تعداد بازدید: 2779

توصیه به دیگران 7

شنبه 25 خرداد 1392-23:58

...کلید این جاست

دولت احمدی نژاد کوتوله پرور و نخبه کش بود.خودرایی و استبداد نظر در این دولت غوغا می کرد و او و سیستم اجرایی اش اهل مشورت و خردگرایی و تفکر جمعی نبودند.این ضعف را باید دولت روحانی برطرف کند.او باید از تمام ظرفیت های کشور-حتی اصولگرایانی که اینک به حاشیه رانده خواهند شد- بهره ببرد.


مازندنومه،سردبیر:علامه دهخدا در "امثال و حکم" آورده که:«کاروانی از مردمان کاشان که به بددلی مشهورند،به حاکم شکایت بردند که دو راهزن،کاروان صد نفری ما را غارت کردند.

حاکم-متعجب- پرسید:چگونه صد کس با دو تن برنیامده اند؟

یکی از آن ها در پاسخ گفت:آن ها دو نفر بودند همراه و ما صد نفر بودیم،تنها!»

*

زن در حالی که نایلون های میوه را به سمت آشپزخانه می برد،رو به شوهرش کرد و گفت:"همین سه تا آبچین بییه 43 هزارتِمن! دنیا ره تش بیته!"

 شوهر در حالی که آخرین جرعه چای را هورت می کشید،بلند-طوری که زن بشنود-گفت:"این مِل عمو ره رای هِدامی،شاید درست هاکنه،قبلی که همه چی ره رِقِد هدا بورده!"

*

ماراتن انتخابات به پایان رسید و آن "صد نفر تنها" حریف این "دو نفر همراه" نشدند.جدا از استنتاجات سیاسی که بر انتخابات اخیر مترتب است،باید اذعان داشت بخش قابل توجهی از رای مردم، نه به خاطر رد و قبول یک دیدگاه یا بینش سیاسی،بلکه به دلیل فشار مضاعف اقتصادی و رهاشدن از وضع موجود و همین نایلون های گران میوه و مایحتاج اولیه بود.

بیشتر از آن که مردم از 8 سال حاکمیت خنثی و ضعیف اصولگراها،کوتوله پروری،نداشتن برنامه ی محوری و شعارزدگی آن ها به تنگ آمده باشند،بی تدبیری این طیف در حل وضعیت معیشتی و تنگناهای اقتصادی باعث سقوط آنان شد؛چیزی که مردم را واداشت پس از 8 سال، دوباره دست به دامان اصلاح طلب ها و منتقدان وضع موجود شوند.

بازار همیشه دست راستگراها بود،اما این بار همین بازار و اقتصاد ، پاشنه آشیل آنان شد و شکستی سخت را متوجه اصولگراها ساخت.

از این موضوع مهم که بگذریم،چند نکته درباره انتخابات روز جمعه قابل گفتن است:

1-شکست نمایندگان اصولگرای مجلس و نداشتن شم سیاسی آن ها،یکی از وجوه این انتخابات است.در حالی که جامعه و مردم به سمت نامزد مورد حمایت آیت الله هاشمی و حجت الاسلام والمسلمین خاتمی روی آورده بودند،نمایندگان در گرفتن عکس یادگاری با نامزدهایی مثل قالیباف،جلیلی و ولایتی از یکدیگر سبقت می گرفتند.

این وجه از شکست اصولگراها قابل تامل است!نمایندگانی که عقلای قوم محسوب می شوند،شب انتخابات با دادن بیانیه و همراهی و حتی گرفتن پست ریاست ستاد انتخابات نامزدها در استان ها،برای تمدید آینده سیاسی خویش تلاش کردند که ناموفق بودند.

اگر همراهی کردن ها و بیانیه دادن های نمایندگان در سایر امور،بسان همین ماجرا باشد و رای و نظر آن ها همگرا با آرای مردم نباشد، باید به حال مجلس نالید و تاسف خورد.

2-دولت احمدی نژاد کوتوله پرور و نخبه کش بود.خودرایی و استبداد نظر در این دولت غوغا می کرد و او و سیستم اجرایی اش اهل مشورت و خردگرایی و تفکر جمعی نبودند.

این ضعف را باید دولت روحانی برطرف کند.او باید از تمام ظرفیت های کشور-حتی اصولگرایانی که اینک به حاشیه رانده خواهند شد- بهره ببرد.

به باور ما در دولت روحانی افرادی مثل رضایی و ولایتی و حتی قالیباف نیز می توانند در مسند امور اجرایی کشور باشند.روحانی و تیمش باید از همه قابلیت ها و استعدادها بهره ببرند و دولت وحدت ملی را شکل دهند.

ایران امروز به یگانگی و وحدت و پایان افتراق ها و منازعات نیازمند است.به اندازه کافی سر و کله ی همدیگر زده و دعوا کرده ایم،مردمِ خسته،تشنه آرامش و رفاه اند.

3-فرهنگ در دولت اصولگرا به حاشیه رفت و قربانی طرز فکرهای جریان انحرافی شد. امروز سینماگران،نویسندگان،اهالی تئاتر و موسیقی و نیز روزنامه نگاران اوضاع مناسبی ندارند.

اینان فراتر از وضعیت نامناسب معیشتی و نداشتن امنیت شغلی،نگران از دست دادن جایگاه و منزلت شان هستند. هنر و فرهنگ و آیین و سنت های ما در 8 سال گذشته،شوخی انگاشته شد و تلاشی برای بازاحیای هویت قومی و همبستگی ملی نشد. بخش فرهنگی مهجور واقع شده است،باید راه حلی یافت.

4-پس از فراز و نشیب های فراوان دیگر آن قدر تجربه اندوخته ایم که وقت خود را صرف مچ گیری و حال گیری و مسایلی از این دست نکنیم.

اکنون زمان تسویه حساب با اصولگراها نیست،آن ها پیش تر این کار را کردند و دیروز پاسخ سختی از ملت گرفتند.

عزل و نصب هایی دقیق و بر مبنای شایسته گزینی،حذف نگرش حذفی و بهره مندی از همه نیروهای متعهد و تلاشگر-حتی آنان که به روحانی رای نداده اند-می تواند کشور را از وضعیت بغرنج کنونی نجات دهد.

زمان زودگذر است و حسن روحانی وقت چندانی برای اصلاح امور ندارد.او باید بداند سال 1396 دوباره در معرض رای مردم قرار می گیرد و فرصت آزمون و خطا نیست.

5-جدا از برخی موضع گیری های نه چندان دلخوش کننده،در انتخابات اخیر اخلاق برنده شد.4 سال پیش زمانی که احمدی نژاد در مناظره اش،مسایل شخصی و بگم بگم های غیراخلاقی را باب کرد و بعد از پیروزی،منتقدانش را خس وخاشاک خواند و کوشش فراوانی کرد بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی را گوشه نشین کند،اخلاق به مسلخ برده و اعتمادها کم رنگ شد.

این بار در نبود نامزد اصلی دولت در مناظره ها،مشخص شد که ریشه دعواها و اختلاف ها ی آن زمان چه کسی و چه جریانی بود.

به هرحال گوشه نشینی هاشمی موجب کوچکی او نشد و مردم به روحانی ای رای دادند که در واقع هاشمی ثانی و نامزد مورد حمایت اوست.روحانی نیز همه جا-حتی در پیام تلویزیونی امشبش-برای چندمین بار از او قدردانی کرد.

*

حال منتظریم دولت امید و تدبیر، امید بیافریند و تدبیر به خرج دهد و قفل های بسته را با کلید درایت و دانش بگشاید:

به ناامیدی از این در مرو،امید این جاست/فزون تر از عدد قفل ها،کلید این جاست

دکتر باستاني پاریزی در یکی از کتاب هایش نوشته:"عیب کار و تفاوت کار ما با غربیان این است که ما قیچی به دست گرفته ایم و رشته فرهنگ قدیم و قویم را هر چند سال یک بار از هم جدا می کنیم یا دقیق تر بگویم مثل موش آن را می جویم."

دولت اصولگرا اشتباهات فراوانی در بخش های مختلف داشت،اما نباید همه را با یک چوب راند و همه چیز را منفی دید.بی جهت تاریخ را تکرار نکنیم و "مثل موش آن را نجویم!"

ویل دورانت گفته:"سرزمینی که آدم در آنجا متولد شده،بهترین سرزمین هاست،به شرط آن که آدم مجبور نباشد دوباره در آن جا زندگی کند."

حال دولت منتخب دکتر حسن روحانی باید برای ایرانی های ناامید و خسته و افسرده زندگی به ارمغان بیاورد و ایران را سرزمین زندگی کند.


  • محمد رضا توفیقیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

    من ضمن تایید اظهارات شما در این مقاله می خواهم به عرض برسانم که کوتوله پروری با دیکتاتورها همراه است همین ... اگر او دولتی مثل احمدی نژاد نبود از خبرنگاری بالاتر می آمد یا این شخص ...که رفت یک ... یعنی اقامت گاه بنده شد را ببینید تنها افتخاری که دارد پوستر پشباندن در تبلیغات انتخاباتی ستاد احمدی نژاد است ولاغیر دیدیم که ... به گردن آویخت گویی همسرشان مثلا اتم کشف کردند !! به زودی تماتم اتفاقات اینگونه را افشا می کنیم ما مردم نمیگذاریم حق ما ضایع شود و بصورت وام بلا عوض به دیگر کوتولگان برسد و خرج کافی شاپ های اختصتصی فلان وکیل و معاونین مدیرکل ها شود همانها که در سهنان خویش افاضه فرمودند ( احمدی نژاد کبیر ) همان ...که بنده را با نام و آدرس کاملا میشناسد حالا بگوید برای کافی شاپ آنهمه پول نفت خرج نشد تا کوتوله پروری شود /

    • يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

      دوست عزیز اصطلاح کوتوله پرور نازیبا به نظر می رسد با رسیدن طلیعه تدبیر و امید فرهنگ کلامی شیوع یافته این هشت سال را به ادبیات زیبای فرهیختگان تبدیل کنیم زیبا سخن بگوییم همدیگر را دوست داشته باشیم. به امید روزهای زیباتر

      • يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

        آیا هاشمی از مواضع 88 عذرخواهی خواهد کرد!؟

        دموکراسی"به شرط چاقو"/از اتهام تقلب در انتخابات88 تا تمجید از سلامت انتخابات92/ دولت همان دولت؛ شورای نگهبان، همان شورای نگهبان؛ یکی تقلب شد یکی سالم است!



        مردم وفادار و فهیم و متدّین جمهوری اسلامی ایران در روز 24 خرداد ماه به دنیا ثابت کردند که به‌هیچ وجه تحت‌تأثیر تبلیغات سوء داخلی و خارجی قرار نگرفتند و براساس درک و فهم بالا، به تکلیف خود عمل کردند. اگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران ذره‌ای انصاف داشته باشند، باید بپذیرند که ایران دموکرات‌ترین انتخابات دنیا را برگزار کرد و هیچ شبهه‌ای نمی‌توانند به آن وارد کنند." اين اولين اظهارات اكبر هاشمي رفسنجاني بعد از پيروزي حسن روحاني در انتخابات است.

        در حالي كه تنها 4 سال از برگزاري انتخابات دهم رياست جمهوري مي گذرد و همچنان افكار عمومي ميزان "شبهه آفريني" هاي هاشمي رفسنجاني در سلامت انتخابات 88 و نقش فرزندانش در آشوب‎هاي خياباني را فراموش نكرده است، وي بدون هيچ توضيحي درباره اينكه به چه علت در آن برهه در برابر راي مردم و رييس جمهور منتخب تمكين نكرد، انتخابات اخير را دموكرات ترين انتخابات دنيا توصيف كرده است.



        البته موضع اخير آقاي هاشمي نه تنها محل خدشه نيست بلكه اعتراف به حقيقتي ديرينه است كه در سال 88 توسط وي و همفكرانش زير سوال قرار گرفت. به عبارت ديگر هاشمي، همسرش، فرزندانش و ديگر حاميان وي بايد به اين سوال اساسي پاسخ دهند كه آيا روند برگزاري يا دولت برگزار كننده انتخابات سال 88 تفاوتي با سال 92 كرده است يا آنها دموكراسي را "به شرط چاقو" قبول دارند و زماني كه كانديداي مورد نظرشان توسط ملت انتخاب شود،‌ با ذوق زدگي هر چه تمام آن را "دموكرات ترين انتخابات دنيا" مي دانند و اگر فردي غير از آن كسي كه مورد نظر آنها باشد توسط مردم انتخاب شود، در آن انتخابات تقلب شده و بايد با حضور در كف خيابان ها به آشوب و كودتا عليه اراده ملت دست زد؟



        از طرف ديگر بايد توجه داشت كه همان شوراي نگهبان و وزرات كشوري كه 4 سال قبل در معرض اتهام تقلب 11 ميليوني قرار داشت، امروز حتي حاضر نيست يك درصد آراي حسن روحاني ( تقريبا 370 هزار راي) را جا به جا كند تا بواسطه آن، انتخابات را به دور دوم بكشاند و در نهايت با استفاده از اين ظرفيت، فرصتي براي ناکامی او در انتخابات فراهم سازد؛ نكته اي كه تامل در آن، اوج ميزان سلامت برگزاري انتخابات در ساز و كار جمهوري اسلامي را به خوبي به رخ جهانيان و تمامي كشورهاي مدعي دموكراسي و انتخابات آزاد مي كشاند.



        گفتني است با آشكار شدن بيش از پيش ماهيت واقعي مدعيان دروغ تقلب در انتخابات، به نظر مي رسد بايد نسبت به محاکمه سران فتنه 88 بصورت جدی مبادرت شود. چرا كه اين روزها خيانت بزرگ آنها به مردم و نظام در سال 88 حتي بر دشمنان و رسانه هاي بيگانه نيز آشكار شده و دقيقا از همان ساز و كار انتخاباتي كه 4 سال قبل آنها مدعي تقلب 11 ميليوني در انتخابات شدند، حاميان آنها امروز توانسته اند بار ديگر در يك ساز و كار دموكراتيك و قانونمدارانه، قدرت را به دست گيرند.با تقدیر و تشکر از مدیریت محترم سایت وزین مازند نومه که در تنویر افکار عمومی از سابقون هسنتد امیدوارم که این بنده راهم رسانه ی بفرمایید.

        • سید عماد جوادیپاسخ به این دیدگاه 1 0
          يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

          مسببین اوضاع هشت سال گذشته یعنی جماعت به اشتباه اصولگرا خوانده شده یا همان جریان راست مسوولیت جنایاتی از قبیل کهریزیک و ... را نیز نمی پذیرد. این جریان مردود بی مسوولیت نیز می باشد. رای به روحانی رای به وحدت بود رای به فکر ملت بود و رای به بغض فروخفته ملت بود رای به خاتمی عزیز بود که بدخواهان او را همچون اکبر هاشمی رفسنجانی و بلکه بدتر می خواستند خوار کنند ولی عزیز ملت شدند. بی جهت نیست می گویند مردم صدای خدا هستند این ملت با رای به روحانی به بدخواهان خشونت ورز گفتند که خاتمی و فکر او هاشمی و تفکر او به رسم قدردانی از زحمات آنها مورد تایید ماست.

          نمایندگان مازندران مردود شدند و شاید نتیجه نتیجه نظارت استصوابی و تنگ نظریهای سیاسی و فضای یاس و نا امیدی بعد از سال 88 و گوشه نشینی نخبگان استان باعث انتخاب افرادی شده است که امروز مردود شدند. درود بر مردم درود بر مردم درود بر مردم و نمایندگان مجلس استان مازندران باید بدانند نمایندگان مردم در مجلس هستند نه نمایندگان مجلس در بین مردم. درسی که باید یاد بگیرند.

          رفتارهای متناقض نماینده قائم شهر برادر علیپور خنکداری در امضای نامه ابراز رضایت از رد صلاحیت هاشمی و رفتار زشت و نفرت انگیز نمانیده نور برادر فیاضی در گردن کلفت خواندن مردم در مراسم بی رونق استقبال از جلیلی در ساری و .... باید مورد تذکر جدی قرار گیرد.

          و به کسی که ملت را گردن کلفت می داند باید گفت تو چگونه می توانی نماینده مردم باشی. البته این ادبیات از کسی که مدیرکل آموزش و پرورش دولت اصولگرای ناکارآمد و ضعیف احمدی نژاد بوده است دور از انتظار نبوده است . و اگر آموزش و پروش در تعلیم و تربیت در سالهای گذشته دچار نقصان شده است ناشی از حاکم شدن تفکر آقای فیاضی است.

          مردم منتظر می مانند تا نمایندگان مازندران به دامانشان برگردند نه رنگ عوض کنند بلکه صدای رسای مردم باشند. و امثال این افراد بهتر است سکوت کنند تا صدای مردم را بشنوند.

          • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 0 0
            يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

            برنده اصلي انتخابات مردم اند اما پيروز اين عرصه ، هاشمي و خاتمي + عارف و روحاني ، اما بايد بدانيم كه كه پيروزي اوج قله اي است كه هر گام بر گيرند به سمت نشيب . پس بايد آگاهانه حضور داشت و مدبرانه كمك كرد تا حلاوت اين پيروزي زود تمام نشود و ايراد هاي گذشتگان مجداا تكرار نگردد و ...

            • ابوالحسن سلیمانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
              يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

              کوتوله پروری را خوب گفتی.انشا الله اوضاع به سامان آید و همه دیده شوند.

              • يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

                من مازند نومه را خیلی قبول داشتم اما الان احساس می کنم تمام سعی و تلاش شما اینه که نقش مقام رهبری اصلاحات خاتمی عزیز را کمرنگ کنید این نامردیه . بوالله اگر خاتمی نبود رای روحانی از غرضی کمتر بود.

                • يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

                  احسنت آقای صادقی ، از نثر زیبا و پرمحتوا شما سپاسگذارم

                  • يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

                    درود به روح تازه ایران . درود به شرف مردم ایران و درود به من و تو که شدیم ((ما))



                    • يکشنبه 26 خرداد 1392-0:0

                      ایران را سرزمین زندگی کند...انشالله


                      ©2013 APG.ir