تعداد بازدید: 3055

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 1 اسفند 1389-10:55

به پستو فرستادن بانوان چاره درد نيست

... آقایان مسئول ، دلایل افزایش طلاق را در جایی خارج از تحصیلات بانوان و استقلال مالی آنها جست و جو کنید.به پستو فرستادن بانوان و جلوگیری از ادامه تحصیل آنها چاره درد نخواهد بود.(يادداشتي از کلثوم فلاحي،خبرنگار-ساري)


صبح روز پنج شنبه گذشته جلسه بررسی عوامل افزایش طلاق و کاهش ازدواج در سالن شماره دو استانداری ، مورد بحث یک کارشناس دانشگاهی(استاد جامعه شناسي دانشگاه مازندران) و جمعی از مسئولان رده چندم برخی از دستگاه های اجرایی بود.

قصدم بررسی علل افزایش طلاق و کاهش ازدواج نیست چراکه نه استاد جامعه شناسي ام و نه جزو آن مسئولان رده چندم!

غرض گفتن اين نکته است که جلسه های دفتر اجتماعی استانداری مازندران که حول آسيب هاي اجتماعی و مسايل خانواده می چرخد ، سرشار از معایب گوناگون و قابل بحث است و اين نشست ها،خود به آسیب شناسی نياز دارد.

در جلسه مورد بحث،کارشناس دانشگاهی درباره مسئله افزایش طلاق و کاهش ازدواج از دیدگاه جامعه شناسی ، حرف های به حق و درستی زد اما... برخي حاضران که هر یک خود را خبره و کارشناس در همه امور می دانند ، بدون توجه به صحبت های کارشناس ، موارد نادرست ذهني خود را بر زبان راندند؛گویا آن کارشناس آمده تا صحبت هایش فقط تبدیل به یک خوراک خبری شود و دیگر هیچ.

مسئولان حاضر در بررسی علل افزایش طلاق،صرفا" زنان را به دلیل دست یابی به تحصیلات،استقلال مالی و موقعیت اجتماعی مقصر دانسته و مردها را از هرگونه نقش داشتن در این معضل اجتماعی بری دانستند.
اما کارشناس دانشگاهی معتقد بود زن و مرد در دست نیافتن به روابط مناسب،هر دو کوتاهی می کنند و نمی توان فقط یک گروه را مقصر جلوه داد.

وی ازدواج های نادرست و اجباری و دست نیافتن به روابط گرم عاطفی را از علل طلاق می داند و می گوید" برخی همسران در طول شبانه روز حتی سی دقیقه گفت و گوی عاطفی با یکدیگر ندارند".
هرچه آن استاد دانشگاه بر مسائل کارشناسی تکیه می کرد،اما آقایان چتر قصور را فقط بر سر زنان پهن می کردند.

بسیاری از زنان ما به بنا به دلایل مختلف از جمله داشتن فرزند، نداشتن استقلال مادی ، حمایت نکردن خانواده و نداشتن محیط امن اجتماعی پس از طلاق ، زندگی ذلت بار را تحمل کرده و به قول معروف "می سازند و می سوزند" تا روزی که از دنیا بروند.

در این جلسه یکی از حاضران به آگهی های اشتغال با مضمون " استخدام خانم با روابط عمومی بالا" اشاره کرده و بر آن خرده گرفت.

نمي دانم چه اشکال دارد که یک زن با قدرت و توانایی بتواند یک مجموعه را مدیریت کرده و از انجام مسئولیت خود سربلند بیرون آید؟

به این فردمسئول که منتقد استخدام زنان داراي روابط عمومي بالا بود،باید خاطرنشان کنم اگر زینب (س)به آن سخنرانی غرا دست نمی زد قطعا کربلا در کربلا می ماند و پاسخ می خواهم از این برادر که آیا زینب (س) در آن سخنرانی از روابط عمومی قوی خود بهره جست یا نرمش زنانه به کار گرفت؟ روشنگری زینب (س) آیا رویکرد دیگری داشت؟

اما بهتر است در بررسی علل کاهش ازدواج به نداشتن شغل پسران و هزینه های حداقل 10 میلیون تومانی جهیزیه دختران توجه کنید که البته همین دو مسئله می تواند باعث از دست دادن انگیزه ازدواج شود و لازم به ذکر مسائل بيشتر نیست.

پیشنهاد می کنم به جای برگزاری جلسه های این چنینی و دست یافتن به نتيجه اي جز هیچ ، مسائل را علمی تر بررسی کرده و کار را به دست اهل آن بسپارید و یا از پیشنهاد همان استادی که به جلسه ها فرا می خوانیدش استفاده کنید.

استادی که می تواند دو ساعت حضور در جلسه را صرف آموزش و پژوهش کند اما در نشست های این چنینی فقط زمان به هدر می رود.

این مسئولان عامل افزایش طلاق و کاهش ازدواج را در جایی دنبال می کنند که خود نیز می دانند این راه به ترکستان است.

آقایان مسئول ، دلایل افزایش طلاق را در جایی خارج از تحصیلات بانوان و استقلال مالی آنها جست و جو کنید. به پستو فرستادن بانوان و جلوگیری از ادامه تحصیل آنها چاره درد نخواهد بود.

بهتر بود مسئولان ارشد استان افراد مناسب تر و برجسته تری برای مدیریت مسائل اجتماعی ، زنان و خانواده استان برمی گزیدند،چراکه برطرف نشدن مسائل اجتماعی ، دامنگیری سیاسی به همراه خواهد داشت.


  • جمعه 6 اسفند 1389-0:0

    زن گلیست که با عطر وبوی دلنشین اش محیط زندگی ما را لطف می بخشد اما خب...گلها با همه خو.شبوییو فریبندگی خار هم دارند!

    • سه شنبه 3 اسفند 1389-0:0

      په پستو نفرستادن هم چاره درد نیست!آخه اگه نرن تو پستو اعتراض می کنند و حق خودشون رو می خوان!...عشق را در پستو نهان باید کرد!

      • سه شنبه 3 اسفند 1389-0:0

        آخه دختر گل وقتی این حرفهارو میگی که همه ما به اون واقفیم ...آقایون خودشون رو از ما بهترون می دونند.کجاست پیامبر اسلام تا بیاد این عقب مونده ها رو آدم کنه؟کاشکی ما زمان پیغمبر دنیا می اومدیم . باید از خودمون که جنس زن هستیم شروع کنیم وخواهان پیشرفت باشیم بدون توجه به این حرفها.مگه ما چند تا نماینده زن تو مجلس داریم که بفهمند مادران ما چی کشیدند و این بلا سر ما نیاد و از حقوق به حقه ما دفاع کنند؟اون چند تا نماینده زن هم که تو مجلس هست والله فقط دارن به ضرر زنها تبصره ماده می نویسید.اینطوری که من دیدم بعضی از مردهای روشنفکر خیلی از این نماینده های زن بهترند. خدا به داد بچه های ما و نسل ۀینده برسه که اصلا اینها رو قبول ندارند.

        • يکشنبه 1 اسفند 1389-0:0

          اگر واقعا" این جوریه که خانم نویسنده میگه چرا مردان مازندرانی همه زن ذلیل شده اند؟!تازه من که مادرزن ذلیل هم هستم!زن بالای سر ماست،جرات نداریم رو حرفش حرف بیاریم! اووووه! راس گنی ته!

          • عاطفه خیرخواهپاسخ به این دیدگاه 0 0
            يکشنبه 1 اسفند 1389-0:0

            چرا توقع دارید مسوولین برجسته تری برای مدیریت مسائل اجتماعی زنان و خانواده استان برگزیده شوند؟ مگر قرار است تغییر و تحولی در حوزه های اجتماعی بوجود بیاید؟ مگر قرار است شاهد اتفاقات خوب و خوشایند باشیم؟ این مسوولین دسته چندم ببخشید رده چندم که می گویید فکر می کنید ابتدا که ازدواج می کردند چند درصدشان تحصیلات عالیه داشتند؟ نه بابا، شاید بیست سالشان هم نشده بود که طبق سنت های حاکم بر روستاهایشان با دختر نشان کرده مادر یا خواهرشان ازدواج کردند، آن خانم شد زن خانه و آشپز و پرستار همسر و بچه، همه شرایط را فراهم کرد تا همین آقا یا آقایان وارد دانشگاه آزاد یا پیام نور یا... شود یا شوند لیسانیسی یا فوق دیپلمی بگیرد یا بگیرند و بشوند مسوول، حالا هم همسرش شاید دیگر همسر ایده آلش نباشد یا باشد هرچه که هست اصلا معنی ندارد تحصیلاتش را ارتقا ببخشد، از نظر این آقایان اگر زنان تحصیلات عالیه داشته باشند و استقلال مالی، زبانشان دراز می شود، در مجموع اینکه گاهی اوقات نظرات اداری برخی نشات گرفته از ذات خودشان است.

            • يکشنبه 1 اسفند 1389-0:0

              من همه دلواپسی ام برای اینست که این گزارشگر و خبرنگار برتر مازنددیار نمیداند که به بهانه هر بحث و ارائه خبر نباید مچ دستگاهی را بگیرد که دفعه بعد راهش به جلسه نمیدهند...! اخه باباجان برو سر اصل مطلب که ازقضا رفتی و خوب هم رفتی و دیگه به فلان بخش از استانداری گیر نده که نزارن بری در جلسه پربار اتی شان! بگذار من هم نظری بدهم که جامعه دارد به سمت فرار از مسئولیت پیش میرود و بهترین کار در پیشگیری از خطای کار را انجام ندادن ان میدانند...پس خانه از پای بس ویران است وچه جان من

              • يکشنبه 1 اسفند 1389-0:0

                خانم محترم :ریشه تمام این مشکلات بر می گردد به سطح فوق العاده پایین فرهنگ کشور ماو بینش منحط اکثریت جامعه (حتی خود خانمها)نسبت به کلیت وجودی جنس مونث.من ایمان دارم اگر روزی در کشور ما تک فرزندی اجباری شود(برفرض محال!!!)خیلی از والدین داشتن یک پسر معلول وعقب مانده را به یک دختر زیبا وباهوش ترجیح می دهند!!!


                ©2013 APG.ir