تعداد بازدید: 5960

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 18 آذر 1393-0:4

سرمایه گذاری با تابلوی گردشگری/سوداگری با تغییر کاربری

بر اساس بررسی های صورت گرفته و مشاهذه وضعیت آمایش سرزمین استان مازندران ملاحظه می شود که در سال های اخیر و به بهانه توسعه صنعت گردشگری، افراد فرصت طلب و سودجو اعم از حقیقی و حقوقی، مبادرت به احداث و فروش ویلاهای شخصی در اراضی کشاورزی و عرصه های ساحلی و جنگلی به ویژه در منطقه غرب استان کرده اند.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، مهندس عادل عفتی، دبیر کارگروه ویژه نظارت بر ساخت و ساز شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران: استان مازندران به لحاظ دارا بودن قابلیت ها و پتانسیل های وسیع خدادادی از جمله نوار ساحلی دریای خزر به طول 338 کیلومتر، جنگلها ی انبوه هیرکانی، اراضی سرسبز جلگه ای و جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی از یک طرف و نزدیکی این استان به مرکز کشور و علاقه مندی هم وطنان به استفاده از قابلیت های استان مازندران از سوی دیگر به یکی از قطب های اصلی گردشگری کشور و منطقه تبدیل شده است. لذا ایجاد مناطق نمونه گردشگری و دهکده های تفریحی و توریستی در نقاط مختلف استان در کنار توسعه بخش کشاورزی و توسعه گردشگری دریایی، طبیعت گردی و گردشگری کشاورزی با محوریت استفاده عموم مردم از قابلیت های فوق به عنوان یکی از اصلی ترین شاخصهای توسعه اقتصادی  اجتماعی استان همواره مورد توجه بوده است.

متاسفانه بر اساس بررسی های صورت گرفته و مشاهذه وضعیت آمایش سرزمین استان مازندران ملاحظه می شود که در سال های اخیر و به بهانه توسعه صنعت گردشگری، افراد فرصت طلب و سودجو اعم از حقیقی و حقوقی مبادرت به احداث و فروش ویلاهای شخصی در اراضی کشاورزی و عرصه های ساحلی و جنگلی به ویژه در منطقه غرب استان کرده و قوانین و مقررات صیانت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی را دور زده اند.

اینان تحت عنوان سرمایه گذاری در بخش گردشگری مورد حمایت مسئولان گردشگری و سیاسی استان قرار گرفته و عملا با تابلوی گردشگری نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در قالب واحدهای ویلایی و مسکونی برای استفاده شخصی اقدام کرده اند که اقدامات فوق جرم محسوب می شود.

به استناد مفاد قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 31 خردادماه 1374 و اصلاحیه 1 آبان ماه 1385، قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی مصوب 21 بهمن ماه 1385، قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن مصوب 6 مردادماه 1381، قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب 1346 و اصلاحات بعدی و سایر قوانین و مقررات مربوطه، واحدهای مسکونی برای استفاده شخصی الزاما باید در محدوده قانونی شهرها و روستاها بر اساس ضوابط و مقررات طرح های جامع و تفضیلی شهرها و طرح هادی روستاها احداث شده، مورد بهره برداری قرار گیرد.

  سوداگران و بورس بازان زمین و مسکن در سال های اخیر با توجه به حجم بالای متقاضیان غیر بومی واحدهای ویلایی و مسکونی در استان مازندران، با سوء استفاده از سیاست های توسعه گردشگری و حمایت برخی از مسئولان سیاسی در سطح کشور و استان، واحدهای مسکونی و اراضی تفکیک شده غیر قانونی خود را در حریم شهرها و خارج از محدوده قانونی روستا به عنوان مجتمع های تفریحی و توریستی احداث کرده، به فروش می رسانند.

اینان حتی از پرداخت عوارض قانونی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در کمیسیون تبصره 1 ماده 1 قانون حفظ کاربری برای اراضی زراعی و باغ ها معاف و در استفاده از خدمات نظام مهندسی ساختمان و پرداخت عوارض صدور پروانه ساختمانی در مراجع  مربوطه ازتخفیقات ویژه  برخوردار می شوند.

در برخی از موارد حتی از تسهیلات بانکی ویژه بخش گردشگری نیز بهره مند شده اند، یعنی عملا با تابلوی گردشگری به سوداگری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و عرصه ساحلی و جنگلی و تبدیل آنها به واحدهای مسکونی و فروش آن با ارقام نجومی به متقاضیان اقدام کرده اند که لازم است تا دستگاه های اجرایی مسئول در این بخش با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود  اقدامات پیشگیرانه لازم را در این خصوص معمول دارند.

راهکارهای پیشنهادی جهت پیشگیری از تغییر کاربری اراضی استان به بهانه توسعه گردشگری:

1-    استانداری مازندران به عنوان نماینده عالی دولت در استان که ریاست شورای برنامه ریزی و توسعه استان را عهده دار است، در اسرع وقت از طریق دستگاه های اجرایی ذیربط به ویژه اداره کل راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهاد کشاورزی استان نسبت به تهیه طرح جامع توسعه گردشگری استان با جانمایی پهنه مناطق نمونه گردشگری که قابلیت سرمایه گذاری بخش خصوصی را دارند، اقدام کنند و نسبت به هدایت و حمایت ازسرمایه گذاران واقعی در مناطق فوق اقدامات لازم را انجام دهند.

2-    اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با انجام بررسی های کارشناسی از صدور موافقت اصولی برای متقاضیان احداث مجتمع های تفریحی و توریستی با هدف احداث و فروش واحدهای مسکونی خودداری کند و با بررسی مجوزهای صادره قبلی، اقدامات قانونی را جهت برخورد با متخلفان مربوطه که از سیاست گذاریها و حمایت های توسعه گردشگری سوء استفاده نموده اند، معمول دارد و نسبت به ابطال موافقت های اصولی صادره اقدام کند.

3-    اداره کل راه و شهرسازی و دبیر کارگروه امور زیربنایی و شهر سازی استان با بررسی مصوبات کارگروه در خصوص تعیین کاربری تفریحی و توریستی در سطح استان که مبادرت به احداث و فروش واحدهای مسکونی اقدام نموده اند، نسبت به ابطال مصوبات کارگروه فوق به استناد مفاد قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی مصوب 6 مردادماه 1381 اقدام و متخلفان مربوطه را به مراجع قضایی معرفی کنند.

4-    سازمان جهاد کشاورزی استان و مسئول کمیسیون تبصره 1 ماده 1 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها مصوب 31 خردادماه 1374 و اصلاحیه 1 آبان ماه 1385 با بررسی مصوبات کمیسیون فوق و مشخص نمودن تخلفات صورت گرفته، اقدامات قانونی را جهت ابطال مصوبات مربوطه معمول دارد.

5-    مراجع صدور پروانه ساختمانی (شهرداری ها، دهیاری ها ،بخشداری ها و سازمان همیاری شهرداری های استان) با انجام بررسی های لازم و اخذ استعلام های لازم از جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و گردشگری استان، اقدامات قانونی را جهت ابطال پروانه های ساختمانی صادره به منظور برخورد با متخلفان مربوطه اجرا کند.

6-    دستگاه قضایی به ویژه دادستان شهرستان های استان به عنوان دبیران شورای حفظ  حقوق بیت المال در سطح استان به عنوان مدعی العموم اقدامات  قانونی را جهت برخورد با متخلفان مربوطه انجام دهند.

*مطلب مرتبط:

عصر زمین خواران


  • يکشنبه 10 فروردين 1399-0:40

    نظرات عزیزان را که خاندم متوجه شدم کار خرابتر ازین حرفهاست هرج و مرج هست انگار - پس انگار فقط قانون و سختگیری واسه ما کشاورزا و قشر ضعیف و بدبخت هست - مثلا بنده به عنوان یک کشاورز که 4000 متر زمین دارم حق ندارم برای استراحت و در امان بودن از باران و آفتاب و نگهداری لوازم کارم یک اتاق ساده توی زمینم بسازم و باید هرروز در فصل کار مسافت 30 کیلومتر را طی کنم تا به خانه و محل استراحت برسم چرا که نمیتوانم حتی چند شب را در زمینم سپری کنم چون جای درست و تمیزی حق ندارم بسازم چرا که دهیاری میگه ساخت و ساز ممنوع است و فلان و بهمان مگر ساختن یک اتاق کوچک آنهم در زمین شخصی که مال خودم است جرم است - مگر قانون اساسی نگفته که هر کسی در حدود چهار درصد زمین شخصی اش را میتواند برای آسایش خودش و خانواده اش بسازد من این را از یک حقوقدان پرسیدم و گفت که این حق قانونی یک کشاورز که مالک زمین میباشد است -- این واقعا ظلم و ستم است مگر یک کشاورز انسان نیست و حق ندارد یک اتاق تمیز در محل کارش داشته باشد تا استراحت کند - اینها همه ستمکاری است اینقدر ظلم نکنید خدا بالاخره یک روز گلویتان را میگیرد - دهیاری ها را مثل گرگ به جان مردم انداخته اید تا ظلم و زور کنند واسه یک امظا روی یک کاغذ قولنامه یک ملیون و دویست هزار تومن از من پول گرفته اند خدا ازشان نگذرد والا ویروس کرونا هم کم هست واسه این گرگای خونخوار

    • گرفتار جامعهپاسخ به این دیدگاه 1 0
      يکشنبه 2 فروردين 1394-12:53

      من به نظرم هیچ کدام از این کارها کارشناسی شده نیست .قانون سخت فقط واسه بدبختی جامعه هستش.قانونتون کجا بود.مسخره کردین مردمو.تا الان کجا بودین.لودر گرفتین فقط خونه های مردمو خراب میکنید خدا ازتون نگذره

      • سه شنبه 25 آذر 1393-7:43

        براستی مشکل کجاست / مشکل مسولین میباشد

        • دوشنبه 24 آذر 1393-12:8

          انشالله ساختار اجرایی ونظارتی اداره کل میراث فرهنکی وگردشگری استان متحول گردد وبساط سوداگران جمع گردد

          • يکشنبه 23 آذر 1393-12:16

            اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان تبدیل به مشاور املاک و...شده است ایا کسی است بررسی کند

            • يکشنبه 23 آذر 1393-10:12

              جناب مهندس عفتی ازنقد کارشناسی شما همراه با ارایه راهکارهای مناسب صمیمانه تشکر می شود

              • علیزاده از محمودآبادپاسخ به این دیدگاه
                جمعه 21 آذر 1393-9:47

                ضمن عرض سلام و ادب از نگاه کارشناسانه و تیزبینانه جنابعالی نسبت به این امر تقدیر و سپاس فراوان دارم . به نظر این حقیر تا مسئولین مناطق احساس مسئولیت نکنند و از مطامع و منافع شخصی خود درنگذرند، نمی توان امیدوار به بهبود شرایط فعلی بود. باتشکر

                • احمدی ازمحمود آبادپاسخ به این دیدگاه
                  پنجشنبه 20 آذر 1393-13:56

                  جناب آقای مهندس عادل عفتی دبیر محترم کار گروه ویژه نظارت بر ساخت وساز شورای حفظ حقوق وبیت المال مقاله جنابعالی را دقیقا مطالعه نموده ایم ومطالب آن را عین واقعیت می دانیم ، ما به پاکی وصداقت شما ایمان داریم زیرا ما مصداق عینی آن را که مطابق بند دو مقاله شما می باشد در روستای خود مشاهده می نماییم در حالی که 25هکتار از اراضی کشاورزی بامجوز از همیاری شهرداری استان با کاربری تفریحی وتوریستی ا حداث بنا می شود سپس بلافاصله ساختمان های احداث شده وزمین خالی به افراد حقیقی با قیمت بالا فروخته می شود وحتی یک ریال در آمد آن به دهیاری واریز نمی شود بد تر از آن اینکه برخی از کارشناسان محترم که در این پروژه عظیم به وعده های داده شده به آنها عمل نشده علیرغم صدور بیش از 500پروانه در ضلع شمالی که با مجوز مسئولین شهری ودهیاری روستا بوده مخالفت نموده وآن رااز بافت خارج می نمایندکه حاصل آن ساخت وساز های بی رویه وبدون مجوز می باشد که روز به روز بیشتر وبیشتر می شود
                  لذا ما از جنابعالی که فردی دلسوز به نظام مقدس وحامی کشاورزان وروستائیان می باشید در خواست می نماییم با باطل نمودن مجوز تفریحی توریستی شهرک فاز دو قصر دریا والحاق به بافت آن به روستای دریاسر حقوق از دست رفته اهالی را احیا فرمایید بااحترام

                  • پنجشنبه 20 آذر 1393-6:51

                    يه سوال بزرگ!؟
                    اوايل كارآقاي بزرگ نيا منتقد ايشان بوديم كه برخي ها دركامنتها وخبرها خرده ميگرفتند!!؟؟چراكه قبلا ايشان همين سمت را داشت خبري نبود بعد از اتصاب ايشان دلاور خان برخي از پروژه ها را مانند ساخت فيلم واعزام به خارج و...مطرح كرد اين درحالي بود گردشگران از آب شرب ، تاسيسات وخدمات اوليه درطرح هاي دريا اماكن گردشگري بي بهره بودند حال بايد از رسانه هاي مدافع ايشان پرسيد دلاور جان چه كرده تابحال

                    • جمعه 21 آذر 1393-7:32

                      عرشی مگه غیر از شهردار ساری ما مدیر دیگه ای تو استان داریم؟ تو کی رو قبول داری بگو تا ما بفهمیم!! تو عشقت رییست عبوریه. بقیه از استاندار تا پایین کشک!!اونم بخاطر اینکه ازش مواجب میگیری!! هرکی بمن هم پول بده ازش تعریف میکنم. سازمان گردشگری خرابه است. 5 تا بزرگنیا هم نمیتونن درستش کنند. تو اداره اش افراد دست کج زیادن. بزرگنیا تنهایی کاری نمیتونه از پیش ببره. زمان میبره تا خرابیها درست بشه. روکش اسفالت که نیست دو روزه درست بشه. برو همون سکوتت را بکن بهتره

                    • معتمد زاده از تنکابنپاسخ به این دیدگاه 1 0
                      چهارشنبه 19 آذر 1393-9:38

                      آقای استاندار سلام علیکم بیا ببین در حوال ما چه خبرهاست شما که وقت نمی کنید نماینده های شما نیز در شهرستان توی باب نیستند به این بنده خدا حداقلش حکم بده بررسی و پیگیری کند .شاید با انگیزه ای که ما در این متن دیدیم و جای تحسین هم دارد یکی در استان بتونه با حمایت مقام شخص شما به این امورات سامان دهد شما می روید ولی این اسناد باقی می ماند .و این برای قضاوت آیندگان کافی است و حجت را بر شما تمام می کند .این افراد و فکرشان را جدی بگیر برادر کوچک و دلسوز شما

                      • محمد عظیمیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                        سه شنبه 18 آذر 1393-23:55

                        با سلام و درود بر مهندس عفتی، دبیر کارگروه ویژه نظارت بر ساخت و ساز شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران
                        متاسفانه در سالهای اخیر برخی از کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با واگذاری غیرقانونی و سودجویانه اقدام به واگذاری عرصه های تاریخی نموده اند و تخلفات فراوان شهرداری ها بالاخص در شهرستان های بهشهر و بابل در همکاری با این واگذاری ها مشهود و مشخص است و گزارش مفصل آن را خدمت ریاست محترم جمهوری و استانداری مازندران ارسال نموده ایم و منتظر پاسخ و اقدام عملی هستیم. آنچه که امروز به عنوان طرح توسعه گردشگری مطرح می شود هیچ کمکی به توسعه فرهنگی و اقتصادی استان ننموده و تنها دست کسانی را برای بلعیدن زمین های منابع طبیعی گشوده است. واگذاری بخشی از محوطه ی تاریخی عباس اباد بهشهر به شرکتی جهت ساخت تله کابین که با قول بهره برداری هجده ماهه کلنگ زنی شده بود، بدون هیچ حرکت عملی همچنان مسکوت مانده است و از وضعیت واگذاری اراضی خبری در دست نیست. امیدواریم کارگروه شما بتواند در جهت اقدام عملی و گشودن بن بست توسعه ی واقعی گردشگری در استان به نتیجه ای شایسته برسد و از نقش انجمن های دوستداران میراث فرهنگی مازندران به عنوان سازمان های مردم نهاد و دیده بان فرهنگی استان استفاده نمایید. با سپاس محمد عظیمی مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو و نماینده انجمن های دوستداران میراث فرهنگی استان مازندران.

                        • سه شنبه 18 آذر 1393-22:4

                          آقای عفتی از نخبگان استان است و جزوه کارگروه اصلاح قانون دهیاری وزارت کشور و نماینده این وزارت خانه در ارزیابی احیا دریاچه ارومیه بنده متاسف هستم برای نماینده عالی دولت در مازندران که از این پتانسیل انسانی بهره مند نیستند در حالی که ایشان در طرح های ملی صاحب نام هستند واقعا متاسفم از این پتاسیل ها در استان چند تا داریم

                          • اسلام زادهپاسخ به این دیدگاه 1 0
                            سه شنبه 18 آذر 1393-11:34

                            از مجتمع توریستی ورفاهی ... در محور ساری -فرح اباد که با حمایت افراد سیاسی تبدیل به مجتمع تجاری گردید چه خبر اداره کل حمل ونقل وگردشگری استان وراه وشهرسازی و.....چرا اقدامات غیر قانونی انجام داده اند

                            • سه شنبه 18 آذر 1393-11:23

                              عملکرد مجتمع تفریحی توریستی فاز 1و2و3 ... در دریاسر محموداباد ولی مسکونی ویژه اقایان خاص ..........که حتی حریم فرودگاه را نقض کرده است را بررسی کنید که برای فرار از قانون خیرات میکنند؟؟؟

                              • حسین زادهپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                سه شنبه 18 آذر 1393-10:50

                                اداره کل منابع طبیعی استان مازندران -نوشهر اعلام نمایید سرانجام طرحهای تفریحی وتوریستی دراراضی واگذاری منابع طبیعی واراضی جنگلی وجلگه ای به کجا انجامید ؟؟؟؟؟//

                                • چهارشنبه 19 آذر 1393-20:11

                                  در ...ظاهرا یک فردی که خود در منابع طبیعی پرونده دارد در مراحل اخر اخذ زمین از اداره رویان است لطفا پیگیری شود

                                • سه شنبه 18 آذر 1393-8:34

                                  جناب اقای میری مدیرکل محترم بازرسی استان مازندران تقاضا داریم دراین خصوص عملکرد جهادکشاورزی /گردشگری /راه وشهرسازی و........مورد بررسی فرار گیرد

                                  • سه شنبه 18 آذر 1393-8:3

                                    از نگاه کارشناسی دقیق وقانونی برادر مهندس عفتی درخصوص انحراف اهداف فعالیت های گردشگری استان وتبدیل انها به اهداف سود جویانه افراد فرصت طلب تشکر میشود انشالله مسولین استان موضوع را بگیری نمایند

                                    • سه شنبه 18 آذر 1393-7:49

                                      اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان ظاهرا تامین مسکن افراد غیر بومی را توسعه گردشگری می داند درصورتیکه تاسیسات گردشگری باید برای استفاده عموم باشد از نویسنده مطلب تشکر میشود

                                      • پنجشنبه 20 آذر 1393-12:5

                                        جناب اقای دکتر فلاح
                                        لطفا به تجارب این کارشناس عزیز عنایتی داشته باشید این تحقیق محصول بیش از 20
                                        سال زحمت ومشقت می باشد ضمنا شهامتشان نیز قابل تقدیر است


                                      ©2013 APG.ir