تعداد بازدید: 3475

توصیه به دیگران 18

دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:14

عقلانیت و اعتدال با آیت الله هاشمی

بدون اینکه بتوان پاره ای انتقاد از عملکرد پیشین آیت الله هاشمی رانادیده گرفت،توجه به واقعیت سوابق و کارنامه درخشان هاشمی از یک سو و پاره ای تحولات نواندیشانه آیت الله در درک شرایط و مطالبات جدید،از این ضرورت خبر می دهد که در شرایط کنونی و برای عبور از مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه،ازهاشمی به مثابه بهترین ترجمه از عقلانیت و اعتدال در مدیریت اجرایی کشور نمی توان عبور کرد.


مازندنومه؛لطف الله آجدانی،مورخ و مدرس دانشگاه:به همان اندازه و دلیلی که پاره ای از گفتمان و رفتارهای به دور از عقلانیت و اعتدال رییس جمهور احمدی نژاد و هم اندیشان  او در مدیریت کشور و جامعه با ایجاد برخی  نابسمانی ها در سیاست های داخلی و بین المللی و آسیب های تاشی از آن برای مصالح نظام و منافع ملی، موجی گسترده از نارضایتی از رویکردهای به دور از عقلانیت و اعتدال را در جامعه برانگیخته است، هرگونه امید به عبور از تنگناها و مشکلات موجود و کاهش آسیب های ناشی از آن تنگناها و مشکلات ، از راه مدیریت عقلانی و اعتدال در افکار و رفتار در مدیریت اجرایی کشور و جامعه می گذرد.

گفتمان عقلانیت و اعتدال به ما می آموزد که حفظ و تقویت اقتدار و عزت ملت و مصالح نظام و منافع ملی با هر نوع افراطی گری و خشونت طلبی مغایرت دارد.افراطی گری از هر نوع آن در سرشت خود قادر به حفظ مصالح نظام و منافع ملی نیست.

 بی پروا باید گفت به رغم شعارهای انقلابی رییس جمهور احمدی نژاد پاره ای از افکار و رفتارهای افراطی گرایانه او در سیاست داخلی و خارجی ، که به افزایش مشکلات داخلی و دشمن سازی های بلاوجه بین المللی انجامیده،به شدت مصالح نظام و منافع ملی را به خطر انداخته است.

در چنین شرایطی حساس و در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بدون تردید برای همه کسانی که داعیه ی علاقه و پایبندی به مصالح نظام و منافع ملی را دارند،باید این واقعیت جدی گرفته شود که جامعه ی ایران به ویژه در شرایط کنونی به شدت نیازمند رویکردهای عقلانی و اعتدالی است.

لاجرم و بدون اینکه بتوان پاره ای  انتقاد از عملکرد پیشین آیت الله هاشمی رانادیده گرفت ،توجه به واقعیت سوابق و کارنامه درخشان هاشمی از یک سو و پاره ای تحولات نواندیشانه آیت الله در درک شرایط و مطالبات جدید،از این ضرورت خبر می دهد که  در شرایط کنونی و برای عبور از مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه ، ازهاشمی به مثابه بهترین ترجمه از عقلانیت و اعتدال در مدیریت اجرایی کشور نمی توان عبور کرد.

هاشمی به اعتبار سوابق و عملکرد خود نشان داده است که حتی در بحرانی ترین مقاطع و شرایط، از توانایی های فراوانی برای خویشتن داری و اتخاذ تصمیم و رفتار در چهارچوب عقلانیت و اعتدال برخوردار است.

 افزایش اعتبار بین المللی ایران از یک سو و کاهش مشکلات داخلی از سوی دیگر، حداقل دستاورد حضور هاشمی در مدیریت اجرایی کشور است.

منزلت و اعتبار نسبی بالای هاشمی در عرصه های کنش و واکنش های بین المللی از یک سو و جایگاه نسبی بالای او در میان بسیاری از اعتدال گرایان جناح ها و طیف های مختلف اصلاح طلبان و اصولگرایان ،از آیت الله هاشمی به ویژه در شرایط کنونی و با توجه به پتانسیل بالای او به عنوان حلقه مفقوده وفاق بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان  معتقد به افکار و رفتارهای برخاسته از عقلانیت و اعتدال،چهره ی بی بدیلی ساخته است.

به نظر می رسد هاشمی یک ضرورت و نیاز در شرایط کنونی برای حفظ و تقویت مصالح نظام و منافع ملی است. لاجرم جامعه ایرانی نباید و نمی تواند خود را از هاشمی و توانایی هایش برای برخورداری کشور و ملت از مواهب رویکرد متکی بر عقلانیت و اعتدال در مدیریت اجرایی،بی نیاز احساس کند.    


  • سوادكوهي كيجاپاسخ به این دیدگاه 1 0
    سه شنبه 31 ارديبهشت 1392-0:0

    در جواب اقاي علي بايد بگم ما تو كشور خيلي نخبه داريم پس همه توان رياست جمهوري رو دارن. اگر خود شما پدرتون رئيس جمهور بشه دو سال ديگه وضعيت شما همينه يا لندن تشريف داريد حتي اقوام دور و نزديك شما، چقدر امتياز به شما داده ميشه و غيره اين مسئله نه تنها براي هاشمي كه براي تك تك مسئولين ما از كوچيك تابزرگ هست دليلش عدم وجود يه قانون نظارتي شديد بر اموال مسئولين قبل و بعد از مسئوليته. من نظرم اينه چه اشكالي داره مسئولين داشته باشن ولي به فكر اين باشن كه همه ملتشون داشته باشن نه اينكه ادا در بيارن كه ما ساده ايم و مثل شما نداريم بعد آقازاده ها تو برج زندگي و تحصيلات پولي آنچناني اين يعني ما رو گير اوردن اين پست براي كسي شايسته اس كه در درجه اول واو به واو اقتصاد كشورش و دنيا رو بدونه نه اينكه تازه بياد با سعي و خطا كشور رو اداره كنه يعني متخصص باشه بدونه راهي كه ميره انتهاش چيه نه اينكه بگه حالا ما اين كارو ميكنيم نتيجه با خدا يا با امام زمان اينطوري كه منم ميتونم رئيس جمهور باشم رئيس جمهور بايد كسي باشه كه در خودش احتمال اشتباه در تصميمات كه با سرنوشت و جان و آينده يك ملت طرفه رو صفر بدونه نه مديريت سعي و خطا كه تمام سرمايه هاي مادي و انساني يك جامعه رو يه شبه به باد بده. انتقاداتي كه به آقاي هاشمي وارده درست ولي به نظر شما سيستم و شرايط اون موقع همين سياست هارو نمي طلبيد چند درصد مردم بينش سياسي درست و اگاهانه داشتند مديريت يك جامعه جنگ زده تازه انقلاب كرده كاره هر كسي نبود الان ما اين وضعيتو نداشتيم اقايون اينطور مديريت كردن و اقشار مختلف جامعه رو فلج كردن . شايد گفته بشه نذاشتند وقتي من اينقدر سياست ندارم كه مديريتم در جهت تعامل باشه نه دشمن تراشي اولين اصل مديريت رو بلد نيستم چه رسه به اجرا. من به شخصه به هيچ نظامي با احترامي كه براي اقاي رضايي قائلم اطمينان ندارم و به قول رهبرم نظامي نبايد وارد سياست شود ، حتي اگرم لباسشو دربياره بازم يه نظاميه و به اقاي هاشمي راي ميدم چون ايشون حتي اين مدتي كه بهشون از هر طرف حمله شده بود نشون داد كه مرد سياسته تفاوت جامعه امروز ايران با جامعه ديروز رو به خوبي درك و گوشزد هم نموده يعني اصلاحات رو قبول داره. از ديد من رئيس جمهور بايد يه فرد سياستمدار خردمند باشه

    • یک بسیجی آملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:0

      از نگاه عاقلانه و معتدل استاد آجدانی تشکر میکنم. و برای ایشان سلامتی و برای حضرت آیت الله هاشمی پیروزی را آرزومندم.

      • دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:0

        اخه چقدر ساده ایم.

        هاشمی 80 ساله که دیروز ملت به خاطر روشدن دستش و دست بچه هاش و مرعشی ها و ... بهش رای ندادن الان شده منجی.

        فقط ما ایرانیها میتونیم اینطوری باشیم. هر چی بهمون بگن میگیم چشم.

        زمان همین هاشمی بود تورم 50 درصدی

        زمان همین هاشمی بود مانتو می پوشیدی ....

        زمان همین هاشمی بود جرات انتقاد نداشتی

        اصلا جهانگیری می دونی چه ها نکرد و الان رئیس ستادشه.

        بابا برید ببینید عارف چه نخبه ای

        یا همین لنکرانی مدارج علمیشو ببینید

        هرکی بیاد بهتر از هاشمیه

        • تحکیم وحدتپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:0

          آقای اجدانی عزیز

          کاش بگی قتل های زنجیره ای در دوران کدام فرد رقم خورد...کاش بگی چرا در اثر سومدیریت ایشان، رهبری جریان اطلاعات بدست سعید امامی ها افتاد را رهبری کردند

          • دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:0

            مطلب جالبی بود

            • بابلی ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:0

              آزموده را آزمودن خطاست!

              دلار از7تومن به 1000تومن رسید.مهدی هاشمی .طبقه اشرافیت و....

              لطفا چاپ کنید

              • سوادكوهي كيجاپاسخ به این دیدگاه 2 2
                دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:0

                با نويسنده كاملا هم عقيده ام

                • یک روزنامه نگارپاسخ به این دیدگاه 2 2
                  دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:0

                  اینکه مخالفان آیت الله هاشمی با هدف تخریب سخن به یاوه میگویند که ایشان مسن هستند و ناکارآمد ، باید به یادشان آورد که به قول حکیم فردوسی: سپهدار لشکر کهنسال باد- که کودک دهد تخت شاهی به باد

                  • مریم محمدزادهپاسخ به این دیدگاه 8 2
                    دوشنبه 30 ارديبهشت 1392-0:0

                    همه خواهان آرامش همراه با پویایی اقتصادی در کشور هستند ..به امید اینکه آقای هاشمی با نگاه جدید رییس جمهور کشورمان شوند .


                    ©2013 APG.ir