تعداد بازدید: 3259

توصیه به دیگران 22

يکشنبه 7 مهر 1392-22:24

حنای بی رنگ مدیران معزول و مخالفان استاندار

آیا واقعا ناراحتی و گله مندی آقای فرزانه از استاندار، ریشه در کم بودن وقت برای جمع آوری وسایل شخصی اش بود که انتظار داشتند لااقل از پنج شنبه مطلع می شدند تا وقت برای جمع آوری وسایل شخصی خود داشته باشد؟ آیا واقعا برای جمع آوری وسایل شخصی خود نیازمند حداقل 2 روز وقت بود؟


مازندنومه؛لطف الله آجدانی، مدرس دانشگاه و روزنامه نگار: هنوز چند روزی از حضور دکتر ربیع فلاح -نخستین استاندار دولت تدبیر و امید در مازندران- بر مسند استانداری نگذشته بود که گروهی که سرشت آنان با مخالفت خوانی ها و شیطنت ها گره خورده است، زمزمه هایی از حمله به استاندار جدید را در لوای تاخیر و کند بودن روند تغییرات مدیریتی در استان  سردادند و با نادیده گرفتن ضرورت ارایه فرصت لازم و کافی به استاندار برای تدبیر و تصمیم هرچه آگاهانه تر و دقیق در باره چگونگی عزل و نصب ها، ساز ناکوک خود را در ناسازگاری با استاندار جدید سازکردند.

در چنین شرایطی، به دنبال برگزاری مراسم تودیع و معارفه دو معاونت استانداری در عصر  روز شنبه ششم مهرماه، عده ای اندک با بی مهری فراوان، مدعی شتابزدگی استاندار در تغییر و تحولات مدیریتی شده و در این راه در پناه استفاده ابزاری از اخلاق، با این ادعا که استاندار به ویژه در چگونگی عزل آقای ولی الله فرزانه -معاون سابق برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران- جانب اخلاق را نگاه نداشت، چنین وانمایی و واگویی کردند که گویی اخلاق دراین مراسم قربانی شده است و بر آن تعزیت ها گرفتند و مویه ها کردند و فراتر از آن در چتر  حمایت از اخلاق و ادب آقای مهندس طاهایی -استاندارسابق مازندران- دکتر فلاح را متهم به بی اخلاقی و شتابزدگی کردند.

یکی با اعتراض به برکناری ناگهانی و بدون اطلاع برخی مدیران مازندرانی، آن را نشانه ای بارز از بی عدالتی و شتابزدگی و غیر اخلاقی بودن خواند و خطاب به استاندار، از موضع موعظه چنین به اندرز برخاست که :"آقای ربیع فلاح، آن چه کنی با خود کنی" .

 دیگری به کنایه گفت :"طاهایی استاد ادب و اخلاق و عمل و معرفت بود" و سه دیگر نیز به صراحت مدعی شد که: "اخلاق اداری و شایسته سالاری در برخورد با من رعایت نشده است ."

 ماجرا از آن جا آغاز شد که فرزانه -معاون محترم سابق برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران- در جلسه تودیع و معارفه از ناگهانی بودن و دیر هنگام بودن اطلاع خود از تغییرات مدیریتی انتقاد و خطاب به استاندار گفت : "متاسفانه اخلاق اداری و شایسته سالاری در برخورد با من رعایت نشده است . چرا باید از پچ پچ همکارانم بفهمم که برادری به جای من معرفی شده است . استاندار امروز- شنبه - به من گفت که تودیع می شوم . مسئله را پنج شنبه به من می گفتند تا لااقل وسایل شخصی ام را جمع کنم ."

تردیدی نیست که بهتر بود استاندار محترم مازندران، معاون محترم سابق را زودتر از مراسم تودیع و معارفه با خبر می کردند.

 شاید به همین دلیل بود که از این بابت از او عذرخواهی نیز کردند - اقدامی که به صراحت نشانه اخلاق و ادب استاندار بود-

 اما آن چه در آن می توان تردید کرد این است که آیا واقعا در حالی که زمزمه های تغییرات مدیریتی از جمله تغییر معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری از روزها پیش در استانداری و خارج از استانداری شنیده می شد به گوش معاون محترم سابق برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران نرسیده بود؟

 آیا ایشان چنان به کارنامه و عملکرد خود و همسویی با سیاست ها و گفتمان دولت تدبیر و امید اطمینان داشته که حتی گمان به تغییر خود و آمادگی برای آن و جمع کردن وسایل شخصی خود از دفتر کارشان در استانداری نداشتند؟

 وانگهی آیا واقعا ناراحتی و گله مندی ایشان از استاندار، ریشه در کم بودن وقت برای جمع آوری وسایل شخصی اش بود که انتظار داشتند لااقل از پنج شنبه مطلع می شدند تا وقت برای جمع آوری وسایل شخصی خود داشته باشد؟ آیا واقعا برای جمع آوری وسایل شخصی خود نیازمند حداقل 2 روز وقت بود؟

شرافت اخلاق را نباید با مظلوم نمایی و بهره گیری ابزاری از اخلاق آلود. این ادعا که " معمولا در مراسم تودیع و معارفه ، وزیر یا فردی از وزارتخانه حضور می یابد" ، نیز دلیل بی اخلاقی استاندار و بی احترامی او به فرزانه نیست.

 همان گونه که استاندار به درستی اشاره کرد:" اگر می خواست برای این تودیع و معرفه صبر کند تا وزیر بیاید باید چند ماه منتظر می ماند. در حالی که همان گونه که استاندار با فراست دریافته است "باید هشت سالی  که از دست رفت راجبران کنیم ".

بی آن که بتوان پاره ای زحمات و شایستگی های آقای فرزانه و بسیاری از دیگر مدیران پیشین را نادیده گرفت، اما این ادعای وی در اقدام استاندار به عزل او و یا کسانی از این دست که حمل بر خدشه دار کردن شایسته سالاری است ادعایی است که چندان با عملکرد آقای فرزانه از یک سو و نیازها و مطالبات حقه استان مازندران و مازندرانی ها  و نیز سیاست ها و برنامه های دولت تدبیر و امید چندان همخوان و همسو نبوده و راست نمی آید.

تنها همان اشاره کوتاه و سربسته استاندار خطاب به معاون سابق برنامه ریزی و اشتغال در دلالت بر این که : "آقای فرزانه چرا استانی که این همه فرصت اشتغال دارد اما این اندازه فارغ التحصیل بیکار به ویژه در رشته کشاورزی داریم ؟ ... و چرا تا امروز فقط پنج درصد بودجه استان جذب شده است ؟ " برای اثبات ضعف و نا کارآمدی متولیان مدیریت اجرایی برنامه ریزی و اشتغال کافی است.

 ادعاهای آقای هادی ابراهیمی -معاون محترم سابق سیاسی و امنیتی استان مازندران- نیز در اشاره به عملکرد خود در دلالت به این که :" تلاش کردیم در مازندران حاکمیت چند صدایی را برای پذیرش نقد در فضای رسانه فراهم کنیم ...و مقوله گردشگری در دولت احمدی نژاد معنا پیدا کرد... و فراهم کردن موجبات گسترش آزادی های سیاسی ، اجتماعی در چارچوب قانون از جمله برنامه  کاری مهم ما در این مدت بود" ، از مقوله ادعاهای پرشور اما کم وزنی است که پیوند چندانی با واقعیت نداشته و همه واقعیت های قابل نقد دوران مدیریت اجرایی مدیران دولت آقای احمدی نژاد نیست.

حنای مظلوم نمایی و شعارهای پوپولیستی دیگر در دولت تدبیر و امید رنگی ندارد. مدیران ناکارآمد و ناهمسو با سیاست ها و گفتمان های دولت تدبیر و امید باید در کشور و از جمله در مازندران منتظر تغییر باشند.

 از آن میان آنانی که فارغ از باند بازی ها و سیاست زدگی ها و کینه جویی ها،  به مصالح نظام و منافع ملی دلی دارند و سودای پیشرفت و توسعه ی هرچه بیشتر استان مازندران و حل و کاهش مشکلات مازندرانی ها را در سر می پرورانند، شایسته است از عناد ورزی و کارشکنی های مغایر مصالح نظام و منافع ملی بر ضد دولت تدبیر و امید و مدیران آن  و کوبیدن بر طبل فشار و تهدید و دمیدن در شیپور تضعیف  استاندار مازندران اجتناب کنند.

 اهالی قلم و رسانه نیز ضرورت نقد سالم و سازنده را بهانه ای برای سناریو نویسی و کارگردانی و بازیگری های مبتذل رسانه ای  برای اعمال فشاربه استاندار مازندران و سهم خواهی های نامشروع خویش نسازند تا از شرافت قلم و رسالت رسانه در نقد سالم و نیالوده به غرض و مرض  صیانت گردد. چنین باد. 


  • سه شنبه 12 آذر 1392-0:0

    من به سیاست و سیاست باز ها کاری ندارم اما عزل تمام پرسنل دولت احمدی نژاد کاری است که در اسرع وقت و با شتابزدگی هر چه بیشتر باید اتفاق بیفتد به دلیل بی عدالتی ها ، به دلیل عدم مدیریت درست ، به دلیل سر جای خود نبودنه کارشناسان و...........

    • مازندرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 19 مهر 1392-0:0

      1-برادر پژوهشگر عزیز آقای آجدانی خواهشمندم در خصوص معارفه کمی بیشتر تحقیق کنند دعوتنامه شورای اداری برای کلیه دستگاههای اجرایی برای معارفه معاون سیاسی صادر شد نه معاون دیگر

      2-وزیر کشور برای معارفه استاندار به استان سفر نه معاونین استاندار

      و حکم معاونین استاندار توسط وزیر امضا میشود نه استاندار و یکی از معاونین وزیر برای معارفه به استان مربوطه شرکت می کنند وقتی استاندار سرپرست تعیین می کند با امضای خودش اینکار را انجام داده وحرف مهندس فرزانه درست است در حال حاضر و طبق قانون اقایان فرزانه و ابراهیمی معاون استاندار هستند و حقوق معاونی دریافت می کنند و

      3- سرپرست معاونت تا مصوبه هیات وزیران از دولت بخاطر بازنشستگی صادر نشود و وزیر کشور حکم معاونی انها را امضا نمیکند

      4- وزارت کشور خوش استقبال و بد بدرقه است امکان دارد ظرف چند ماه اینده همین بالا سر مدیران ارشد دوباره ظاهر شود

      امیدوارم اقای اجدانی دوبار همین مطالب را دوباره بازگو فرمایند

      • پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

        آقای آجودانی با این حرفها دکتر فلاح شرمنده شما نمیشود چرا که قبل انتخابات بیشتر ازینها نوشتی مخصوصآ ایام انتخاب استانداری اش / لطفآ جوری بنویسید که حرف دلتان باشد چرا که مطمینم که بزودی بجایی میرسی که باید عزلت پیشه کنی

        • سنایی غزنویپاسخ به این دیدگاه 1 1
          پنجشنبه 11 مهر 1392-0:0

          این جهان بر مثال مرداری است

          کرکسان گرد او هزار هزار



          این مر آن را همی زند مخلب

          آن مر این را همی زند منقار



          آخر الامر برپرند همه

          وزهمه باز ماند این مردار

          • یکسال و نیم بعدپاسخ به این دیدگاه 0 0
            چهارشنبه 10 مهر 1392-0:0

            آقای آجودانی دانش آموخته عزیز تاریخ،عرصه سیاست بر عکس حوزه تاریخ روح دینامیک آن بر روح استاتیکش غلبه دارد و نمی شود با روش تحلیل صرف تاریخی به حوزه سیاست ورود پیدا کرد چرا که مواد تاریخی همانگونه که از نامش پیداست تجربه های تمام شده است ولی حوزه سیاست عملی ترکیبی از تجارب گذشته،حال و آینده را در پی خواهد داشت.

            اما سئوال اساسی اینجاست که آیا جنابعالی که امروز به شکل تمام قد از عملکرد استاندار دفاع می کنید ، در یکسال و نیم آینده هم از او دفاع خواهید کرد؟

            آیا کانون تدبیر و امیدی که جنابعالی و دوستان همراهتان ذر کسب کرسی استانداری آقای فلاح بسیار کوشیده اید ، نسبت به نقاط قوت و ضعف ایشان پاسخگو خواهید بود؟

            آقای آجودانی یکسال و نیم دیگر شما در این قطعه کوچک از تاریخ و جغرافیا ، تاریخ سازید یا به تاریخ پیوسته اید؟

            • چهارشنبه 10 مهر 1392-0:0

              جناب دكتر آجوداني؛ مقالات و ياداشت هاي شما را در مجله وزين " مهرنامه" مطالعه ميكنم.

              اگر شما همان آجوداني پ‍ژوهشگر تاريخ هستيد، شان شما اجل از ورود در كوچكترين مسائل حاشيه اي در مديريت استان هست. متاسفانه بعضي - نه همه- اظهارنظر هاي شما در كنار اخبار حاشيه اي و زرد محافل بي ثمر مازندراني ها شبيه شده كه پيشنهاد ميكنم اين رويه را اصلاح و در بعضي مسائل ورود نفرمائيد. با ارادت و احترام

              • بنده خداح عپاسخ به این دیدگاه 1 1
                سه شنبه 9 مهر 1392-0:0

                باسلام:مابایدالگوی تغییروتعویض رادرسیستمهای مدیریتی براساس کارایی یاعدم آن بگذاریم چه بساممالک جهان سومی بارویکرد سلیقه یاجبهه شاهد تغییرات ممتد مدیران وبه تبع آن عدم اجرای یک تفکرناب دردرازمدت هستیم یابه عبارت دیگرچون مدیران مابدون برنامه می آیندشایدبانسیمی به همان شکل تغییرکنندان شاالله به صورت ریشه ای عمل شود وجهت گزینش مناصب از نامزدهای آن پست برنامه حداقل 4ساله بخواهیم تاشاهدکارایی مدیر وهمچنین بهره مندی مردم ازاجرای برنامه ها وتغییرات کمترباشیم درآن صورت میتوانیم درهنگام تغییرادعایی مبنی برکفایت یاعدم کفایت مدیرداشته باشیم ...انتظارمیرودباتوجه به حضور به نسبت بیشتراندیشمندان درکابینه دولت وهمچنین مشاورینی چون استادآجدانی و... ماشاهدطلوع مدیرت تخصصی وکارآمددرجامعه ای باشیم که جوانان تحصلیکرده ومدیر و...درآن به وفوریافت میشود فقط به فرموده رهبرمعظم بایدفراجناهی نگاه کنیم . باسپاس

                • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                  آقای محبی ظاهرا برداشتن آقای فرزانه برای خودش محرز نبود که بعد از اومدن استاندار جدید هم وسایل شخصی خودش رو جمع نکرده بود. وانگهی پیشنهاد شما به مازندنومه برای تغییر تیتر حکایت از عصبانیت شما داره خونسرد باشید و منصف.

                  • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                    آقای آجودانی از نوشته تون یه عصبیت خاصی احساس میشه چرا؟

                    آقای آجودانی یه استاندار باید اینقدر تدبیر و اقتدار داشته باشه که به خاطر برداشتن معاونش 6 بار در فواصل مختلف ازش عذر خواهی نکنه!

                    جابجایی مدیران حق مسلم استانداره اما نه به بهای عذرخواهی! لطفا صورت مسئله را عوض نکنید.

                    فرهنگ عذرخواهی کردن یه مسئول بسیار زیبنده است اما نه برای تودیع یه معاون که برداشتنش برای همه محرز بوده!

                    این روند جناب استاندار با تدبیر و اعتدال و عقلانیت جناب روحانی رییس جمهور عزیز و محترم منافات داره و گدشت زمان دلیلی بر این مدعاست.

                    عملکرد این آقایان جفای بزرگ به آقای روحانی و استان مازندرانه.

                    مازندنومه بهتره تیتر بزنه استاندار مازنداران به جمع 6 تایی ها پیوست!

                    • منطق برتر پاسخ به این دیدگاه 3 4
                      دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                      کاملا با نگاه سیاسی و غرض آلود مخالفم . با اینکه غیر سیاسی هستم از رفتارهای مدیر ستیزانه هر دو گروه نفرت دارم . خصوصا آقایانی که امروز از استاندار و رفتار غیر اخلاقی اشان دفاع می کنند تا چند صباح گذشته دولت گذشته را به بی مهری متهم می کردند . واقعا از این بدسلیقگی ها متاسفم . تملق برای سهم خواهی یک فاجعه استانی است .

                      • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                        آفرین بر استاد آجودانی و درایت و شجاعتش. با آرزوی موفقیت دکتر فلاح

                        • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                          کاملا با جناب آجدانی موافقم. اما در پاسخ به جناب کلعلی باید عرض کنم ، اگر این متوهمان قدرت و مدیران ناکارامد اصولگرا آمادگی این را داشته باشند و داشتند! که پس از انتخابات باید غزل خداحافظی را بخوانند ! و توهم ماندن را نداشته باشند و بسپارند به مدیران منتخب و تیم جدید دولت باور کنید همه چیز خوب پیش می رود . به شرطی که شیطنت نکنند!

                          • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                            من تقریبا گشتی در سایت های بسیاری از استانها میزنم و تحلیل هارو میخونم تا مقایسه ای با استانمون داشته باشم واقعا مازندران اوضاعش وخیم است بیشتر همسو ها خوشبین و سهم خواه و تملق گو هستند و بیشتر مخالفان شمشیر به دست و یک طرفه به قاضی می روند به قول متزندرانی ها کنس بن ره کنس زنده آقایان لطفا در مسیر درست حرکت کنید تا از جاده منحرف نشوید پیشگویی می کنم موافقان و مخالفان جایشان تا مدتی دیگر عوض می کنند و جناب استاندار هم تا چندین ماه دیگر غزل خداحافظی را باید بخوانند در هیچ دوره ای اینجوری موافق ها چند دسته و از چند جهت سهم خواه نبوده و همین دیدگاهها بزودی مخالفان یا منتقدان این روزها را حق به جانیب می کند .آقایان موافق و مخالفی که معلوم است به فکر پیشرفت استان نیستید چون قبل از این هم امتحانتان را پس داده اید پس قصاص قبل از جنایت نکنید و بگذارید استاندار کارش را بکند هر مدیری دوست دارد موفق باشد و بهترین اگر دور و بری ها بگذارن .باور کنید ما از این لحاظ استان خوبی نیستیم و همه خودشان را بهترین و بالترین می دانند .مازندران را با دیگر استانها مقایسه کنید چه داریم جز جنگ همیشگی موافق و مخالف به جای دستگیری پاگیری می کنیم . حرفهای قشن می زنیم .با توجه به سوابق به راحتی می شود در مورد صداقت بسیاری شک کرد اصلا سوابق نمی خواهد هرکس به درونش مراحعه کند و ببیند هدفش چیست بالاترین نوع گول زدن این است که آدم خودش را گول بزند من نه نظرات مخالفان استاندار را می پسندم نه نظرات موافقان را که برای خودشان کانون و جلسه های آنچنانی می گیرند و رگ گردن کلفت می کنند که ما چنان و چنان خود می برند و خود می دوزند و فکر می کنند چون فعالیت کردند پس تعیین تکلیف هم باید بکنند میان نزدیک به هفتاد میلون ایرانی فقط قراره 31نفر استاندار بشوند و حتما آنی که فقط مد نظر آقایان است و ولا غیر امروزه معنای مدیریت با متخصص متفاوت است پس یرای چه مشاور و کارشناس و تحلیل و تحقیق می گزارند بهر حال نیاز است وقتی نقد می کنیم یا موافقت می کنیم فقط خودمان را نبینیم فقط حرف خودمان را نگوییم که درست است ودیروز در جلسه ی شورا ی ساری گفته شده چون استاندار ساروی نیست پس معاونینش باید ساروی باشد.پیشنهاد می دهم این عزیر باید به بسیاری از کشورها صادر کرد یا اینکه هر شورای شهری پیشنهاد بدهد که معاونت آن شهر در استنانداری تشکیل شود هر هیاری هم هر روز بیاید استانداری و بشود معاون.در دید بسیاری از موافقان این موضوع نمایان است که اگر پیشنهاد من پذیرفته شود خیلی عالیست و مخالفان هم میگویند من بهترین بودم و بهنربن هت اجرا کردم پس ....آقایان و خانم ها لظفا فقط و فقط به سر بلندی ایران و مازندران فکر کنید نه به پست گرفتن این و آن و پیشنهاد پشت پیشنهاد که اگر عملی نشد آسمان به زمین می افتد.من سالهاست به پیشرفت مازندران امیدوار نیستم چون مدیر مازندرانی هم یکی از همین مازندرانی های موفق و مخالف است که به مسولیتی رسیده است و حکایت همچنان تکرار می شود.مازندران در روی کاغذ و آمار و ارقام سالهاست پیشرفت کرده است اما حتی در قیاس با استان همسایه سمنان که زمانی کارگرانش به مازندران می آمدند زمین تا آسمان فاصله دارد.من بد بین نیستم اما ما چون کشتی گیر هی خوبی هستیم زیرگیری باد هستیم من سالهاست که فهمیده ام مازندرانی ها به جای ساختن می بافتن متوجه شده ام مازندرانی ها بافنده اند تا سازنده.باور کنید وضعیت استان روز به روز دارد بئتر می شود روستاها خالی و خالی تر.تولیدات کمتر و چقد مسخره است در استان که ادعا می شود 40 درصد برنج کشور را تامین می کند کیسه های پر زرق و برق برنج هندی و پاکستانی خود نمایی می کند. و چه و چه و چه.آقایان مسول مخالف موافق یا هر اسم دیگر شما را و خودم را دعوت می کنم به اینکه ساعتها با خودمان خلوت کنیم و به خودمان دیذگاه و اهدافمان و صداقتمان فکر کنیم و اگر نتیجه گرفتیم که ما شبیه خودمان نیستیم یا مسیری درست بگزینیم یا راه را بری دیگران باز کنیم.هر کس با خودش صادق باشد بدون شک در اجنماع نیز صادق است . من به مردم کاری ندرام که با سخای زندگی شان را پیش می برند امابه فعالان حوزه عرض می کنم این سالها شناخت نیت افراد ساده و آسان است .آه دیگر چه بگویم هیچ

                            • شهروند مازندرانيپاسخ به این دیدگاه 4 1
                              دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                              مديريت تغييرات از خود تغيير مهمتر است.

                              • دوشنبه 8 مهر 1392-0:0

                                سخني عالمانه گفته است. بايد مديري كه تازه اومده را فرصت بدهيم تا با انديشه و فراغت بال تصميم بگيرد.

                                • يکشنبه 7 مهر 1392-0:0

                                  برای نقد استاندار نباید شتاب کرد و با غرض و مرض سخن گفت. برخی زوایای پنهان در سیاست وجود دارد که تدبیر حکم میکند لز قضاوت های عجولانه در باره استاندار باید اجتناب کرد

                                  • م.ب از رامسرپاسخ به این دیدگاه 3 4
                                    يکشنبه 7 مهر 1392-0:0

                                    اگر من جای استاندار بودم بعداز ظهر مراسم تودیع و معارفه ام ... را عوض می کردم و به جایش صندلی خالی می گذاشتم


                                    ©2013 APG.ir