تعداد بازدید: 3547

توصیه به دیگران 23

دوشنبه 9 مرداد 1391-16:7

داستان دو شهر/گرانی در نوشهر و چالوس مضاعف است

نوسانات قیمت و تورم و گرانی در نوشهر و چالوس به حدی است که حتی مسافران و گردشگرانی که برای گذران تعطیلات قصد سفر به این شهرها را دارند، کالاهای ضروری خود را از همان شهر و زادگاه خود خریداری می کنند و به این جا می آورند!/مردم بومی نیزگاه به تهران و شهرهای اطراف می روند تا ارزان تر خرید کنند.


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی: پدیده تورم و گرانی اگر چه این روزها بحث داغ محافل مختلف است و زندگی خانواده‌ها را به چالش کشانده،چند سالی است که در شهرهای نوشهر و چالوس به صورت ثابت جا خوش کرده و عرصه را برای شهروندان سخت کرده است.

چالوس و نوشهر از جمله شهرهایی هستند که به واسطه برخورداری از مواهب الهی و طبیعی همچون کوه، جنگل و دریا و نیز نزدیک‌ترین شهرها به پایتخت،در زمره شهرهای توریستی کشور به شمار می‌روند که در طول ایام سال همواره با کوچک‌ترین تعطیلات، مسافران و گردشگران زیادی را به خود می‌بینند.

گویی گردشگرپذیر بودن این مناطق نتیجه معکوس دارد و به جای رونق و شکوفایی اقتصاد و افزایش رفاه حال شهروندان،گرانی مضاعفی را برای مردم به ارمغان آورده است و هیچ واکنش اساسی و ریشه‌ای هم نسبت به تورم و گرانی خاص در چالوس و نوشهر نشان داده نمی‌شود.

وقتی به بازار فروش میوه و تره‌بار و اجناس ضروری سر بزنید به وضوح مشاهده می کنید که قیمت‌ها از ابتدای صبح تا ساعتی از شب دچار نوسانات شدیدی است،بی‌آنکه تغییری در کیفیت کالاهای ضروری پدید آید.

نوسانات قیمت و تورم و گرانی در این دو شهر به حدی است که حتی مسافران و گردشگرانی که برای گذران تعطیلات قصد سفر به شهرهای نوشهر و چالوس و حومه را داشته باشند اقلام ضروری خود را از همان شهر و زادگاه خود خریداری کرده و در سفر به این دو شهر با خود می‌آورند تا از این طریق ، از خرید با قیمت‌های فراتر در امان بمانند.

نکته حائز اهمیت اینکه چه بسا حتی شهروندان چالوسی و نوشهری نیز برای خرید برخی کالاها و اجناس ضروری و موردنیاز خود به شهرهای اطراف و تهران مسافرت می‌کنند و این موضوع با احتساب هزینه‌های رفت و برگشت، باز هم برای آنان از نظر اقتصادی به صرفه است ، در حالی که اگر نظارت و مدیریت قوی و کارآمد وجود داشته باشد دیگر نه آن مسافر و گردشگر نیاز سفر را از زادگاه و شهر خود می آورد و نه شهروندان چالوسی و نوشهری رنج سفر از سر اجبار به شهرها و استان های دیگر را برای خرید کالاها اساسی بر خود تحمیل می‌کند.

چالوس و نوشهر را باید به طور ویژه و خاص دید و از بروز نوسانات قیمت که اوج آن در روزهای تعطیل هفته و تعطیلات نوروز و تابستانه است جلوگیری شود تا از این رهگذر هم دود نوسانات بی‌حساب و کتاب قیمت به چشم شهروندان چالوسی و نوشهری نرود و هم باعث توقف بیشتر مسافر یا گردشگر در این نقطه شود که این امر خود ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را با خود به ارمغان می‌آورد.


  • شنبه 12 شهريور 1401-12:33

    من هر وقت برای سفر به مازندران میام.بددن تعارف.هر قدر که امکان داشته باشه از شهر خودم وسیله میارم.چای.قهوه.نوشابه.آب معدنی.آجیل.شکلات.ابزار و وسایل مثل سه راهی برق و آچار و ..سیگار.پنیر.سیب زمینی.پیاز.باور کنید برنج هم میارم.روغن و ...
    علتش هم اینه که مغازه ها ... از جیب مسافر.کار از کلمه گرانی گذشته.

    • پنجشنبه 7 آذر 1392-0:0

      دوستان محترم این متن درباره نوشهر چالوس نوشته شده چرا جبهه می گیرید !!!

      من خودم دارم تو این شهر زندگی میکنم به شهرهای دیگه ام سفر کردم درسته شهرهای دیگه ام گرونی داره ولی تا تو این دو شهر زندگی نکنی متوجه منظور ما نمیشی خیلی دوستان و آشنایان ما هستن که تهران یا کرج زندگی میکنن ولی وقتی به شهر ما میان و چیزی می خوان بخرن با دیدن قیمت ها ترجیح میدن برن شهر خودشون این نیست که ما از جاهای دیگه خبر نداشته باشیم

      • جمعه 7 تير 1392-0:0

        من خودم یکی از شهروندان چالوسم دراین شهر همه چیز خوراک پوشاک و لباس گرونه باید یه فکری کنند

        • مصطفی - پونکپاسخ به این دیدگاه 0 0
          چهارشنبه 18 مرداد 1391-0:0

          ملائی عزیز حرف دلمونو زدی متاسفانه هر هفته شمال و پول کجور میام و مجبورم حتی مواد غذائی و .... از تهران تهیه کنیم سالهاست شهرهای ما با چنين مشكل بزرگي دست به گريبانند اما چرا نتيجه اي حاصل نميشود انگار هیچ نظارتی وجود نداره . پر واضح است تا زمانی که وضع به همین منوال باشه منطقه ما پیشرفتی نداره . تازه بازخواست میشیم که چرا از اینجا خرید نمی کنید و....

          • خاتون اقتصادیپاسخ به این دیدگاه 0 2
            پنجشنبه 12 مرداد 1391-0:0

            گرانی در همه جاست.
            نوشته ی خوبی بود، اما محدود کردن آن در دوشهر، اشتباه است. از نوشهر و چالوس بدتر در کشور هست، اما کسی نگاه نمیکنه/

            • چهارشنبه 11 مرداد 1391-0:0

              سالهاست شهرهاي توريستي و ساحلي با چنين مشكل بزرگي دست به گريبانند اما چرا نتيجه اي حاصل نميشود از اينهمه تذكر و يادآوري مردم و خبرنگاران جاي سوال است. هرچند جوابش بسيار واضح براي همه مردم. گوش اگر كوش من و ناله اگر ناله تو / آنچه البته به جايي نرسد فرياد است.
              فريادتان بلند باد

              • چهارشنبه 11 مرداد 1391-0:0

                ممنونم دوست فرهیخته و مهربانم حاج بابک شمس عزیز.شما همیشه به بنده کمارین لطف داشتی.هر کی باید منافع عموم رو درنظر بگیره و گرنه سنگ رو سنگ بند نمیشه.من به اندازه توانم در عرصه قلم شاگردی میکنم فقط

                • بابک شمس ناتریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

                  سلام...درود بر تو محمد حسین عزیز که هم در تهیه خبر و گزارش تلاش می کنی و هم یادداشتهایت هز از چندگاهی نشان از دغدغه ات نسبت به جامعه و مردم دارد...واقعیت را نمی توان کتمان کرد...چالوس گران ترین شهر مازندران است...بجای اینکه بر مواد غذایی ها و ...نظارت شود می روند مزون عروس را 28 میلیون تومان جریمه می کنند...خداقوت پسر خوب...

                  • سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

                    دوست بی نام و نشانم ، اینجا کسی نظر دیرگان رو رد نمیکنه بلکه احترام میذاره و من نیز در مقام جواب به اون دوست گرانقدرمون سالک عزیز بر نیومدم.فقط یه تبادل نظر دوستانه هست

                    • بی نام و نشانم ، چه کنم؟پاسخ به این دیدگاه 0 1
                      سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

                      ببخشید آقای ملایی!
                      فرمودید گوی سخن شما بر سر پدیده گرانی در نوشهر و چالوس حتی در مواقعی که همه جای کشور وفور نعمت و ارزانی است؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      پس احتمالا نوشهر و چالوس توی مدار زمین در ایران قرار ندارد! چون ظاهرا اگر تمام ایران ارزان باشد، اینجا گران است!!!
                      به حق چیزهای نشنیده!
                      اومدی جواب اون بنده خدارو بدی ، خراب تر کردی!!
                      ماکه چند وقت پیش مهمان نوشهر و چالوس بودیم ، همه چیز مثل شهرهای دیگه بود.
                      تازه به قول دوستمون مرغ توی تهران تا 9 تومن هم رسیده که اتفاقا در بازار نوشهر کیلویی 6500 بود! اما به فاصله 1 روز در بازار رامسر کیلویی 7300 شد!
                      حالا پیدا کنید پرتغال فروش را!!
                      یاعلی

                      • سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

                        دوست عزیز و بزرگوار سلام.
                        با تشکر از نگاه انسانی و عاطفی شما به مقوله گرانی و فشاری که بر اقسار مختلف مردم و خانواده ها می آید.

                        سخن شما درست است که گرانی در همه جا بیداد می کند و من نیز در ابتدای این مطلب آورده ام که " پدیده تورم و گرانی اگر چه این روزها بحث داغ محافل مختلف است و زندگی خانواده‌ها را به چالش کشانده،چند سالی است که در شهرهای نوشهر و چالوس به صورت ثابت جا خوش کرده و عرصه را برای شهروندان سخت کرده است" آری دوست عزیز ، گرانی در همه جا هست اما آن زمانی که گرانی در جامعه وجود نداشت این دو شهر همچنان زیر فشارهای گرانی قرار داشتن و همچنان نیز قرار دارد و حتی این گرانی هایی که الان در کشور مشاهده می کنید برطرف شود باز هم گرانی در نوشهر چالوس سرجای خود باقی می ماند بنابراین گوی سخن این حقیر بر سر پدیده گرانی در نوشهر و چالوس حتی در مواقعی که همه جای کشور وفور نعمت و ارزانی است ، می باشد

                        • سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

                          با سلام و تشکر از مطلب خوبتان-
                          اما سوال اینجاست، که آیا گرانی فقط در این دوشهر است؟!
                          یعنی منظور شما این است که تنکابن و رامسر و عباس آباد ، حراج کرده اند و همه چیز ارزان است؟
                          یعنی منظور شما این است که نور و محمود آباد و آمل و بابل و ساری و بهشهر و نکاو گلوگاه و ... همه چیز مفتی و ارزان است و فقط در این دوشهر گرانی بیداد میکند ؟؟؟؟
                          اصلا مازندران رو بیخیال ، بقیه استان ها چی؟ اینطور که شما نوشتید ، چشم بسته غیب گفتید! برادر عزیز! کجاست که گرانی به مردم فشار نیاورده؟! مگر نه این است که وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، به خاطر همین گرانی ها و مثلا با هدف تنظیم بازار ، در تمام کشور قبل از ماه رمضان ، مراکز خرید با قیمت مناسب راه انداختند؟!
                          اگر گرانی فقط در نوشهر و چالوس بود، که دولت مشکلی نداشت برادر عزیز !
                          حالا شما در شهر خودتان حس کردید! لطفا ملی نگاه کنید ، نه منطقه ای! شما به جای اینکه دولت را خطاب دهید و فشار مردم به خاطر این گرانی ها را به گوش آنها فریاد کنید، آمده اید در اوج گرانی در این کشور، در یک استان ، فریاد میزنید که ما دوتا شهر داریم که همه چیز گرانه!!!!!!!!!
                          مثلا مرغ در تهران به 9800 تومان هم رسید!!!!
                          که عمرا در شهرستانها به این قیمت نرسید!

                          • دوشنبه 9 مرداد 1391-0:0

                            درود بر همه کسانیکه که گفتن درد مردم را وظیفه خود می دانند متاسفانه مسولین این دو شهر از تنه چیزی که سخن نمی گویند همین مشکلات روزافزون گرانی است برادر!


                            ©2013 APG.ir