تعداد بازدید: 5078

توصیه به دیگران 7

سه شنبه 12 مرداد 1389-21:32

کت،بدون کراوات؛چرا؟

چرا رييس جمهوري به اجراي کامل قانون ملزم نيست؟-مي خواهم بدانم چه فرقي بين "كت" و "كراوات " وجود دارد كه يكي جايز است و ديگري جائز نمي باشد؟(دو يادداشت از دکتر سيف الرضاشهابي-بابل)


*يادداشت نخست:همه ملزم به اجراي قانون هستند، حتي "رئيس جمهور"
     

        اولين انتظاري كه مردم يك كشور از دستگاه اجرائي دارند اين است كه مديران اجرائي به قوانيني كه توسط دستگاه مقننه به تصويب رسيده، احترام بگذارند ودر پي اجراي آن باشند حتي اگر آن قانون را قبول ندارند .


       آقاي احمدي نژاد كه در مقام رياست قوه مجريه قرار دارند و در بيانات و سخنراني ها و مصاحبه ها از اجراي قانون توسط مسئولان و مديران و همه احاد مملكت صحبت مي كنند، بايد بيش از سايرين براجراي دقيق قانون اهتمام بورزند و اگر زيرمجموعه شان گرايش به گريز از قانون دارند،جلوگيري نمايند.

 مسلما اگربي توجهي به قوانين، رويه متداول در كشور شود از يك طرف قوه مقننه ارزش و اعتبار خود را از دست مي دهد و مصوباتش در انظار عمومي از بار حقوقي و قانوني سقوط مي كند و از طرف ديگر گريز از اجراي قانون در مديران و مسئولان تسري پيدا خواهد كرد ودر نهايت دولت در آينده دچار مشكل مي گردد.

     ظاهرا در روزهاي اخير رئيس جمهور از ابلاغ دو مصوبه مجلس :1-شناسائي و حمايت از مصدومين شيميائي و 2-الزام دولت به پي گيري واستيفايحقوق اتباع و ديپلمات هاي ايراني آسيب ديده از اقدامات دولت هاي خارجي به ويژه دولت اشغالگر آمريكا به دستگاه اجرائي واعلام در روزنامه رسمي كشورخودداري نموده تا جائي كه رئيس مجلس مجبورشد براساس وظيفه اي كه قانون برعهده اش نهاده قوانين فوق را به روزنامه رسمي كشور اعلام نمايد تا درروزنامه مزبور درج شود.

     برخورد اين چنيني از رئيس قوه مجريه در كشوري كه سابقه يك صد ساله در امر تفكيك قوا والزام اجراي مصوبات قوه مقننه توسط قوه مجريه دارد برخوردي پسنديده و زيبنده جمهوري اسلامي ايران نيست

     يكي از اشكالاتي كه مخالفان شاه به آن رژيم مي گرفتند،اجرا نكردن همان قوانين آبكي مجلس فرمايشي شاه ساخته توسط دستگاه اجرائي بود؛حال اگر همان وضعيت ادامه پيداكند نسل سوم انقلاب خواهند پرسيد پس چه فرقي كرده ؟

      بايد اين التزام در همه مردم پديد آيد آن چه كه قانون شده از ناحيه هر شهروندي كه در اين كشور زندگي مي كند  اجرا شود و اگر دست انركاران كشور استنكاف ورزند در آن صورت ازشهروندان چه انتظاري مي توان داشت و خود دولت بيشترين آسيب را ازاجرا نشدن قانون توسط مردم خواهد ديد از قديم گفته اند :اگر قانون بد اجرا شود بهتر آن است كه قانون خوب اجرا نشود .

--------------------------------------------------------------------------------

*يادداشت دوم:چراپوشیدن "کت"جائز است و استفاده از "کراوات "جائزنیست؟
    

        در ابتدا لازم مي دانم اين نكته را خاطر نشان كنم اين جانب در قبل و بعد انقلاب  براي يك بار هم از "كراوات"استفاده نكردم،حتي در مراسم ازدواجم .تذكر اين نكته را به اين دليل ضروري دانستم كه مخالفان كراوات بدانند مطالب اين يادداشت براي دفاع شخصي نيست.


     اخيرا آقاي رئيس جمهور در يكي از بيانات شان گفتند:

      "ماكراوات زدن را مسخره مي كرديم وحتي كار كفرآميزشد درحالي كه هيچ مرجعي فتوا به حرمت كراوات نداده است و...."

      بلافاصله مخالفت هائي از سوي برخي ازاشخاص ابرازشد و زدن كراوات را بر خلاف شرع مقدس اسلام و تشبث به كفار وغربي ها دانستند و رئيس جمهور را از ورود به اين گونه مسائل منع كردند .

      اين جانب به عنوان يك مسلمان و معتقد به مباني شرع مقدس كه در اين كشور اسلامي زندگي مي كنم ،مي خواهم بدانم چه فرقي بين "كت" و "كراوات "وجود دارد كه يكي جايز است و ديگري جائز نمي باشد؟

عده اي بر روي كراوات حساسيت به خرج مي دهند وليكن برروي كت حساسيت ندارند،درحالي كه هر دو ازديار غرب آمده و ريشه آن ها از اروپا ست.

 كت از غرب اروپا و انگلستان آمده  و هنوزهم اسم غربي را حفظ كرده و در زبان انگليسي به آن كت مي گويند وكراوات از شرق اروپا و اسم انگليسي هم همراه ندارد و در زبان انگليسي به آن "تاي "مي گويند .        

         در ازمنه گذشته پدران ما از بالاپوشي به نام "قبا"كه شبيه پالتو بود و تا سر زانو را مي پوشاند استفاده مي كردند. به تدريج قبا كوتاه شد و تبديل به كت شد كه ارمغان انگليسي ها است.

در ابتداي ورود"كت" مقاومت هائي هم صورت پذيرفت و پوشيدن آن را تشبث به خارجي ها مي دانستند وليكن بعداز مدتي به صورت پوشش رسمي آقايان در آمد .

اكنون هيچ شخصي در مخيله اش هم نمي گنجد كه با پوشيدن "كت"لباس غربي ها و اجانب را به تن كرده و بر عكس زمان ابتداي ورود كت كه پوشيدن با حرف و حديث همراه بود اكنون يك لباس رسمي است كه خيلي ار نيروهاي مذهبي كشورمان بر پوشيدن آن در مجالس و محافل رسمي اصرار دارند.

      كراوات يك وسيله تزئيني براي لباس هاي  رسمي است و اتفاقا به اندازه "كت"غربي نيست و از شرق اروپا واز منطقه كرواسي (كرواسي قبلادرزمان "مارشال تيتو" منطقه اي از كشور "يوگسلاوي"بود و اكنون يك كشور مستقل است) شروع شده ومردم اين منطقه براي زيبائي يا هر علت ديگر آن را روي پيراهن هايشان بستند و وقتي مردم ساير مناطق اروپا خصوصا فرانسوي هابراي اولين با ر آن را بر گردن كراوات ها(ساكنان كرواسي)ديدند خوش شان آمد و شروع به استفاده از آن كردند.

از آن جائي كه نخستين بار بر گردن اهالي كرواسي(كراوات ها )ديده شد در زبان عامه معروف شد به "كراوات"و به تدريج به كليه مناطق جهان نفوذ كرد.

 حتي روحانيون و علماي مسلمان آن مناطق نظير كرواسي-بوسني هرزگوين –مقدونيه – صربستان و....با داشتن عمامه پيراهن يقه آهار مي پوشند وكراوات مي زنند واين پوشش در علماي سوريه هم ديده مي شودوخيلي هم مرسوم و متداول است و هيچ گونه قبحي بر آن نمي دانند . 

    كراوات با "پاپيون"فرق مي كند احتمالا منشا پاپيون همان نصب صليب بر گردن است وعده اي از مسيحي ها پاپيون را ابداع كردند كه برروي پيراهن نصب شود و پاپيون هاي اوليه زائده اي به طرف پائين داشت شبيه صليب كه در عكس هاي قديمي مشخص است و بتدريج آن زائيده از بين رفت و به صورت امروزي در آمد كه بيشتر در مراسم هاي خيلي رسمي و ضيافت هااستفاده مي شود.

من مطمئنم در حال حاضر حتي آن هائي كه از پاپيون در كشورهاي غربي استفاده مي كنند به فلسفه ابداع آن فكر نمي كنند وبيشتر به خاطر قشنگي به كار مي گيرند.به هر دليلي در جامعه ما "پاپيون"جا باز نكرده و به ندرت مي توان افرادي را ديد كه پاپيون مي زنند و تعدادي از آن هائي كه از پاپيون استفاده مي كنند جزو اقليت هاي مذهبي هستند .

   در كشور ما آن هائي كه كراوات مي زدند و مي زنند بخش عمده شان به خاطر قشنگي اين کار را مي کنند و تعدادي هم احساس مي كنند با زدن كراوات سنگين تر گام بر مي دارند و منظم تر حركت مي كنند و تحركات فيزيكي بدن شان موزون تر و منسجم تر مي شود و جامعه انتظار حركات سبك را از آن ها ندارد .

   با اين توضيحات نمي دانم چرا در ايران بر روي "كراوات"اين همه حساسيت بروز مي كند و آن را لباس كفار قلمداد مي كنند وتشبث به كفار مي دانند؟ آيا روحانيون و علماي كرواسي و بوسني و سوريه و....ساير بلاد لباس كفار مي پوشند؟ آيا رهبران "حماس"كه جمهوري اسلامي ايران به مسلمان بودن و تفكرات ديني آن ها اعتقاد دارد چون كراوات مي زنند به كفار خود را شبيه مي كنند ؟

     اين جانب به نظر همه مراجع احترام مي گذارم وليكن چرا بايد آن بزرگواران را وارد مقولاتي كرد كه دور از شخصيت آنان است؟ خوشبختانه مراجع اهل مطالعه و تعقل هستند وبه خوبي متوجه خواهند شد استفاده از كراوات  تشبث به لباس كفار نيست.


  • جمعه 2 تير 1391-0:0

    سلام لطفا نظر مرجع تقلید را مطلع شوید و سپس اقدام فرمایید.موفق پیروز باشید

    • سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

      کراوات خیلی ریشه ی بزرگی دار ه و علاوه بر زیباییش ادمو بزرگ نشون میده با نظراتتون موافقم!!!!!خیلی خوشگله.....

      • شنبه 12 آذر 1390-0:0

        به نام خدا
        من مطالب شما را بدقت مطالعه کردم و چون زمینه مطالعاتی نیز داشتم مطالب شما را مخصوصاً در گفتار دوم تان کاملاً تایید می کنم.مخصوصاً فرمایش ریاست جمهوری
        "اخيرا آقاي رئيس جمهور در يكي از بيانات شان گفتند:

        "ماكراوات زدن را مسخره مي كرديم وحتي كار كفرآميزشد درحالي كه هيچ مرجعي فتوا به حرمت كراوات نداده است و...." "
        که جای بسی تقدیر است.بله!شما با جستجو در اینترنت براحتی و بسادگی تصاویر علمای عظام و محترم کشورهای اسلامی حوزه بالکان و نیز سوریه را می بینید و یا حتی مسئولان حماس نیز من بار ها دیده ام که از کراوات در مراسم رسمی استفاده نموده به همراه سایر اعضای فعال جنبش حماس...ما فقط اشکالمان این است که سرمان در برف کرده ایم همین...
        یا علی مدد
        سلام بر حسین و یاران و اهل بیت حسین(ع)

        • سه شنبه 14 تير 1390-0:0

          جناب آقای آقاتهرانی گفته ای "احمق تر و سفیه تر از انان ماییم" سفاهت شما از دکترخواندن خود و ازبی سوادی و بی اطلاعی از مذهب دیگران و همچنین توهین به صدها میلیون مسلمان کاملا" مشهوداست و برای موضوع مطروحه شما درخصوص لواط بهتر است تاریخ شاهان صفوی را که علامه مجلسی وزیرآنها بودبروید کمی مطالعه فرمائید.درمورد ابوحنیفه هم بجای دروغهای شاخدار بهتر است با صداقت و بدون بغض مطالعه فرمائید.

          • چهارشنبه 28 مهر 1389-0:0

            من که خیلی دوست دارم کراوات بزنم بزنم آدم رو خوشگل وجذاب میکنه اما تو جامعه ای که اکثرا نمیزنن زدنش باعث جلب توجه میشه و آدم رو انگشت نم میکنه من عبا وعمامه رو خیلی بیشتر دوست دارم کاش میشد به دانشجوها هم لباس شیخی میدادن خیلی حال میده

            • میلاد رهنماپاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 27 مهر 1389-0:0

              لطفا قبل از نوشتن مطالب کمی تحقیق کنید.
              در زمان جنگهاي صليبي (بین کلیسا نشینان و مسلمانان) ، و آن همه كشتار عجيب و غريب براي هيچ و پوچ..! بزرگ مردان "كليسا نشين" زرنگي به خرج داده و براي بهبود روحيه خراب بازماندگان كشته هاي جنگ و نيز تشويق ديگران براي رفتن به قتلگاه جنگ، دستور ميدهند بر گردن فرزندان كشته شدگان، صليب آويزان كنند تا مردم ضمن تشخيص بهتر آنان ، حرمتشان را نگه داشته و صد البته به آنان كمك هم بنمايند... صليبها آويخته شد و احترام ها هم به دنبالش آمد.. اما كمي كه گذشت فرزندان آن مرحومان ، از درد گردن و شانه ها شاكي شدند و صليبهاي كوچكتر و چوبي بر گردن آويختند و يك نسل بعد، آن را تبديل كرد به صليبهاي پارچه اي..! و از طرفي هم به جهت طولاني شدن اين جنگها _افزايش روز افزون بازماندگان_ و نيز مطرح شدن ارزش اجتماعي اين "وجه تمايز صليبي" ،كم كم همه مسيحيان اين نماد "صليب پارچه اي" را بر گردن مي آويختند تا در آن قحطي بازار، بتواننداز سفره كليسا لقمه اي بردارند.. و امروزه "كراوات" يادگار همان ارزش جنگهايست كه در طول دويست سال، هزاران هزارنفر از مردمان نگون بخت و "دين زده" را به كام مرگ كشاند.. و لابد جوانان هموطن ما هم با دانستن همين علت است كه "كروات" ميبندند.!! و از آن جنگها "ارزش" ميگيرند و ياد بود ميدارند..!!!؟؟

              • علي روح افزاپاسخ به این دیدگاه 0 0
                چهارشنبه 24 شهريور 1389-0:0

                با تشكر از بيانات شيواي شما
                قابل توجه است كه بنده نيزيكي از طرفداران بستن كراوات ميباشم به اين دليل كه بقول شما زدن كراوات باعث ميشود كه انسان از كارهاي سبك اجتناب ورزد . باتشكر

                • موسسه امام خمینیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                  شنبه 16 مرداد 1389-0:0

                  این شخص که خود را آقا تهرانی معرفی کرده است جعلی بوده و ربطی به دکتر تهرانی ندارد.والسلام

                  • يكي از خوانندگانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    شنبه 16 مرداد 1389-0:0

                    اگر موسسه اي بنام موسسه امام خميني وجودداشته باشد (بنظر ميرسدخالي بندي باشداگرراست ميگويدآدرس و شماره تلفن و نام موسس موسسه را بگويد)بايدبراي اين موسسه افسوس خورد كه چنين افراد بي منطق وخالي از ادب در آنجا هستند

                    • پنجشنبه 14 مرداد 1389-0:0

                      از آقای آقا تهرانی که دکتر روانشناس هستند صحبت با چنین ادبیاتی عجیب است. از این دکتر عزیز سؤالی دارم و آن اینکه آیا مسلمانان اروپایی که حجم زیادی از جمعیت اروپا را تشکیل داده و بزرگترین اقلیت در آن منطقه محسوب می شوند با زدن کراوات تشبث به کفار می کنند و کار حرام انجام می دهند؟ حضرت عباسی آیا زدن کراوات را امروزه کسی تشبث به کفار تلقی می کند؟ آیا به ذهن کسی این امر خطور می کند. اینها از امور موضوعی هستند که تشخیص آن با عرف است . کار شارع مقدس بیان حکم و کار عرف تشخیص موضوع است. اگر فقیهی بگوید این مایع شراب است و نخور ولی شخص قطع داشته باشد که شراب نیست نوشیدن آن قطعا حرام نیست. اگر عرف زدن کراوات را تثبث به کفار نداند ولو فقیهی آن را اینچنین بداند تشخیص عرف ملاک است. اگر آقای دکتر آقا تهرانی نظر دیگری دارند با دلیل و با استفاده از ادبیاتی عرف پسند بیان فرمایند. مطالبی را که بیان کردم در کتب فقیهان زیاد دیده می شود و اینجانب با استفاده از کلام همین بزرگان و مروجان دین آنها را ابراز داشتم

                      • چهارشنبه 13 مرداد 1389-0:0

                        من مطالب دکترشهابی وآقا تهرانی را خواندم ایکاش آقا تهرانی مودبانه وبا احترام جواب میداد و ادبیاتی که آقاتهرانی به کاربرد هم تاسف خوردم وهم نشان داد ایشان به جای استدلال شخص کم ظرفیتی است. قابل توجه ایشان رهبران سیاسی و غیرروحانی شیعه عراق که جمهوری اسلامی این همه فربان صدقه آن ها میرود نظیرمالکی و ابراهیم جعفری ودیگران چرا کراوات می زنند این هائی که هرروز به بیت آیت الله سیستانی رفت و آمد دارند.به عکس هاس شهیدرجائی و چمران و دکتر عباس شیبانی وخیلی های دیگر در قبل انقلاب مراجعه کنید همه کراوات می زدند مرحوم مهندس بازرگان با این که کراوات می زد امام ایشان را به نخست وزیری انتخاب کرد بیشتر ازاین نمیخواهم بگویم فقط میگویم ایکاش آقا تهرانی باادب سخن میگفت

                        • چهارشنبه 13 مرداد 1389-0:0

                          خوش به حال ما خانمها که کروات نمی زنیم!البته فکر نکنم چیز بدی باشه-یه جور لباسه دیگه،این همه جنجال نداره!

                          • چهارشنبه 13 مرداد 1389-0:0

                            بالاخره یکی پیدا شد که بگه کراوات چیز بدی نیست.پدرم نذاشت من در عروسیم هم کراوات بزنم،هنوز به دلم مونده!

                            • آقاتهرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                              چهارشنبه 13 مرداد 1389-0:0

                              بسیار بسیار متاسفم از این مطلب.... آقای محترم...شما ناخواسته مطلبی را نوشتید که جز ... و تزلزل پایه های مازندنومه چیزی به بار ننشاندید. شما در آن مقام و شانی نیستید که چنین مرجعیت شیعه را طعنه زنان نصیحت کنید. مسئله کروات و امثال آن چیزی نیست که شما از علمای بوسنی و رهبران حماس الگو می گیرید. در بی سوادی شما (نویسنده این مطلب)همین بس که ... تشخیص نمی دهید که فقه جعفری (فقه شیعه) با فقه اهل تسنن زمین تا آسمان با هم فرق می کند و اصلا مبانی فقهی آنان با ما فرق می کنند.مثلا در فقه ابوحنیفه یکی از فقه های اهل سنت داریم که لواط با پسر امرد حلال است.حال اگر ما بگوییم که آنها چنین می کنند ما هم چنین کنیم اینجاست که احمق تر و سفیه تر از انان ماییم. آقای عزیز.سعی کن ...چنین بساحت مقدس مراجع عظام که اسطوانه های مذهب و شریعت ما هستند جسارت نکنی.از آنجا که رشته اصلی من دکترای روانشناسی است می توانم تشخیص دهم که .... امیدوارم خدا شما را...نجاتتان دهد و دست شما را از دامان اهلبیت عصمت وطهارت و مراجع عظام شیعه که نائبان عام امام زمانند کوتاه نفرماید. از سایت بزرگ و معتبر و امین مازندنومه تقاضامندیم که دیگر نگذارند مطالب ...چون این آقا را ثبت نفرمایند چرا که چون این مطالب دور از علم و منطق است می تواند به سایت معتبر و بزرگ مازندنومه ضربه بزند. با تشکر/مرتضی آقاتهرانی.موسسه امام خمینی

                              • دكتر سيف الرضا شهابيپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                چهارشنبه 13 مرداد 1389-0:0

                                باتشكر از مديرمحترم سايت مازندنومه كه يادداشت هاي اين جانب را منتشر مي كنند لازم است توضيحي داده شود که اولا-مطالب فوق دو مقاله جداگانه است که مازندنومه پي هم آورد. ثانيا-عنوان مقاله اول همان"چراپوشيدن كت جائز..........بود كه مدير محترم مازند نومه عنوان را تغيردادند ومطابق نظر خودشان عنوان:كت بدون كراوات چرا؟را برگزيد كه شايد اين شائبه به وجود آيد كه منظور نويسنده اين بود كه چرا كت مي پوشيد و كراوات نمي زنيد؟ در صورتي كه هدف نويسنده بحث در مورد خود كراوات بود.با تشكر از خوانندگان محترم

                                • چهارشنبه 13 مرداد 1389-0:0

                                  جالب بود.با تشکر از دکتر.

                                  • چهارشنبه 13 مرداد 1389-0:0

                                    کاملا با نظرتون موافقم.به نظر بعضی هر چه زشت تر و کریه تر و کثیف تر باشیم مومن تریم.واقعا مگه کراوات چه اشکالی داره.تمیز و مرتب بودن نشان دهنده شخصیت ادمه.فکر میکنم در جامعه مسائل به مراتب مهمتری هست که علما باید بهشون بپردازن.چند درصد از علما در خصوص مسائل اقتصادی نظر دادن؟اینجا ایرانه کشوری که کوروش و داریوش فرمانرواش بودن.کشوری که مردمش به تمام عقاید احترام میزاشتن.اما حالا چی؟

                                    • چهارشنبه 13 مرداد 1389-0:0

                                      هااااا ایییی که گفتی یعنی چه؟
                                      این متن تنها به دلیل عدم شناخت سیر تاریخی پوشش در غرب و شرق و جهان اسلام است . فتدبر جیدا !!!


                                      ©2013 APG.ir