تعداد بازدید: 3823

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 30 دی 1393-10:33

به بهانه انتصاب مدیرکل جدید صداوسیمای مرکز مازندران

صداو سیمای مرکزمازندران؛ جریان ساز یا مناسبت گرا؟

آیا با انتخاب صادق مقدسی به عنوان مدیر جدید شبکه تبرستان، تحولی در کارکردها و رفتار رسانه ای مرکزمازندران ایجاد می شود یا مرکز به همان سیاق سابق مناسبت گرا می ماند؟


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، ایرج نیازآذری: با انتخاب دکتر محمد سرافراز به عنوان رییس جدید رسانه ملی و بازسازی کادر مدیریتی سازمان مرکزی و شبکه های سراسری، آهنگ تغییرات متوجه استان ها شده است که آقای علی صادق مقدسی از روز چهارشنبه مدیریت ارشد صداوسیمای مرکز مرکزمازندران را بر عهده می گیرد؛ مرکزی که آقای بهرام حمیدی به مدت هفت سال -بدون حاشیه- مسوولیتش را برعهده داشت.

  دوران ضرغامی و حمیدی به اتمام رسیده و رسانه ملی شاهد فضای جدید مدیریتی و سیاسگذاری شده است.

بررسی نسبت و میزان اثربخشی صداوسیمای مرکز مازندران بر توسعه استان هدف این نوشتار است. قدر مسلم علی رغم تنوع و تکثر رسانه های گروهی اعم از مکتوب، مجازی و شبکه های اجتماعی، تاثیرگذاری صداوسیمای جمهوری اسلامی درجریان سازی و تنویر افکارعمومی بی رقیب است.

حتی رسانه ملی به مدد شبکه های فراوان توانسته در مقابل غول های رسانه ای که از آنها به امپراطوری رسانه ای نیز یاد می شود، مقاومت و ایستادگی کند، پس قدرت این جعبه جادویی و حتی شبکه های محلی را نباید از نظر دور داشت.

حال پرسش اصلی دوباره تکرار می شود که این رسانه گسترده با این همه منابع نرم افزاری و سخت افزاری چقدر توانسته است در روندهای توسعه استان نقش آفرینی کند یا جریان ساز باشد؟ حتی باید پرسید صداوسیمای مرکز مازندران در قبال تنگناها و عقب ماندگی های استان به چه میزان مسوولیت قبول می کند؟

به باور من به عنوان یک مخاطب بیرونی و البته کسی که در مدارجریان های رسانه ای استان قرار دارم، صدا و سیمای مازندران نتوانسته نقش یک رسانه جریان ساز را برای توسعه استان ایفا کند و بیشتر در حد یک رسانه خبری و اطلاع رسانی تقلیل یافته است. حال آنکه انتظار از این رسانه بسیار فراوان تر از وضع موجود است.

اینکه با انتخاب صادق مقدسی به عنوان مدیر جدید شبکه تبرستان تحولی در کارکردها و رفتاررسانه ای مرکزمازندران ایجادمی شود یا مرکز به همان سیاق سابق مناسبت گرا می ماند، باید صبرپیشه کرد و به آینده دل بست.

ازمدیرجوان و خوش فکر مرکزمازندران که خوشبختانه دارای سابقه مدیریتی حرفه ای در چند پست مرتبط سازمانی بوده است، انتظارمی رود شبکه تبرستان را به جریانی سازنده و بالنده برای توسعه استان تبدیل و با خانه تکانی در جام جم ساری نقشی موثر و کارآمدتر در روندهای استانی ایفا کند.

صدا و سیمای مرکز مازندران برای برون رفت از وضع موجود باید با نوآوری وخلاقیت به روز شود و جناب مقدسی که پیش از این مدیرکلی طرح و برنامه و نظارت معاونت صدا، مدیرکلی پژوهش‌های رادیو و مدیریت ارتباطات اداره کل روابط عمومی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز گلستان و مدیرکل مرکز تحقیقات صداوسیما را عهده دار بوده است، به نیکی به نقش نوآوری و خلاقیت در اداره سازمان واقف است.

امیدواریم او مرکز مازندران را به شبکه ای حرفه ای، خلاق، یادگیرنده، چابک، تعالی بخش، جریان ساز واثرگذار تبدیل و سرافراز را از انتخاب خود سرافراز کند.

ملی سازی ظرفیت ها، فرصت، مسائل و مشکلات استان و انعکاس آنها در شبکه های سراسری، تلاش برای همگرایی و وحدت گفتمانی بین کنشگران توسعه، حذف ملاحظات شهرگرایی در شبکه تبرستان ، بازنگری در رویکردها و برنامه های شبکه، تقویت فرهنگ بومی و محلی، مشارکت با دستگاه های دولتی و تشکل های مردم نهاد در ایجاد شوق آفرینی و شور و نشاط اجتماعی، ارتباط مستمر و نهادمند با نخبگان و دانشگاهیان، مسئله یابی و طراحی برنامه های انگیزش بخش برای توسعه استان و حمایت از برنامه ها و طرح های دولت در استان از جمله نکات قابل پیشنهاد صاحب این قلم است.

*مطلب مرتبط:

آیا استقلال رسانه ملی حفظ خواهد ماند؟

 


  • حسین عمرانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
    چهارشنبه 1 بهمن 1393-11:59

    باسلام.جناب صادقی مدیرمسوول محترم مازندنامه :شماامانتدارمردم بایدباشید.وقتی یادداشت (جناب سرافرازسرافرازمان کن) رافرستادیم ولی شمابه دلایلی که برماروشن است آن راانعکاس نداده اید...مطمئنا باانتشاراین یادداشت جدیدتان به دنبال سهم خواهی هستیدکه کاری بس نادرست.به امیداصلاح امورمان قبل ازاینکه به امورمان بپرذازند.یاحق

    • سه شنبه 30 دی 1393-16:2

      به احتمال 99 درصد مناسبت گرا.


      ©2013 APG.ir