تعداد بازدید: 2459

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 16 بهمن 1390-21:49

چيزي که مي توان درباره اش حرف زد

اظهارات امام جمعه هاي قائم شهر و ساري درباره محل نمايشگاه کتاب آن قدر بازتاب داشت كه در يك هفته اي كه به عنوان خبرنگار در نمايشگاه فعاليت مي كردم،هر مسئولي كه براي مصاحبه به غرفه رسانه ها مي آمد از نداشتن مركز نمايشگاهي ابراز نگراني مي كرد، طوري كه اين موضوع در صدر خبرهاي رسانه اي قرار گرفت و محوريت ترويج فرهنگ كتاب را تحت تاثير قرار داد.(ضعف ها و قوت هاي نمايشگاه کتاب ساري)


مازندنومه،محمداسماعيل بخشي سورکي:داستان به روزهاي ابتدايي نمايشگاه کتاب امسال در سالن وفاييان ساري برمي گرد،آن جا که امام جمعه قائم شهر شديدا از برگزاري نمايشگاه در اين مكان انتقاد كرد و خواهان توجه به محل دائمي نمايشگاه هاي بين الملي استان مازندران در شهر متبوع خود شد.

از آن طرف آيت الله طبرسي در بازديد از نمايشگاه از در پاسخگويي درآمد.او که از مدت ها قبل از برگزاري نمايشگاه از نبود مركز نمايشگاهي در ساري گلايه مي كرد،در مراسم افتتاحيه و بار ديگر در زمان بازديد از نمايشگاه کتاب اين موضوع را مطرح كرد و خواهان پيگيري مسئولان شد.

اين موضوع آن قدر دست خوش نقد و انتقاد شد كه در يك هفته اي كه به عنوان خبرنگار در نمايشگاه فعاليت مي كردم،هر مسئول و هر فردي كه براي مصاحبه به غرفه رسانه ها مي آمد از نداشتن مركز نمايشگاهي ابراز نگراني مي كرد،به طوري كه اين موضوع در صدر خبرهاي رسانه اي قرار گرفت و محوريت ترويج فرهنگ كتاب را تحت تاثير قرار داد.

عده اي باور دارند بايد از تمامي ظرفيت استان براي ترويج امر كتابخواني استفاده شود و برگزاري اين نمايشگاه در قائم شهر يا در شهرهاي غربي استان مي تواند باعث استقبال بيشتر مردم شود، اما برخلاف اين افراد مسئولان ديگري هم بر اين باورند كه برگزاري اين نمايشگاه در قائم شهر علاوه بر مشكلات سازمان دهي و خدمات رساني ، منجر به مطالبات ساير شهرستان هاي استان براي برگزاري دوره هاي بعدي نمايشگاه در مناطق مختلف استان خواهد شد.

اين ها مي گويند حال که نمايشگاه کتاب در ساري جاافتاده و سياست وزارتخانه هم برگزاري نمايشگاه در مراکز استان هاست،بهتر است برپايي نمايشگاه هاي ديگر را به قائم شهر بسپاريم و بگذاريم نمايشگاه کتاب بعد از هشت دوره ،هم چنان در مرکز استان برگزار شود.

در كش و قوس اين خبرها،خبرنگاران نيز در قبول و رد اين نظرها، گزارش هايي تدوين و منتشر كردند که دو مطلب پرسر و صدا را يکي سردبير مازندنومه-که از قضا خود اهل و ساکن قائم شهر است- در انتقاد از اظهارات امام جمعه قائم شهر نوشت در اين پايگاه خبري انتشار داد و مطلب ديگر در خبرگزاري فارس منتشر شد.

با وجود تمامي مشكلات و انتقادها و گله گذاري ها ، استقبال از نمايشگاه کتاب امسال مناسب بود.اين را از زبان مسئولان برگزار کننده نمي گويم،بلکه خود در اين چند روز-صبح و غروب-حاضر بودم و ديدم که مردم زور و اراده شان از برف و سرما هم بيشتر است. اما پرداختن به چند نكته شايد موجب برگزاري بهتر اين قبيل نمايشگاه ها در سال هاي آتي شود:

1- برخي از غرفه داران از سرماي محيط و برخي ديگر از صداي باندهاي راديو نمايشگاه كه درست در بالاي سرشان نصب شده بود( هر روز به مدت حداقل هشت ساعت صدا و آوا از آن ارتعاش مي شد)شديدا ابراز ناراحتي مي كردند.

برخي ديگر از مردم و غرفه داران از كمبود سرويس هاي بهداشتي شديدا انتقاد مي كردند. به نظر هم مي رسد كه مسئولان محترم بايد تدابير لازم براي اين امر را در سال هاي آتي لحاظ كنند چرا كه سرويس هاي بهداشتي نمايشگاه اندک است و نمي تواند پاسخگوي اين همه غرفه دار و مردم باشد.

2-ورودي نمايشگاه و مخصوصا راه منتهي به پل عابر پياده و محيط بيروني نمايشگاه اوضاع بسيار وخيمي داشت. بارندگي در روزهاي برگزاري نمايشگاه شرايط بسيار سختي را فراهم آورد ، تا جايي كه جاري شدن آب راه دستيابي به ماشين پارك شده و يا راه دستيابي به پل عابر پياده را بسيار سخت كرده بود و اكثر افراد براي رفتن به محل پارك ماشين خود، مجبور به دور زدن و پيدا كردن راهي براي عبوراز جريان آب مي شدند.

3-مشكل اساسي ديگر نبود غرفه اطلاعات براي راهنمايي مردم بود تا جايي كه مردم مكرر به غرفه رسانه براي اطلاع در اين خصوص مراجعه مي کردند. شايسته آن است كه مسئولان محترم ارشاد در سال هاي آينده غرفه اي براي راهنمايي و دادن آدرس دقيق محل استقرار غرفه ها لحاظ كنند و صرفا به چسباندن بنرمحل غرفه ها در مدخل ورودي نمايشگاه اكتفا نكنند. هم چنين امکان جست و جوي عناوين کتاب به صورت رايانه اي فراهم باشد تا در وقت مردم صرفه جويي شود.

4-موضوعات متنوع و مختلف، همچنين حجم بالاي غرفه ها و كتاب ها زمينه سردرگمي مردم را فراهم كرده بود.مي شد در جلسات هماهنگي با ناشران و غرفه دارها مقدمات لازم را براي چيدمان درست عناوين كتب در غرفه ها فراهم آورد تا مردم با ديدن اسم و عنوان كتاب سريعتر به مطلب مورد نظر خود دسترسي پيدا كنند.

5-در خصوص اطلاع رساني نيز بايد اين نكته را بيان كرد كه بسياري از مديران مدارس غرب و شرق استان و همچنين دانش آموزان شهرستان هاي مختلف در گفتگو با ما از اطلاع رساني ضعيف نمايشگاه در شهرها و مدارس خود خبر مي دادند. همچنين برخي از مديران مدارس براي خريد با مبلغ بالا جهت تجهيز كتابخانه مدرسه خود، با وجودي كه از راه دوري آمده بودند با سنگ اندازي برخي مسئولان در خصوص نامه نگاري و طي شدن روند سيستم اداري مواجه شدند.

6- برخي وعده هاي مسئولان محترم ارشاد در اين نمايشگاه محقق نشد. مثلا قرار بود با حضور موسوي گرمارودي و شاعران استان همايش شعر انقلاب برگزار شود كه اين امر محقق نشد و يا اينكه قرار بود مراسم اختتاميه با حضور جناب آقاي قرائتي برگزار شود كه باز هم خلف وعده شد.

7- تنها دو دستگاه اتوبوس و يك دستگاه ميني بوس آن هم در ساعت پاياني نمايشگاه براي حمل و نقل مردم در محل نمايشگاه حضور داشت كه به نظر مي رسيد بايد براي دستيابي آسان تر مردم در اين مورد هم تدابير ويژه اي انجام پذيرد.

8-صف هاي طولاني خريد بن كتاب هم از ديگر نكات پررنگ نمايشگاه امسال مخصوصا در روزهاي پاياني بود كه بهتر است مسئولان در روزهاي پاياني تعداد خدمات دهندگان را بيشتر كنند تا وقت مردم به جاي جستجوي كتاب در صف خريد بن كتاب تلف نشود.

9-برگزاري نماز جماعت ها در نمازخانه (همان مكاني كه افتتاحيه برگزار شد)، وجود چند غرفه آيين هاي بومي،حضور مستمر مسئولان ارشاد و رصد اخبار و اطلاعات نمايشگاه هم از نكته هاي برجسته و مثبت نمايشگاه هشتم بود.


  • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 19 بهمن 1390-0:0

    انشالله نمایشگاه بین المللی ساری دراینده نزذیک به بهره برداری میرسد تابرخی ازدوستان اینقدر حرص جوش نخورند

    • دوشنبه 17 بهمن 1390-0:0

      از همه چیز گفتید اما از خود کتاب نگفتید که هرسال شرایط بدتری به خود می گیرد ومتاسفانه هرسال کتابهای زیادی پشت باریکه راه تنگ ارشاد جا می مانند و نویسندگانش پشت دیوار ...

      • جوابیه ای برای آقای بخشیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        دوشنبه 17 بهمن 1390-0:0

        1- دعوای امام جمعه ها اصلاً به غلط انداز مربوط نیست. قائمشهریه می خواهد قبل از پایان یافتن دوران نمایندگی ولی فقیه در استان خود را مطرح بکنه و جا بیندازه که گزینه بعدی برای جایگزینی باشه. گاهی در جلساتی شنیده شد که وقتی نماینده فعلی وارد می شه ایشون بلند می شوند و مجلس رو بدون خداحافظی ترک می کنند که نشون از تقوای والایی داره که مورد تاکید هر هفته است و بعد به یکی از افراد دیگه که به این حرکت اعتراض کرد گفت خوب شما بنشینید و فیض ببرید من به این فیوضات نیازی ندارم.
        برادری فرمودند مطالب غلط انداز طولانی است و به صورت مستقل آورده شود. راست می فرماید ولی مزه اش به همین است که در پای هر مطلب مربوطه آورده شود وگرنه از بار ارتباطی آن با موضوع کاسته می شود و حرارتش از بین می رود. ممنون از توجه شما.
        3- اگه محیط نمایشگاه سرد بود و کمی هم لرز داشت از همه مراجعین محترم از طرف برگزار کنندگان که اهل معذرت خواهی نیستند معذرت می خواهم و غلط انداز گمان می کنه که صدای رادیو و پخش آهنگ را بلندتر می کردند تا کسی متوجه سرما نشود.
        4- غرفه اطلاعات لازم نیست چون مردم ما آنقدر فهیم و والا مقام هستند که در هیچ شرایطی به هیچ راهنمایی نیاز ندارند.
        در مورد مطلب شماره 2 جنابعالی هم تقصیر از باران بود که بی موقع تشریف آورده بودند و کارها را گلی کردند و محوطه را کثیف نشون دادند.
        5- در مورد مطلب شماره 4 مردم کلاً سرگردانی رو دوست دارند و کیف می کنند که سرگردان باشند. الآن کلاً تئوری نظم در بی نظمی جا افتاده و برقراری نظم و ترتیب جایگاهی در ذهنیت افراد مدرن و متمدن ندارد.
        6- در مورد مطلب شماره 5 این مدیران و مسئولان مدارس و جاهای دیگر موظف هستند که بیایند و مطلع بشوند حالا می خواهند توی غرب باشند یا شرق. امروز روزگار شرق معمولا زودتر فرو می پاشد و آقای توپا ابراهیمی هم به آرزوی دیرینه شان خواهند رسید و حسابی کیف خواهند نمود. البته اگر می خواهند نتیجه بگیرند برگردند به پیشنهاد اولیه غلط انداز در مورد ترقی هر شهرستان به یک استان مستقل با اسامی ذکر شده و دور همکاری چالوس و نوشهر و نور را خط بگیرند.

        ۷- در مورد بند ۶ صد وعده یکبار عمل نمی شود. ارشادی ها فکر کردند آقای گرمارودی که بیکار است و شعر میگه و هنوز نامه نرسیده خودش رو به ساری می رسونه و جلسه شروع نشده شروع به شعر خونی می کنه ولی در مورد قرائتی برعکسه چون قرائتی رو برای شهدای مهندسین بسیجی آوردن ساری و بعد گفتند حالا ما هم یک سیخی می زنیم شد شد نشد نشد که نشد.

        ۸- در مورد بند ۷ اصلاً به ما ربطی ندارد که اتوبوس باشد یا نباشد. مگر مردم گدا گشنه هستند که یک ماشین فکسنی نداشته باشند تا با هزار قر و فر بیایند نمایشگاه و خودشون رو به خلائق نشون بدهند. آمدن و رفتن با اتوبوس اصلاً‌فاز نمیده عزیزم

        ۹- د ر مورد بند ۸ اصلاً شما هنوز متوجه نشدید دریافت بن از گشت و گذار در میان کتاب ها مهمتر هستند و به همین دلیل با تشخیص درست مسئولان مردم به سمت بن فراخوانده شدند تا فرصت های اساسی از دست نرود.

        ۱۰- در مورد بند ۹ به عنوان آخرین توصیه عرض می کنم که حتماً وجود آقای قرائتی ارشادی ها رو به سمت برگزاری نماز ترغیب کرد و انشاء الله همیشه همینجوری باقی بمانند. خوب عرفه ها هم که خوب بود استقبال هم بی نهایت خوب بود و با همه زحماتی که داشت مردم هم گلایه ای نداشتند و توی این وسط فقط یکی از ائمه جمعه بنابه دلایلی فرمودند که این محل یک انبار است و شانیت برای نمایشگاه ندارد و همان انبار کارگاه بتن جهاد خیلی خیلی بهتر است چون توی قائمشهر است و البته از بازدیدکنندگان محترم هم قائمشهری های طرفدار برخی از آقایان که به امام حمعه وصل هستند به عدد و رقم بازدیدکنندگان و اصل برگزاری هرگونه نمایشگاه در ساری اعتراض دارند و توقع کوچکی دارند که مرکز استان بیاید قائمشهر چون سر سه راه واقع است و برای رفتن به تهران باید از آنجا گذشت و یکی از بابلی های محترم هم گفته مرکز استان را بیارید توی بابل ما نمایشگاه بین المللی را در قائمشهر تضمین می کنیم. غلط انداز هم همچین بی میل نیست که تکانی به مرکز استان بدهد تا شاید استان تکانی بخورد ولی جانب احتیاط رو حفظ می کنه تا متهم به خرابکاری در استان نشود.

        • دوشنبه 17 بهمن 1390-0:0

          با کمال تاسف در همه موارد همینطور انتقادات غیر منصفانه هست بعنوان مثال برگزاری نمایشگاه در بابل را عده ای غیرقابل قبول و به قول دوستی انگار برگزاری نمایشگاه در طویله می دانند در حالیکه این چنین نیست هر شهری توان برگزاری دارد از جمله بابل و قائمشهر و باید به شهرهای کوچکتر هم اجازه داد تا توانایی های خود را نشان دهند اینطور نباشد که دائما توسر شهرهای دیگر مثل بابل و قائمشهر زد چون توان انجام این نمایشگاهها را ندارند سیاست آزمون و خطا همیشه هم اشتباه نیست.

          • محمدرضاییپاسخ به این دیدگاه 0 0
            دوشنبه 17 بهمن 1390-0:0

            گزارش منطقی و خوبی بود.با سپاس از نویسنده.حرف حساب جواب ندارد

            • دوشنبه 17 بهمن 1390-0:0

              این شد نقد منصفانه دوستان قائمشهری و مسئولانش مرکز نماشگاهی ساری رو به مانند طویله مثال میزدن
              متشکرم


              ©2013 APG.ir