تعداد بازدید: 1826

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 6 شهريور 1392-17:39

فرصت تاریخی ملت

دو یادداشت/به منظور جلوگيري از آزمون و خطا ، لازم است استاندار از تجربه اجرايي مفيد و قابل دفاع ، در سطح استاني برخوردار باشد/ملت بايد از فرصت به وجود آمده در كشور استفاده و مناسبات سياسي و اجتماعي خود را ، نظام مند ، نهادمند ، تشكيلاتي و حزبي کند.


مازندنومه،یادداشت مهمان،شعبان رستمی ساروکلایی: انتخاب اولين استاندار در دولت جديد ، قطعاّ از اهميت بسزايي در توسعه استان برخوردارخواهد بود، لذا لازم است با نهايت دقت و توجه به شاخص ها ، تصميم گيري شود.اما چند نکته:

1- با توجه به التهاب سياسي در استان ، لازم است در انتخاب استاندار تعجيل نشود ، تا افكار عمومي (سياسي) استان به اجماع برسد،در غير اين صورت ، به احتمال زياد ، ناچار به تغيير يا جابجايي استاندار در كوتاه مدت خواهيم شد.

2- با توجه به ضرورت جابجايي مديران ، لازم است استاندار بومي باشد ، تا با شناخت از استعدادهاي مديريتي استان ، خود هدايت و سكان استان را به دست گيرد . اگر بومي نباشد ، هدايت او نيز به دست ديگران خواهد افتاد.

3- به منظور جلوگيري از آزمون و خطا ، لازم است استاندار از تجربه اجرايي مفيد و قابل دفاع ، در سطح استاني برخوردار باشد.

4- تجربه موفق در تعامل با نهادهاي حكومتي اجرايي – قضايي- تقنيني ، وهمچنين با نهادها و فعالان فرهنگي ، سياسي ، اجتماعي داشته باشد تا در فضاي آرام و پويا ، به رشد وتوسعه استان بپردازد .

5- لازم است شخصيت و كاراكتر استاندار در جايگاه مديريتي ، علمي نگر ، جامع نگر و توسعه محور باشد .

*یادداشت دوم:رفتار سياسي محفلي يا نهادمند

دولت جديد ، كه به دولت عقلانيت و تدبير معرفي شد ، حاصل تجربه سياسي سي و چند سال اخير است (علاوه بر تجارب گذشته).

اگر از دولت توقع داريم كه در روابط درون سازماني خود و روابط خود با ملت ، و روابط بين الملل ، از استراتژي عقلانيت وتدبير بهره گيرد، ملت نيز لازم است در روابط و مناسبات سياسي و اجتماعي بين خود ، اين استراتژي را به كار گيرد.

اتخاذ اين سياست در رفتار ملت ، فرم ها ، قالب ها و تشكيلات هاي خاص خود را مي طلبد تا از غفلت و هدر رفتن ظرفيت ها و استعداد ها جلوگيري شود.

بنابراين ملت بايد از فرصت به وجود آمده در كشور استفاده و مناسبات سياسي و اجتماعي خود را ، نظام مند ، نهادمند ، تشكيلاتي و حزبي کند.

در بستر و مناسبات است كه دانش ، تدبير ، توانمندي و مسئوليت پذيري اعضا ، شاخص و محك ارزيابي قرار مي گيرد .

در اين فرآيند ، تهديد و فرصت ، و تنبيه و تشويق براي همگان برابر است و ارتقای اعضا ، ناشي از كيفيت و استمرار حضور آنان در تشكيلات است .

تشكل هاي سياسي –اجتماعي ضمن پذيرش مسئوليت ها و اقدامات درون سازماني ، در صورت بسيج و يا هدايت رفتارهاي اعتراضي ، مسئوليت آن را نيز به عهده خواهند گرفت و پاسخگو خواهند بود .

بنابراين هر نوع اقدامات و رفتارهاي اعتراضي در اين شكل ، شفاف ، قابل نقد و ارزيابي و همچنين قابل بررسي حقوقي است .

فعاليت در تشكل هاي نظام مند و حزبي ، اعم از آموزشي و اجرايي ، مستمر و دائمي بوده ، وتلاش مي نمايند كه به تعداد اعضائ وهواداران خود بيفزايند .

جايگاه و وزن سياسي و اجتماعي تشكل ها ، به كميت و كيفيت اعضا و هواداران ، گستردگي و دامنه تشكيلات ، امكانات و ابزارهاي مالي و تبليغاتي وابسته است .

تلاش ها و رقابت ها ، در اين بستر و فرآيند تبليغاتي ، به رشد ، گسترش و تعميق آگاهي سياسي و فرهنگي ، و همچنين توسعه جامع و پايدار در كشور منجر مي شود.

اگر ملت و يا فعالان سياسي و اجتماعي از اين فرصت استفاده نكنند و مناسبات خود را به صورت فردمحورانه ، محفلي ، باندي و يا بصورت توده وار و فله اي (كه حاصل عوامل ساختاري و سياسي است) اعمال کنند،نه تنها نتيجه مثبتي براي توسعه كشور حاصل نمي شود، آثار مخربي را نيز به همراه خواهد داشت .

در اين مناسبات انحصارطلبانه و مبتني بر احساس، نوعأ انسان هاي سياس و عافيت طلب و يا هوچيگر و زيادي خواه ، يكه تاز ميدان مي شوند و اين يعني ، ترويج بداخلاقي ها ، شخصيت سازي هاي نابجا ، به هم ريختگي عرصه سياسي واجتماعي ، هدر رفتن سرمايه هاي انساني و مادي ، و....

جامعه اي كه مي خواهد در مسير توسعه متوازن حركت كند ، لازم است كاركرد او در همه حوزه ها ، به ويژه سياسي و اجتماعي ، نهادمند ، متشكل ، شفاف و قابل ارزيابي باشد.

ایمیل نویسنده: shabanrostami@yahoo.com


  • جمال الدین موسویپاسخ به این دیدگاه 1 6
    پنجشنبه 7 شهريور 1392-0:0

    با سلام. من امروز چهارشنبه در دفتر شورای نگهبان واقع در پاستور بودم.وسری هم به نهاد ریاست جمهوری زدم. آقای دکتر فلاح را در نهاد زیارت کردم که برای رفع ورجوع مشکل برخی از عزیزان مازندرانی به نهاد آمده بودن.باید از طریق همین رسانه به اطلاع عموم برسانم جناب فلاح مدیری لایق و با درایت وحلال مشکلات ومعضلات مردم واستان هستند وبه حق ترین وشایسته ترین ومردمی ترین فردی هستند که می توانند خدمت رسانی به مردم را از کرسی استانداری مازندران انجام دهند. خدای من شاهد است که بدون هیچگونه نظر ونیاز این مطلب را گفتم.


    ©2013 APG.ir