باشد و تجربه سازمانهای متعالی و کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که هرچه به نیروی انسانی توجه بیشتری شود به همان ترتیب از تولیدات و نتایج بهتری برخوردار خواهد شد.

 


  • محمدکاظمیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 17 مهر 1390-0:0

    سلام خوب بود منم کارمند دولتم دارم درباره این موضوع تحقیق میکنم لطفا کمکم کنید ادرس سایتم m0hamadkazem_erfan @yahoo.com


    ©2013 APG.ir