تعداد بازدید: 3370

توصیه به دیگران 15

يکشنبه 13 مرداد 1392-9:25

رازهای این روزها

تحلیلی بر گمانه زنی های گزینه های استانداری مازندران/در صورت اجماع مسوولان ستادهای انتخاباتی رییس جمهور منتخب بر روی یک گزینه-خواه ربیع فلاح یا هر گزینه دیگر- و اعلام رسمی و رسانه ای آن،باید منتظر تغییرات جدی در آرایش و مواضع سیاسی گروه ها و تشکل های سیاسی مختلف درباره گزینه نهایی استانداری مازندران بود.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،پارسا محمدی:بیست و یکمین استاندار مازندران چه کسی خواهد بود؟ این پرسش شاید یکی از مهمترین دغدغه های نه فقط گزینه های احتمالی استانداری مازندران ،که از دغدغه های غالب فعالان سیاسی و اجتماعی از جناح ها و طیف های مختلف و شخصیت های مستقل سیاسی و حتی بسیاری از مردم مازندران است.

بی آن که  بتوان از این انتقاد باز ایستاد که بسیاری از تلاش های عیان و نهان به کار گرفته شده از سوی بعضی ها بدون توجه به راهکارها و ابزارهای قانونی و مدنی انتخاب و انتصاب استاندار،به ویژه قبل از قطعی شدن وزیر کشور،اقدام شتابزده و نه چندان سنجیده ای است که می تواند شائبه قدرت طلبی نامشروع  را ایجاد کند، در همان حال گمانه زنی ها و تلاش برای شناسایی و معرفی گزینه های مطلوب  استانداری به عنوان فرصتی برای امکان ظرفیت بیشتر و بهتر برای  تعامل در راستای انتخاب و سپس انتصاب گزینه اصلح  قابل دفاع است.

 با توجه به  رفت و آمدهای سیاسی و گفت و شنودهای تلفنی میان  گروه هایی ازفعالان سیاسی استان مازندران  و نیز پاره ای اخبار رسانه ای، نام های مختلفی به عنوان گزینه های احتمالی استانداری مازندران شنیده می شود که با درجات متفاوتی از اهمیت می توان از داوود کشاورزیان ،جعفر رحمان زاده،انوشیروان محسنی،مجیدحسین زادگان،خلاق میرنیا،ولی الله رعیت ، کیومرث نیازآذری و ربیع فلاح به عنوان اهم این گزینه ها نام برد.

در این میان اما شاید با توجه به عامل اثرگذار پشتوانه سیاسی و پشتوانه اجتماعی ، گزینه های نزدیکتر به رییس جمهور منتخب حسن روحانی ،سید محمد خاتمی ، آیت الله هاشمی  و علی اکبر ناطق نوری از زمینه های مساعدتری برای استاندارشدن مازندران برخوردارباشند.

اما آنچه بخت و شرایط تشکل های اصلاح طلبان برای موفقیت درمازندران را کاهش داده است نبود وحدت کافی آنان در اجماع بر روی یک گزینه است.

 وانگهی گزینه های احتمالی مورد حمایت از سوی گروه های مختلف موسوم و منسوب به اصلاح طلبان از بدنه اجتماعی چندان نیرومندی برخوردار نیستند،حتی محبوبیت خاتمی در میان بسیاری از مردم مازندران نیز با توجه به انشقاق و شکاف هایی که میان گروه ها و افراد مختلف موسوم به اصلاح طلب در مازندران وجود دارد نمی تواند کمک چندانی به تقویت موقعیت اجتماعی آنان در مازندران کند.

 دیگر آن که اساسا" چهره هایی چون رحمان زاده و کشاورزیان به سبب کارنامه و سابقه استانداری و معاونت استانداری خود در مازندران، به زعم بسیاری  از صاحب نظران مسایل سیاسی و مدیریتی،امتحان پس داده اند و چندان قدرتمند و کارآمد به نظر نمی رسند.

 وجود برخی چهرهای افراطی در میان تشکل های اصلاح طلبان مازندران نیز نفوذ اجتماعی و مقبولیت آنان در سطوح مختلف سیاسی را با چالش های جدی روبرو کرده است.

 از سوی دیگر باید از کیومرث نیازآذری یاد کرد که شاید هنوز بیشترین بخت را برای رسیدن به استانداری مازندران داشته باشد.

 نیاز آذری گرچه در سوابق مدیریتی خود توانایی های بسیاری را از خود نشان داده،اما بخش عمده شانس و امکان موفقیت او در نشستن بر صندلی استانداری مازندران بیش و پیش از آنکه از سوابق مدیریتی او ناشی شده باشد از عامل حمایت برادران ناطق و به ویژه حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری ریشه گرفته است. اما آیا به رغم نزدیکی فراوان ناطق به رییس جمهور منتخب ،صرف این نزدیکی و حمایت برای موفقیت کیومرث نیاز آذری کافی است؟

این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تاکید بیش از اندازه موافقان استاندار شدن نیاز آذری به برخورداری او از حمایت ناطق این پی آمد را به دنبال داشته و خواهد داشت که منتقدان نیاز آذری با تاکید بر اصل شایسته سالاری و نه ناطق سالاری ،حمایت  ناطق از وی را به ذهنیت سهم خواهی متاثر از رابطه سالاری و نه شایسته سالاری تلقی و معرفی کنند.

در صورت تسری چنین ذهنیتی به لایه های مختلف اجتماعی ، شاید از ناطق برای نیاز آذری هزینه ای  نه چندان پرفایده برای نیازشود که حتی برای برادران ناطق نیز غیر قابل پیش بینی باشد.

برخی از منتقدان نیاز آذری،او را نه فقط به سبب مسوولیت پیشینش که یک مسولیت با رویکرد نظامی - امنیتی است ،بلکه به دلیل  وجود برخی شایعات و  شائبه هایی در اطراف وی حتی اگر چندان درست هم نباشد، چندان مناسب برعهده گرفتن بالاترین مقام مدیریت اجرایی در استان نمی دانند.

 نمایندگانی از مازندران در مجلس که از نیاز آذری حمایت می کنند-در حالی که هیچ یک از آنان در انتخابات ریاست جمهوری از رییس جمهور منتخب حمایت نکردند- نیز نیاز آذری را در افکار عمومی و بسیاری از محافل سیاسی به چالش گرفته است.

شاید نیاز آذری بیش از اندیشیدن به نشستن بر صندلی استانداری نیاز داشته باشد که به  دوری از رویای استاندار شدن بیندیشد.

اما گزینه دیگری که نمی توان از آن عبور کرد ربیع فلاح است که در انتخابات ریاست جمهوری ، ریاست ستاد انتخاباتی رییس جمهور پیروز و منتخب را در مازندران برعهده داشت.

  هرچند صرف ریاست فلاح بر ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در استان دلیل کافی برای موفقیت او در نشستن بر صندلی استانداری مازندران نیست، اما چنانچه اجماع ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی بر او باشد-چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم- باید او را بسیار جدی گرفت.

ستادهای دکتر روحانی در مازندران تنها تشکل رسمی مورد اعتماد دکتر روحانی در انتخاباتی که به پیروزی او انجامیده است به شمار می آیند.

 این واقعیت را نمی توان  نادیده گرفت که این ستادها از پشتوانه سیاسی گروه های مختلفی از اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل در مازندران برخوردار هستند.

 اجماع این ستادها بر روی هر گزینه ای خواه ربیع فلاح باشد خواه گزینه ای دیگر، در تغییر و تعیین موازنه و معادلات سیاسی و اجتماعی انتخاب و انتصاب استاندار مازندران بسیار اهمیت خواهد داشت.

 حتی اگر ربیع فلاح از دیدگاه منتقدانش به لحاظ شخصیت فردی در مقایسه با برخی از گزینه های دیگر ضعیف تر هم تلقی شود، اما در صورت حمایت یکپارچه و گسترده ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در مازندران و قدرت  ناشی از این اجماع به سود  او ،ربیع فلاح را در موقعیت نسبی ممتازی قرار می دهد؛ به ویژه آنکه هچ یک از تشکل های سیاسی موجود در مازندران در شرایط کنونی قدرتمندی بدنه اجتماعی ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در مازندران را ندارند.

اکثریت مردم حامی رییس جمهوری ، ازمسوولان ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی انتظار پی گیری مطالبات اجتماعی خود را دارند. 

وجود همین نسبت و رابطه بسیاری از مردم با  مسوولان این ستادها در ایام انتخابات  و حتی بعد از آن، بدنه اجتماعی و مردمی  قدرتمندی را به وجود آورده است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

 نه تنها رقبای احتمالی نامزدی که ستادهای انتخاباتی رییس جمهور بر روی او اجماع کنند قادر به نادیده گرفتن و عبور از مواضع و تصمیمات مسوولان ستادهای رییس جمهور منتخب نخواهند بود، حتی رییس جمهور منتخب نیز نمی تواند به تصمیم و مواضع مسوولان ستادهای انتخاباتی خود بی اعتنا باشد.

از این رو شاید بهترین تصمیم برای هر یک از گزینه ها،تعامل با مدیران ارشد ستادی رییس جمهور منتخب  در مازندران و هوشمندی در بهره گیری از نفوذ اجتماعی و سیاسی آنان باشد، به ویژه با توجه به انتشار  خبر هماهنگی و ائتلاف مسوولان ستادهای  انتخاباتی استانی و شهرستانی دکتر روحانی در  مازندران طی مراسم همایش مردمی حامیان دکتر روحانی در آمل  برای اقدام به تاسیس  کانون تدبیر و امید مازندران و معرفی ربیع فلاح ،سید بهزاد حسنی اطاقسرایی ، محرمعلی خداوردی ،لطف الله آجدانی و کاظم فولادی سواد کوهی به عنوان هیات موسس و نیز معرفی لطف الله آجدانی به عنوان سخنگوی کانون تدبیر و امید مازندران ، باید منتظر اتفاقات جدیدی در آرایش سیاسی مازندران بود.

 آیا مسوولان ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در مازندران که در قالب کانون تدبیر و امید مازندران به میدان قدم نهاده اند هم اکنون گزینه ای را برای اجماع بر روی آن در نظر گرفته یا در نظر خواهند گرفت؟

بدون تردید در صورت اجماع مسوولان ستادهای انتخاباتی رییس جمهور منتخب  بر روی یک گزینه - خواه ربیع فلاح یا هر گزینه دیگر- و اعلام رسمی و رسانه ای آن ،باید منتظر تغییرات جدی در آرایش و مواضع سیاسی گروه ها و تشکل های سیاسی مختلف در استان و حتی مراجع تصمیم گیری در سطوح عالی خارج از استان در باره گزینه نهایی استانداری مازندران بود.                     


  • چهارشنبه 16 مرداد 1392-0:0

    به دور از حب و بغضها بهترین گزینه برای استانداری مازندران بزرگ دکتر کریمی مله می باشد

    • سه شنبه 15 مرداد 1392-0:0

      استاندار غير بومي بهتر است

      • سه شنبه 15 مرداد 1392-0:0

        سلام علیکم

        تمام گزینه های وارده جهت سیاست است گزینه اصلی کس دیگری است!

        • صاحب نظر پاسخ به این دیدگاه 0 3
          سه شنبه 15 مرداد 1392-0:0

          استان برای نچات به مرد متخصص واهل کار نیاز دارد منجی نجاب مازندران فقط حاج ولی رعیت

          • محمدی منفردپاسخ به این دیدگاه 3 8
            دوشنبه 14 مرداد 1392-0:0

            دکتر کیومرث نیاز آذری بهترین و کارآمدترین نیرویی میباشد که میتوانند بر صندلی استانداری مازندران تکیه بزنند. .

            تا امثال دکتر نیاز آذری ها هستند ، دلیلی ندارد نام اشخاص دیگری برده شود .

            • نایب اللهپاسخ به این دیدگاه 4 3
              دوشنبه 14 مرداد 1392-0:0

              ضمن احترام به آقایان رحمان زاده ، کشاورزیان و کریمی مله باید عرض کنم در ایام مدیریت این آقایان سیاست زدگی محض حاکم بود نان مردم تامین نشد اما هرچه از سیاست لازم بود به مردم گفته اند حالا از چه زاویه ایی بماند اکنون مردم مازندران استاندار کار آزموده نه سیاسی می خواهد تا امید را در دلها بوجود آورد.نیاز هم چون در یک کار فرهنگی موفق بود بخاطر وصل به سرچشمه و رفاقت با انها که این هم هنر خوبی است در دنیای ارتباطات لازمه مدیریت شده است خیلی افق روشن در آ استادری ایشان نیست در ماندن طاهایی و انتصاب ربیع فلاح و نیاز تفاوتی وجود ندارد

              • دوشنبه 14 مرداد 1392-0:0

                اگر به سوابق باشد رحمانزاده و کشاورزیان بهترین گزینه ها هستند

                • دوشنبه 14 مرداد 1392-0:0

                  فقط دکتر کریمی مله در جلسهای که مقرر شد اصلاح طلبان بین عارف و روحانی یکی را انتخاب کنند ایشان نظر مساعدی بر روی اقای روحانی داشتند دلبلشان هم این بود در شرایط فعلی اقای روحانی گزینه بهتری ست چون سوابق اجرایی بیشتری دارد

                  • دوشنبه 14 مرداد 1392-0:0

                    اصلاح طلبان را فقط برای ارا میخواستید ؟ نوشته به دنبال فضاسازی برای فرد خاص تلاش ناسنجیده کرده است.

                    • دوشنبه 14 مرداد 1392-0:0

                      رازهای این روزا زیاده کدومشو میگید!

                      • یک دانشگاهیپاسخ به این دیدگاه 1 6
                        يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0



                        دکتر کریمی مله فرد محترمی است اما همین فرد وقتی دانشگاه مازندران در گروه علوم سیاسی برای لطف الله آجدانی درس و کلاس گذاشتن ایشان گروه و دکتر رفیع و دکتر رهبری را تهدید کردند اگر آجدانی باشد خودش میرود... حداقل دکتر ربیع فلاح روحیه مشورت گرایی و خرد جمعی دارد

                        • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                          دکتر نیاز ؟ هه

                          • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 7 1
                            يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                            ...بروید سوابق اقای فلاح را بررسی کنید.تازه از چه زمانی فلاح دکترشد؟!

                            • دلسوزاستان ازبابلپاسخ به این دیدگاه 4 0
                              يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0



                              واقعامتاسفم براي به قدرت رسيدن چه كارهايي كه نمي كنند...مثل حمايت از... درشوراي شهرواحيانابدشان نمي ايددرشوراي روستاهم نماينده داشته ياشند

                              واقعانيازاذريها اصلاح طلبند...

                              • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                به نظر می رسد دکتر ربیع فلاح گزینه ای باشد که به استانداری راه خواهد یافت

                                • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                  داوود کشاورزیان ،جعفر رحمان زاده،انوشیروان محسنی،مجیدحسین زادگان،خلاق میرنیا،ولی الله رعیت ، کیومرث نیازآذری و ربیع فلاح

                                  همه اینها نیروهای سوخته اند باید دنبال یک پدیده بود و او کسی نیست جز دکتر علی کریمی مله .

                                  • اعتدال گراپاسخ به این دیدگاه 6 1
                                    يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                    در این ماراتن نیاز به خط پایان نمی رسد لذا می ماند فلاح از طرف اصولگرایان و دکتر کریمی مله گزینه برتر اصلاح طلبان .

                                    و من پیشنهاد می کنم این را کارشناسان بررسی نمایند و هرکدام توانمند تر بودند را بعنوان استاندار انتخاب کنند .

                                    • جوان تحول خواهپاسخ به این دیدگاه 5 0
                                      يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                      همه ای که نام بردید کجا و دکتر علی کریمی مله کجا ؟

                                      کاش نام آنهایی که دنبال استاندار شدن می گردند را نمی آوردی ، بلکه نام آنی را می آوردی که زیبنده استانداری مازندران است .

                                      • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                        در هر صورت با رفتاری که از بعضی از اصلاح طلبهای آمل می بینیم که خودشان را خیلی قبول دارند و مرتب دارند از بعضی از افرادی که در ستاد آمل فعال بودند بدگویی میکنند و حتی در مراسمشان در دانشگاه شمال حد اقل روسای ستاد استان و آمل را دعوت نکردند شکاف ایجاد کردند.

                                        در نتیجه تنها گزینه ی آملی رحمانزاده شانس کمتری برای استنانداری دارند.

                                        نمی دانم این گروه اصلاحات را برای کجا می خواهند .



                                        هر چه قدر از افرادی مثل آجودانی و دیگر طرفداران روحانی خوششان نمی آمد ولی حضورشان به نفع آمل و تشکل خودشان بود



                                        .متاسفانه وقتی سلیقه ی شخصی وارد یه تشکل می شود خود آن تشکل هم ضربه می خورد.

                                        خود اصلاح طلبی آداب دارد .. آداب باید برای این گونه تشکلها فرهنگ سازی شود..

                                        • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                          لطفا عکس نویسنده مقاله را کارکنیدچون اسامی فرضی به نظر می رسد.

                                          • میراحمدیپاسخ به این دیدگاه 7 1
                                            يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                            در عجبم که قرار است دکتر روحانی با چه کسانی دولت راستگویان و درستکاران راه بیاندازد !!!

                                            کیومرث نیاز آذری !؟!؟!

                                            ربیع فلاح ؟!؟!؟!؟!

                                            • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                              به نظر می رسد در حال حاضر نیاز بهترین گزینه باشد. همه نقطه ضعف هایی که در مورد برخی مسائل در مقاله که برای ربیع قلاح جانبدارانه عمل کرده است عیناً و شاید شدیدتر برای جناب آقای فلاح وجود دارد. ذکر جزئیات به صلاح نیست ولی به هر حال بشر است و نقاط ضعف و قوت فراوان و مسائل افراد در ذهن جامعه باقی می ماند و از آن پاک نمی شود. نیاز گزینه جامع تری است و در نشان دادن تعصب بابلی که بسیار هم شدید است کمی جانب احتیاط و سیاست را نگه می دارد و با پیوند دوستی محکمی که با زعمای ساروی و سایر شهرستان ها ایجاد کرده توان هماهنگ سازی بیشتری را دارا است و ائمه جمعه و جماعات و مدیران دستگاهها با ایشان بیشتر هماهنگ خواهد بود و تاثیر گذاری به مراتب بیشتری برای جا انداختن پروژه های بزرگ برای وزارتخانه ها و گرفتن امتیازات بزرگ برای استان دارد. قطعاً تعادل نیاز برای شهرهای مختلف و نفوذ ایشان برای دستگاههای مختلف دامنه به مراتب گسترده تر نسبت به سایر گزینه ها دارد که ایشان را قابل مقایسه با سایرنی نمی کند. نمونه کارهای موفقیت آمیز مدیریت امنیتی استان و مدیریت دانشگاه آزاد ساری و رساندن آن به سطح دانشگاههای درجه یک و پر امکانات و مطرح گواه این توانمندی ها است.

                                              • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                                هركسي جز نياز اين است شعار ملت

                                                • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                                  در انتخاب استاندار جریان ها و نهادهای مختلف نقش دارند. ساخت قدرت در کشورما طوری تنظیم شده که در گزینش استاندار نقش نمایندگان بیش از سایر نهادها هست. از طرفی استاندار منتخب باید قدرت تعامل و ارتباط با نهادهای تاثیر گزار را داشته باشد. اما در بین گزینه های مطرح شده دکتر نیاز توانایی های قابل توجهی دارد. تحلیل درستی نیست که انتخاب نیاز را کاملا به ناطق نوری گره بزنیم. دکتر نیاز دارای ارتباطات گسترده ای با ارکان قدرت در کشوراست که به نفع می شود. دکترنیاز هم اهل تعامل است هم اقتدارگرا. او در کار با کسی تعارف ندارد. بسیارجدی و کارآمد هست. او شناخت کافی نسبت به استان مازندران دارد. البته هیچگاه بسمت مسوولیت نمی رود. روحیه تملق و چاپلوسی نداردکه بخواهد برای گرفتن پست ناز کسی را بکشد. دکتر نیاز تنهاکسی است که می تواند در استان اجماع ایجاد کند. او مصداق بارز اعتدال و میانه روی است. مدیریت مخالفان هم باید یکی از توانایی های استاندارباشد که نیاز در این زمینه تبحر دارد. هماهنگ کردن مدیران مدعی و ذینفعان پرشمار ،جریان های قدرت از دیگر ویژگی های دکتر نیاز هست. دکتر نیاز اگر می خواست با لابی و باج دادن مقام بگیرد. از سالها پیش به وزارت هم می رسید. دکتر نیاز در جمعی گفته برای خودم در زندگی اصولی دارم که از آنها کوتاه نمی آیم. حتی کوتاه آمدن از این اصول مرا رییس جمهورکند.! مازندران به یک مدیر مقتدر و کارآمد نیاز دارد که قدرت هماهنگی و همگرایی او بالا باشد. نمی شود همه راضی داشت اما می توان به اکثریت توجه کرد. نیاز یک مدیر با تراز ملی هست و قدرش را بدانیم.ما به توانایی و ابتکار دکترنیاز احتیاج داریم نه اطرافیان او. در ارزیابی یک نفر باید محاسن و معایب را در کنار یکدیگر دید.

                                                  • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                                    درود بر دکتر نیاز

                                                    • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                                      انتخاب استاندار بدون مشورت با کانون تدبیر و امید مازندران یعنی بی توجهی به حامیان دکتر روحانی. پس استاندار یعنی دکتر ربیع فلاح

                                                      • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                                        بجاي دكترنيازاذري پسرش گزينه بهتري هست چون مورد حمايت پدرش وهم موردحمايت دوستان پدرش هست از طرفي پدرش هم بازنشسته هست وهم يك چهره امنيتي است درصورتيكه پسرش مخ اقتصاد ي است وهم جوان هست من نميدانم چرا عده اي با اين مرد دشمني دارند شايدبه دليل ضعيف بودن خودشان باشه وگرنه دكتر مردبزرگي هست

                                                        • يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                                          حاجي نياز استاندار بشود فاتحه مازندران خوانده است . به عنوان كسي كه با ايشان آشنائي كامل دارم ميگويم . ( باند بازي و انحصار طلبي شديد ) ؛ خوب هم با يونسي دوست است و هم ناطق و هم آيت الله هاشمي . برود استان ديگر بهتر است .

                                                          • کلانشهر بابلپاسخ به این دیدگاه 4 15
                                                            يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                                            به نظر بنده جناب آقای دکتر کیومرث نیاز آذری بهترین و شایسته ترین فرد برای بدست گرفتن استانداری مازندران میباشد .

                                                            ایشان فردی کاملا با تجربه و امتحان پس داده و پرنفوذ و پر قدرتی میباشند .

                                                            دکتر نیاز آذری کس است که توانایی اداره یک وزارت خانه را دارند .

                                                            • دوستدار جنگلپاسخ به این دیدگاه 14 5
                                                              يکشنبه 13 مرداد 1392-0:0

                                                              استاندار باید جنگل کار باشد ، جنگل خوار نباشد .


                                                              ©2013 APG.ir