تعداد بازدید: 6662

توصیه به دیگران 2

شنبه 30 شهريور 1392-0:40

روسفیدانِ سیاه روی!

گزارش تصویری مازندنومه از یکی از معدن های سوادکوه و وضعیت و شرایط دشوار کاری کارگران معدن


مازندنومه، علی حسن نژاد: تاحدود يک قرن پيش اقتصاد عمده مردم سوادكوه دامپروري بود و با زندگي عشايري وكوچ نشيني امرار معاش مي كردند كه هنوز هم بازماندگان اين نسل در گوشه وكنار اين منطقه با همان سبك ساده زندگي دیده می شوند.

 با تاسيس راه آهن و كشف رگه هاي ذغال سنگ در كوه هاي سوادكوه و پيامد آن احداث معادن استخراج ذغال سنگ و ترانسفر آن به كمك لكوموتيو به اصفهان، سبك جديدي در كسب درآمد مردم و تغيير زندگي كوچ نشيني به زندگي كارگري و مقرري بگيري معادن به وجود آمد.

مجموعه معادن كارسنگ،كارمزد، تاريك دره و... در همین راستا فعالیت خود را از چند دهه پیش آغاز کردند.

اطلاعات اولیه در رابطه با وجود زغال سنگ در منطقه زیرآب به سال های 1313-1310 به هنگام ایجــــاد راه آهن سراسری تهران شمال بر می گردد.

 در سال های 1341-1338 جهت شناخت دقیق و تكمیل اطلاعات، عملیات اكتشافی توسط شركت «دماگ» آلمان شروع شد و از سال 1347 زمین شناسان شركت ذوب آهن ایران، با همكاری كارشناسان روسیــه توانستند نتایج خوبی را به ثبت برسانند كه نتیجه آن شروع بهره برداری از معادن كارمزد در سال 1350 است.

تاریخچه عملیات اكتشافی در حوزه البرز مركزی كه بیش از 30 هزار كیلومتر مربع از سطح استان مازندران را در بر می گیرد، به حدود 78 سال بالغ می شود.

نخستین عملیات اكتشافی در این حوزه وسیع در سال 1314 به هنگام احداث خطوط راه آهن سراسری در زیرآب صورت گرفت كه منجر به بهره برداری از معدن كنیج كلا شد و متعاقب آن نیز عملیات اكتشافی دیگری در محدوده فوق انجام شد كه نهایتاً در سال 1350 به بهره برداری قسمتی از معدن كارمزد در این حوالی انجامید.

 از این جهت معادن شركت ذغال سنگ البرز مركزی را می توان از قدیمی ترین معادن ذغال سنگ ایران دانست. ازطرفی شركت ذغال سنگ البرز مركزی در راستای سیاست خصوصی سازی دولت از سال 1383كلیه معادن در حال بهره برداری خود را به بخش خصوصی واگذار کرد.

رونق سوادكوه که از همان زمان شروع به کار معادن منطقه آغاز شده بود، در سال های اخیر به دليل بي كفايتي برخي مديران شركت البرز مركزي و واگذاري بي حساب و كتاب آن به بخش خصوصي، به بن بست رسيد که این تنگی معیشت مردم و بن بست اقتصاد معدنی تاکنون نیز ادامه دارد.

عکس های مرا از یکی از معدن های ذغال سنگ سوادکوه و وضعیت کارگران آن تماشا کنید: 


  • حمیدرضا خرمیپاسخ به این دیدگاه
    پنجشنبه 14 ارديبهشت 1396-0:46

    با سلام
    من فرزند یکی از معدن چیان سوادکوه هیستم..آیا انصاف است که پدرم عمرش و جانش و جوانی اش را هزینه کند و در ازای آن با دوشیفت کار فقط ۸۰۰هزار تومان حقوق بگیرد ...آیا انصاف است....😰چرا رسیدگی نمیشه...با معدن چیان مثل برده ها رفتار میشه

    • مهدی عالیشاهپاسخ به این دیدگاه
      جمعه 9 خرداد 1393-0:36

      پایه حقوق این کارگران زحمت که هر روز رفتنشان باخود وبرگشتشان با خدا است تازه در سال جدید(1393)650هزارتومان است که با تمام مزایا میشود 900هزارتومان .........
      من خودم فرزند یکی از این کارگران زحمت کش هستم که فروردین ماه سال 93 280هزار تومان بیشتر نگرفت.....
      وااااااااقعا انصافه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • دوشنبه 1 مهر 1392-0:0

        حقوق این کارگران معدنچی را که هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می کنند و زندگی جهنمی دارند! با آقایان و آقا زاده گانی که دست به سیاه و سفید نمیزنند و زندگی بهشتی دارند مقایسه کنید!!! ...

        • شنبه 30 شهريور 1392-0:0

          Inja Africa hast ya Iran??? In madan hast ya godal Margggg!!!!!

          • برنجستانكيپاسخ به این دیدگاه 1 0
            شنبه 30 شهريور 1392-0:0

            آقاي حسن ن‍ژاد از هنر و ادبيات مازندران زدي تو كار اقتصاد و مديريت خير انشاله

            ولي عكس هاي جالبي بود از قشر زحتمتكش معدني دستتان درد نكند

            • سیده راضیه حسینیپاسخ به این دیدگاه
              جمعه 22 ارديبهشت 1396-7:17

              درود برمردان روسفید سیاه روی
              ودرودبرجناب حسن نژاد
              اونجه فقط کوه هسه صدا به صداره رسندنه


            ©2013 APG.ir