تعداد بازدید: 2318

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 4 آبان 1391-1:0

پزشکی با طعم آگاهی/به بیمار اطلاعات بدهیم

درباره سندرم دم اسب، حتی اگر بیمار توجیه هم نشود نمی توان منتظر آگاه شدن و توجیه او به مدت طولانی ماند، اما در بقیه موارد می توان با صبر و حوصله کافی بیمار را تحت درمان غیر جراحی قرار داد/بهترین نوع درمان وقتی قابل اجراست که بیمار و اطرافیان او با آگاهی کامل توجیه شوند.(سلسله مطالب کلینیک مازندنومه)


مازندنومه،دکتر رضا شاکری،متخصص درمان های غیر جراحی رهبیلیتیشن:بیمار باید در جریان مزایا و معایب درمان هایی که به او پیشنهاد می شود قرار بگیرد،بنابراین وقتی که بیمار آگاهی قابل قبولی از عوارض بیماری و عوارض احتمالی ندارد قادر به شرکت در روند تصمیم گیری برای درمان و انتخاب نوع درمان خود نیست.

بیمار مبتلا به فتق دیسک کمر و مشکل سیاتیک باید تا حدودی از بیماری، عوارض بیماری،امکانات درمانی موجود در کشور و جهان و سرانجام از عوارض ناشی از درمان خود آگاه باشد، در غیر این صورت تحمیل هر نوع درمان به بیمار غیر منطقی است.

در مواردی که بیمار به علت ضربه مغزی ویا اختلالات هوشی قادر به درک بیماری خود نیست، انتخاب روش درمان دچار اختلال می شود،در این صورت خویشاوندان وسرپرستان بیماردر جریان بیماری فتق و پارگی دیسک و عوارض آن و خطرات احتمالی درمان قرار می گیرند.

 در این میان استثنایی به نام سندرم دم اسب cauda equina synrdrome وجود دارد که حتی اگر بیمار توجیه هم نشود نمی توان منتظر آگاه شدن و توجیه او به مدت طولانی ماند و لازم است بیمار با تیم پزشکی به منظور درمان اورژانس خود همکاری تام و تمام بنماید، اما در بقیه موارد می توان با صبر و حوصله کافی بیمار را تحت درمان غیر جراحی قرار داد.

 من به عنوان پزشک متخصص گاه با آگاهی غیر واقعی و غیرقابل قبول بیمار از بیماری مواجه می شوم،بنابراین ترجیح می دهم که ابتدا بیمار را توجیه کنم.

معمولا" در اکثر موارد بیمار اطلاعات کافی را دریافت کرده و وضعیت او از نظر گرفتن تصمیم من به عنوان متخصص درمان غیر جراحی پزشکی و فیزیکی دیسک و سیاتیک آسان تر می شود.

متاسفانه در پاره ای موارد این خرافات روح و جان بیمار را در چنگ خود گرفته که دادن اطلاعات کافی از وضعیت بیماری برای او مشکل است، از آن جدی تر وقتی است که بیمار اطلاعات کافی از روش های درمانی و عوارض احتمالی بیماری ها و درمان های جراحی و...نداشته باشد.

 در این موارد ترجیح می دهم نه تنها بیمار خود بلکه اطرافیان بیمار نیز در جریان قرار بگیرند تا پس از انجام درمان،عالی ترین نتایج را از درمان دریافت کند.

به علاوه در مواردی که بیمار به دلیل مشکلات جدی نظیر اختلال ذهنی، ضربه مغزی و اختلالات یادگیری در درک بیماری یا نوع درمان سرطان خود عاجز باشد ترجیح می دهم نوع درمان پیشنهادی خود را بر روی سر نسخه نوشته و به بیمار یا همراه بیمار تحویل دهم .

به هرحال به نظر من غیراز مواردی که بیمار به خاطر سندرم دم اسب مراجعه می کند (و اختلال در بی اختیاری دفع ادرار،مدفوع و بی حسی و کرختی ناحیه لگن دارد) حتی اگر نتواند وضعیت بیماری خود را درک کند باید حتی الامکان درمان های غیر جراحی فیزیکی را برای بیمار انجام داد و تا حد امکان صبر کرد تا بیمار توجیه شود؛گرچه در صورت فلج کامل بیمار یا اطرافیان بیمار باید توجیه شده و نوع درمان پیشنهادی متخصص درمان های غیر جراحی را بپذیرند.

من معتقدم بهترین نوع درمان وقتی قابل اجراست که بیمار و اطرافیان او با آگاهی کامل توجیه شوند. در واقع اطلاع بیمار از جزئیات تشخیص و معیارهای تصمیم گیری در نوع درمان های موجود باعث مشارکت فعالش در انتخاب نوع در مان می شود و چه بسا بیمار از قبل می داند که درمان غیر جراحی متخصص rahibilitationمناسب ترین درمان برای اوست.

***

گفتارهای پیشین دکتر شاکری:

-پايان بي قراري من روزي ست... http://www.mazandnume.com/?PNID=V12847

-درمان بدون جراحی http://www.mazandnume.com/?PNID=V12133

-دیسک یا سیاتیک http://www.mazandnume.com/?PNID=V13729

-آرام باش،نگران نباش http://www.mazandnume.com/?PNID=V13773

-هر دردی نشانه سیاتیک نیست http://www.mazandnume.com/?PNID=V13805

-برای جراحی عجله نکنید http://www.mazandnume.com/?PNID=V13874

-برای کمردرد ساده عکس نگیرید http://www.mazandnume.com/?PNID=V13992

- نمی توان به MRI اطمینان کرد http://www.mazandnume.com/?PNID=V14119

-شاید دیسک کمرتان علامت سرطان باشد http://www.mazandnume.com/?PNID=V14243

***

نشانی کلینیک:بابل،میدان کشوری،روبه روی بیمارستان شهید بهشتی،ساختمان بهزاد

تلفن:2257210-0111

وب سایت:http://www.kamardard.ir/


  • پنجشنبه 4 آبان 1391-0:0

    سلام ممنونم از مطالب زیبا و مفید شما.
    www.rasoultalebi.blogfa.com


    ©2013 APG.ir