تعداد بازدید: 4444

توصیه به دیگران 4

دوشنبه 11 فروردين 1393-18:1

طنز دلنشین پایتخت

بزرگ نیا: پایتخت یک فرصت برای مازندران است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران: سریال پایتخت فرصت خوبی فراهم آورد تا موسیقی، زبان و گویش مازندران به آحاد مردم ایران معرفی شود/ بخشی از درک اشتباه درباره این سریال به عدم شناخت ما از ژانر طنز برمی گردد،/ قضاوت درباره سریال پایتخت زود است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: دلاور بزرگ نیا در در گفت و گو با ما درباره سریال پایتخت، اظهار داشت: اعتقاد دارم کمتر شرایط پیش آمده تا خرده فرهنگ ها در عرصه های ملی عرض اندام کنند و هر زمان فرصتی فراهم باشد تا موسیقی، زبان و گویش مازندرانی در رسانه ملی ارائه شود وقت بسیار مغتنمی است و باید استقبال کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من سریال پایتخت فرصت خوبی فراهم آورد تا موسیقی، زبان و گویش مازندران به آحاد مردم ایران معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه فراوان شنیدم که این سریال موافقت ها و مخالفت های زیادی دارد، گفت: شاید بخشی از مخالفت ها ناشی از نگاه نقد هنری به یک اثر هنری باشد که هر اثر فاخر هنری هم خالی از نقد نیست اما پرسش اینجاست اگر نقدهای متعددی بر یک اثر هنری وارد باشد مجوزی برای عدم عرضه آن خواهد بود؟ یعنی اگر فیلمی در جشنواره های داخل و خارج از کشور صاحب جایزه شد و ده ها نقد بر این فیلم نوشه شود آیا مجوزی است که جلوی پخش آن اثر هنری گرفته شود؟ در هیچ جای دنیا چنین نگاهی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه به نظر من سریال پایتخت با طنز اجتماعی بسیار بسیار دلنشینی همراه است، گفت: اگر دوستان هنرمند ما نقدهایی بر این سریال دارند نباید این انتظار را داشته باشند که جلوی پخش سریال گرفته شود.

بزرگ نیا افزود: شاید بهتر بود قبل از نهایی شدن، دیالوگ های بازیگران توسط کارشناسان حوزه فرهنگی و زبان شناسان این استان، بررسی می شد و فرصتی برای ابراز نظرات داشتند هرچند که من به عنوان یک مخاطب مازندرانی، اختلاف فاحشی بین گویش ها و به کارگیری عبارات و زبان مازندرانی با آنچه در مناطق مختلف مازندران وجود دارد نمی بینیم.

بزرگ نیا با بیان اینکه داستان از روایت خوبی برخوردار است، افزود: به عنوان یک کارشناس در حوزه گردشگری، وقتی گردشگران را به مازندران دعوت می کنیم و همه مظاهر میراث طبیعی و تاریخی و فرهنگی را معرفی می کنیم، سریال اشاره ای هم به مهربانی های مردم مازندران اشاره دارد.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: شاید آنچه در پایتخت، سادگی و روانی شخصیت های فیلم، دوستی ها و همدلی های آنها، مهربانی های خاص ایرانیان و به ویژه مازندرانی ها و از خودگذشتگی هاست که فضا را به سادگی کشانده و شاید بعضی ها را به اشتباه بیندازد که با چهره هایی ابله روبه رو هستند، در حالی که اگر انسان های صادق و همدل، ابله قلمداد شوند به این معنا است که ما نگاه انسانی را فراموش کرده ایم و برای افراد چاپلوس و حیله گر و ... بیشتر اهمیت قائل هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه پیوستگی های بنیان خانواده و شفافیت مواضع زن و مرد در این سریال به وضوح مشخص است، گفت: محبت به قدری در این خانواده جاری است که پیر مرد بیمار که آلزایمر دارد و بسیاری جاها برخوردها و حرف هایش ، مناسبات را به هم می ریزد، اما همه مثل پروانه به دورش می گردند و حاضر نیستند او را به خانه سالمندان بفرستند. همه اینها نشان می دهد خانواده مازندرانی در روابط فی مابین خانواده موفق است.

وی ادامه داد: شاید الان قضاوت درباره سریال پایتخت زود باشد و با به اتمام رسیدن روایتی که این داستان از آن برخوردار است بسیاری از نگاه های منتقدان را تغییر دهد.

بزرگ نیا دامه داد: به جای تخطئه سریال و اینکه فرصت به وجود آمده را برای آشنایی ایرانیان از ظرفیت های فرهنگ بومی و محلی مازندران بگیریم، بیاییم از الان به فاخرتر شدن چنین آثاری کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از درک اشتباه درباره این سریال به عدم شناخت ما از ژانر طنز برمی گردد، گفت: اگر طنز را بشناسیم آن را با تمسخر یکی نمی گیریم.

وی اظهار داشت: از دوستانی که نگران به تمسخر گرفتن فرهنگ و زبان مازندران توسط این سریال هستند دعوت می کنم یک بار دیگر منصفانه به تولیدات محلی درباره مازندران، با نگاه حداقلی منتقدان مواجه شوند، کدام موفق تر است سریال های محلی ما یا سریال پایتخت؟


  • کم سواد روستاییپاسخ به این دیدگاه 21 2
    پنجشنبه 14 فروردين 1393-3:7

    با درود. چرا ما مازنی ها نسبت به این سریال حساس هستیم؟! ( خارج از گویش مازنی)! اگر همه بخشهای این سریال را نگاه کرده باشید! این سریال تبلیغات بسیار زیبا و نیکی از مردم مازندران به جا گذاشت! ( پاکی و صاف و سادگی و صداقت و میهمان دوستی و عاشق طبیعت و حیوان! یوز پلنگ و ( سگ که حیوانی بسیار با وفا و با هوش است و در کشورهای پیشرفته جهان در ناز ونعمت زندگی می کنند و حتی اجازه داده می شود که وارد اتاق خواب شود!!!)( در بیشتر شهرستانها ی ما از بی معرفتی و نادانی مردم، سگ را که جان میلیونها انسان را نجات داد!!! حیوانی نجس می دانند) و در سریال پایتخت چه زیبا، فرهنگ و عقل و خرد بسیار والای مازنی ها را، هم در ایران و هم در دنیا نشان داد! که مردم مازندران عاشق حیوانات بیگناه و زیبا هستند ! که خالق برای تنوع زندگی به انسان ها هدیه کردند!!!و حتی در زمینه ورزش، چه تبلیغات عظیمی از مردم عزیز مازندران کردند! حالا چرا ما به این سریال حساس شدیم؟! عزیزان مازنی من، در بیشتر فیلمهای تهرانی، چه در آن زمان و چه در این زمان، تهرانی ها را مردم متقلب و مواد فروش و دزد و فاسد و راند خوار و قاتل و سارق و مفت خور و ... می نامند؟!!! این سریال به زیبایی هر چه تمام تر، مشکلات و معضلات اجتماعی مردم ما را با طنز و تراژدیک به گوش مردم ایران و دنیا رساند!!! آیا ما در مازندران، بیکار و بیمار و فقر و فلاکت و بی خانمانی و در به دری و دروغگو و سارق و ... نداریم؟!!! آیا ما مازنی ها از همه چیز پاک و منزه هستیم و پلید نیستیم؟!!! آیا ما مازنی ها با خودمان پاک و صادق و راستگو هستیم؟ و هرگز از همشهریان خود کلک نخوردیم؟!!! اگر فکر می کنید چنین نیست؟! لطفا سری به دادگاها و ... بزنید!!! پیروز باشید.

    • سه شنبه 12 فروردين 1393-12:9

      به نمایندگی از آقای صادقی از آقای بزرگ نیا تشکر می کنم که رفیقش رو حفظ کرد...

      • سه شنبه 12 فروردين 1393-5:47

        مخالفان تندرو و ترمز بریده پایتخت از روز اول هم چیزی بای گفتن ندارند و مرتب یک جمله را تکرار میکنند که ایها الناس بردند و خوردند و توهین کردند. هیچ دلیلی هم ندارند و جوگیر شده اند بقول بعضیها. من فکر کنم این سریال خود واقعی ما را نشان داد و با اظهارات خوب جناب بزرگنیا موافقم. کلا یک سری آددمها دوست دارند همیشه مخالف باشند. اصلا هم نمی دونن ماجرا چیه و سرشون رو داخل برف کرده اند

        • مخالف پایتختپاسخ به این دیدگاه 13 8
          سه شنبه 12 فروردين 1393-11:3

          اگر مخالفان حرفی برای گفتن ندارند پس چرا با این همه حرص و جوش و توهین واتهام با آنها برخورد می کنید؟ اگر آنها هیچ دلیلی بر مخالفت ندارند پس چرا اینهمه را بسیج کردید که از پایتخت دفاع کنید و آنها را بی منطق و هزار چیز دیگر خطاب می کنید؟ این که گویی این کنم یا آن کنم خود دلیل اختیار است ای صنم

          • موافق پایتختپاسخ به این دیدگاه 9 8
            سه شنبه 12 فروردين 1393-18:56

            اتفاقا این شما هستید که دارید ب اب و اتش می زندی و تجمع 30 نفره راه می اندازید و کمپینگ درست میکنید و فحش می دهید و... ما موافق ها از این کارها نمی کنیم.رفتارمان طبیعی است. شما دارید جوش میزنید که پیشنهاد میکنم اینکار را نکنید. آخر سریال همه چیز بخوبی تمام میشود.پشیمان میشوید. تازه پایتخت 4 هم در راه است.

        • سه شنبه 12 فروردين 1393-5:24

          پایتخت 1و 2چه دستاورد مشخصیبرای ما داشت یکی بیشتر توضیح
          بدهد؟
          بودجه فرهنگی واقتصادی دو استان را در سال 93 کاهش دادند مازندران وخوزستان .آنرا پیگیری کنید واجب تر است
          با تشکر از مازند نومه بخاطر انشار نظرات مخالفین وموافقین

          • دوستدار فرهنگپاسخ به این دیدگاه 10 10
            سه شنبه 12 فروردين 1393-5:45

            پاتیتخت لول مازندران را ااز نظر گردشگری و محیط زیست ارتقا داد. خانم ابتکار هم از این سریال تشکر کرد.

          • دوشنبه 11 فروردين 1393-20:31

            شما خیلی هنرمند هستید جلوی ویرانی این همه آثار ثبت ملی مازندران رو بگیرید. لازم نکرده از این اثر دفاع کنید!

            • يکشنبه 17 فروردين 1393-18:36

              مگه میشه صحبت از میراث معنوی نکرد آقای اردوان ،ایشون ویرانه را تحویل گرفتند باید در آینده دید

            • بچۀ حلال زادهپاسخ به این دیدگاه 43 6
              دوشنبه 11 فروردين 1393-20:20

              اگر شاخ بد خیزد از بیخ نیک / تو با بیخ تندی میاغاز ویک! / پسر کو ندارد نشان از پدر / تو بیگانه خوانش مخوانش پسر.

              • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 66 13
                دوشنبه 11 فروردين 1393-20:11

                با داشتن شما نیازی به تهاجم فرهنگی نیست.
                همه مردم و مسوولین اعتراض به این سریال موهن دارند.
                همین شماها با حمایتتون باعث شدید توهین ها به فرهنگمون به این صورت ادامه پیدا کنه.
                مطمئنم نظرم رو تایید نمیکنید چون همسو با اونچه که میخواهید باشه نیست.

                • يکشنبه 17 فروردين 1393-18:39

                  تهاجم فرهنگی!!!!!!!!!!توضیح بیشتری به تا مفهوم جدید تهاجم فرهنگی را بدانیم

                  • سه شنبه 12 فروردين 1393-15:5

                    آقا یا خانم مازندرانی از طرف همه ی مازندرانی ها حرف نزن.
                    درسته که خیلی ها مخالف این سریالند اما خیلی از مازندرانی ها هم این سریال رو واقعا از ته قلب دوس دارند و باهاش ارتباط برقرار می کنن.
                    لطفا از طرف ما صحبت نکن

                  • دوشنبه 11 فروردين 1393-20:10

                    با سلام خدمت آقای بزرگ نیا.
                    من یکی از دوستان دور شما هستم وبه عنوان فردی آزاد اندیش ودارای تفکری باز ومعتقد به اصول دین به شما ایمان دارم.
                    چند سوال ازشمادارم .شما درمصاحبه ای میراث رادارای 3بخش معرفی کردید تاریخی ،طبیعی وفرهنگی .به نظرشما این سریال کدام یک از این 3میراث را به تصویر می کشد.شما که با دیدن یک نمایشگاه ساده عکس به فکر برگزاری نمایشگاهی بزرگ از آثار عکاسان که آثار تاریخی را به تصویر می کشند میفتید تا به مسولان ومردم بگویید که بیایند ببینند که با آثار تاریخی چه کردند.چطور کودک 5ساله من زمانی که لیلای ساختگی را در فیلم تصور می کند تفاوت فرهنگ احترام به بزرگتر وتوهم رابداند.زمانی که کودک 5ساله من فود را به معنای غذا می داند ولی بازیگر سریال که دیپلم دارد این را نمی داند من به او چه بگویم.زمانی که فحش های مختلف بین بازیگران سریال رد وبدل می شود درحالی که من باید از صبح تا شب مواظب حرف زدن خودم باشم که بدآموزی نشود آن زمان چه بگویم.شما که نگاه آزاد اندیش دارید به میان مردم بروید ونظرات وی را جویا شوید ببینید عامه مردم چه می گویند آن زمان نظر بدهید.با تشکر

                    • عنایتی ، پژوهشگر تاریخپاسخ به این دیدگاه 15 5
                      دوشنبه 11 فروردين 1393-18:43

                      سپاس فراوان از جناب بزرگ نیا ، این سریال نیز مانند هر کار هنری دیگری قابل نقد و بررسی است . آنچه آشکار است وجود نکات مثبت و منفی فرهنگی در این سریال است . ارائه موسیقی غنی مازندرانی یکی از موارد مثبت این سریال است که جای تقدیر و تشکر دارد . ولی آن چیزی که برایم اهمیت یافته نه خود سریال بلکه مسایل پیرامونی آن است . کافی است سری به سایت های مختلف بزنیم و ببینیم چطور مخالفان و موافقان رو در روی یکدیگر ایستاده اند و برای هم خط و نشان می کشند. این نشان از عدم تحمل نظرات مخالف در میان ما مازندرانیان است .این امر شایسته مردمی با فرهنگ درخشان ایرانی ـ اسلامی نیست .بنابراین از هم استانی های محترم اعم از مخالف و موافق که دلشان برای فرهنگ غنی مازندران می تپد ، تقاضا دارم نظرات خود را بدون تحقیر و خرد ساختن طرف مقابل ارایه فرمایند.و این سریال را وسیله ای برای جدایی و تفرقه نسازند.

                      • سه شنبه 12 فروردين 1393-0:45

                        سلام استاد عنایتی. کاملا با شما موافقم. دو طرف چندان محترمانه سخن نمی گویند.

                        • مازندران پاره جگر من استپاسخ به این دیدگاه 2 5
                          دوشنبه 11 فروردين 1393-19:47

                          از نظرات کارشناسی شما متشکریم


                        ©2013 APG.ir