تعداد بازدید: 2179

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 6 دی 1389-15:44

طرحي که به نفع همگان است

...فلسفه استانی شدن انتخابات مجلس مبتنی بر توجه نمایندگان به امور کلان ملی و استانی و شهرستانی ، پرهیز از امور پوپولیستی و حمایت از مدیران ارشد کشور ،استان و شهرستان برای حل مشکلات اساسی مردم و تقویت عزت نفس و کرامت انسانی نمایندگان است.(يادداشتي از علي ادياني راد،نماينده مردم قائم شهر،سوادکوه و جويبار در مجلس و يکي از طراحان استاني شدن انتخابات مجلس)


يکي از موضوعات جدی و حساس در مجلس شورای اسلامی،بحث استانی کردن انتخابات مجلس است.در نظام انتخاباتی موجود معایب بیشتر از محاسن آن مشهود است.

 برابر قانون اساسی هر نماینده مجلس، نماینده کل ملت ایران است و وظایف اصلی نمایندگان قانون گذاری و نظارت است.

 از آن جایی که اخذ آرا و فضای حاکم بر انتخابات بر اساس قومیت گرایی ، منطقه محوری و تعصبات غالباً صنفی و یا شهری است، مطالبات ملی یا استانی بيشتر به خواسته های فردی کوچک و جزيی از سوی تعداد قابل توجهی از شهروندان تبدیل شده است.

 استمرار این روش به جای توجه به مطالبات جمعی و حل مسائل اصلی و کلیدی کشور ، استان و حوزه انتخابیه تنها منجر به رتق و فتق امور فردی و جزئی گروهی از شهروندان شده است.

 برابر قانون اساسی نهادینه شدن این روش غیر مطلوب ، نمایندگان ملت را از وظایف اصلی دور می کند. برابر اسناد و مدارک رسمی موجود در مجلس و به گواهی کارنامه اکثریت نمایندگان ادوار گذشته، اغلب نمایندگان به جای اهتمام برای قانون گذاری و نظارت، وارد موضوعات غیر مرتبط و یا امور فرعی شدند.

 فلسفه استانی شدن انتخابات مجلس مبتنی بر ارتقای جایگاه مجلس، توجه نمایندگان به امور کلان ملی و استانی و شهرستانی ، پرهیز از امور پوپولیستی ، استفاده از ظرفیت ها و ابزار نظارتی مجلس بر امور کشور و نظارت و حمایت از مدیران ارشد کشور ، استان و شهرستان برای حل مشکلات اساسی مردم و تقویت عزت نفس و کرامت انسانی نمایندگان است.


طرح استانی شدن اولین بار در مجلس پنجم مطرح شد،در مجلس ششم و هفتم به تصویب نمایندگان رسید، اما شورای محترم نگهبان اشکالاتی بر آن وارد کرد.

 طرح جدید اما با استفاده از تجارب مجلس پنجم و ششم و هفتم و رفع مشکلات مورد نظر شورای نگهبان ،تقدیم  مجلس شد.

  
این طرح اينک در کمیسیون شوراها و امور داخل مجلس در حال بررسی است.بنده به عنوان یکی از طراحان و کسی که به طور جدی آن را پیگیری می کنم، اجرای این طرح را به نفع انقلاب اسلامی، کشور، مردم ، نمایندگان و مجلس می دانم.

برابر این طرح حوزه انتخابیه به دو بخش تقسیم می شود: حوزه انتخابیه اصلی که همان محدوده جغرافیایی هر استان است و حوزه انتخابیه فرعی که محدوده جغرافیایی آن حوزه انتخابییه فعلی کشور است.


 هر داوطلب که متولد یک حوزه انتخابیه فرعی و یا سابقه نمایندگی در آن حوزه فرعی را داشته باشد می تواند کاندیدای آن حوزه انتخابیه فرعی شود.

 برابر این طرح سهمیه کرسی نمایندگان هر استان مطابق قانون فعلی است و سهمیه حوزه انتخابیه محفوظ است و هر کاندیدای حوزه انتخابیه فرعی که بتواند بالاترین رای را در استان بیاورد نماینده استان از آن حوزه انتخابیه خواهد بود.


و نکته پاياني اين که فعلاً در استان مازندران که 12 نماینده دارد، سهمیه هر حوزه انتخابیه محفوظ خواهد ماند؛به طور مثال حوزه بابل که دو نماینده از 12 نماینده را دارد در طرح استانی نیز قطعاً دو نماینده از بابل به مجلس راه خواهند یافت.


  • امیرهوشنگپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 8 دی 1389-0:0

    جناب آقای ادیانی ، لابد حکایت عدالت حجاج بن یوسف را شنیده اید ! ، هر چند در آن حکایت رعیتی شکوه می کرد به خلیفه که چرا از عدل حجاج فقط ما متنفع شویم ؟! ، اما ، ما شکوه ای نداریم جناب آقای نماینده ، بگذارید از عدالت شما فقط مردم قائم شهر سود بجویند ، شما در طول مدت نمایندگی هر آنچه در توان داشتید برای مردم قائم شهر انجام دادید ، ثوابش به پای شما نوشته شده ، اگر این دایره فزونی یابد و حضرتعالی نماینده کل مردم ایران شوید ، ممکن است قصور سهوی رخ دهد که بی شک نه شما رضائید و نه سایر مردم ایران زمین .

    • سه شنبه 7 دی 1389-0:0

      آقای ادیانی !انشاالله طرح فوق ازسوی کسانی طرح نشده باشدکه بااحساسات پاک مردم منطقه شان بازی نمودندوحالا برای فراربه جلو بادستانی خالی!!!راه فراری برای خودشان برای حضوردرمجلس دست وپا می کنند!!!!!!یک خواهش ازآقای ادیانی تا صداقت شان درمنافع عمومی هم باشد لطف کنندمدارک همه ی کسانی راکه ازعنوان علمی دکتر استفاده می کنندونیستند؟! جهت تنویرافکارعمومی به رسانه های استان ارسال کنندتابلکه عده ایکه درآنان غش!!باشدسیه روی شوند..

      • سه شنبه 7 دی 1389-0:0

        از آقای ادیانی به خاطر توضیحات خوب شان ممنونیم اما فکر کنم طرح هم چنان به کالبد شکافی نیاز دارد.بهتر است سایر نمایندگان موافق هم با نوشتن یادداشت و گفتگو این طرح را باز کنند.

        • مازندرانيپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 7 دی 1389-0:0

          نفع همگان كه چه عرض كنم واقعا نمايندگان فعلي نفع همگان را در نظر مي گيرند يا نفع خودشان را بجاي نفع همگان جا مي زنند .خدمت جناب نماينده عرض شود اين طرح نمايندگان ريختند براي نفع خودشان .فرق نمي كند مجلس ششم كه در انحصار اصلاح طلب ها بود ومجالس هفتم وهشتم كه اصولگرايان اكثريت را دارند

          • كارشناس اقتصادپاسخ به این دیدگاه 0 0
            سه شنبه 7 دی 1389-0:0

            جناب آقاي دكتر ادياني : فرض شما زماني صحيح است كه همه حوزه هاي انتخابيه داراي جمعيت مساوي باشد وگرنه ممكن است فرد الف از حوزه انتخابيه باجمعيت بالا 60 درصد آرا را كسب كند وبه مجلس برود ولي فرد ب از حوزه انتخابيه با جمعيت كمتر 90 درصد ارا را كسب كند و نتواند به مجلس برود بدين ترتيب حق شهرستانهاي كم جمعيت ضايع مي شود .

            • دوشنبه 6 دی 1389-0:0

              آقاي ادیاني که خود مدافع اين طرح است آيا تصور مي کند که مي تواند موقع استاني شدن انتخابات به عنوان نماينده استاني راي بياورد؟آيا مردم شهرهای دیگر استان او را مي شناسند؟


              ©2013 APG.ir