تعداد بازدید: 2711

توصیه به دیگران 6

شنبه 3 تير 1391-23:14

کار درست را انجام بده

به بهانه عزل شهردار ساری و انتصاب سریع او به سمتی دیگر؛علی حجازی اگر کارا بود می توانست در شهرداری به فعالیتش ادامه دهد و استیضاح و عزل نمی شد و اگر اشکالاتی در شیوه مدیریت و توانایی اش وجود داشت،دلیلی وجود نداشت به این سرعت در سمت هم رده دیگری به کارگیری شود.


مازندنومه،سردبیر:پس از مدت ها بحث و اختلاف نظر بین اعضای شورای شهر ساری،بالاخره مخالفان شهردار حجازی به توافق رسیده،کنار یکدیگر در یک صف جمع شدند و صبح شنبه او را برکنار کردند.

تا این جای قضیه موضوعی خلاف قانون و عرف صورت نگرفته است؛اعضای شورا از حق قانونی خود استفاده و شهردار را عزل کردند،لیکن آن چه اهمیت دارد انتصاب فوری شهردار،ساعتی بعد از برکناری به یک سمت به نسبت مهم دیگر است،آن هم از سوی بالاترین مقام استان!

طاهایی،شهردار عزل شده را فی الفور به سمت مدیرعامل سازمان همیاری های مازندران گماشت،جایی که پیش تر علی بابایی کارنامی آن جا مشغول فعالیت بود.

امروز روز علی حجازی بود؛او صبح و عصر دوبار تیتر یک بسیاری از رسانه های استان شد.شهردار صبح شنبه برکنار شد،اما تا خبرش تمام و کمال در رسانه ها بازتاب پیدا کند،عصر همین روز سمتی دیگر گرفت و دوباره رسانه ها ناگزیر او را تیتر کردند!

حکم شتابان طاهایی حاوی پیام خاصی بود.استاندار نگذاشت مرکب عزل شهردار خشک شود و او ساعتی بدون پست بماند.

هر چند اقدام طاهایی نیز از منظر قانون انجام گرفت،او پس از انتصاب بابایی به سمت مدیرکلی تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همواره پی گیر و مترصد وضعیت کاری حجازی بود تا اگر احیانا" برکنار شد،از او در این سمت بهره گیری کند.

برخی اعضای شورا که مدت ها وقت صرف کردند تا کفه آرای مخالف حجازی را به نفع خود سنگین تر و همه تخم مرغ ها را در سبد خود جمع کنند،ابراز رضایت و خوشحالی شان از عزل شهردار،دیر زمانی نپایید و با حکم (انگار از پیش نوشته شده)استاندار،خستگی در تن شان ماند!

در واقع بازی برای حجازی برد-برد بود،حال این شورای شهر ساریست که در زمان باقی مانده تا پایان فعالیتش باید در پی شهرداری حداقل با توانمندی ها و قواره(منظور قواره مدیریتی است،نه تیپ و هیکل شخصی که البته یافتن شهرداری به هیکل حجازی بسیار دشوار است!)علی حجازی باشد تا در مظان اتهام افکار عمومی قرار نگیرند.هر چند با توجه به اختلاف نظر اعضا و نبود همگرایی،شورایی ها کاری دشوار را پیش رو خواهند داشت.

از چند منظر می توان به حکم امروز استاندار نگریست:

الف-استاندار،علی حجازی را به عنوان نیرویی کارآمد،توانا و اهل فن قبول دارد و اقدام شورا را احساسی و بدون درایت کافی و بدون برنامه خاصِ پیش برنده قلمداد می کند و عقیده و تمایل داشت او بیکار نماند،به همین دلیل از او در سازمان همیاری ها استفاده کرد.

ب-طاهایی فعلا" گزینه ی مناسبی برای پست خالی سازمان همیاری ها در نظر نداشت و از آن جایی که بین شهرداری و سازمان همیاری ارتباط ارگانیک وجود دارد،ترجیح داد گزینه نخست او همین حجازی باشد.

ج-به مدد رسانه هایی که هر یکشنبه خبرهای شورای شهر ساری را بازتاب می دهند،طاهایی از مواضع بعضا" تند و شدیدا" انتقادی و بی پروای برخی شورایی ها نسبت به خود و سیستم استانداری باخبر است،بنابراین با اقدام امروز خود به اصطلاح عامه "روکم کنی" کرد و آب در خوابگه اهالی شورا ریخت!

د-از آن جایی که برخی شهرداری ها و نیز همین سازمان همیاری،حیاط خلوت دولتی ها-به ويژه فرمانداری ها و استانداری-محسوب می شود،استاندار با اطمینان خاطر از حجازی،او را به این سمت گماشت تا در بر روی همان پاشنه سابق بچرخد و تغییر و تحولات اخیر،به برخی معادله ها و معامله ها آسیب نرساند.

گذشته از آن چه در بالا آمد می خواهم بار دیگر و به بهانه تغییرات امروز، اظهارات مدیرکل بازرسی مازندران را که روز جمعه در خروجی مازندنومه قرار گرفت،یک بار دیگر همین جا مرور کنیم.

حمیدرضا فتحیان معتقد است مديران استان را باید به سمت تفكر استراتژيك و برنامه محور در توسعه پايدار استان سوق داد.

او به درستی کالبدشکافی می کند و بیان می دارد که مازندران استاني توسعه نيافته يا كمتر توسعه يافته است و این گونه استدلال می کند:با همه تلاش‏هاي انجام شده هم‏ افزايي دستگاه‏ها در استان مازندران نسبت به هم کم و سرعت توسعه در مازندران بسيار پايين است.

مدیرکل بازرسی مازندران در اظهارات اخیر خود به دلايل توسعه نیافتگی مازندران نیز اشاره می کند و این عوامل را این گونه برمی شمارد:فقدان برنامه محوري ، نبود تفكراستراتژيك، خود بزرگ‏پنداري برخي از مديران و خويش را محور توسعه و تحول دانستن،نبود ظرفيت شناسي ،ضعف در كاركرد تيمي و ايجاد هم افزايي ،نبود حساسيت بر چگونگي مديريت بر سرمايه هاي طبيعي استان و عرضه آن به ثَمني بسيار قليل به افراد فرصت طلب و سودجو ، ناتواني در اجماع نظر به جهت شناخت مزيت استراتژيك استان و رواج پديده بسيار زشت «آمار درماني».

فتحیان در استخدام واژه ها نهایت دقت را به کار برده و به مهم ترین معضلات استراتژیک استان اشاره کرده است،کافیست یک بار دیگر پاراگراف بالا را مرور کنید.

به باور من اتفاقات روز شنبه و کشمکش شورا با حجازی و عزل او و در ادامه حکم سریع استاندار برای شهردار سابق، بار دیگر برخی ضعف ها را آشکار ساخت؛همان که در بخشی از سخنان مدیر کل بازرسی مازندران نیز آمده است:فقدان برنامه محوري،نبود تفكراستراتژيك،نبود ظرفيت شناسي و نبود حساسيت بر چگونگي مديريت بر سرمايه هاي طبيعي استان.

علی حجازی اگر کارا بود می توانست در شهرداری به فعالیتش ادامه دهد و استیضاح و عزل نمی شد و اگر اشکالاتی در شیوه مدیریت و توانایی اش وجود داشت،دلیلی وجود نداشت به این سرعت در سمت هم رده دیگری به کارگیری شود.

*تیتر یادداشت،عنوان فیلمی است از کارگردان برجسته سینمای جهان- اسپایک لی-محصول 1989 آمریکا


  • چهارشنبه 14 تير 1391-0:0

    دولت و نمایندگان مجلس و ... تا حدی می توانند اعتبار بگیرند ، اعتبار پروژه های بزرگ و سنگین کار شهرداری است .......

    • بهمن کلبادی پور پاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 9 تير 1391-0:0

      اقای میم فرمایشت درست دیوار چین درمصر حالا اصل مطلب کار خردمندانه که خردمندان و پیران و پیشکسوتان و صاحبان تجربه و مردان میدان دیده را بکار گماردن این کار استاندار قابل ستایشه که بااین کارش روند خطرناک یاس ونا امیدی وروند قانون وروح قانونگرایی رادر جامعه تثبیت کرد . دیگه هر مدیری هر مقام اجرایی میفهمه نه تو درست کار کن هستند کسانیکه قدر ومنزلتتو بدونند. یه جایی خوند م کار استاندار را توهین به شورا ومردم قلم داد کرد در صورتیکه شورا میباله بخودش که خروجی چند سال کار بایک شهردار جوان مدیریست در حد ملی . اتفاقا اگر استاندار ایشونو این منسب نمیداد توهین بود به شورا.

      • سه شنبه 6 تير 1391-0:0

        بله شهرداري خودش بودجه تامين مي كند . ولي خرجي كه كرده و اعتباراتي كه گرفته كار نمايندگان دوره گذشته ساري بوده .

        • دوشنبه 5 تير 1391-0:0

          شهرداری بودجه اش را خودش تأمین می کند و ربطی به دولت و نماینده ی مجلس و ....نداره !!!!

          • دوشنبه 5 تير 1391-0:0

            آنچه مي ماند عملكرد درست و حق الزحمه حلال است!

            • دوشنبه 5 تير 1391-0:0

              به همت نمايندگاه مجلس هشتم ( قبلي) ساري بود كه رديف بودجه مستقل و گاهي استاني براي پرو‍ژه هاي ساري تعريف و در حال انجام است . دست آقايان يوسف نژاد و شجاعي درد نكند . وگرنه حجازي چيكاره بود كه اين پروژه ها را با اين رديف بودجه بتواند پيش ببرد ؟ مردم گول مظلوم نمايي شهردار و عوامل ايشان را نمي خورند . در يك حساب كتاب ساده مي توانيم بفهميم كه شهرداري ساري كه 50 ميليارد بودجه تعريف كرده بوده در سالي چطور توانسته حدود 200 ميليارد هزينه كند ؟ پس مطمئن باشيد كه از هزينه استاني و كشوري بوده . و شهردار نمي تواند بودجه كشوري را جذب كند جز نمايندگان مجلس .

              • دوشنبه 5 تير 1391-0:0

                آیت الله نظری چه ربطی به شهرداری داره؟

                • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                  استاندار ؟ طاهایی ؟ پسر؟ این چه کاری بود کردی . خوب میذاشتی 2 روز بشه . چه کارا که نمی کنید دیگه

                  • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                    بنده با نظر سردبیر محترم موافقم.

                    • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                      با سلام و خسته نباشید ، مهندس طاهایی استاندار با تجربه و کوشا و خستگی ناپذیری است ، ایشان با تمام وجود و از جان مایه می گذارند بی آنکه مواجبی دریافت کنند و اما آقای حجازی طی این چند سالی که شهردار بودند ما خدمت گذاری و تلاش شبانه روزی ایشان را عیناً دیدیم ان زمان که ایشان 5 صبح به بازدید از شهر و حتی جلسات صبحگاه با کارشناسان و خدمت به مردم مشغول بودند، شما و امثال من با آرامش استراحت می کردیم ، اگر فقط یک شب زباله ها جمع آوری نشود همه صداتون درمی اید که شهرداری چی کار می کنه ، آیا شما واقعاً این همه پروژه های سنگین مثل ؛ پل ولیعصر ، پل قدیر ، سد لاستیکی ، کمربندی جنوبی و غربی ، بلوار داراب، پارک بلوار کشاورز ، پارک دخانیات ، پارک شهربند ، پارک اتحاد ، چندین سالن ورزشی ( باز هم بگویم ) و..امثالهم که طی این چند سال در ساری انجام شد و به جرات می توانم بگویم هیچ شهرداری در ساری اینگونه کار نکرد را ندیده اید ؟ پس یا شهر را خوب بلد نیستید و یا از اینکه خود را به کج فهمی بزنید و مدام ایراد بگیرید احساس آرامش می کنید و یک روز در آینده وقتی شهرداران دیگر بیایند و بی هیچ قدرتی فقط چند خدمات شهری که هر شهردار معمولی از پس آن بر می آید را انجام دهد ، آن وقت غبطه خواهید خورد.... عاقلان دانند

                      • نایب الله اصغریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                        سید علی حجازی دارای پیشینه مثبت و انقلابی و تحصیل کرده بهترین دانشگاه در سالهای انقلاب و دفاع مقدس همواره نامش به بزرگی و شکوهمندی و با مردم بودن همراه بود شورای شهر که با رای ما در مسند نشست سیاسی کاری کرد اگر کس به قامت علی حجازی نتواند پیدا کند باید از دوره بعدی خداحافظی کند شنیده ام حضرت آیت الله نظری هم برای آنها پیغام داده و مصلحت بر استیضاح ندانست وای بر اعضای شورا که که خود را همگام علماء و بزرگان می دانند.

                        • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                          حجازی هوراااااااااااااااااا......آقامیری .....

                          • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                            آفرین براستاندار که نیرویی پر قدرت و با کارایی بالا را در استانداری به خدمت گرفت وصد حیف به اعضای شورا که بازیچه شدند ومسائل شخصی را در کار شورا دخالت دادند....متاسفم

                            • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                              این اقای کلبادی پور اصل مطلب رو ول کرده چسبیده به تیترش.اصلا تیترش نوشته شده «دیوار چین در مصر قرار دارد»،حالا مطلب خوب بود یا نه؟در ضمن تیتر مثل همیشه خوب بود و به همه این جماعت از شورا بگیر تا استاندار و شهردار و بقیه میگوید درست کارکنند و شبهه ناک کار انجام ندهند.من این جوری فهمیدم

                              • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                                آقا مطلبت عالی بود.حق مطلب ادا شد.من تعجب میکنم استاندار چه اصراری داشت همین شنبه حکم برای حجازی بزند.خب نگهش میداشت بعد از چند روز میزد.بقول شما حاوی پیام خاصی بود

                                • بهمن کلبادیپور پاسخ به این دیدگاه 0 0
                                  يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                                  بی ربط ترین تیتر . ماتیترهایی دیدیم یاشنیدیم وخواندیم که دو پهلو یا سه پهلو حالا بعضی ها قسم میخورند که ادمهایی را دیدیم شش پهلو حرف میزنند یک به میخ یکی به نعل یکی به چپ یکی به راست یکی تیر تو تاریک یکی تو هوا خلاصه ... ولی هزار پهلو ندیدم که امروز دیدم (کاردرست را انجام بده) خطاب به منه یا یکی دیگه از کاربران شاید هم تمام مخاطبان نه شاید به جناب اقای استاندار نه شاید هم اعضا محترم شورای شهر شاید به سارویها .لطفا یکی ربط این تیتر و موضوع را برایم روشن کند

                                  • يکشنبه 4 تير 1391-0:0

                                    این چه مدل حکمی بود ؟ آقای استاندار دقت کن و خودت را زیر سوال نبر . ما مخالف شخص حجازی نیستیم . ما مخالف تفکر ضعیف و عدم توانائی فنی و مدیریتی ایشان هستیم ( چه در منصب شهرداری چه در منصب سازمان همیاری) . من خودم شخصا تا الان از استاندار حمایت میکردم . ولی کاری نکن که سمت فکری ما به سمت دیگری برود ، و همیشه چقدر زود دیر میشود ....


                                    ©2013 APG.ir