تعداد بازدید: 3998

توصیه به دیگران 100

دوشنبه 4 ارديبهشت 1391-19:30

لزوم بومی گرایی در انتصابات/قحط الرجال که نیست!

 آیا در شهرستان های با جمعیت بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر برای ریاست یک اداره با 7 یا 8 نیرو هیچ شخص شایسته ای پیدا نمی شود که از چند شهرستان آن طرف تر مدیر می فرستند؟!/آیا به کارگیری سرپرستان با مدت زمان طولانی در برخی دستگاه های حساس خود زیر پا گذاشتن قانون نیست؟!


 مازندنومه،بابک شمس ناتری: یکی از مسایلی که باید از سوی استانداری مازندران در جلسات شورای اداری استان و یا نشست های مختلف به مدیران کل دستگاه های اجرایی گوشزد شود، توجه به خواسته های بحق مردم در شهرستان های استان است.

 از روزهای آغازین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره امام راحل و سال های بعد مقام معظم رهبری با تاکیدات خود توجه به خواسته های مردم و رعایت انصاف و عدالت در مسایل و مباحث جاری کشور را به مسوولین توصیه کردند و این توصیه ها نباید در دیدگاه مدیرانی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امانتدار مسوولیت ها و جایگاه هایی هستند با تاریخ مصرف زمانی خاص دیده شود.

 یکی از مسایلی که متاسفانه مورد گلایه مردم در نقاط مختلف استان مازندران است و غرب استان نیز بیش از پیش از آن رنج می برد انتصابات احساسی و گاهی بدون مشورت سرپرستان و مدیران است که باز نیز باید با تکیه بر واژه تاسف این مطلب را بنویسم که اغلب مدیران در استان از 2 یا 3 شهر خاص انتصاب می شوند و برخی از دستگاه های اجرایی غرب استان نیز به عنوان دوره های کارآموزی برای این عزیزان دیده می شود.

 البته تاکید بر غربی و شرقی، تا حصول نتایج مطالبه به حق مردم در خصوص تشکیل استان غربی خیلی کمک کننده نیست و شاید در مقطع زمانی کنونی که استان مازندران نیاز به یک وحدت و انسجام دارد کمی هم خدشه وارد نماید اما آنچه که قابل تامل و تفکر است دغدغه ای است که مردم در اغلب شهرستان های مازندران دارند.

 این سئوال ایجاد می شود در دولتی که عدالت محوری شعار آن است چرا برخی مدیران کل در مازندران با عملکرد شتابزده خود مردم را نسبت به دولت و نظام بدبین می کنند؟

 آیا در شهرستان های با جمعیت بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر برای ریاست یک اداره با 7 یا 8 نیرو هیچ شخص شایسته ای پیدا نمی شود که از چند شهرستان آن طرف تر مدیر می فرستند؟!

و آیا به کارگیری سرپرستان با مدت زمان طولانی در برخی دستگاه های حساس خود زیر پا گذاشتن قانون نیست؟!

مردم مازندران انسان هایی ارزشی، ولایتمدار و معتقدند و همواره در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی نیز محکم و استوار ایستادگی کردند اما اینکه این معرفت ها دیده نشود کمی کم لطفی و بی مهری است.دور از معرفت است که حداقل خواسته آنان که در واقع انتصاب مدیران بومی و متعهد برای دستگاه های اجرایی و ادارات شهرستان های شان هست نادیده انگاشته شود.

 امیدوارم استاندار مازندران و معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران بر میزان انتصاب های مدیران کل در شهرستانها نیز نظارت کنند و با توجه به شناختی که از هر دو عزیز داریم مطمئنا بار دیگر دغدغه های اهالی رسانه که در واقع به عنوان نمایندگان افکار عمومی از روی دلسوزی قلم می زنند را پیگیری می کنند.

چندی پیش یکی از همکاران رسانه ای در مازندنومه مطلبی نوشت که حدود 90 درصد مدیران فریدون کنار غیربومی هستند!وقتی خواندم که در آن شهرستان90درصد مسوولان بومی نیستند به این نتیجه رسیدم که نیازمند یک عزم جدی هستیم تا توانایی نیروهای بومی در شهرستان های مازندران دیده شود.

 به راستی مدیران کل مازندران در طول یکسال چند بار به ادارات شهرستان های غرب استان سر می زنند؟ هیچ بنا نداریم تلاش و زحمات مدیران استانی را نادیده گرفته یا خدای نکرده بر همت شان چشم بپوشیم ولی این نکته برای مان بی جواب می ماند که چرا با انتصاب مدیران غیر بومی در شهرستان ها کاری می کنند که شاهد رفت و آمد مدیرانی باشیم که حتی حاضر نیست به شهروندان شهر محل مسوولیت خویش این افتخار را بدهند که در همانجا سکنی گزینند و صبح ها وارد شهرستان محل خدمت شده و عصرها نیز به شهر خود باز می گردند.

مطمئنا اهالی خبر و رسانه دغدغه های مهمتر از انتصابات در شهرستانهای خود دارند اما چه دغدغه ای آزار دهنده تر از اینکه مجبور باشی در مقابل سوالات همشهریان تان در خصوص شدت انتصاب مدیران غیر بومی سکوت کنیم.

 مدیر غیر بومی وارد شهرستانی می شود که حتی شاید در طول زندگی خود 2 بار نیز به آن نقطه نرفته باشد و تا با فرهنگ و رفتارهای اجتماعی محل خدمتش آشنایی پیدا کند و با عملکردش مردم را به پذیرش مسوولی غیربومی وادار کند زمان طولانی می گذرد.

 البته مطمئنا تعداد کمی از مدیرن کل-به خاطر مشغله های شان- یادداشت هایی این چنین را مطالعه می کنند ، اما امید داریم این سطور را مسئولان تاثیرگذار استان حداقل از طریق روابط عمومی های شان بخوانند و دیگر شاهد انتصابات احساسی و شتابزده در هیچ کجای مازندران نباشیم.

 این حداقل خواسته مردم است که از بین فرزندان دیارشان اعتماد و اطمینان به همت و دانش آنها مشاهده شود تا شاهد کوچ دسته جمعی مدیران از چند شهر خاص استان نشوند.

 اگر چه در این بین باید همشهری گزینی ها نیز جای شایسته گزینی را نگیرد و در این فضا نیز باید دقت نظر شود تا با تعامل بین مردم و مسوولان شاهد پویایی در خدمات و نشاط در آبادانی باشیم.

 گماردن سرپرست های بی انگیزه در برخی ادارات شهرستان ها موجب بی اعتمادی مردم به دستگاه ها و حتی بی انگیزگی خود مدیر نیز می شود و از همه زیان آورتر خسارتی است که به نیروی انسانی موجود در آن شهرستان می زنیم.

با توجه به درایتی که از سوی استاندار گرانقدر به عنوان نماینده عالی و سیاسی دولت در مازندران و معاون سیاسی و امنیتی ایشان سراغ داریم امید است که دلسوزانه تعداد انتصابات مدیران غیربومی در هر شهرستان را مورد بررسی قرار دهند و میزان این انتصابات که می تواند انگیزه را از نیروهای انسانی توانمند و کاربلد در شهرستانها بگیرد ، مشاهده کنند.

 اگر منصفانه به این مسئله بنگریم می بینیم که در یک شهرستان با جمعیت بالای یکصدهزار نفر انتصاب مدیر برای یک اداره با 10 نیرو ، کار سختی نیست و این کار نیز باید با تدبیر و البته به دور از نگاه های غیرحرفه ای شکل بگیرد و مدیرانی شایسته تربیت کرده تا بعدها در عرصه ملی نیز افتخاری برای مازندران باشند.


  • خبرنگار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 24 ارديبهشت 1391-0:0

    تشکر از اینکه برای مازندرانی ها دل می سوزانید و با خبرهایتان نه تلنگر بلکه به جان هم می اندازید...
    تشکر که در تحلیلتان از بیانات امام و رهبری عزیز دم می زنید تا با بکارگیری احساسات خبرتان را زیبا و موجه جلوه دهید...
    تشکر که با تبلیغات سوء خود مردم را نسبت به عملکرد دولت منتخب مردم بدبین می کنید (به جای اینکه راهکار بدهید آن هم سازنده)
    یا اینکه شما می خواهید رجال شهرستان را صف کنید و تقسیم بر ادارات کنید و هرکسی را که در آن رشته 4 سال درس خوانده را بکنیم مثلا رئیس آن اداره تا اشتغال زایی شود و بومی گرایی ...
    و یا اینکه اگر فریدونکناری ای قابلیت اداره یک سازمانی در خارج از شهرستان را دارا باشد به خاطر احترام به قانون بومی گرایی شما او را خانه نشین کنیم ...
    یا کار گروهی انجام ندادید و یا جامعه اطرافتون را فقط افراد چهار دیواری دفتر خبری می بینید؟! و فضای مجازی !!!
    دوست دلسوز ما می دانم که تبحر زیادی در خبر و رسانه داری اما این نوع جو سازی رسالت ما اهالی رسانه نیست .
    تشکر

    • سرنوشت خزر مهمتر نیست؟پاسخ به این دیدگاه 1 0
      سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

      ایکاش در مورد انتقال آب دریای خزر به سمنان اطلاع رسانی و طرح مساله می کردید.

      • آفت درخت!پاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

        آقای شمس میدونید یکی از مهمترین علل حضور نیروهای مدیریتی بابلی در شهرهای مختلف منجمله شهرهای غرب مازندران زیاد است؟بخاطراینکه پیش قراولهایشان برای پرورش و بکارگیری چند نفر در کنار خودشون احساس مسولیت میکنند ودر عین حال نیروهای پرورش یافته احترام پیش قراولشان را نگه میدارند نه اینکه سر دو رو روز جو گیر بشن شروع به خراب کردن بالادستی شوند یعنی بفکرخودشون نیستند بلکه برای پیشرفت منطقه شون قدردان نیروی پشتیبان هستند تا روند پیشرفت اجتماعی و منطقه ای باشد نه فردی!مثلا جناب آقای نیاز آذری من جمله مدیرانی است که با مهندس نریمان به آبفا رفت و بانیومدن نریمان بدون کمترین حاشیه ای وارد مجلس شد حالا تو این توی شهر خودمون نگاه کن و ببین آفت درخت از کجاست؟!!

        • دوشنبه 11 ارديبهشت 1391-0:0

          باید استان غربی تشکیل شود

          • دلسوز استانپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 9 ارديبهشت 1391-0:0

            مدير بايد لايق و شايسته باشد و عملكردش خوب باشد . ملاك انتخاب مدير بايد تخصص و تعهدش باشد نه اينكه اهل همان شهرستان باشد چه بسا با اين ايده مديران نا كارآمد بر مسند امور بنشينند و هيچگونه كارآيي نداشته باشند. عزيزان به جاي اينكه بين شهرهاي استان حساسيت نشان دهيد بياييد با هم انديشي كليه مازندراني ها براي رشد و شكوفايي كل شهرهاي استان كوشا باشيم و جزيي نگر نباشيم .

            • شنبه 9 ارديبهشت 1391-0:0

              جالب بود،دمت گرم دوست عزیز، می دانم که از مدیران غیربومی متعهد دفاع می کنی و سابق هم کردی و منظورت مدیران غیر بومی کارنابلد و بی تعهد هستند

              • جمعه 8 ارديبهشت 1391-0:0

                کارمند اداره ای هستم که 4سال رئیس غیربومی داشتم وصادقانه کار کرد خداحفظش کنه اما حالا با رئیس بومی خدمات فقط مختص بعضی از دوستان شده

                • مشكل كجاست؟پاسخ به این دیدگاه 0 0
                  پنجشنبه 7 ارديبهشت 1391-0:0

                  مشكل:دانه هاي بهم بافته زنجير نيستيم !مگر در بالاترين سطح اجرايي غرب مازندران مدير بومي نداشتيم؟تاآخرين لحظه هم مورد حمايت بنده خدا_نماينده مجلس_ بود از فرداي توديع شروع به جو دادن كردتا بخواسته خود رسيد!!! كمي هم منصف باشيم،حتي بفرض هم مشكل عدم توسعه يافتگي مديران غير بومي باشندبراي شايستگي علمي اگرزود نباشد براي تحمل يكديگر و رعايت اخلاق و حفظ حرمت بزرگان در باب مديريت بومي براي توسعه بومي قدري مساله داريم كمااينكه مشكل اساسي به هيچ وجه در عدم بوي بودن مديران نيست چرا كه داريم مديران بومي كه بازدهي ندارند وبنابر مصاحبه هاي خود آقاي شمس مورد تاييد ايشان نيز هستند!!!

                  • پنجشنبه 7 ارديبهشت 1391-0:0

                    انتصاب یک رئیس بومی از هر شهرستانی در شهرستان خودش بهتر است،پیشنهاد خوبی بود،به نظرم باید دقت بگردد

                    • چهارشنبه 6 ارديبهشت 1391-0:0

                      نقدی بود برای فضای استانی انتصابات،تشکر می کنم دوست خوب،خوانندگان دیگر هم با نظرات محله ای خرابش نکنند،به خدا در استان ما این مشکل وجوددارد و باید همه فکری برای حلش بکنیم

                      • چهارشنبه 6 ارديبهشت 1391-0:0

                        اگه به جای استخاره، از مردم هم نظر بخوان بله.

                        • غرب مازندران_چالوسپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          چهارشنبه 6 ارديبهشت 1391-0:0

                          شرط لازم شایسته سالاری است امابومی بودن را در بین افراد شایسته کاملا قابل التفات است.اما سوال اینست اگر بشما بگویند مشکلات غرب را شماره کنید واقعا اولین مساله محل تولد مدیر است؟!!شورای شهر یکی از همین ناحیه را نگاه افرادی بدون نگاه کارشناسی در شورای شهرفقط فعالیت انتخاباتی دارند در واقع تیم تبلیغاتی یا کارخراب کن برای خراب کردن نماینده وقت می شوند در عوض شورای یک شهر در دو ضلع غربی و شرقی آن نگاه کنید کار بلد و توسعه گرا!براین باورم که ابتدا باید تلاش کنیم در نهادهای انتخابی افرادی آگاه،علمی و اخلاقی رابسپاریم نه احساسی وقبیله ای تصمیم بگیریم تااین گونه نهادهاضعیف و دست دوم تشکیل نشوند.ضمنا قحطی رجال هم هست چراکه کنار جاده چالوس تهران توسط قومیت خاصی غارت و مصادره شده اما بانگ مردی برنخاست.

                          • سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

                            جالب نوشتی،مراقب باش برات دردسر نشه،یک مدت ساکت بودی راحت بودی،ول کن با دم مار بازی نکن

                            • سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

                              من به عنوان کارمند اداره ای در غرب مازندران کاملا اینگونه مطالب مخالفم، جون شاهد عملکرد مدیران بقول شما شایسته بومی هم بوده ام اما بعد از چند صباحی همه (چه مراجعه کننده چه کارمند) آرزوی حضور مدیران غیر بومی را داشته اند
                              ضمنا مگه شهرهایی مثل بابل و ساری جزو استان ما نیستند که اینجوری مطلب مینویسی، جمعیت اونا 3یا 4 برابر شهرهای ماست مسلما بیشتر از ما مدر و کارمند دارند فقط بلدین از این شعارای به قول خودتون وطن پرستانه بدین الان استاندار غربیه مدیرکل منابع طبیعی غربیه مدیر کل بهزیستی غربیه و کلی کارمند سطح بالا در ادارات و استانداری بچه اینورن فکر میکنی چند درصد از مردم غرب مازندران از عملکرد اونا راضین برادر!!!
                              شایستگی به اینکه اهل کجا باشی نیست به توانمندی افراده مدیران بومی در شورای شهر چالوس نمونه فوق العاده ای برای درک بهتر این قضیه هستن یه نگاه به عملکردشون بندازین دیگه توضیح نمیخاد

                              • در جواب نوشهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

                                خدایی خیلی فکرت بیماره، بنده خدا یک یادداشت منصفانه نوشت و دلسوزی کرد، ای باباجان بس کنید و فضای رسانه رو با لجن پراکنی آلوده نکنید

                                • سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

                                  آقاي مازندران با سند صحبت كنيد.در فريدونكنار كه حتي يك ساروي نيست بس نظريه تان رد است.در ادارات مختص به شهر ساري هم مملو از شهرهاي استان هستند و متاسفانه تعداد معدود ساروي هم از خود ساري نيستند و مربوط به ييلاق هاي ساري منتهي به سمنان هستند.و جوانان ساروي شديدا با بيكاري دست و بنجه نرم ميكنند.و نهايتا كارخانه هاي ورشكسته براي ما كاري جور شود و ادارات دولتي و نيمه دولتي هركز.

                                  • سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

                                    آقای شمس تا الان کجا بودی که به فکر این موضوع افتادی.نوشته ات جهت دار و منفعت طلبی هست.متاسفم که اینقدر خودخواه و منفعت طلبی

                                    • سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

                                      خدا امواتت را بیامرزد
                                      یعنی کسی پیدا می شود که رسیدگی کند؟بعید می دانم!!

                                      • سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

                                        اهالي غرب استان مانند فريدونكنار آماري دقيق جهت نشان دادن تعداد مسئولان و كارمندان غير بومي اش منتشر كند تا فقط در حد شعار نباشد.طي رسوانامه فريدونكناري ها ابتدا آمل و بابل سبس محمودآباد و نور و نوشهر و درآخر قائمشهر و نكا و بهشهر بيشترين تعداد اشتغال را به خود اختصاص دادند.اما در مورد استان غربي بهتر است حداقل براي كرفتن 5الي 6 شهرستان استان مجاور هم رايزني كنيد.

                                        • استان مازندرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                          سه شنبه 5 ارديبهشت 1391-0:0

                                          متاسفانه تمامی ادارات و ارگان های استان پر شده از نیروهای بابلی و ساروی . . این بی انصافی محض است که استان را خلاصه کنیم در بابل و ساری . . مگر جز بابلی ها و سارویها کس دیگری حق آب و گل ندارد ؟ مازند نومه خواهشا چاپ کن

                                          • دوشنبه 4 ارديبهشت 1391-0:0

                                            مطلب خواندنی بود و کاشکی رسیدگی شود


                                            ©2013 APG.ir