تعداد بازدید: 4799

توصیه به دیگران 8

پنجشنبه 9 خرداد 1392-0:13

موسیقی،گوهر همزاد اقوام

 گشتی در یک آموزشگاه موسیقی/هرساله شهرستان نکا شاهد اجرای کنسرت های آموزشی وپژوهشی هنرجویان آموزشگاه خانه هنر است/گروهای زیادی از هنرجویان این مرکز،با اجرا درمناسبت های مختلف درمراکز دولتی و تالارها، موجب کسب درآمد و همچنین ایجاد اشتغال و درآمدزائی شده اند.


مازندنومه،سیده نصیبه دوستدار:محمدصادق اسحاقی گرجی- مدیرخانه هنرنکا- در طول 10 سال، هنرجویان زیادی را در رشته های مختلف موسیقی محلی،کلاسیک و سنتی تربیت کرده که هم اکنون در جاهای مختلف مشغول به فعالیت هستند.

 تجربه بیش از 30 سال اسحاقی توانست موسیقی محلی را دارای هویت نوشتاری کند و سازهائی همچون« دسرکوتن ، دایره و...» به نت درآمده است.

 در همین راستا، کتابهای پژوهشی وی در رابطه با زمینه پیدایش موسیقی منطقه، رابطه شعر و موسیقی،صنایع دستی و آداب و رسوم و آئین های موسیقائی منطقه درحال ویراستاری و آماده شدن برای چاپ است.

 اسحاقی گرجی در گفت و گو با ما با بیان این که برخی از هنرجویان ما در همین آموزشگاه،مشغول تدریس هستند، تأکیدکرد: این مرکز توانست فرهنگ موسیقی را در نکا گسترش دهد و این شهر را درجامعه موسیقی کشور معرفی کند.

وی گفت: هرساله شهرستان نکا شاهد اجرای کنسرت های آموزشی و پژوهشی هنرجویان این آموزشگاه درسالن آمفی تئأتر اداره ارشاداسلامی شهرستان نکا است.

مدیر آموزشگاه خانه هنر نکا ادامه داد:فعالیت صادقانه و قانونمند این آموزشگاه، نظر مدیران ادارات را جهت همکاری به خود جلب کرده است.

 اسحاقی گرجی ادامه داد: کتاب آموزش دف به زبان ساده همراه باشعر و آهنگ درحال چاپ است که دراسرع وقت دراختیار علاقه مندان قرارمی گیرد.

 این هنرمند پیشکسوت با اشاره به این مطلب که تاکنون تعداد زیادی ازهنرجویان به مرحله استادی رسیدند،خاطرنشان کرد: گروهای زیادی از هنرجویان این مرکز،با اجرا درمناسبت های مختلف درمراکز دولتی و تالارها، موجب کسب درآمد و همچنین ایجاد اشتغال و درآمدزائی شده اند.

وی تصریح کرد: این مرکز توانست شرایط غم و اندوه بعداز سیل خانمانسوز سال 78 را به آرامش تبدیل کند.

اسحاقی عمده دغدغه خود را ساماندهی هرچه بیشتر هنرمندان موسیقی و تشکیل صنف هنرمندان موسیقی دانست و خاطرنشان کرد: باتوجه به تعریف 2 درصد کل بودجه ادارات در بحث فرهنگی حمایت ارگان ها، شهرداری و دستگاه های اجرائی ضروری است.

*آموزشگاه خانه هنر نکا یکی از مراکز فعال و مورد تأئید ارشاد است

رسول هادیزاده- رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان نکا- درگفت وگو با ما،هنر را گوهر همزاد بشری دانست و اظهار داشت: موسیقی به عنوان یک هنر با توجه به شکل تکامل هر قومی و در نظر داشتن نیازهای روحی و زندگی همان قوم شکل گرفته است و به صورت گوهرهمزاد آن قوم در آن بخش از کره خاکی رشد و تکامل یافته است.

وی با بیان این که ذات موسیقی یگانه است، اما در فرم بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: موسيقي در ايران باستان از سابقه اي بسيار طولاني برخوردار است.

 هادیزاده ادامه داد: در بخش های مختلف کشور همان گونه که آب و هوا،ساختمان،گویش ها و آداب و رسوم متفاوتی دیده می شود، سازها و موسیقی متفاوتی هم دیده می شود.

وی دغدغه های هنرمندان را دغدغه های خود دانست و اظهارکرد: از بدو ورودم به شهرستان نکا تاکنون سعی بر آن داشتم تا حق و حقوق هنرمندان را تاجائی که توان دارم ادا و بستر را برای فعالیت شان فراهم کنم.

 رییس ارشاد نکا از انسجام و ساماندهی هنرمندان،به خصوص نوازندگان موسیقی شهرستان که سالیان سال بدون انسجام و حمایتی در محافل وکوی و بازار اجرا داشتند، در موسسات مجوز دار خبرداد و خاطرنشان کرد: هنرمندان و مدیران مراکز آموزشی هنری می توانند با تمدید اعتبارمجوز مرکز خود، از تسهیلات و حمایت های شهرستانی واستانی بهره مندشوند.

هادیزاده در پایان از تشکیل گروه های متعدد موسیقی در شهرستان که اشتغالزائی رابه دنبال داشته و نیز دادن وام کم بهره به هنرمندان خبر داد و گفت: آموزشگاه خانه هنر نکا باسابقه 10 ساله یکی از مراکز فعال و مورد تأئید ارشاد است.


  • دوشنبه 20 مرداد 1393-15:0

    در ضمن تقدیر از زحمات یک هنرمند بت سازی نیست در ثانی ایشان از شاگردان استاد اسحاقی نبودند بلکه یکی از اعضای گروه مشتاق حسن بودند که بعدها گروه ونوشه را تشکیل دادند.

    • فتحعلی بهرامیپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 7 دی 1398-4:50

      خیر. ایشان گروه ونوشه را قبل از محمدرضا اسحقی تشکیل داده بودند . بدون راهنمایی های ایشان هرگز محمد رضا شناخته نمیشد.

    • جمعه 10 خرداد 1392-0:0

      امثال اسحاقی ها اگرناجی نبودنداشرفی عزیز لااقل ستون بودند تا این هنر آوارنشود

      خوب میدانیدشرق استان هنرموسیقی آنگونه که باید وشاید نتوانسته قوام گرفته آنهم تنها به دلیل عدم حمایت متولیان هنربوده واست.

      امثال صادق اسحاقی ها چون مادردلسوز حتی از خود وزندگی خود مایه گذاشتندتا امروز موسیقی درنکا حرفی برای گفتن داشته باشند سربلندباشید

      • جمعه 10 خرداد 1392-0:0

        سایت ارزشمند مازندنومه! آورده اید که (تجربه بیش از 30 سال اسحاقی توانست موسیقی محلی را دارای هویت نوشتاری کند و سازهائی همچون« دسرکوتن ، دایره و...» به نت درآمده است.) خواهشمندیم که مطالب و ادعاها بر مبنای علمی و اسناد معتبر باشد. صادق اسحاقی عزیز از شاگردان استاد محمدرضا اسحاقی زحمات قابل تقدیری در جهت حفظ و اشاعه موسیقی کشیده اند اما نه آنقدر که فکر کنیم ایشان ناجی موسیقی منطقه هستند. لطفا بت سازی نفرمایید. جهت استحضار خوانندگان عزیز باید گفت از اولین کسانی که موسیقی مازندران را نت نویسی نمودند استادان ابوالحسن صبا و علینقی وزیری بودند.

        • جمعه علی اسحقیپاسخ به این دیدگاه
          شنبه 7 دی 1398-4:48

          آقای اشرفی
          شما یا بسیار از مازندران دور هستید یا از کارهایی که استاد محمدصادق اسحقی انجام داده اند بی اطلاعید کامل. ایشان موسیقی دان، شاعر و نویسنده و پژوهشگری هستند که امسال شما دانشجویان فوق لیسانس خود را برای نوشتن پایاننامه در مورد موسیقی مازندران از تهران به روستای گرجی محله میفرستادید و ایشان در کمال تواضع برایشان از تمام پژوهشهایشان در زمینه ی پیدایش موسیقی مازندران مینوشتندو مستند تهیه میکردند و یکماه یا دوماه هم آنها را در منزل مهمان میکردند ...

        • پنجشنبه 9 خرداد 1392-0:0

          باید قدراین اساتید رودونست

          پایه گذار موسیقی به شکل منسجم درمرکز آموزشی بوده وتعدد آموزشگاه نیاد جایگاهش راتضعیف کند

          استاداسحاقی سرمایه شهرستان است

          • پنجشنبه 9 خرداد 1392-0:0

            سلام

            به استاد اسحاقی ارادت ویژه دارم

            امیدوارم همیشه موفق باشد

            • کیجارامسریپاسخ به این دیدگاه 0 0
              پنجشنبه 9 خرداد 1392-0:0

              آفرین نکا//

              خوبه فرصتی بشه کاراشونو از نزدیک ببینیم


              ©2013 APG.ir