تعداد بازدید: 2238

توصیه به دیگران 36

شنبه 12 مرداد 1392-15:51

پایان یک رئیس جمهوری

به بهانه پایان عمر دولت محمود احمدی نژاد(1)/سفرهای پُر هزینه استانی و خارجی رئیس جمهوری و هیات کثیر و غیرضرور همراه وی، نیز اتخاذ مواضع هیجانی، احساسی و غیر کارشناسی مطروحه در بسیار از اظهارات، شعارها و وعده های بدون مطالعه و کارشناسی وی و دولت متبوعش، به ظاهر، نوید استمرار در ماندگاری و بقای دولت مزبور را می داد؛گویی که پایانی برای این سفر کوتاه مدیریت هشت ساله نباشد!


مازندنومه؛محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)،وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی:هشت سال پیش، سرآغاز ورود و ظهور گروهی از مسئولان گمنام با ریاست محمود احمدی نژاد بود که با شعارها و وعده های پیدا و پنهان خویش، سعی در موجه ساختن برنامه های خود و ارائه ژست های مردمی برای جلب نظر طبقات پائین دست جامعه داشتند.

 این هشت سال با فراز و فرودهای مختلفی در عرصه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی داخلی و بین المللی همراه بود و بازخوردهای متعدد و مختلفی را در سطح داخلی وخارجی با خود به همراه داشت.

 نبود دیپلماسی منسجم و هماهنگ با استاندارهای بین المللی، وضعیت نابسامان اقتصادی، بحران در حوزه های مختلف تولید، بازار، مسکن ، اقتصاد، فرهنگ و سیاست، پیامدهای حقوقی تصمیمات شتابزده و غیر کارشناسی دولتمردان و شخص رئیس جمهور سابق و ایجاد مسئولیت های متعدد داخلی و بین المللی قابل طرح و تعقیب، نابسامانی غیرقابل انکار در وضعیت معیشت و رفاه مردم، فراگیر شدن بحران های ناشی از سیاست های نامطلوب دولت در بین اقشار مختلف مردم و صنوف متفاوت، وضعیت نابهنجار حقوقی جامعه و خانواده ها،افزایش آمار جرائم و بزه ها و رفتارهای حقوقی مسئولیت زا،بی توجهی مستمر دولت و رئیس جمهور نسبت به تذکرات، توصیه ها و اعتراضات نمایندگان مجلس، کارشناسان و حقوقدانان در لزوم تبعیت از قانون اساسی و ...و نیز امتناع از نقض مکرر قانون، همه و همه از دستاوردهای اجمالی دولت دهم ، در کنار برخی از پیامدهای مُثبت و قابل ذکر آن است.

سفرهای پُر هزینه استانی و خارجی رئیس جمهوری و هیات کثیر و غیرضرور همراه وی، نیز اتخاذ مواضع هیجانی، احساسی و غیر کارشناسی مطروحه در بسیار از اظهارات، شعارها و وعده های بدون مطالعه و کارشناسی وی و دولت متبوعش، به ظاهر، نوید استمرار در ماندگاری و بقای دولت مزبور را می داد؛گویی که پایانی برای این سفر کوتاه مدیریت هشت ساله نباشد!

اینک چه زود و آسان، اما با هزینه های گران و بی شمار، دوره هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به سرآمد و او از قطار مدیریت و ریاست، ناامیدانه و ناباورانه پائین آمد!

 بسیاری از آثار و پیامدهای دوران پُر تلاطم و هشت ساله گذشته و اقدامات غیرکارشناسی دولت های نهم و دهم، دامنگیر دولت نوظهور یازدهم شده که به ناچار باید به نیکی و نکویی مدیریت کند.

اکنون دکتر حسن روحانی به عنوان اولین رئیس جمهور حقوقدان و وکیل دادگستری در منصب ریاست جمهوری، در آستانه ورود و ظهوری دیگر به مانند دولت نهم و دهم و محمود احمدی نژاد قرار دارد.

 وی می تواند دورانی پُر فراز و فرود را با شعارها و وعده های غیر کارشناسی و به دور از هرگونه دیپلماسی موثر و منطبق با اصول بین المللی، به سان دولت پیشین سپری کند و در افکار عمومی داخلی و بین المللی مورد قضاوت قرار بگیرد، یا این که در ابتدا، با ارائه گزارش مستند و مستدل و جامع از وضعیت کشور در ابعاد مختلف دوران هشت ساله، در نهایت صداقت و شفافیت با مردم گفتگو کند و میراثِ نابهنجارِ به یادمان گرفته از دولت احمدی نژاد را در زمینه های مختلف و چالش های جدی و پیش روی دولت خویش را گزارش کند.

او آن گاه می تواند ضمن آسیب شناسی از بحران مدیریت در دولت دهم و طراحی و برنامه ریزی برای برون رفت از این بحران، با استفاده از تمامی ظرفیت های مدنی، کارشناسی، منابع انسانی داخلی و بین المللی، در مقام یک " رئیس جمهور و دولت قانونمند" در چهارچوب قانون اساسی و دفاع از حقوق شهروندی و آزادی های مدنی و وظایف مقرر خویش در قانون و به عنوان نمادی از یک رئیس جمهوری حقوقدان، موفق و مردمی عمل کند.

البته رییس جدید دولت می تواند چون گذشته با بی توجهی به انتظارات مستمر مردم، نهادهای مدنی و تکالیف قانونی مقرر در قانون اساسی، دولت خویش را به سرعت به " دولت بحران در بحران" تبدیل و انتظارات به حق و قانونی مردم را به سرابی غیر قابل باور تبدیل کند.

 از این رو، انتظار مردم برآن است که دکتر روحانی با " صداقت، صراحت، شفافیت و مستند به واقعیت" نسبت به عملکرد دولت نهم و دهم و میراثِ مدنی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی و بین المللی آن که با تحمیل میلیاردها تومان هزینه های پیدا و پنهان بر مردم و جامعه همراه بوده و در افکار عمومی و تاریخ نیز ثبت و ضبط شده است، سخن گفته و موجبات تعقیب قانونی و حقوقی دولت قبلی و مسئولان دولتی را با استفاده از ظرفیت های حقوقی و قانونی و مسئولیت های مدنی و حقوقی آنها فراهم آورد و درسی یادمان و اقدامی جاودان نسبت به علمکرد مسئولان ذیربط -حتی خودش- فراهم آورد.

ایمیل نویسنده:nikdadlaw@hotmail.com


  • سه شنبه 5 شهريور 1392-0:0

    سئوالی از اقای محمد علی رضاپور: تحلیل جناب زمانی مبتنی بر قانون و شواهد ومدارک موجود و غیر قابل انکار بوده و توصیف آن به " شاید" طبق نظر شما درست نمی باشد، اما با این وجود، یک سوال قابل طرح با توجه به نظر شما مبنی بر " امتیازات دولت احمدی نژاد"- واقعاً این امتیازات آن دولت خدا بیامرز چه بوده که مردم و افکار عمومی داخل و خارج نمی دانند...؟! بهتر است چشمانتان با باز کرده و قدری بدون تعصب قضاوت نمائید.... دولت احمدی نژاد و کارنامه اش به سان آفتاب آمد دلیل افتاب بوده که جای دفاعی ندارد....!!!

    • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 0 3
      چهارشنبه 30 مرداد 1392-0:0

      برخی یا شایدهمه ی حرف های آقای زمانی درباره ی دکتراحمدی نژاد درست باشد اما اشکال اساسی چنین تحلیل هایی،دیدن تنهااززاویه ی نقطه ضعف است که درکل،کارجوانمردانه ای به نظر نمی رسد .بدون هرگونه تنگ نظری و برای تحلیلی جامع باید به امتیازات دولت های احمدی نژاد هم اشاره کرد.

      • شنبه 12 مرداد 1392-0:0

        ای کاش دکتر روحانی به پیشنهادات اصولی مطروحه در این نوشتار توجه کرده و مانع از تکرار تاریخ و دستاوردهای دولت های نهم و دهم گردد. یقیناً با دانش حقوقی و درایت سیاسی قابل انتظار در وی، باید انتظار تحول در نگرش، منش و رفتار رئیس جمهور و دولت مردان آتی را داشت و قضاوت را به گذر زمان داد و سپرد. همه آحاد مردم و کارشناسان و تحصیلکردگان در هر صنف و طبقه ای باید برای مدیریت بحران دولت قبلی با دولت جدید همکاری کرده و دولت دکتر روحانی نیز باید ضرورت استفاده از نیروهای فراگیر علمی، تخصصی و کارشناسی را بعنوان یک ضرورت محتوم ملی و بین المللی به خوبی درک نموده و در دستور کار خویش قرار دهد. مردم و انتظارات قانونی آنها محترمند و شایسته برخورداری از امنیت، رفاه و آرامش و حقوق شهروندی و آزادی های مدنی اند.

        • شنبه 12 مرداد 1392-0:0

          اگر شما به جای دکتر حسن روحانی بودید، بعنوان رئیس جمهور منتخب چه می کردید؟ اگر به جای محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور پایان یافته دوره دولتش بودید، چه می کردید؟ با صداقت و صراحت به مردم پاسخ دهید....

          • شنبه 12 مرداد 1392-0:0

            اگر من به جای دکتر روحانی بودم، بعنوان یک حقوقدان، ضمن احترام به قانون اساسی و رعایت آن، مردم را آئینه ذهن و دل خویش قرار داده و با صداقت و شفافیت با آنها همیشه گفتگو کرده و رضایت آنان را شاهین ترازوی عدالت سیاسی و دولتی خویش قرار داده و به همه نگاهها و دیدگاههای موافق و مخالف احترام می گذاشتم ، اما اگر به جای احمدی نژاد بودم، قبل از هر چیزی نسبت به دستاوردهای دولت خویش و عملکرد های خود و دولتمردان خویش از مردم و افکار عمومی رسماً غذرخواهی کرده و با صداقت و شفافیت-گزارش عملکردهای نادرست پیدا و پنهان دولت خود و مسئولان دولتی خویش را برای قضاوت به مردم گزارش می کردم و حاضر به ادای پاسخ نسبت به مسئولیت های حقوقی و قانونی خویش و آنها در هر زمانی و مکان مقتضی می شدم....!

            • شنبه 12 مرداد 1392-0:0

              تحلیل عالمانه ای بوده ..


              ©2013 APG.ir