تعداد بازدید: 3709

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 6 اسفند 1393-8:43

بازخوانی تاریخ محلی برای تقویت فرهنگ ملی

شمارش معکوس تا 7 اسفند 93، زمان برگزاری نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران/دو پیام؛ پیام نماینده ولی فقیه در مازندران+پیام استاندار مازندران به نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران+ تازه ترین اطلاعات از همایش


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران، از ساعت 9 صبح فردا پنج شنبه 7 اسفندماه در مجموعه پردیس نیروی انتظامی مازندران در جاده دریای ساری آغاز به کار می کند.

در این همایش که با حضور مورخان، فرهیختگان، پژوهشگران و علاقه مندان فرهنگ مازندران برگزار می شود، چند مهمان خارجی نیز حضور دارند.

بر اساس این گزارش، تنها مسئولی که در این همایش سخنرانی می کند، معاون استاندار مازندران است و بقیه وقت برنامه به سخنرانی های علمی و قرائت مقاله اختصاص دارد.

برنامه صبح با قرائت قرآن، پخش سرود ملی، موسیقی آیینی و سخنرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آغاز شده، با سخنرانی و ارائه گزارش از سوی دو تن از اعضای شورای سیاست گذاری ادامه می یابد.

در این مراسم تابلوفرش ويژه این همایش قیچی زده شده، بنیانگذار تاریخ محلی در ایران و چند مهمان خارجی همایش نیز سخنرانی می کنند.

بعد از پذیرایی ناهار، در نوبت عصر پنل های تخصصی تاریخ محلی برگزار می شود.

خاطرنشان می کنیم برگزارکنندگان همایش برای جابه جایی خبرنگاران، یک دستگاه خودروی ون را ساعت 8 صبح فردا در میدان خزر ساری مستقر خواهند کرد.

شایان ذکر است در هفته های گذشته بسیاری از رسانه های دیداری، شنیداری، مجازی و مکتوب داخل و خارج استان خبرها، گزارش ها و یادداشت هایی را در مورد نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران  پخش کرده اند.

علاوه بر چاپ 34 مقاله برتر در کتابی که فردا رونمایی می شود، ويژه نامه ای نیز در چهارصفحه رنگی آماده شده که نسخه PDF آن را می توانید اینجا ببینید.

اما نماینده ولی فقیه و هم چنین استاندار مازندران پیام هایی را برای این همایش ارسال کرده اند که در زیر از نظرتان می گذرد:

*تاریخ محلی؛ چراغ راهی برای گام نهادن به دنیای آینده

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ‏ الرَّحيمِ

لَقَدْ كانَ في‏ قَصَصِهِمْ‏ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ ما كانَ حَديثاً يُفْتَرى‏ وَ لكِنْ تَصْديقَ الَّذي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصيلَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (یوسف:111)

«به‌راستى در سرگذشت آنان، براى خردمندان عبرتى است. سخنى نيست كه به دروغ ساخته شده باشد، بلكه تصديق آنچه [از كتاب‌هايى‏] است كه پيش از آن بوده و روشنگر هر چيز است و براى مردمى كه ايمان مى‏آورند رهنمود و رحمتى است.»

مازندران سرزمینی تاریخی است که سال‏ها مهد آبادانی و نعمت و فرهنگ بوده است. درباره این سرزمین زیبا در ادوار گذشته کتاب‏های تاریخی متعددی نوشته ‏اند. مازندران از دوران باستانی و داستانی دچار کشمکش‏ها و حملات گروه‏ها و جهانگشایان مختلف بود. مع‌الوصف پس از ظهور دین نجات‏ بخش اسلام و دمیدن تشعشع انوار آسمانی این دین مقدس بر پهن‏دشت تبرستان و به برکت حضور سلاله ‏های پاک پیامبر رحمت(ص)، مفتخر به میزبانی حکومت‏های شیعی علویان و مرعشیان شد.

باوجود فراز و فرودهای سیاسی متعددی که این سرزمین در دوران اسلامی سپری کرد، در عرصه فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی همگام با دیگر مناطق ایران، کارنامه درخشانی از خود برجای گذارد.

کوشندگان پهنه تمدنی این سرزمین در طول تاریخ همچون ستاره‏های درخشانِ جاوید در آسمان علم و ادب درخشیده ‏اند و مازندران کانون بسیاری از علما، عرفا، حکما و خاستگاه مورخانی چون جریرطبری، ابن اسفندیار، ظهیرالدین مرعشی، اولیاءالله آملی و دیگران بود.

علی رغم اینکه تقسیمات سیاسی پیوسته در دوره‏ های مختلف کالبد مازندران را گاهی محدود و گاهی وسیع‏ تر نمود، اما این منطقه در طول تاریخ با حفظ انسجام فرهنگی در جغرافیای ملی و سیاسی ایران اثرگذار بوده است.

 شناخت هویت اصیل و شناسایی ریشه ‏های آن در دل تاریخ مازندران به سازوکارهای متعددی نیازمند است. از جمله تسلط بر منابع، آشنایی با روش‏های متعدد شناخت واقعیت، بینش علمی و معرفت تاریخی.

بی ‏گمان جهت عینیت بخشی به این مباحث و تعمیق و اثربخشی آن در حیات اجتماعی امروز و فردا، حضور پررنگ کاربدستان عرصه اندیشه و قلم ضروری است و این امر میسر نخواهد شد مگر با حمایت همه نهادها و افراد و گروه‏های متولی بخش فرهنگ.

افزون بر این دستاوردهای علمی‏ ‏تاریخی فعالان پهنه مذکور در قالب محلیت، راهگشای برنامه‏ ریزان در سطوح مختلف استان نیز خواهد بود.

همایش تاریخ محلی مازندران یک سرآغاز و اتفاق فرهنگی مهم است در جهت بازنمایی و بازسازی گذشته دور و نزدیک و تدوین ریشه‏های تاریخی هویت امروز به عنوان چراغ راهی برای گام نهادن به دنیای آینده.

آیت الله نورالله طبرسی
نماینده ولی فقیه در استان مازندران

*بازخوانی تاریخ محلی برای تقویت فرهنگ ملی

حماسۀ حضور غیور مردان و شیرزنان تبرستانِ، در میادین دفاع از مرزهای فکری و سرزمینی ایران سرفراز، برگی زرین در مصحف هزاربرگ تاریخ این مرز و بوم است. خطّه‏ ای که نام آن در کارزارهای خطیر و رزمگاه‏های صعب و دشوار، به غایت خودنمایی می ‏کند.

روزی که تبرستان خاستگاه نخستین حکومت علوی نام گرفت، روزی که سعیدالعلماء به مسلخ مبارزه با استعمار رفت، روزی که شیخ فضل ‏الله در مسیر مواجهه با استبداد، شیخ سربدار شد، صفحه ‏ای از صفحات این صحیفه ماندگار رقم خورد و جلوه ‏هایی از میهن‏ دوستی، حریّت و آیین‏ مندی مردمان این ديار به نمایش درآمد.

بی‌شک تلاش در راستای ثبت و حرکت در مسیر مانایی این تاریخ پرافتخار، رسالتی سترگ و ضرورتی انکارناپذیر و از دغدغه‌های مهم دلدادگان به تاریخ و فرهنگ دیرپای این سامان است.
 نخستین نشست بین‌المللی تاریخ محلی مازندران، که در قالب پنجمین همایش تاریخ محلی ایران برگزار می‏ شود، نیز گامی مهم در راستای حفظ این میراث ماندگار است.

محفل عالمانه‌ای که در سایه همّت جمعی از اهالی فرهنگ و اصحاب اندیشه رقم خورد و از مهم‌ترین کارکردهای آن توجه به خرده فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای، بازخوانی تاریخ محلی و به تبع آن زمینه‌سازی برای تقویت فرهنگ ملی، استحکام ساختار اجتماعی و قوام ِسازمان ارزشیِ جامعه ایرانی خواهد بود.

 اکنون که بخت یار شد و توفیق سخن در پیشگاه فرهیختگان و اندیشمندان حاضر در این نشست بین‌المللی دست داد، مراتب سپاس و امتنان خود را از همه تلاش‌گرانِ عرصه حفظ و نشر تاريخ محلی اعلام داشته و توفیقات روزافزون این عزیزان را از درگاه رب بی‌نیاز خواستارم.

از زحمات جناب آقاي دكتر «مرتضي نورائي»، رئيس انجمن تاريخ محلي ايران و دبير بين‌المللي همايش تاريخ محلي مازندران، دبيرخانه همايش و همه مشاركت‌كنندگان، نويسندگان مقاله كمال تشكر و قدرداني را دارم.

در پایان به تأسی از آیین کهن و سنت دیرینِ میهمان دوستی مردم مازندران، حضور گرم و صمیمی میهمانانی را که از سایر استان‏ها و همچنین دیگر کشورها، عزم دیار مازندران کرده و زینت‏ بخش محفل باورمندان به تاریخ این مرزو بوم بوده‏ اند، گرامی داشته و سفری خوش و توأم با سلامتی را برای این عزیزان آرزومندم.

دكتر ربيع فلاح جلودار
استاندار مازندران

*مطالب مرتبط

چاپ 34 مقاله برتر/14 مقاله درباره زبان تبری

تاریخ محلی؛ ویترینی برای حضور همه اقشار در تاریخ

تاريخ محلي تاريخی جزء‌نگر است

برای هیچ کجا به اندازه مازندران تاریخ ننوشته اند

مقاله های برتر همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران معرفی شد

همایش‌ تاریخ محلی بازنمايي هویت‌ فرهنگی ماست

بیشتر مقاله ها را غیرمازندرانی ها نوشتند

پیش همایش سوم در بابل/رونمایی از تمبر یادبود

بیشترین اقدام سندپژوهی مجلس درباره مازندران است

پیش همایش تاریخ محلی در بابل

در تاریخ محلی از همسایگان خود عقب‌تر هستیم

همایش تاریخ محلی قدم خوبی برای مازندران است

نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار می شود

بررسی تاریخ محلی مازندران در یک نشست بین المللی

اصغری آقمشهدی: آماده همکاری هستیم

مازندران میزبان پنجمین نشست تاریخ محلی


  • چهارشنبه 6 اسفند 1393-19:58

    سلام. لطفا پس از همایش فایل مقالات ارائه شده را نیز در دسترس بگزارید. ممنون

    • حسین اسلامی سارویپاسخ به این دیدگاه 2 1
      چهارشنبه 6 اسفند 1393-17:14

      به تمام سایت های خبری مازندران و خبرنگاران عزیز سر تا سر مازندران و رسانه های نوشتاری
      سلام
      من از تمام اهالی قلم، رسانه های مجازی، رسانه های صوتی و تصویری و مکتوب، استدعا دارم، به عنوان یک روزنامه نگار ، یک اهل قلم پیشکسوت، یک موی سپید در عرصه قلم، می خواهم که بعنوان زکات حرفه مقدس و فرهنگ و حساس و ارزشمند خودتان، فردا پنجشنبه ساعت 9 صبح در پردیس نیروی انتظامی مازندران در فرح آباد، بزرگترین رویداد فرهنگی سال 93 مازندران یعنی نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران را که با حضور صدها مورخ، نویسنده، پژوهشگر و اهل قلم سر تا سر ایران و تعدادی از مهمانان خارجی برگزار می شود، ما را زیر چتر پوشش رسانه ای خودشان داشته باشند، ما را همراهی کنید، صاحب خانه و میزبان اصلی شما هستید، ما مهمان شما هستیم. مشعل این المپیاد بزرگ علمی و فرهنگی ما شما هستید. شما را چشم در راهم.
      حسین اسلامی ساروی – اسفند 1393


    ©2013 APG.ir