تعداد بازدید: 2145

توصیه به دیگران 4

شنبه 2 آذر 1392-23:11

تعلل و مماشات روا نیست!

تحلیلی بر روند انتصابات دولت درمازندران/ بسیاری ازمردم به خاطر باقی ماندن مهره های دولت قبلی در پست های کلیدی و ایجاد نشدن تحول جدی و اثر گذار در این مناصب و مسئولیت ها به دولتمردان اعتراض دارند/برخی تحلیل ها در سطح استان مبنی بر فشار دفاتر ائمه جمعه یا نزدیکان به دفتر نماینده مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از اشخاص خاص در راستای تبعیت از مشی و روش و سیره رهبر فرزانه انقلاب نیست.


مازندنومه؛ حسین برزگر ولیکچالی، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه: آنهایی که 24خرداد امسال پای صندوق های رأی رفتند تا به پایان مدیریت گذشته و روش های آن برای اداره کشور رأی دهند، نخستین انتظارشان از دولت تدبیر و امید تغییر مدیرانی است که در خطاها و تصمیم گیری های ناصواب گذشته سهیم بودند.

بدیهی است که یکی از شاخص ها و سنجه های اصلی و تعیین کننده مدار توسعه ای، منابع انسانی بالقوه و نیروهای کارآمد و حکمرانان خوب است.

در حالی که شمارش برای گزارش عملکرد صد روزه ی دولت یازدهم شروع شده ، مردم بی صبرانه منتظرند تا ظهور نشانه های تغییر در روند اجرائی استان را به عینه ملاحظه کنند.

یکی از نمادهای تغییر و پیشرفت کنار گذاشتن مدیران اشتباه،ضعیف،ناکارآمد و ناهمسو با دیدگاه ها و مشکلات مردم و نشاندن کارشناسان و مدیران مجرب و کاربلد برمسند مدیریت دستگاه های دولتی است.

در حال حاضر بسیاری ازمردم به خاطر باقی ماندن مهره های دولت قبلی در پست های کلیدی و ایجاد نشدن تحول جدی و اثر گذار در این مناصب و مسئولیت ها به دولتمردان اعتراض دارند.

روند اداره استان مازندران در هشت سال گذشته درس صبوری و استقامت به مردم این دیار داده تا جایی که برای تکرار نشدن آنچه در گذشته اتفاق افتاده ،نمی خواهند زبان را به تلخکامی و گلایه بکشانند.

امروز اتخاذ تصمیماتی از جنس کارشناسی و کارگشایی با رویکرد علمی و برخورداری از منطق قوی، انتظاری است که از مدیریت ارشد استان و تیم مشاوره ای ایشان به ویژه در حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی می رود؛ اگرچه ملاحظات ،محدودیت ها و موانع را هم بایددر نظر گرفت.

شتاب گرفتن تغییرات در این استان اگر هم به معنای فشار وارد نکردن بر دولت ،قابل پذیرش باشد ،باید اذعان کرد که گاهی فشار و اصرار بر تغییرات و جا بجایی مدیریت های ناکارآمد ،ضعیف و کم مایه ،اتفاقأ عملی بجا و درخور تحسین و تحبیب است.

اگر چه این دولت می خواهد اشتباه گذشتگان را تکرار نکند، پاره ای رفتارها و برخی خبر ها از محافل سیاسی حکایت از کندی تغییرات و حتی تآثیرپذیری و تزلزل و تردید در تصمیم گیری ها است.

در حالی که ادامه حضور آن دسته از مدیران ضعیف ،کم توان و دنباله رو به انسداد توسعه ای منجر می شود ،انتظار می رود که مدیریت ارشد استان در روند انتصابات با ملاحظه محتوا ،مضمون ودرون مایه انتخابات 24 خرداد از هرگونه تعلل، مماشات و فرو افتادن در ورطه ملاحظه کاری و محافظه کاری غلیظ ،پرهیز کند.

تغییر دولت ها، جابه جایی و تعویض مدیران عالی از وزیران گرفته تا استانداران ،مدیران کل، فرمانداران و بخشداران در هر دوره ای، امری طبیعی و در راستای ترمیم و بهبود عملکرد مدیریتی ارزیابی می شود.

در روند انتصابات، نباید احدی ازکانون های قدرت دراین پهنه به دنبال سهم خواهی و حق الارث مدیریتی باشد.

شأن ،جایگاه ،منزلت و اعتبار نهاد های حاکمیتی و اجماعی چون نماینده محترم ولی فقیه در استان، ائمه محترم جمعه و نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی بسی والاتر از آن است که با نادیده گرفتن اصل تفکیک قوا به دنبال حمایت و پشتیبانی ازاین مسئول به خاطر پیوندهای عاطفی ، سیاسی یا اجتماعی باشند.

این در حالی است که در رأس تصمیم گیری نظام ،مقام معظم رهبری به عنوان فصل الخطاب قرار دارند و ایشان همواره به دولت ها ، شاخص ها ،و معیار های گزینش و انتخاب مدیران کارآمد و متعهد را یادآوری می کنند.

بنابراین برخی تحلیل ها در سطح استان مبنی بر فشار دفاتر ائمه جمعه یا نزدیکان به دفتر نماینده مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از اشخاص خاص در راستای تبعیت از مشی و روش و سیره رهبر فرزانه انقلاب نیست.

درحال حاضر مازندران دارای 22 شهرستان و 59 بخش مستقل و مجزا است که به تعبیری 22 فرماندار و59 بخشدار همسو همراه باسیاست ها، دیدگاه ها و انتظارات و مطالبات مردم و دولت در 24 خرداد نیاز است.

بدیهی است همانطور که انتظار می رفت مدیریت ارشد استان باید در نخستین گام به تغییر و جابه جایی فرماندار مرکز استان و شهر های بزرگتر اقدام می کرد، همانگونه که دولت یازدهم در نخستین قدم ،استانداران جدید تهران و مازندران را منصوب کرد.

به این ترتیب ، انتصاب مدیران همسو ، کارآمد و در تراز دولت تدبیر و امید باید زودتر اتفاق بیفتد و هرگونه تعلل ،مماشات ، مسامحه و معامله زیانبار با کانون های قدرت که تناسب و تجانسی با گفتمان رایج ومسلط 24 خرداد ندارند ، به منزله پس روندگی و فروافتادگی در پهنه و میدان حفظ وضع موجود و احیانأ پشت کردن به آرمان های جمعیت عظیمی از مردم است که به گفتمان دولت جدید امیدوار شده اند.

ترکیب نیروی انسانی در دستگاه های اجرائی استان به خصوص فرمانداری ها، بخشداری ها، رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و مدیران سطوح میانی تصمیم گیر، حاصل تغییرات شتابان و خارج از ضوابط مدیریت علمی دولت گذشته بوده است که باید این تغییرات در راستای اثربخشی، کارکردی ، تعیین و محصول عملی گفتمان دولت اعتدال شکل بگیرد.

اعتدال به معنای انفعال و یا احیانأ هضم و جذب در مقابل چرخش 180درجه ای مدیران گذشته نیست. در حال حاضر باید مدیرانی را انتخاب کرد که بتوانند دیدگاه های مردم را اجرا کنند و طبیعی هم است که برای رسیدن به این هدف باید مدیران کارآمد،متخصص ،متدین و همسو در اجرای سیاست ها ی دولت تدبیر و امید به کار گرفته شوند.

از نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و سایر بزرگان که تریبون را در اختیار دارند می خواهیم که منصفانه قضاوت کنند و به روند انتصابات دولت جدید کمک کنند، چرا باز گرداندن مدیران با تجربه و کارآمد به دولت، حداقل انتظاری است که از مدیریت ارشد استان در مازندران می رود.


  • فعال رسانه ایپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 5 آذر 1392-0:0


    در جواب سایت ...بوده ...!!؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سه شنبه 5 آذر 1392-0:0

      بادرود مجدد خدمت جناب اقای منطق وخوانندگان محترم سایت مازند نومه ..اینجوری نمیشه باید خود اقای صادقی پا پیش بزاره و یه میزگردی بزاره البته کسانی رو دعوت کنه که ظرفیت داشته باشند وسوفیست نباشند که مغلطه کنند.شما به راحتی مارو متهم به اصولگرایی کردید واین نشون میده کامنت بنده رو خوب نخوندید.به تفکر اقای روحانی رای دادم وبه احمدی نزاد رای ندادم.شعار اقای دکتر روحانی اعتدال بود نه افراط گری چه اشکالی داره فرماندار یا رییسی که خوب کار میکنه در پستش ابقا بشه ؟یا همین ارشاد همه میگن عوض بشه ما میگیم چشم ایا جدا گزینه ای که معرفی کردند مناسبه؟ایا صرف اینکه استاندار محترم در ستاد بود باید استاندار بشه؟!!!چرا همه از اقای بزرگ نیا استقبال کردند چب و راست ایشون و قبول دارند بنده عرض اخرم اینه شایسته سالاری بشه نه زدوبند سیاسی ..

      • دلم میخواد اسم خودم را بنویسم ولی .پاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 5 آذر 1392-0:0

        درود بر همه شما عزیزان



        خوبه! بحث کنیم خوبه که یک مطلب را نقد کنیم لطفا روی این مسئله هم متمرکز شویم که همه دولتها از هاشمی تا خاتمی و احمدی نژاد و روحانی این حق را دارند که دولتی متناسب با روابط روز و اقتضای سازوکارها و ساختار مورد نظر دولت و مجلس و مردم و البته رهبر معظم انقلاب ایجاد کنند اما این حق را برای یک مدیر باید قایل بود که انتخاب و برگزیدن مدیر را حق خود بداند من از عدم کفایت تعدادی از مدیران استانی دولت قبلی ناراحت بودم ولی می گفتم بالاخره اینها مورد نظر دولت احمدی نژاد هستند لابد با آنان کارهایشان بهتر پیش می رود !! . الان هم همین را می گویم و فکر میکنم حتما دولت صلاح خود را میداند که سرعت در تغییرات معادلات پیش بینی شده را بر هم می زند . ضمنا این حق برای نویسندگان و روز نامه نگاران و سایت های خبری برای نقد و پیشنهاد محفوظ است . حالا اگر بگویم بنده هادی ابراهیمی هستم شما راحت میشید ؟ بابا من هادی ابراهیمی نیستم از ادبیات تکراری و غیر حرفه ای او نیز متنفرم من هم یک نویسنده ام چون در مسائل سیاسی مداخله ندارم حالا به عنوان یک شهروند می گویم بگذارید دولت جدید با برنامه کارش را بکند جراید و نویسندگان هم نظارت کنند . نقد کنند . ضمنا تاکید می کنم جناب روحانی هرگز خود را یک اصلاح طلب و متعلق به اردوگاه چپ و یا راست معرفی نکرد . گفت من یک اعتدالخواه هستم . دقت بفرمایید اعتدالخواه!

        • سه شنبه 5 آذر 1392-0:0

          جناب حقگوی عزیز مشکل اینجاست بر خلاف نوشته هات جنابعالی یک اصولگرائید یا تفکراتت خیلی به اصولگرایان نزدیک هست . بنابراین قضاوت از یک یاد داشت منطقی نباید خیلی سخت باشه. بنده از شما می پرسم : تغییرات دولت نهم در 100 روز اول به چه شکل بوده است؟! اگر از رئیس دولت ،وزرا و استانداران بپرسی می گویند سیاست دولت ایجاب می کرد این تغییرات انجام پذیرد. قبول !ما هم می پذیریم. حال چرا نوبت به تغییرات کند و لاک پشتی دولت یازدهم رسید سر و صدای همه در میاد که هیهات ببینید چه ظلمها و چه جفاهایی در حق بجه های انقلاب دارد میشود!! خودت و همه منتقدین قضائت کنند: آیا حق دولت نیست برای اجرای سیاستهای اقتصادی -فرهنگی -سیاسی و....دست به تغییرات بزند؟ آیا لابیگری و ماندن مدیران دولت گذشته با همان تفکرات جفا بر مردم و دولت نیست؟ آیا ابقای مدیران دولت گذشته خیانت به آرای مردم نیست؟ و هزاران آیای دیگر...... و من التوفیق

          • دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

            باسلام

            اقای منطق یه کم منطقی باش حقگو که دروغ نمیگه بنده ازاد اندیشم هم اصلاح طلبان وهم اصولگرایان به ما اتهاماتی زدند چون واقع گرا بودم البته دیدگاهم به چب گرایان نزدیکتره شغلم ازاده اسیاسیم اما سیاست زده نیستم واقع بین باش اگه ازم بخواهی اسم واقعی ام رو بهت میگم فقط بدون مطلع نیستم من منم البته نه من شیطانی یادیان

            • دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

              درود بر منتقدین .مقاله ،قابل قبول و منطقیست. ایراد در چه می بینید؟!

              • دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

                ازمتن شیواورسای آقای برزگرتقدیروتشکرمی نمایم،مزیداطلاع ،بنظرشمامخاطب محترم حدس نمی زنیدکه مطالب(حقگو/مطلع/-)نویسنده اش یکنفرباشند؟به ابتدای متن توجه کنیدهمش بایک ادبیات شروع می شود!برزگرجان=پورموسوی جان=و....توجه به نکات فوق قدری کینه ازحسادت یابدخواهی به نویسنده راتداعی می کند....

                • دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

                  معاون عمرانی استاندار چه کاره اصولگرا است یا تدبیر وامید؟فرهنگ و ارشاد چی

                  • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                    پور موسوی جان مردم به شعار 100روز حل کردن مشکل اقتصادی رای دادند .فکر می کنید به به اصلاحات رای دادند

                    • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                      برزگر جان اگر یادتون باشه بیشترین انتقادهای که یاران حلقه اول چه استانی وچه شهرستانی آقای احمدی نژاد به ایشان می کردند قرار گرفتن دوجریان در کنار شان بود یک جریان جریان انحرافی بود جریان دیگر جریان نفودیها که مانند موریانه دولتش را خوردند نگران نباش تعدادی از مدیران چه در سطح کشور و چه در استان ما جا بجا نمی شوند از همین جریان نفوذی هستند اگر تعدادی از مدیران نفوذی از استان جابجا بشند تو مرکز کشور مناصب برای آنه مهیا هست !!!!!!!!!!!!!!!پس لطفا گیر ندید به این جریان نفوذی ممنون مازند نومه جان

                      • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                        سلام پور موسوی جان عرض کردم تفکر روحانی نه روحانی این جمله مصداق فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند :بسیج یک تفکر است .منظورمااعتدال بود نه اینکه باز دوباره درسطوح مسئولیتی استانی از نیروهای تند چب گرا استفاده کنند کسانی که پروندهای مفتوحه دارند

                        • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                          دست بردار آقای برزگر

                          بالاخره اتوبوسی تغیر دادن خوبه یا بده !!!!

                          به خدا من بی طرفم اما شما هم منطقی باش ...

                          • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                            دولت مخالفتون می آدگیرمیدین قطاری واتوبوسی عوض کردن

                            دولت موافقتون (البته اگربشه خودتونوبهش بچسبونید)میآدمیگین ضرورت داره ازمدیرتابخشدارهمفکربادولت باشن پس همه روعوض کنید

                            یعنی ازاین 22فرماندارو59بخشدارکه خودت شمردی یکی رونمی شه پیداکردکه به دردبخوره!همه بایدعوض شن؟

                            • پورموسویپاسخ به این دیدگاه 2 0
                              يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                              جناب حقگو !!

                              شما به روحانی رای دادی ولی خود روحانی در مراسم سپاس از اعضای ستادش که در سالن کنفرانس اسلامی برگزار شد اعتراف کرد که مردم به حسن روحانی رای ندادند !!!!

                              این عین عبارت جناب روحانی است

                              اگر مردم به حسن روحانی رای ندادند پس به که و چه رای دادند ؟!؟؟!؟!

                              این همانی است که جناب برزگر از آن سخن گفتند

                              • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                                زنده باد روحانی اما آقای برزگر منتظر شورابودی مردم بهت رای ندادند . حالا هم برای پست گفتن داد نزن قربانت گردم بگذار دولت روش معتدل و درست خود را پیش ببرد . کاری که شما و امثال شما میخواهند دولت را با چالش روبرو میکند . بگذارید مسائل اقتصادی سامان یابد وگرنه هر مدیری بیاید و بازار پول دولت همین باشد اتفاقی نمی افتد فعلا دست دولت خالیست . فشار نیاورید

                                • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                                  رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را عوض کنید

                                  • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                                    از انتصاب مدیر کل امور بانوان مشخصه !!

                                    • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                                      این حرفها فایده ای ندارد. فلاح مرد ایکار نیست.والسلام.

                                      • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

                                        باسلام خواهشی که از شما اصلاح طلبان داریم اینه که ما به تفکر دکتر روحانی رای دادیم نه به شما!!متاسفانه شما پای درجای اصولگرایان گذاشتید صرف اینکه درستادبودن کافی نیست ...


                                        ©2013 APG.ir