تعداد بازدید: 3213

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 14 آبان 1391-16:2

اسب هاي شهرم،دلتنگِ دريا بودند

مجسمه و جايگاهش در فضاي شهري/ اين روزها شور و حال خوبي را در آسفالت كردن شهرم-ساری- مي بينم. دست شان درد نكند، اين چند قدم كوچه ما صاف شده است، اما از شهردارمان مي خواهم نه فقط به زير پاي مان بلكه مواظب چشم هاي مان هم باشند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،آذین ساداتی،عضو انجمن مجسمه سازان ايران و مدرس دانشگاه: هر شهري خصيصه اي از معماري را براي سهولت زندگي به دوش مي كشد،مانند بادگيرها در يزد ، فرم گنبد ها در شهرهاي مختلف و...

مجسمه ها نيز مانند معماري در هر شهري به ساختن هويت شهري مي پردازند،چرا كه چشم و قوه باصره اولين نوع برخورد هر انساني با محيطش است.

در اين راستا هميشه عوامل و شخصيت هايي غير از هنرمندان نيز تعيين كننده هستند،مانند روان شناسان، روحانيان مذهبي(در هر كشوري بر مبناي مذهب همان كشور) و تاريخ نگاران؛مثلا نمي شود مجسمه اي إز يك قاتل را به عنوان سمبل در يك شهر نصب كرد يا مثلا ساخت يك سمبل و الهه يوناني در كشوري غير آن فرهنگ بي معني است.همچنين امكان ندارد در كنار كليساي نتردام پاريس، مجسمه اي از يك فرد ضد مسيحي ساخته شود، چون خاصيت آن محل بر اين مبنا نيست.

عواملی كه ممكن است در وهله اول با نام مازندران به ذهن يك ايراني يا ايران شناس متبادر شود،این ها هستند:دريا،برنج،باران،علويت،نارنج،گنبد،مساجد و امام زاده ها،چتر و...

و نیز:

نور با نيما

بابل با شهر بهار نارنج و مرحوم نوشيرواني

قائم شهر با نساجي و جديدا" با نام بهداد سليمي

بهشهر با غار هوتو

عباس آباد با عالمان

ديگر شهرهای استان نیز هر کدام یک یا چند شاخصه اصلي دارند،ولي متاسفانه هنوز خبري از ساخت مجسمه هاي با كيفيت و ماندگار در این شهرها نيست.

در مرکز استان-ساری-عبدالحميد داراب-خیر بزرگ-و ديگر شخصيت هايي چون او می توانند برند باشند،اما نام شان تنها با تابلويي ارائه شده است.

اين اواخر يكي از اعجوبه هاي مجسمه سازي كشور ،زنده ياد بيژن نعمتي شريف را إز دست داديم.او متولد قائم شهر بود، ولي گمان نكنم مسولان قائم شهر او را بشناسند. چه برسد به اينكه از او كاري در شهر و استان داشته باشند.

اگر هم سفارشي إز طرف شهرداري هاي محترم باشد، به افراد غير متخصص سپرده مي شود( تابه حال اين طور بوده) نظير زن بارفروش و مرد رفتگر بابل، سبد ميوه در كنار پل تلار قائم شهر يا المان نصب شده در ميدان امام حسين ساري كه نظير آن چندين سال قبل در ميدان شهدا ساري بود!

يا نام خيابان طبرستان ساری را به مطهري تغيير دادند،ولي مجسمه استاد مطهري در ميدان معلم نصب است.

از اين قبيل مجسمه ها در مازندران به وفور ديده مي شود که نه در حد اسم آن ميادين اند،نه مجسمه اند و نه اثري كه در حد نقد باشند.

آيا مسئولان زيبا سازي ما تا به حال در گالري زيبا سازي تهران قدم گذارده اند؟ آيا با سمپوزيم و دوسالانه مجسمه هاي شهري آشنايي دارند تا ببينند آنچه كه هنر امروز ايران نام دارد چيست؟آيا به خاطر كميت بايد كيفيت را ناديده بگيريم؟

من كه به لطف خداوند فقط یک بار به واحد زيبا سازي شهرمان رفتم، آن موقع كه نه بخش حجم داشت نه نقاشي و نه كارشناسي آكادميك مرتبط با اين رشته. نهايتا افرادي كه مجوز آگهي هاي ترحيم خانواده ها را بر بيلبورد و تابلوهاي شهري مي دهند.افسوس.

امروز را به يقين نمي دانم، چقدر پيشرفت كرده است، اما اين روزها شور و حال خوبي را در آسفالت كردن شهرم-ساری- مي بينم. دست شان درد نكند، اين چند قدم كوچه ما صاف شده است، اما از شهردارمان مي خواهم نه فقط به زير پاي مان بلكه مواظب چشم هاي مان هم باشند.

آثار خوب و در خور در شهرمان چشم ها و اذهان را باز مي كند و حتي اگر چندين دهه هم بگذرد،مانند اسب هاي تنومند شهرمان ، مي مانند. آنها دل شان دريا مي خواست تا در شمالي ترين ميدان ساري نصب شدند. اين نيز جاي قدردانی دارد كه يكي از فاكتورهاي هويت هاي شهرمان را پاس داشتند.


  • سیما از تهرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

    بله جناب آقای مدیر موسسه سینمایی بسطام فیلم. وقتی من تبلیغات شما و موسسه شمارو میبینم یاد تبلیغات سوهان حاج آحمد و پسران می افتم با عکس روی جلد سوهان میزنن. به نظرم و قتی هنرمندان ما که شما باشی چه رسد به غیر هنرمندان ما. هرچی سنگین تر بهتر. ممنون از مازند نومه به خاطر انعکاس خوب خبر.

    • چهارشنبه 17 آبان 1391-0:0

      اذین جان از کلام شیوایت ممنوم

      • سه شنبه 16 آبان 1391-0:0

        آقاسیدازاون جورحرفهای که فردی ازعالمی سوالی فرمودندکه تواگرعالمی بگوفان جای الاغ چندتامودارد؟حالا مردحسابی فرمول دیگه ای برای اظهارنظرپیدانکردی؟

        • سه شنبه 16 آبان 1391-0:0

          تبلیغات رشته تحصیلی است یا مقاله ؟

          • سیاوش اسلامی سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            دوشنبه 15 آبان 1391-0:0

            ازتحریرکارشناسانه ی نویسنده درتکریم هنروپاسداشت هنرمندان وبزرگان مازندران درغالب مجسمه،تشکرمی نمایم،واقعا"نوشتاری اینگونه تاکنون که بتواندازشان وحرمت بزرگانی که تجسم ومصداق عظمت شهرواستان بوده اندنگاهبانی هم درحوزه ی اندیشه داشته باشدجایش خالی بود!اسبهای تنومندنصب شده درادوارگذشته درساری نمادعظمت و شکوه وبالندگی رابتصویرمی کشیدکه باتاسف موردغضب کسانی قرارگرفت که حدواندازه ی مسولیت آنهابقول نویسنده متن بالا،برای دادن ترحیم وتبلیغ کالا...بوده است!بقول معروف داغی راداده بودنددست یک ناشی که قراربودنشانی رابرروی اسب بنهدتا گم نشودبه .......اسب نهادو..... !!که واقعا"جای تاسف داردکه چنین افرادی عهده دارمسولیت چنین کارهای بزرگی شوند،شماهمین الان هم ببینیدمثلا برپشت بندِ آن اسب چیزهایی نصب کردندکه با اصل موضوع هیچ شباهتی نداردفقط می توان تاسف خورد برای آنهایی که چنین تصمیماتی می گیرندکاری ازدست کسی برنمی آید...

            • موسسه سینمایی بسطام فیلمپاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 15 آبان 1391-0:0

              در شهر ما ساری از هنر خبری نیست دریغ از یک فرهنگ سرا ...رضا بسطامی .ساری

              • دوشنبه 15 آبان 1391-0:0

                متاسفم ولي اصلا جالب نبود

                • دوشنبه 15 آبان 1391-0:0

                  متشکرم جالب بود

                  • جوان دیروز پاسخ به این دیدگاه 0 0
                    دوشنبه 15 آبان 1391-0:0

                    تصویر این اسب از کودکی در ذهن من ودیگر مردم در میدان امام طراحی شده و امروز اسب ها به میدانی آمدند که در این چند سال چندین اسم به خود اختصاص داد . خزر . ولیعصر .جدیدا شده فرح آباد. به احتمال زیاد سال دیگه به خاطر اسب ها نا م پل هم عوض بشه.
                    ای کاش به جای این همه هنری که مسئولین از خودشون نشون میدن یه مقدار به درک هنر می پرداختند.

                    خیلی دلم میخواد بدونم این بار تیر آرش کمانگیر به کجا میره. آخه این میدان هم ...

                    • شهمیرزادیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      يکشنبه 14 آبان 1391-0:0

                      سلام چه تعبیر قشنگی
                      که اسبهای شهرمان بخاطر دلتنگیشان برای دریا پوست انداختند شکستند وخردشدند اما کمرشان وغروروصلابتشان نشکست همچنان سرپاماندند

                      • يکشنبه 14 آبان 1391-0:0

                        احسنت...خیلی خوب بود..واحد زیباسازی ساری که افتضاحه...


                        ©2013 APG.ir