تعداد بازدید: 3063

توصیه به دیگران 1

جمعه 12 مهر 1392-17:22

شهر کتاب در شهر بی کتاب

 وقتی می بینی شهر کتاب یک شهر سیصد هزار نفری از مکانی در بر خیابان اصلی به مکانی دور افتاده در انتهای پارک شهر نقل مکان کرده و جای آن فروشگاه بزرگ لباس سر بر می آورد چه می توان گفت؟


مازندنومه، احسان شریعت: فریاد فرهیختگان اجتماعی از آمارهای پائین کتابخوانی در بین مردم، از تریبون های مختلف شنیده می شود.

 تراژدی کتاب نخواندن مردم را می توان به وضوح در مصائب «شهر کتاب قائم شهر» مشاهده کرد. در سالیان اخیر هر چه بر تعداد پاساژها و مراکز خرید بزرگ این شهر افزوده شد، از سوی دیگر از مراکزی که محصولات فرهنگی عرضه می کردند کاسته شده است. گویی این دو متغیر با یکدیگر رابطه معکوس دارند.

 شهر کتاب هر شهر برند کتابخوانی مردم آن شهر است. اگر می بینیم شهر کتاب قائم شهر به دلیل مشکلات مالی به گوشه ای از شهر کوچ کرده و در آنجا خلوت گزیده، چگونه باید آن را معنا کرد؟

 آیا یک شهر کتاب برای شهری سیصد هزار نفری زیاد است؟ یعنی واقعاً اگر مردم این شهر سیصد هزار نفری هر کدام سالی یک عدد کتاب بخرند باز هم کتابفروشی ها به مشکلات مالی بر می خورند؟

وقتی با یکی از کارکنان جوان این شهر خلوت به مصاحبه می نشینی از گرفتاری های مالی می گوید. از این می گوید که مجبور شده اند مکان قبلی که اکنون به فروشگاه لباس تبدیل شده را به دلیل اجاره بالا ترک کنند.

 آن میزان اجاره با این فروش در نمی آمد. مضافاً اینکه بخش اعظمی از درآمد این مرکز از طریق فروش لوازم التحریر بوده که اکنون با آمدن به این گوشه ی شهر دیگر آن کورسوی امید نیز وجود نخواهد داشت.

 وقتی می بینی شهر کتاب یک شهر سیصد هزار نفری از مکانی در بر خیابان اصلی به مکانی دور افتاده در انتهای پارک شهر نقل مکان کرده و جای آن فروشگاه بزرگ لباس سر بر می آورد چه می توان گفت؟

 آیا نمی توانی این چنین تحلیل کنی که مردم این شهر به غذای مادی بسیار بیشتر نسبت به غذای روح اهمیت می دهند؟

مکان سابق شهر کتاب قائم شهر که اکنون لباس فروشی است

 آیا نمی توانی این چنین تحلیل کنی که مردم این شهر بازدید از غرفه ها و مراکز خرید لباس را بسیار بیشتر می پسندند؟

مرکز شهر (میدان طالقانی و خیابان های اطراف) به طرز شگفت آوری پر شده است از فروشگاه های گوناگون لباس، اما در همین محدوده تنها چند کتابفروشی حضور دارند که آن ها هم بیشتر لوازم التحریر فروشی اند تا کتابفروشی.

 البته باز جای شکرش باقیست که فاجعه ی بسته شدن همیشگی این مرکز تحقق نیافته و به همت نماینده فرهنگی شهر و شهردار سابق، مکان جدید (نگارخانه پارک شهر) با اجاره مناسب در اختیار موسسه قرار داده شد. با تمامی این توصیفات باید از خود بپرسیم با تداوم این روند مقصد بعدی شهر کتاب قائم شهر کجاست؟

* مطلب مرتبط:

-شهر کتاب تعطیل،بستنی فروشی باز! http://www.mazandnume.com/?PNID=V15139


  • يکشنبه 14 مهر 1392-0:0

    به نظر من هدف این متن اصلا سیاسی نیست. کسی که در مورد شورای شهر و این چیزا نوشتی. دست شورای شهر درد نکنه. باید ازشون تشکر کرد. البته در اخر متن در مورد شهردار سابق و نماینده قائمشهر آقای حسینی نوشته شده.

    اما در کل هدف این متن بحث امور اداری و سیاسی نیست. بلکه بحث فرهنگ کتابخوانی در بین مردمه که خیلی ضعیفه.

    • شنبه 13 مهر 1392-0:0

      ساروی دقیقا درست گفتی. حرف دل همه رو زدی

      از آقای شریعت هم بسیار ممنونم که به این پدیده اجتماعی پرداختند

      • شنبه 13 مهر 1392-0:0

        آقای محمد بی زحمت فقط به خودت فکر نکن که اهل کتابی و حالا می خواهی کتاب خوب بخری. بسیاری از مردم نمی دانند کتاب را با کدام ت می نویسند اما ظروف کریستال و چدن و مبلمان ترک و....را حسابی بلدند از کجا تهیه کنند. کتاب خوب یعنی چه؟ می شود تعریف کنی؟ برای خانواده ای که سال به سال برای بچه اش یک کتاب نمی خرد آنهم از نوع بدش!

        • شنبه 13 مهر 1392-0:0

          با سلام واحترام جناب صادقی ضمن سپاس از دغدغه های فرهنگی جنابعالی به نظر میرسد قدرشناسی چیز خوبی است که الحمد لله شما دارید اما کمی هم کم لطفی فرمودید هم در این خبر وهم خبر 6 ماه قبل که در خصوص انتقال شهر کتاب به پارک شهر انجام شد چرا که اگر نبود نظر مساعد ریس واعضا سابق شورای شهر وتصویب لایحه شهرداری در خصوص واگذاری نگارخانه پارک به شهر کتاب همین چراغ کم سوی کتاب وکتابخوانی روشن نمی ماند که در گزارش شما نامی از شورای اسلامی شهر نبود

          • جمعه 12 مهر 1392-0:0



            واقعا تاسف بار ترین اتفاق برای شهرم

            • جمعه 12 مهر 1392-0:0

              با سلام خدمت جناب شریعت . باید عرض کنم نمودار تحصیلات هیچ ارتباطی به فرهنگ ندارد.ببنابراین نمی توان کتاب نخواندن مردم را به دوری گزینی از مقوله هالی فرهنگی قلمداد کرد. به نظر من این روزها کتاب خوب چاپ نمی شود، که مردم بخواهند بخرند. من خودم جزو ادمهایی بودم که هر هفته می رفتم شهر کتاب و کتاب می خریدم. مدتی است می روم ولی کتابی نمی خرم. هیچ کتاب خوبی که قابل خرید و جذب کننده اهل کتاب باشد پیدا نمیشود. به نظرم ما در مورد تولید کتاب خوب با بن بست های جدی فکری مواجه هستیم.

              امیدوارم مردم به جای الکی کتاب خریدن یا کتاب الکی خریدن کمی هم به تولید فکر ! فکر کنن.


              ©2013 APG.ir