تعداد بازدید: 3606

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 29 فروردين 1392-12:18

امروز مازندران همین است،بقیه چاخان است!

حسین اسلامی خطاب به علی اکبر طاهایی: من از هم اکنون دارم عزای باز شدن بزرگراه شمال و راه قزوین- تنکابن را می گیرم که این شبیخون ریشه ی ما را بر باد خواهد داد/مازندران با این همه تاریخ و فرهنگ و ادب و هنر و با این همه جاذبه های طبیعی و فرهنگی چه نیازی دارد که ادای دبی را در بیاورد؟


مازندنومه،حسین اسلامی ساروی،پژوهشگر و مدیر مرکز ساری شناسی:آقای استاندار! بگذار در تاریخ مازندران ثبت شود که استاندار مازندران جناب آقای مهندس طاهائی در فروردین 92 در جلسه ی شورای برنامه ریزی استان فرمودند که ما نمی دانیم وقتی گردشگر وارد استان می شود چه چیزی را به او نشان دهیم!

استاندار مازندران فرمودند که اگر هتل هواپیمایی ماهان ساخته شود می توانیم چیزی را برای نشان دادن به گردشگر داشته باشیم.

نگران نشوید، قصد جسارت ندارم، این حرف شما از درون جامعه ی امروز مازندران بیرون آمد، این واقعیت تلخ و عریان امروز مازندران است و من حالا دارم برای فردای تاریخ می نویسم.


من به عنوان یک مازندرانی می گویم که وای بر من اگر با هتل پنچ ستاره بخواهم آبروداری کنم، مگر هشتاد سال پیش ، آنگاه که رامسر را سخت سر می گفتند هتل پنج ستاره نساختند؟

مگر در بابلسر وقتی که مشهدسر بود کازینو نساختند؟ آن روز متوجه نشدیم که ظرف و مظروف باید هماهنگی داشته باشند، آن روز متوجه نشدیم که تجدّد با تمدن فرق دارد!

و دیدیم که حالا از آن بادها آن چنان طوفان درو می کنیم که همه ی ترس ما این است که ما در اینجا به گرفتاری آنجا و پدیده ی ویلا داریم و ... داریم مبتلا نشویم.


همه ی درد ما این است که منطقه دو هزار و سه هزار ما را به دو هزار جِلس و سه هزار جِلس تبدیل کردند.

من از هم اکنون دارم عزای باز شدن بزرگراه شمال و راه قزوین- تنکابن را می گیرم که این شبیخون ریشه ی ما را بر باد خواهد داد.

من که با صنعت گردشگری مخالف نیستم ، امّا مازندران با این همه تاریخ و فرهنگ و ادب و هنر و با این همه جاذبه های طبیعی و فرهنگی چه نیازی دارد که ادای دبی را در بیاورد؟

چرا باید منتظر بمانیم که تور شب مانند پاتایا (تایلند) درست کنند که بشویم .....؟؟!!

من به روشنی دارم می بینم که مازندران را زنگ تفریح خواهند ساخت! ما وقتـی در جلـوی چشـم استـاندار و درچند صد متـری استانداری چند اثر ملّی ثبت شده را زبالـه دانـی می کنیم،


ما وقتی هزاران قطعه از آثار تاریخی با عمر بالای هزار سال را به جهت نداشتن موزه در انبار و کمدها زندانی می کنیم،


ما وقتی هنوز تنها مرکز استان بدون موزه کشور را داریم، ما وقتی برای گول زدن خودمان و مردم دو تا اطاق شهرداری بابل و یک اطاق بر سر قبر نیما یوشیج و دو تا اطاق هم در ساری در خانه کلبادی و با چند قطعه خرده ریز را موزه می نامیم،


ما وقتی ده ها حمام تاریخـی، آب انبارها ی تاریخی، گنبدهای تاریخـی، و حتی برج رسکـت را تخریب می کنیم!

ما وقتی در جای جای مازندران تیشه به ریشه آثار تاریخی می زنیم،

وقتی سگ و گربه در مازندران صاحب دارند امّا آثار تاریخی مازندران بی صاحب هستند،

وقتی در مرکز استان بازسازی همین مسجد جامـع سـاری را که نخستین مسجـد در سر تا سر جنوب دریای مازندران است را به بازی و سرگرمی تبدیل می کنیم،

ما وقتی خانه های قدیمی را رها می کنیم که خراب شوند تا میراث از ته دل جشن بگیرد،

ما وقتی زبان خودمان را به مسخره می گیریم،

ما وقتی خوشحال می شویم که داریم صنایع پیچ سفت کنی خودرو و کارخانه سیمان و پالایشگاه نفت و...جو... به خودمان قـالـب می کنیم،

ما وقتی افتخار به ویلا داریم و ....و از این که این چنین مسافر میلیونی جذب می کنیم که بعداً آشغال جمع کن آنها بشویم و در نوروز جان به لب بشویم که حالا نه از خیر مسافر نوروزی که از شرّ آن باید به خدا پناه ببریم،

ما وقتی به آداب و رسوم و غذاها و آئین ها و گویش ها، لباس و پوشاک و صنایع دستی و هنر و ادبیات خودمان بی توجه هستیم،

ما وقتی مازندران را در یک خط ساحلی دریا و ویلا های مجاز و غیر مجاز و زمین فروشی برای گردشگری تعریف می کنیم،

ما وقتی می خواهیم جشن نوروز بگیریم، عاشورا بگیریم، در تعطیلات یک نفس بکشیم، تازه با پیـاده رو خواب هـا، پـارک خواب ها و حـداکثر زرسالاران تازه به دوران رسیده و بی ریشه، و کاخ-ویلا داران بی شناسنامه روبرو می شویم که این فرهنگ و اقتصاد جان به لب رسیده ی ما را هم بی جان می کنند،

ما وقتی پارک، ورزشگاه، کتابخانه، موزه، هتل های با درجه های مختلف به اندازه کافی نداریم،

ما وقتی به جای تشکیل تورهای گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی فقط در فکر ازدحام در سواحل و رونق ویلا داریم و ... هستیم،

ما وقتی تاریخ و تـمدن مـازندران را به حساب نمی آوریم، حالا نه تنها دل مشغولی پیدا می کنیم کـه به گـردشگران چـه چیزی بـدهیم کـه حتماً در این مرحله باید یک شکم سیر به بی فکری خودمان و بی مسئوولیتی خودمان و شرمندگی از پاسخ نداشتن به فردای تاریخ گریه کنیم!

آقای استاندار ما مردم گناهکاریم، خلایق هر چه لایق.شما تاریخ تلخ و واقعی امروز ما را گفتید. امروز مازندران همین است. بقیه چاخان است.


  • دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

    فرهنگ زنان مازنی در مازندران مانند فرهنگ زنان اروپایی و انقدر باهدف هستند که حتی افکارشان هم به سمت این کارهای پوچ نرود.چه در عالم مجردی متعهد باشند و چه در عالم تاهل باشند و چه مجرد وسینگل باشند در هرصورت با هدف های والایی هستند .وفاداری و تحصیلات و در عین حال بروز بودن از خصوصیات برجسته زنان مازنی می باشد.

    • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

      این فریاد برای این نیست که راه ساخته نشود، بلکه این هشدار است که از هم اکنون و با تمام توان برای فردای باز شدن راه شمال آماده باشیم، برنامه داشته باشیم، زیر سازی فرهنگی کرده باشیم، مازندران کشی نکنیم

      • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

        ورود به سایت های خبری که تک روی نیست، این کار جمعی و اطلاع رسانی است، آگاه کردن است. آگاه کردن مسوولین است. پس نویسندگان هم بی خود کتاب نوشتند باید کار گروه تشکیل می دادند؟؟کار اسلامی ها زودتر دیدن و زودتر خبر رسانی کردن است بقیه راه را دیگران باید بروند

        • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

          مازندران شوره زار نیست که دبی بشود. مازندرانی ناموسش را هم از صحرا پیدا نکرده است که آنتالیا بشود . پاتایا را هم غرب برای تایلند استفراغ کرد . خواهید دید که مازندران کجاست.

          • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

            از خدا یاد بگیریم برای شکم ما یک راه به گشادی حلقوم ماساخت حالا مابرای یک مازندران راه بسیار بسیار بزرگ درست کردیم که چه بشود؟حالا این جمعیت های میلیونی را کجا بیاوریم؟یک هتل ابرومند اگر سیصد اطاقه هم باشد جواب پانصد نفر را می دهد.ده تا هم که بسازیم جواب پنجهزار نفر را می دهد.ما با این بالای ده میلیون که اهل هتل های پنج ستاره نیستند فقط ویلاهای خصوصی می خواهند هیچ برنامه فرهنگی برای انها نداریم چه بکنیم؟تا چه وقت مازندران مرکز پیاده رو خواب و پارک خواب و گردشگران بی هدف باشد؟

            • هرچیز به جای خویش نیکوست!پاسخ به این دیدگاه 3 1
              شنبه 31 فروردين 1392-0:0

              درهم کردن همه سوژه ها با هم و طرح نا بجای مطالب و موضوعات، آقای اسلامی را در پیش بردن هدف های فرهنگی ناموفق می کند . ایجاد راه های ارتباطی و احداث هتل ها نباید با اهداف فرهنگی که خواسته مردم است منافات داشته باشد . دنبال نمودن موضوع احداث یک موزه در ساری که هدف بسیار درست و به حق است چرا باید با موضوع ایجاد هتل های آبرومند مخالفت اصولی پیدا کند ؟ متاسفانه این هماستانی ما با به جنجال کشاندن موضوعات، دسترسی به هدف را مشکل تر می کند . توصیه من به ایشان روی آوردن به کار و تلاش جمعی و گروهی و جمع کردن علاقمندان فرهنگی حول هدف مشترک، مثلاً ایجاد یک موزه است . متاسفانه تک روی ها در این میدان و فقط خطاب طعنه آمیز داشتن فردی به مقامات اداری و سیاسی که روزهای پایانی دوران مدیریت خود را سپری می کنند البته به خودنمایی بیشتر شباهت دارد . این شیوه کاریعنی تکروی در این زمینه ها بسیار خسارت بار بوده هدف را لوث می کند . با جمع کردن علاقمندان همشهری خود و پدید آوردن صدای یک جمع ، ایشان بهتر قادر خواهند بود که کاری بکنند .

              • امیرمسعودپاسخ به این دیدگاه 4 0
                شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                خدا انشاءالله امه مازرون ره سیاستیها جا نجات هاده

                تا اما بتونیم شه سر چاره هاکانیم

                • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                  این نامه در اصل به استاندار نبود، به میراث بود. چون میراث ناقص الخلقه است و گوش ندارد.استاد اسلامی حرف مردم مازندران را بناچار به استاندار گفت.

                  • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                    این میراث فرهنگی یعنی با اینهمه پول که از مردم می گیرد، اینهمه کارمند و اداره و ..و... چرا یک قدم برای مازندران بر نمی دارد. یک اداره، با اسم فرهنگی امّا اینهمه سیایت باز!!

                    • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                      میراث فرهنگی اگر هنوز نمرده است یک گامی بردارد، شعار ندهد. آمار تقلبی ندهد. باز نگوید که فلان مراسم را ثبت ملی کرد، کار کند. از روی وجدان و معرفت

                      • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                        این کاخ ویلا سازی و ویلا داریم و این نوع گردشگری برای هیچ کدام آخر و عاقبت ندارد. آینده نگر باید بود.

                        • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                          حرف وقتی از روی درد باشد، وقتی آدم دلش آتش بگیرد، آه و ناله سر می دهد. این آه و ناله را توهین نمی شود گفت . آقای اسلامی چون سیاست باز نیست و قصد نماینده شدن ندارد، ظاهراً از روی آنچه می فهمد می نویسد. او گاهی تند است، امّا سنگ مازندران را به سینه می زند. ما به اهل چاخان نیاز نداریم، به حاج حسین ها نیاز داریم.

                          • از غرب استانپاسخ به این دیدگاه 4 0
                            شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                            وصل کردن مازندران به ابر شهر تهران به فاصله یک ساعت یعنی یک بشکه آب را توی شکم یک آدم داخل کنیم. مازندران را با نگاه فرهنگی باید آماده کنیم، زیر سازی فرهنگی کنیم بعداً مهمان میلیونی دعوت کنیم.

                            • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                              خدا کند مازندران را مثل دبی و آنتالیا نسازند. این پول های باد آورده مفت خورها و زمینهای ارزان ساحلی و نبودن مقررات سفت و سخت آخر و عاقبت، همه ما را گرفتا خواهد کرد.

                              • مازندرانپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                                مازندران که نیاز ندارد پاتایا بشود. یعنی نباید مازندران را به چشم تایلند ببینند، دستی به چشمها باید کشید، و نگاهی واقعی به مازندران کرده.

                                • شنبه 31 فروردين 1392-0:0

                                  حیف است که نسبت به مازندران اینهمه بی مهر باشیم، میراث فرهنگی بیدار شود. سیاست بازی تا کجا؟ مازندران را دریابید!

                                  • جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                    ایرانخانه ماست هر خانه از فضاهای مختلف تشکیل شده است.باید بر حسب ساخت از ان استفاده کرد.نمیشود مثلا از سالن پذیرایی بعنوان حمام استفاده کرد.میشود ولی نباید این کار صورت بگیرد.مگر تمام ترکیه انتالیا شد که تمام مازندران را انتالیا کنیم؟؟مازندران را انتالیا نسازیم.جناب ثروت ساز پاتایا ولس انجلس و انتالیا پول ساز شدند اما انجا تایلند و امریکا وترکیه است.شک نکنید که پولهای انتالیایی بلای جان انها خواهد شد ما هم در بابلسر ورامسر در هشتاد سال قبل همین کار را کردیم .ازموده را ازمودن خطاست .پول را از راه شرافت باید بدست اورد نه از راه الوده .مازندران بسترهای فراوان و سالم و شرافتمندانه برای پول در اوردن دارد.چرا از لس انجلس و انتالیا تقلید کنیم.تازه انها دارند از هشتاد سال ما تقلید میکنند که ما را به ترکستان برد.مازندران به ایران تعلق دارد اما حق نداریم انرا انتالیا کنیم .اینجا نباید دبی شود.مازندران نیازی به این پول های ولگردی و شبگردی زرسالاران بی شناسنامه ندارد.ما بدون قمارخانه و ویلا داریم هم میتوانیم شرافتمندانه زندگی کنیم .پول کثیف را نمیخواهیم .قبل از پول دراوردن باید شعور انرا پیدا کنیم.

                                    • جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                      آنتالیا سازی...

                                      دبی سازی...

                                      پاتایا سازی...

                                      را چرا آلمان و انگلیس و ژاپن وایتالیا و کره جنوبی و... درست نکردند؟؟؟؟؟

                                      مگر درآمد گردشگری آنها از این راههاست؟؟؟

                                      آنتالیا سازی در اندازه ی ایران و مازندران نیست.

                                      • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 4 0
                                        جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                        تاریخ این حرف را ثبت کند:

                                        مازندران آنتالیا و لس آنجلس نخواهد شد اما مرکز گردشگران فرهنگی می شویم.

                                        زرسالاران فریب زمینهای مفت ساحلی و جنگلی را نخورند. باور کنند که کاخها و ویلاها دیر یا زود بر سر آنها خراب خواهد شد.

                                        مازندرانی نان تن فروشی و تاراج شرافت نخواهد خورد.

                                        مازندران را باور کنید. مازندرانی نیاز ندارد که با ... و ... سازی پول دربیاورد.

                                        قطعاً روی غیرت مازندرانی حساب نکردند.

                                        • جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                          باز شدن بزرگراه شمال وراه قزوین تنکابن مثل این است که بدون تدارکات مهمان دعوت کنیم،وصل کردن مازندران به کلان شهر تهران به فاصله زمانی حدود یک ساعت یعنی خفه کردن مازندران، ابتدا باید مراکز فرهنگی،اقامتی،موزه ، کتابخانه ،برنامه های فرهنگی،قوانین سفت و سخت جلوگیری از ویلا سازی ... تهیه کنیم .انگاه جاده باز شود و به مهمانان بگوییم بفرمایید.با شلوغ کردن مازندران وسرازیر کردن مردم به مازندران یعنی خفه کردن مازندران .راه خوب است بزرگراه خوب است اما راه برای ابادی وعمران و توسعه با حفظ فرهنگ یا راه برای هجوم و شبیخون زدن؟؟کدام؟؟

                                          • جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                            دکتر جان گل گفته هایت گل بود اما کو گوش شنوا مشکل مملکت ما مشکل فقر فرهنگی است وقتی جای نخبگان وپخمگان عوض می شود ما این مشکلات رو داریم... کجا از نخبگان در امور مملکتی استفاده شد؟ خط خط بازی چپ وراستی و ...

                                            • جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                              آقای استاندار اخیرا کار خوبی کردند و از سریال پایتخت قدردانی کردند.به نظر من این سریال در ترویج فرهنگ مازندرانی در کشور نقش خوبی داشت.امیدواریم قسمت سوم ان نیز ساخته شود

                                              • سیدی-عضو هیات علمی دانشگاهپاسخ به این دیدگاه 8 0
                                                جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                                ای کاش بیانات جالب آقای دکتر اسلامی و دیگر دلسوزان این شهر را مسئولین بشنوند و به دنبال جوابیه نویسی نباشند و برای کسانی که بدنبال توهین به فرهنگ و آیین مازندران هستند حداقل فرش قرمز پهن نکنند(مثل کاری آقای استاندار برای عوامل جوک تصویری پایتخت انجام دادند)..

                                                • مشهدی کاظمپاسخ به این دیدگاه 6 0
                                                  جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                                  تا دیروز عده ای بیمارگونه فکر می کردند که استاد اسلامی برای انتخابات شورا قلم می زند... حالا معلوم شد که استاد اهل سیاست نیست... نبوده که باشد... وقتی قلم سیاسی نباشد حرف مردم را می زند.

                                                  مازندران مظلوم به اهل درد و مردان غیر سیاسی نیاز دارد. مازندران را باید مردم مازندران بسازند... نماینده های محترم! خدمت.خدمت.خدمت!

                                                  هر چند که از شما نباید انتظاری داشت

                                                  • جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                                    آقای اسلامی! هزار حرف و یک عمل! کشور ما هرگز روی آبادانی و توسعه را نخواهد دید مگر هزار حرف و یک عمل بشود هزار عمل و یک حرف که در خانه اگر کس است یک حرف بس است.

                                                    • www.servatsaz.comپاسخ به این دیدگاه 4 1
                                                      جمعه 30 فروردين 1392-0:0

                                                      بسیار کلام جذابی دارید و مشخصا دلسوز ، شجاع و کارشناسید. خلاصه که فرد نخبه ای هستید و بنده خوشحالم که با این متن با اسم شما آشنا شدم.

                                                      من باب وظیفه انسانی عرض میشود جنبه منفی در بیانات شما بنظر میرسد درصد بالای تعصب در شما باشد. کمی روی آن کار کنید تا نظراتتان بی عیب و نقص باشد.

                                                      1- وجود ثروتمندان نوکیسه و ناسالم دلیل بر به یک چوب راندن همه ثروتمندان نیست.

                                                      و راه حل مبارزه با انواع عوارض مسافرت مسافرین بی فرهنگ یا بد فرهنگ، با خشم صحبت کردن نیست!

                                                      مازندران فقط مال ما نیست، همانطور که نفت خوزستان مال خودش نیست و وجود مقدس امام رضا ع فقط برای مردم خراسان نیست !

                                                      بیعرضگی مسیولین آثار تاریخی، که بشدت برخورد و رسیدگی اضطراری را میطلبد، دلیل بر مخالفت با احداث هتلهای پنج ستاره نمیتواند باشد !

                                                      اختلاط عقاید ایدیولوژیک با صنایع مختلف مثل صنعت توریسم، در عمل منجر به نقض غرض خواهد شد.

                                                      پاتایا و لس آنجلس و آنتالیا، برای کشورهایشان میلیاردها دلار و یورو تولید ثروت، ارزش افزوده ایجاد میکنند که منجر به افزایش سطح ثروت و زندگی عموم ملتشان میشود و هر کس نگران ناموس خودش است، با دلایل و آموزش درست، آنها را به هر سمت که خودش صلاح میداند سوق دهد. مگر آنکه استدلالش بر مبنای عقاید شخصی غیرقابل انتقال به نسل بعد و غیر قابل دفاع عقلانی باشد که در آنصورت، مشکل خودش است نه پدیده های اجتماعی و اقتصادی که نسل به نسل قطعا تغییر میکنند.

                                                      ضمنا موزه بابل در ساختمان سابق و تاریخی شهرداری بابل قرار دارد که نام آن سالهاست که گنجینه نهاده شده و ارزش مادی آثار و اشیا موجود در آن به تخمین اینجانب حدود یکصد میلیارد تومان ( حدود سی میلیون دلار !) میباشد و تنها جنبه های منفی آن، امنیت بسیار ضعیف و نامتناسب با آثار و نیز محجور و ناشناخته بودن آن است. تا جایی که شخص کارشناسی مثل جنابعالی آنرا دو اتاق در بالای شهرداری بابل میدانستید. حتما تشریف بیاورید و در وقت کافی و بدقت بازدید بفرمایید، میزبان شما خواهیم بود.

                                                      در آخر اینکه از سهل انگاری، قصور ، ناشیگری و نابلدی سازمان مسوول میراث فرهنگی در سراسر کشور هر چه بگویید کم گفتید. سلامت و شاداب باشید .

                                                      www.servatsaz.com


                                                      ©2013 APG.ir