تعداد بازدید: 3798

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 30 تير 1393-9:52

اقتدار رسکت را برگردانید

برداشتن کلاهک حلبی برج، فراهم آوردن شرایط و امکانات مورد نیاز اطراف برج جهت تسهیل در بازدید و در نظر گرفتن نگهبان برای این نگین تاریخی دودانگه از درخواست های علاقه مندان میراث فرهنگی است.


 

مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، علی اصغر الیاسی: برج تاریخی رسکت و شرح حالی که در سال های اخیر بر آن رفته است، مرا برآن داشت که سخنی از سردرد با مدیرکل محترم میراث فرهنگی مازندران داشته باشم..

برج تاریخی رسکت از آثار باستانی قرن پنجم ه.ق است که در تاریخ 9/5/1312 با شماره 193 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.

این برج راست قامت و تنومند در جوار روستای رسکت قرار دارد که علاوه بر آثار معماری، دارای 2 رشته کتیبه به خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی است که نشان از اهمیت و ارزش آن دارد و مضاف بر آن، این برج مدفن شهریاران آل باوند است و به روایتی برج دیده بانی شهر فریم بوده است.

نکته اینجاست که در سال های اخیر این برج تاریخی توسط اداره کل میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شده است و البته این امر ضروری است، چرا که ما وظیفه داریم میراث کهن را به آیندگان بسپاریم، اما بر خلاف انتظار این مرمت همراه شده با نصب سقف حفاظتی برای برج که به نمای ظاهری و تاریخی برج آسیب جدی وارد نموده است و سبب سلب جذابیت برج شده است.

 طبق نظر گردشگران و بازدیدکنندگان، از زیبایی آن کاسته شده است و تازه اگر بنا باشد مرمت آثار باستانی، از حالت باستانی و سنتی اثر بکاهد و چهره و شکل جدیدی به آن بدهد، دیگر قدمت و اثر باستانی بودن آن به چه معنی است؟

با توجه به آنچه قلمی شد، ضمن تشکر از جدیت و زحمات دست اندرکاران اداره کل میراث فرهنگی مازندران، از مدیرکل محترم تقاضا می شود سقف حفاظتی نصب شده را با عنایت به نظر قریب به اتفاق گردشگران و بازدیدکنندگان بردارند.

نیز فراهم آوردن شرایط و امکانات مورد نیاز اطراف برج جهت تسهیل در بازدید فرهنگ دوستان و علاقه مندان و در نظر گرفتن نگهبان برای این نگین تاریخی دودانگه هم از درخواست های علاقه مندان میراث فرهنگی است.

*مطلب مرتبط:

سر رسکت هم کلاه گذاشتند!

 


  • چهارشنبه 1 مرداد 1393-9:23

    باتشکر ازآقای الیاسی و اشاره بجای ایشان در خصوص مطلبی که باید ازسوی مسولان محترم پیگیری شود، دست اندرکاران سایت وزین مازند نومه ، مطلب مربوط به اقتدار برج رسکت می باشد نه اقتدارر رسکت.

    • سه شنبه 31 تير 1393-10:35

      با تشکر از آقای الیاسی
      کاش بزرگواران دودانگه هم کمی احساس مسئولیت کنندو برای برج رسکت قدم بردارند

      • دوشنبه 30 تير 1393-23:47

        مطلب جالبی بود. باشد تامورد توجه مسولان قرارگیرد.

        • دوشنبه 30 تير 1393-12:53

          آقاي بزرگ نيا لطفا عوض اينكه بودجه ميراث خرج ساخت فيلم واعزام خارج كشور به اين نمونه هاي تاريخي مانندبرج رسكت ومجموعه فرح آبادوچندين پل تاريخي والان كه فصل درياست به درياوجنگل و رودخانه هاي مازندران كه زيرساخت ندارند توجه كنين


          ©2013 APG.ir