سه شنبه 29 بهمن 1392-23:23

دلاوری در خیابان جام جم

5 ماه بعد از پیشنهاد مازندنومه/بازگشت دلاور بزرگ نیا به مازندران

در این شرایط حضوری دلاورانه می‌طلبد تا در این خرابه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری و در این وضعیت بودجه‌ای، فردی این حوزه مدیریتی را در استان بر عهده بگیرد که انقلاب فکری و دگرگونی فرهنگی را در مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وجود آورد.


 مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: درست یکم مهرماه امسال بود که سردبیر مازندنومه یادداشتی را در این پایگاه خبری با عنوان «چنین رفت است بر ما ماجراها» در استقبال از حضور دوباره دلاور بزرگ نیا در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پراکند و بعد از آن چندین یادداشت در همین راستا انتشار یافت که با استقبال کم نظیر مخاطبان و فعالان میراث فرهنگی روبه رو شد.

در آن یادداشت ها از مدیران ارشد استانداری خواسته شده بود با دعوت از بزرگ نیا، چراغ خاموش شده میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مازندران را روشن کنند و گفته شد برای آباد کردن چنین ویرانه ای، صالح تر و شایسته تر از بزرگ نیا سراغ نداریم.


آن روز نسبت به این درخواست سستی صورت گرفت تا این که دلاور بزرگ نیا مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی کشور و جریان خاتمه یافته تلقی شد.


اکنون اما درست بعد از 5 ماه از درخواست و پیشنهاد ما، استانداری مازندران چاره ای ندید جز این که از دلاور بزرگ نیا تقاضا کند به مازندران بیاید و سکان این اداره کل را در دست بگیرد؛ از همین رو با پیگیری های استاندار و معاون سیاسی و امنیتی او و موافقت اولیه نجفی و بعد از او سلطانی فر، بزرگ نیا حکم مدیرکلی را گرفت و پنج شنبه ساعت 10 صبح هم در سالن اداره کل ارشاد مازندران با حضور اسدالله درویش امیری -معاون حقوقی و امور مجلس استان‌های میراث فرهنگی کشور- معارفه می شود.

دستگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برای کشیدن نام خود هم به یک تریلی نیازمند است، حال وظایف و کارکردهای این دستگاه سه‌گانه، بماند.


کشورهای دنیا بهره فراوانی فقط از دو مقوله گردشگری و میراث فرهنگی(بدون لحاظ کردن صنایع دستی) می‌برند تا جایی که در برخی کشورها، اقتصاد گردشگری با اقتصاد نفتی ما برابری و حتی گاهی جلوتر حرکت می‌کند.

کشورهایی هم که از مواهب طبیعی گردشگری و میراث فرهنگی، بی‌بهره هستند با ایجاد مصنوعات گردشگری، به رونق گردشگری کشور خود، کمک می‌کنند.

کسب‌و کار متنوع و پیچیده گردشگری، با پیشرفت فناوری، هر روز چهره جدیدی به خود می‌گیرد در حالی که برخی کشورهای در حال توسعه، به شدت از اقتصاد گردشگری برخوردار هستند ما بهره‌ای از اقتصاد گردشگری نبرده‌ایم.

میراث فرهنگی ما هم در سطح کشور، در سال‌های اخیر به شدت مورد آسیب قرار گرفته و بی‌توجهی مسئولان از یک سو و بی‌مهری بخشی از مردم هم از سوی دیگر، میراث فرهنگی ما را در حضیض قرار داده است.



در همین مازندران و در شهرهای بزرگ و مدعی مثل بابل و ساری، با بولدزر به سراغ چند حمام و خانه تاریخی رفته‌اند و تلی از آوار بر قلب‌های شکسته دوستداران میراث فرهنگی، باقی گذاشته‌اند.

از هنرمندان صنایع دستی دیگر نمی‌گوییم که در چه وضعیتی به سر می‌برند و هنر دست آنها چگونه به تاراج می‌رود و مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

در این شرایط که البته متاثر از سیاست‌های کلی است و استان‌ها هم به نوعی مجری سیاست‌های کلان هستند، حضوری دلاورانه می‌طلبد تا در این خرابه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری و در این وضعیت بودجه‌ای، فردی این حوزه مدیریتی را در استان بر عهده بگیرد که انقلاب فکری و دگرگونی فرهنگی را در مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وجود آورد.


دلاور بزرگ نيا متولد 1342 قائم شهر است و از آکادمي علوم تاجيکستان (وابسته به آکادمي علوم روسيه) دکتراي تاريخ دارد.او از دانشگاه تاجيکستان هم دکتراي حقوق دارد.


در سوابق مديريتي بزرگ نيا مديرکلي فرهنگ وارشاد اسلامي مازندران، مديرکلي ميراث فرهنگي وگردشگري استان، دبير کميته علمي وگردشگري ستاد تبليغات و امور نمايشگاه هاي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري کشور و رییس باغ موزه هنر ایرانی وجود دارد.


آخرین سمت او مدیرعاملی شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی بود که یک ماه پیش در این سمت معارفه شد.
 
حضور مجدد ولاور بزرگ‌نیا در مسند این اداره کل را به فال نیک می‌گیریم و یاری‌گر این مدیر مدبر در توسعه فعالیت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستیم.

*مطالب مرتبط

 چنین رفته است بر ما ماجراها

ناخدای دریادل و کشتی به گل نشسته میراث

حالا زنگ گردشگری

مازندران دلاور می خواهد

نامه به استاندار/ پیشنهاد ما دلاور بزرگ نیا است

دلاور بزرگ نیا مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی شد

بزرگ نیا: گردشگران داخلی اولویت اول ما هستند

بزرگ نیا: مردم کتاب را دوست دارند

دلاوري در باغ موزه