تعداد بازدید: 4492

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 19 تير 1392-0:3

لوچو،مایو و حرمت امامزاده

من به جاده ناهموار و حادثه ساز و بدون شانه و رانشی منطقه بندپی شرقی اعتراضی ندارم،کاری هم ندارم که این جا مثلا" ایرانسل خط نمی دهد و...؛اما آنچه که امسال شاهد آن بودیم شکسته شدن قداست امامزاده عبدا... و حاج شیخ موسی توسط برگزارکنندگان مسابقات لوچو بود.


مازندنومه،مرادعلی نعمتی:مدت هاست که شاهد بی اخلاقی در بعضی از ورزش های بومی استان هستیم. البته چه آنانی که وارد عرصه ورزش می شوند با دعوا و نزاع خود باعث بی اخلاقی می شوند و چه آنانی که با پوشش نامناسب خود قداست ورزش بومی را می شکنند،به گونه ای که هر رهگذری که چشم شان به این افراد بیفتد احساس می کنند که انگار وارد جشن عروسی شدند.

می گویند:حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد. امسال برای چندمین بار پیاپی برای پوشش خبری مراسم قرق شکنی،داوت(دعوت) و کشتی لوچو امامزاده عبدا... و حاج شیخ موسی بند پی شرقی،مسیر یکصد کیلومتری را پیمودم.

من به جاده ناهموار و حادثه ساز و بدون شانه و رانشی این منطقه اعتراضی ندارم،کاری هم ندارم که این جا مثلا" ایرانسل خط نمی دهد و...؛اما آنچه که امسال شاهد آن بودیم شکسته شدن قداست امامزاده عبدا... و حاج شیخ موسی توسط برگزارکنندگان مسابقات لوچو بود.


من می گویم ثواب حفظ آیین ها ، باورها و بازی های بومی هر منطقه کمتر از ثواب برخی کارهای مذهبی نیست ولی نه به قیمت بی حرمتی به مکان مقدس.

 متولیان ورزش پاسخ دهند؟در کجای این مملکت دیدید که خانم ها دوشادوش و چسبیده به مردان در کنار میدان لوچو شاهد پنجه در پنجه انداختن ورزشکاری که اصول اولیه اخلاق را رعایت نمی کند، باشند؟

 ورزشکاران لخت و با مایو جلوی خانواده ها با هم رقابت می کنند.نمی دانم  حرمت مقام پهلوانی کجاست؟


 از خرید و فروش ملک وقفی سخنی به میان نمی آورم،چرا که پاسخ با خود فروشندگان و خریدار است، اما سوالم اینجاست جامعه ای که در آن ایمان، اعتقاد، دین و باورهای مردم دستخوش سیاه کاری و بازی های سیاسی عده ای شود آن جامعه به نابودی کشیده می شود.

همیشه این گونه بود که بومیان امین ترین مردم هر دیارند. ما نباید آنان را بخاطر خواسته های نابجای خود فریب دهیم. نمی شود برای پیمودن پله های پست و مقام،از نردبان امام زادگان و ورزش بومی سو استفاده کرد.

سال های گذشته در کشتی پهلوانی شاهد دعوا و زد و خورد مثلا" قهرمانان لوچو هم بودیم که بارها این مسابقات نیمه کاره رها شد.

آقایان!بگذارید این ورزش با این اوضاع و طرز پوشش،در سالن های ورزشی ادامه پیدا کند و امام زاده و مکان مذهبی را برای اهل آن بسپاریم و آلوده نکنیم.


  • لاریجانیپاسخ به این دیدگاه 2 0
    جمعه 28 تير 1392-0:0

    با سلام به همه

    مثل اینکه خبرنگار و اکثر شماها نمی دانید که این یه مسابقه نیست این یه سنت قدیمی است که همه ساله انجام می شود حالا اگر عده ای بصورت حجاب بد یا ...آماده اند چه ربطی به این فرهنگ داره.یه نوشته ای در کتاب دکتر شریعتی و استاد مطهری که مشترکا نظر داشتن همین بود که جلوی هیچ فرهنگی را نباید گرفت بلکه باید اون رو هدایت کرد در واقع مثل یه رودخانه ای میمونه که نمیتونی جلوی اونو بگیری ولی میتونی هدایتش کنی متاسفانه بعد از چندسال در بعضی از موضوعات این چنین نشد و بعضی از افراد امدن وبا قدرت خود نه با عقل و تفکرخودشون بلکه با قدرت و زور خود جلوی این گونه فرهنگها رو بگیرند و الان متاسفانه ما شاهد کشته ومصدم شدن عده ای در مثلا چهارشنبه سوری ویا این گونه مسایل هستم.من به این خبرنگار توسعه میکنم که فرهنگ گاو بازیهای ماتادورها و یا گوچه پرت کردن دیگر کشورها را برن ببین و به به وچه چه بزنن و همون درمورد اونها بنویسن و تعریف و تمجید کنند که همیشه برای عده ای مرغ همسایه غاز است.بخاطر همین فکر است مااز فرهنگ اصیل خودمان درحال خارج شدن ایم و معلوم نیست چی جایگزین آن می شود و همون بهتر جزو کشورهای جهان سومی بمونیم و سال به سال به جای بهتر شدن به عقب برویم.بله تو یه مراسمی خیلی اتفاقات قرار بیافتد ما مثل انسانهای که فکر نداردند بیام برای اینکه اتفاقی نیافتد مراسم را تعطیل کنیم یا حرفای دیگربزنیم.آقای خبرنگار شما مثل اینکه نمایشگاه بین الملی کتاب تا حالا نیامدید ندیده اید افراد با فرهنگهای گوناگون با حجاب و بد حجاب میایند و خیلی مسایل رخ میدهد مسولین نمایشگاه را تعطیل می کنند!!! یا به فکر چاره میافتن .دیگه ادامه نمی دهم دعامی کنم کسانی که اینگونه فکر می کنن خداوند متعال یه عقلی توسر شون بندازه یه پولی هم تو جیب شون چون میدانم که خیلی هاشون بخاطر مسایل مالی است که اینطور فکر میکنن ومینویسن.والسلام علیکم

    • دوشنبه 24 تير 1392-0:0

      در فرهنگ بومی و محلی انقدر صفا و صمیمیت است که توجهی به حضور خانم و آقا ندارند. در ضمن استفاده از اینگونه ادبیات که زنان و مردان دوشادوش هم بودند حقیقتأ جای بسی تأسف دارد.

      • دوشنبه 24 تير 1392-0:0

        بابا بس کنید.... واقعا این خبرنگار از انتشار این اخبار خجالت نمیکشه؟!! انگار توی این مملکلت آقا زندگی نمیکنه ؟!!

        • فیروزجائیپاسخ به این دیدگاه 11 1
          شنبه 22 تير 1392-0:0

          واقعا متاسفم . همین چیزا باعث شده این بشه وضع مازندران . استانای دیگه والا خبرنگاراشون مراسمات و سنت های قدیمی و ورزش های بومیشون رو رو سرشون نگه میدارن گذارشات خوب میزارن که یکی که خبر نداره جذب ایین و فرهنگ اون استان بشه حالا شما ها اینه کارتون . استان مرکزی بیاد لوچو ی مازندران رو حمایت کنه براش مسابقه برگزار کنه حالا مازندرانی ها این مسخره بازی رو برای لوچو و 26 عید ماه در بیارن . یه کلام حرف من اینه اخه خبرنگار جان این ایین ورسم مردم خوب و بی نظیر بندپی (بترکه چشم حسود ) هست تو رو سننه که رفتی شیخ موسی . واقعا اونجا چیکار میکردی ؟ واست دعوت نامه فرستادن ؟ این ایین و رسم ما فیروزجائیاست دوستشم داریم مشکلیه ؟

          • یک شهروندپاسخ به این دیدگاه 9 2
            شنبه 22 تير 1392-0:0

            در جواب آقای رضاپور باید بگم شما موقعی می توانید از دین حرف بزنید که اصول دین را به طور کامل در جامعه پیاده کنید. چطوردر جامعه ما اختلاس ، ظلم به مردم با گرانی ،تبعیض و خیلی چیزهای دیگه حلال است فقط بی حجابی حرام است. اگر کسی بی حجاب است مسئول خودش است ولی اگر کسی مسئول مردم است جوابگوی همه مردم است. آقای محترم این بنا تا ثریا هم کج است لطفا شما در جامعه ایی که فساد آن را پر کرده دم از وجدان و باطن انسانها حرف نزنید.

            • صابر غفاريپاسخ به این دیدگاه 13 2
              جمعه 21 تير 1392-0:0

              جالبه انگار اين نويسنده براي دفاع از خودش نظر هم گذاشته!مردم کهکشان دارند فتح مي کنند نعمتي دنبال شورت ورزشکاره!

              • پنجشنبه 20 تير 1392-0:0

                ضمن احترام به برادر عزیزم جناب نعمتی باید عرض کنم که متعجبم از کسی این مطالب را میبینیم که خودش نویسنده کتاب بازیهای سنتی و محلی مازندرانه! جناب نعمتی عزیز مردم فهیم و روستایی مازندران در همه جای این دیار پاک رسم و رسومات دیرینه ای دارن که کشتی لوچو هم یکی از آیین های آنهاستٰ لازم به یادآوریست که در روستا اونقدر صمیمیت و پاکی و صداقت هست که کسی به فکر چیزایی که شما میگید نیستن! زن و مرد روستایی همه با هم برادر و خواهرن و در هر کوی و برزنی زنان و مردانی را باهم میبینید که در خصوص مسایل مختلف بحث میکنند یا شما روستازاده نیستید یا اینکه دنبال مسئله دیگه ای هستید. به نظر بنده شما یکی از عکاسان برتر استان در حوزه رسانه هستید ولی خواهشا در خصوص مسائلی که ریشه ای به آن اطلاعات ندارید کمی مطالعه داشته باشید

                • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 7 11
                  پنجشنبه 20 تير 1392-0:0

                  خلاصه ی همه ی سخن جناب نعمتی همین است که خودشان گفتند:"بگذارید این ورزش با این اوضاع و طرز پوشش،در سالن های ورزشی ادامه پیدا کند و امام زاده و مکان مذهبی را برای اهل آن بسپاریم و آلوده نکنیم."

                  حالا بنده ،سوالی دارم که تحلیل اجتماعی خوانندگان گرامی را می طلبد: آیاانصافااین سخن، حرف بدی بود؟دست کم ازمنظرحفظ حرمت امامزاده نگاه کنیدوپاسخ دهید،نه ازمنظررعایت حجاب.گمان می کنم بیش تر عزیزانی که با جناب نعمتی مخالفت کردند،وقتی به باطنشان -صادقانه-مراجعه کنند،حرف ایشان یا دست کم این قسمت از حرف ایشان را قبول دارندکه این پوشش با حریم امامزاده ،هماهنگی ندارد.به گمانم اکثریت افرادی که نظرمنفی دادند،بااین قسمت از نظرجناب نعمتی موافق باشندوحتی اگربگویندکه:موافق نیستیم،من گمان می کنم که آنهادارند به چیزی که باورندارند تظاهرمی کنند.اماچرا؟تحلیلی جامعه شناسانه می طلبم:" چرا؟ " به نظرم این افرادبه دنبال زبانی نوین در ذکرمسائل دینی هستند .زبانی که درآن،ظاهربرباطن غلبه نداشته باشد.این هم حسن است برای گسترده شدن شیوه ی نگرش و سپس نگارش و هم خطراست:خطری یادآورشعار"اصالت پاکی دل" که دربطن خود ممکن است تساهل و تسامح دینی رادرپی داشته باشدوچیزی شودشبیه به عرفان متصوفان قلندریه و ملامتیه که ازمنظرعرفان اهل بیتی ،قابل قبول نیست.به همین شکل،زن مسلمان معتقد-تاکیدمی کنم :زن مسلمان معتقد- به بدحجابی خود افتخار می کند و لی از رفتاروگفتارش معلوم است که به بسیاری از اصول و فروع دینی معتقداست.معنای دینی این نگرش:گرفتن بعضی از دین و رد بعضی دیگراست که به نص صریح قرآنی ،امری نادرست است.اما معنای اجتماعی این نگرش: خستگی بسیاری از افرادجامعه از شیوه ی کلیشه ای امربه معروف ونهی ازمنکر است که احتمالا برایشان تداعی گر افرادی با ویژگی های ظاهری مشخصی ست که ظاهردینی زیبا وباطنی حیله گر دارند.برای حل این مشکل،راه سختی درپیش است که اکثریت افرادیا به گوشه ی زیاده روی آن منحرف می شوند ویابه گوشه ی کم روی:یاظاهری بهترازباطن دارندویا برای حفظ باطنی بهتر،با نص صریح قرآنی و شیوه ی آشکاراسلامی -ناخواسته -مخالفت می کنند و ندانسته،شعار: " دل بایدپاک باشد"را سر می دهند.این جاست که ارزش معرفت دینی هویدامی شودو این گونه است که در دین مبین اسلام،پاداش ساعتی تفکرخردمندانه،بسیاربیش تر از عباداتی طولانی معرفی شده است.

                  • خبرنگار حرمت دارهپاسخ به این دیدگاه 18 2
                    پنجشنبه 20 تير 1392-0:0

                    من موندم این بنده خدا(نعمتی) کی بهش گفته تو خبرنگاری؟ حرمتی که ایشون برای امامزاده ازش میگه تو شغل خبرنگاری هم هست که ایشون نگه نمیداره. بابا بخدا خبرنگاری یه دوربین دست گرفتن و رفتن تو جلسه نشستن نیست. تو نشست خبری مدیر کل ورزش یه سوالایی پرسیده بود که آخرش داد همه در اومد. میگفت برای وضعیت آرایش بانوان ورزشکار در مسابقات چه برنامه ای دارین؟ توی چند تا سالن ورزشی پارتی و عروسی گرفتن، شما چرا خبر ندارین که برخورد کنین؟ یا میگفت: یکی از مشکلات فعلی اینه کهخانواده ها نمیدونن بچه هاشون کی غذا بخورن و کی بخوابن و کی برن بیرون بازی کنن. یه برنامه ای بذارین برای ساماندهی این موضوع!! انگار اداره کل ورزش و جوانان باید تو هر خونه یه مربی کودک هم بذاره. آخرش هم وقتی مدیرکل داشت حرف میزد قوطی رانی رو گرفت دستش و پاره کرد و به قول خودش باهاش طناب درست کرد و بعد بلند می کنه و شاهکار هنریش رو به همه نشون میده. حالا هم گیر داده به مایو و لباس و امامزاده. ایشون تکلیف خودشو روشن کنه، خبرنگاره یا نماینده لباس شخصی ها و گشت ارشاد در خانه مطبوعات؟

                    • پنجشنبه 20 تير 1392-0:0

                      هر کس به این گزارش معترض است انصافا یک بار دیگر آنرا بخواند .

                      نویسنده به همه حق داد و غیر مستقیم کمبودها و کسری های منطقه را در همین چند جمله با زیرکی مطرح کرد و ضمنا رفت به موضوع لوچو اشاره نمود این اگر ارتجاع است پس ما و خیلی های دیگر مرتجع هستیم یاد حضرت امام ره افتادم که فرمودند اگر مخالفت با آمریکا ارتجاع است ما مرتجع هستیم

                      • کیجا سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 10 1
                        چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

                        در ابتدا کامنت دوست خوبم پرسته از کرج باید عرض کنم من تا به حال نشنیدم کسی بگه شمالیا هیزن!!! درمورد کامنت مازندرانی که نوشتن یکی با این وضع جلو خانوادمون سبز شه، چه ربطی داره مگه مردم تو خیابون داشتن رد می شدن ورزشکارای لوچو با اون تیپ جلوشون سبز شدن و رفتن جلو خانومارو گرفتن گفتن مارو نگاه کنید!!!!!!!!! یا مردم تو خونشون نشسته بودن با اون لباس پریدن جلوشون. این مراسم همیشه با همین لباس در فضای باز برگزار میشده و همه میدونن برای دیدن کشتی ومسابقه دارن میرن در ضمن در میون این خانمها مادر ورزشکارا خواهر همسر فامیلشون نمیتونه باشه، در ضمن من الان مثلا برای مسابقات شنا مسابقات برترین های جهان رو میبینم باید به حرکات دست و پای شناگر دقت کنم هدف من اموزش دیدنه با تعبیر شما توهین به من یعنی من چه قصدی دارم شما به طور مستقیم به شعور بیننده ها ،خود ورزشکارا و تمام دست اندرکارا ی این ورزش سنتی توهین و تهمت زدید این افکار طالبانیه. یاد بخشی از کتاب بادبادکباز افتادم که طالبان اثر یه نقاشو چون پای لک لک هارو لخت کشید ممنوع و طرفو فلک کردن. این برای مردا توهین امیز نیس که پای لخت یه لک لک ... برای همین همیشه دغدغه ام اینه ما باید اول حجاب فکری بعد اخلاقی و در اخر حجاب ظاهری . افرادی که چنین دیدگاههایی دارن متاسفانه چون خودشون حجاب فکری ندارن همه رو مثل خودشون میبینن. رشد و نفوذ این افکار رشد و پرورش طالبان در ایرانه.لطفا بس کنید. نه بی بندو باری نه طالبانیزم

                        • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 4 12
                          چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

                          واقعا انسان از خواندن برخی کامنت ها متعجب می شود. نمی دانم چرا دوستان عزیز همه چیز و همه موضوعات را از دریچه تنگ سلایق خود می بینند آنوقت به دیگران انگ ارتجاع را می زنند؟! براستی اگر کسی در برابر خانواده شما با آن وضعیت حاضر شود آیا بازهم این نوع مطالب خواهید گفت؟! باور کنیم معنی روشنفکری و آزاد اندیشی ترویج بی بند و باری نیست . چرا برخی افراد اصرار دارند نگاه بی قیدی خودشان را با مفاهیم گرانسنگی چون روشنفکری و آزاد اندیشی یکی بدانند؟! به دوستان پیشنهاد می کنم اینقدر فضای نقد را تنگ نکنند و اجازه دهند کسی به مثل آقای نعمتی که حداقل کمتر از دیگران دلش به حال فرهنگ اصیل مازندران نمی سوزد سخنش را با صراحت بگوید.

                          • چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

                            آقای نعمتی گویا رپرتاژی نصیب جنابعالی نشده است. فکر کنم عزیزان نظرات خودشان را دادند همین افرادی که افکار پلاسیده سالهاست محدودیت را به مردم تحمیل کردند دست همه دست اندرکاران درد نکند که این مراسم را هرساله برگزار میکنند آقای نعمتی لوچو در حال متحول شدن است سرت را بالا بگیر من خبر دارم تیم لوچو جوانان مازندران پنج شنبه و جمعه در استان مرکزی و محلات مسابقه دارند واقعاً هیات روستایی و انجمن لوچو بسیار عالی و موفق دارند کار می کنن بحرگرد رئیس انجمن لوچو در این مراسم هم مالی کمک کرد هم بیش از 30 تا 40گرمکن هدیه از لیدر تا خبرنگاران و خادمین میدان هدیه داد و گفت لوچو تازه دو هفته هست که بعد از گذشت 1600 سال به ثبت رسیده جنابعالی و دوستانتان تا به امروز کجا بودید که لوچو را به ثبت برسونید آقای نعمتی تو هنوز ننشستی تو شیخ موسی روزنامه خودتو چند تا آوردی تا تبلیغ کارتو داشته باشی همین بنده خدا ها مسابقه میگزارن و تو عکس میگیری میبری گردشگری و پولش رو دریافت میکنی بخدا قسم همین که دیگه تو لوچو اختلاف نیست بایستی به انجمن و هیات روستایی استان تبریک گفت این قلم را به سمت سعود داشته بنویس نه تخریب اونها، من با همه نظر دهندها که مخالف نظرت هستن موافقم.خدا پدر مادر انجمن لوچو و مدیریت بحرگرد را بیامورزه که دم افراد سود جو را قطع کرد و میگه لوچو متعلق به همه مازندرانیها هست.آقایان دلسرد نشوید و با این سنگ اندازی شانه خالی نکنید خدا به همه شما عمر با عزت بده

                            • پرسته از کرجپاسخ به این دیدگاه 13 5
                              چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

                              با سلام-بزرگوار بنده اگه زرنگم کلاهمو محکم میگیرم تا باد نبره وقتی خانواده شرایط را برای تفریح نوامیسشان فراهم کردند حتماً بفکر سلامتشان نیز هستند چرا من سنگ دیگران را به سینه بزنم-اصلاً مد و شرایط پوشش و روابط خانمها با آقایان فرق کرده بذارید چشو دل جوانهای ما سیر باشه تا دیگر استانها نگن شمالی ها چش هیزند-تفریح و خوشی را از مردم بینوا نگیرید چه ربطی به حرمت امامزاده دارد-حالا شده اون قضیه عکس لیگ والیبال که طرف زوم کرده به یه خانمی که آستین کوتاه بوده و طرف هم برگشته جوابشو اینجوری داده که شما چطوری اون صحنه را دیدید ؟؟!!!کوته فکری و فقر فکری مایه عقب ماندگی جامعه ما میشه -باسپاس

                              • چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

                                بسيار گزارش سطح پاييني بود .اميدوارم از اين ب بعد از اين دست گزارشها را که به نوعي توهين به تفکر خوانندگان است در سايت خود نگنجانيد

                                • چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

                                  آقای نعمتی لطفا شما برای مردم تصمیم گیرنده نشوید. خودتان چه دعوت شده یا نشده به همه جا با نام خبرنگار سرک می کشید و تفریح می کنید حالا برای ما مفتی شدید همین قدر تفریح و خوشی را میخواهید از مردم بگیرید. از کی رسم بوده بازی لوچو در یک مکان سرپوشیده برگزار شود تا لوچو بوده همین بوده . شما که از حرمت و ماندگاری بازی های محلی حرف می زنید خودتان در پی محدود کردن این بازی و کشاندن آن به سمت محدودیت هستید. آقا این حرفا دیگه خریدار ندارد.

                                  • فیروزجاهیپاسخ به این دیدگاه 17 4
                                    چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

                                    واقعا متاسفم برای این افکار ارتجاعی!!!

                                    این افکار خیلی بلاها سر این کشور آورده و خیلی عقب ماندگی ها را موجب شده!!

                                    یک نمونه اش افتضاحی که زمان استقبال از فوتبالیست ها توی استادیوم آزادی رخ داد و ورزشگاه خالی از تماشاگر به علت اجازه ورود ندادن به بانوان، توی ذوق میزد

                                    • چهارشنبه 19 تير 1392-0:0

                                      لوچو در زمان قديم با پايين پوش كرباس انجام ميشد اما حدود سه دهه است كه با همين وضع كشتي گيران لوچو ميگيرند اما اين نويسنده گويا عادت كرده ساز مخالف بزنه ما هم اونجا بوديم كجا خانم ها دوشادوش و چسبیده به مردان در کنار میدان لوچو بودند!تو اين عكس كه خودت گرفتي خانمها را گويا با فتوشاپ به مرد تبديل كردي؟ مرد حساب چطور تو اسب چالي كه متولي و مجري آنجا خودت بودي و كشتي گيران با مايو در چند قدمي خانم ها لباس عوض ميكردند هيچي نمي گفتي!؟ لطفاً كمتر ساز مخالف بزن و زحمات يك عده خادم را كه ديناري مديون كسي نيستند را با يك تجديد مردود نكنيد. اين فنداسيون غلط توسط شماها بنا شده و در آينده نزديك از بين خواهد رفت.


                                      ©2013 APG.ir