تعداد بازدید: 7463

توصیه به دیگران 4

پنجشنبه 7 اسفند 1393-18:53

هزینه پایین، خروجی بالا

همایش تاریخ محلی مازندران برگزار شد/90 رسانه خبرهای همایش را پوشش دادند

گزارش+عکس+حاشیه نگاری از نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینامحسن پور: نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران، با حضور مهمانان داخلی و خارجی، پژوهشگران، اهل قلم و برخی مسوولان استانی، صبح پنج شنبه در مجموعه پردیس نیروی انتظامی ساری برگزار شد.

ابتدای مراسم با نوروزخوانی گروه موسیقی آیینی زندگی سوادکوه و بوی اسپند آراسته شد.

در ادامه حسین اسلامی- رییس مرکز ساری شناسی- برخلاف همیشه با زبان فارسی شروع به سخن گفتن کرد و گفت: «من آمده ام بگویم اینجا مازندران نیست، اینجا ایران است و ما مازندرانی نیستیم، بلکه ایرانیِ مازندرانی هستیم. همه بلندپروازی مازندرانی ها در این است که مفتخریم زیر پرچم مقدس ایران هستیم»

او با بیان اینکه برگزاری این همایش نشانه برتری ما نیست، افزود: با این همایش می خواهیم بگوییم گوشه ای از ایران هستیم و مازندران بدون ایران را جهنمی بیش نمی دانم و هرگز نمی خواهم.»

*باید نهایت استفاده را از این همایش برد

علیرضا یونسی رستمی- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران- دیگر سخنرانی بود که به جایگاه فراخوانده شد که این گونه آغاز کرد: «مازندران مهد تمدن هزاران ساله دیار علویان، دیار مردان و زنان غیور و زحمتکش و سرزمین دانشوران بزرگ جهانی در عرصه های مختلف است.»

یونسی همچنین افزود: «مازندران سرای آرمان های بلند سرداران رشید و مجاهدان وارسته انقلاب است.»

وی با بیان اینکه یک مورخ دارای علم محدود است، ابراز داشت: مورخ در تاریخ زندگی می کند و محصول تاریخ است و مورخان برای بازسازی حوادث گذشته، از تاریخ تاثیر می گیرند.

نویسنده کتاب باورها، اعتقادات و پندارهای مردم مازندران افزود: تاریخ محلی مازندران در دل خود، اطلاعات زیادی از حوادث گوناگون جای داده است و با پرداختن به آن دُر گران بهایی یافت می شود.

وی برگزاری این همایش را، فرصتی برای ارائه تاریخ هزارساله مازندران به همگان دانست و گفت: تاریخ و فرهنگ و آیین و هنر این سرزمین سرشار از معرفت است و باید از آن پرده برداری شود.

یونسی در پایان، خطاب به پژوهشگران گفت: باید از این فرصت برای ترسیم تاریخ مازندران نهایت استفاده را برد.

*می خواهیم تاریخ محلی را پر رنگ کنیم

سخنران بعدی علی رمضانی پاجی- دبیرعلمی همایش- با بیان اینکه اعتقاد به تاریخ داریم اما به روز بودن مطالعات تاریخی را نیز در نظر داریم، ابراز داشت: به قومیت گرایی باور نداریم و فقط می خواهیم تاریخ محلی را پر رنگ کنیم.

وی تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش با محوریت مازندران را 125 مقاله عنوان کرد و افزود: از این تعداد، در نهایت 34 مقاله برگزیده و در کتاب همایش چاپ شده است.

رمضانی پاجی با بیان این که 26 داور به بررسی مقالات پرداختند و هر مقاله بیش از دو بار داوری شد، تصریح کرد: تعدادی از مهمانان خارجی به دلیل مشکلات مالی که دبیر خانه برگزاری همایش با آن روبرو بود نتوانستند بیایند، ولی مقاله های انان در کتاب همایش چاپ شد.

دبیرعلمی همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران در پایان ضمن تشکر از حامیان همایش، از همکاری 90 رسانه مکتوب، مجازی، دیداری و شنیداری با این همایش و پوشش مناسب آن در هفته های گذشته خبر داد.

*فوق تصور بود

در ادامه، دکتر مرتضی نورائی- رییس انجمن تاریخ محلی ایران و بنیانگذار گرایش تاریخ محلی در ایران- با اشاره به حجم بالای مقاله های رسیده به دبیرخانه همایش، ابراز داشت: تصور نمی کردم که در مازندران، با این وسعت مقاله های علمی روبرو شوم.

وی با بیان اینکه مازندران یکی از کانون های بارور تاریخ محلی است، افزود: بیش از 70 درصد از مقاله ها، از خارج از مازندران شرکت کرده اند.

دکتر نورائی با اشاره به این نکته که برای انعکاس تاریخ موثر، ناگزیر از تاریخ شفاهی هستیم، توضیح داد: میان تاریخ محلی و محلیت مرز وجود دارد و محلیت اعم از محل و حسی به محل است.

وی ادامه داد: حس محلیت بیان کننده هویت، فرهنگ همبستگی و وجود یک منطقه است.

دکتر نورائی نقش تاریخ موثر را در حیات اجتماعی و برنامه ریزی شهری پررنگ دانست و گفت: با محلیت می توان احساس دوجانبه در یک منطقه ایجاد کرد و اگر منطقه ای مدعی داشتن یک تاریخ است، انتظار می رود که فرهیختگان بیشتری داشته باشد.

رییس انجمن تاریخ محلی ایران، تاریخ موثر را شعبه ای برای مشاوره های فنی تاریخ محلی دانست و تصریح کرد: انتظار ما از این نشست ها، ورود جوانان به عرصه علمی و بهره بردن از نظرات آنان است.

وی با ابراز امیدواری از شکسته شدن طلسم ریش سفیدی در بحث تاریخ، بیان داشت: بیشترین تعداد مقالات همایش متعلق به جوانان است.

دکتر نورائی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فشار تاریخ محلی روی فضایل نویسی بوده ولی تاریخ نوین، به دنبال کشف استعدادهای گذشته است.

وی در پایان تصریح کرد: مشارکت تاریخی ایجاد نمی شود مگر با توجه به تمامیت جغرافیای سیاسی که در این صورت به اهداف همایش خواهیم رسید.

پس از پذیرایی میان وعده و در آغاز بخش دوم، موسیقی مازندرانی اجرا شد و سپس قالیچه دستباف منقوش به آرم انجمن تاریخ محلی قیچی و به دکتر نورائی اهدا شد.

در ادامه دو پنل تخصصی با حضور هیئت رییسه شامل دکتر دلاور بزرگ نیا، لطف الله آجدانی و دکتر اصغر منتظرالقائم و ارائه مقاله توسط دکتر نیکولوس ناخوتسریشویلی و دکتر ابوالفضل حسن آبادی برگزار  شد .

* برنامه عصر از ساعت 14 آغاز شد که در سه پنل تخصصی شامل «جغرافیای تاریخی و تاریخ سیاسی»، «احزاب و اصناف» و «فرهنگ» و «باستان شناسی» و «تاریخ اقتصادی و اجتماعی» مقاله های برتر با حضور هیئت رییسه قرائت و بررسی شد.

مراسم اختتامیه نیز از ساعت 16 با سخنرانی دکتر مرتضی نورایی برگزار و به نویسندگان مقاله های برتر، هدایایی داده شد.

*حاشیه ها:

*قرائت قرآن همایش را دکتر مهدی احمدی -مدرس دانشگاه و عضو شورای شهر ساری عهده دار بود. مجری برنامه نیز دکتر خدابخش غلامی -تهیه کننده و مجری رادیو مازندران- بود.

*در بیرون از سالن اصلی، نمایشگاه اسناد قدیمی، کتاب های مربوط به تاریخ مازندران و نیز صنایع دستی برپا شده بود.

*بسته ی تبلیغاتی به همراه ويژه نامه همایش که در 4 صفحه رنگی فراهم شده بود، به مهمانان عرضه شد.

* دو ردیف صندلی برای خبرنگاران آماده و برای جابه جایی خبرنگارها نیز اتوبوسی مهیا شده بود. دبیر علمی همایش گفت: در دو ماه گذشته 90 رسانه دیداری، شنیداری، مجازی و مکتوب کشوری و استانی خبرهای این همایش را پوشش داده اند.

*امروز اوج برنامه های اداری بود. استاندار مازندران به خاطر شرکت در برنامه های دیگر و حضور مسئولان کشوری، معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی خود را به این همایش  فرستاد. یونسی و شادمان در هنگام پذیرایی میان وعده مجبور به ترک همایش و حضور در برنامه های دیگر شدند، در حالی که معاون استاندار به برگزارکنندگان همایش گفت دلش می خواهد تا آخر بماند، ولی ناگزیر از رفتن است

* پذیرایی میان وعده صبح شامل بشت زیک، بادونه و نان محلی به همراه چای بود. در میان وعده عصر نیز آش محلی سرو که با استقبال مهمانان مواجه شد.

*در لابه لای برنامه سه کلیپ که با موسیقی مازندرانی همراه بود، برای حاضران پخش شد.

*تعدادی از مهمانان غیرمازندرانی که سال های گذشته نیز در همایش تاریخ محلی شرکت کرده بودند، از گستردگی، بازتاب فراوان رسانه ای، پیش همایش های 4گانه و شیوه استاندارد برگزاری این همایش ابراز شگفتی می کردند. یکی از نویسندگان مقاله که از اصفهان آمده بود، هنگام ارائه مقاله اش در پنل تخصصی ضمن ابراز قدردانی از مازندرانی ها، گفت: کار برای میزبان سال آینده همایش تاریخ محلی بسیار دشوار است که در این سطع همایش را برگزار کند.

*فرماندار میاندورود، بخشدار رودپی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مدیرکل ثبت احوال مازندران دقایقی در همایش حضور یافتند. مدیرکل پست استان نیز از ابتدا در همایش شرکت داشت.

34 مقاله برتر این همایش در 700 صفحه چاپ و در این همایش به حاضران اهدا شد. سری دوم مقاله ها نیز در آینده انتشارخواهد یافت.

گزارش کامل این همایش در بخش های خبری پنج شنبه شب واحد خبر شبکه تبرستان و نیز خبر ساعت 20 جمعه شب شبکه 4 پخش می شود.

*بیشتر شرکت کننده ها تا انتهای برنامه ماندند و در پنل های تخصصی نوبت عصر هم شرکت کردند. استقبال از پنل ها به حدی بود که سه کلاس در نظر گرفته شده، گنجایش نداشت و برخی سرپا به ارائه مقاله ها گوش دادند.

*10 مقاله از پژوهشگران کشورهای آمریکا، آلمان، روسیه و گرجستان به همایش رسید که به دلیل مشکلات مالی دبیرخانه همایش و برخی مشکلات مربوط به صدور روادید، تنها دو مهمان از گرجستان به ساری امدند.

*این نشست علمی کم هزینه ترین همایش چندسال اخیر مازندران محسوب می شود که به قول یکی از مسئولان، الگویی برای  برگزاری برنامه های این چنینی محسوب می شود. همایش های مشابهی با بازخورد کم و سطح علمی پایین امسال و سال گذشته در استان برگزار شد که بین 6 تا 18 برابر این همایش، هزینه دربر داشت و خروجی مناسبی نیز نداشت.

 *مطالب مرتبط

همایش تاریخ محلی در قاب دوربین(2)

همایش تاریخ محلی در قاب دوربین(1)

بازخوانی تاریخ محلی برای تقویت فرهنگ ملی

چاپ 34 مقاله برتر/14 مقاله درباره زبان تبری

تاریخ محلی؛ ویترینی برای حضور همه اقشار در تاریخ

تاريخ محلي تاريخی جزء‌نگر است

برای هیچ کجا به اندازه مازندران تاریخ ننوشته اند

مقاله های برتر همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران معرفی شد

همایش‌ تاریخ محلی بازنمايي هویت‌ فرهنگی ماست

بیشتر مقاله ها را غیرمازندرانی ها نوشتند

پیش همایش سوم در بابل/رونمایی از تمبر یادبود

بیشترین اقدام سندپژوهی مجلس درباره مازندران است

پیش همایش تاریخ محلی در بابل

در تاریخ محلی از همسایگان خود عقب‌تر هستیم

همایش تاریخ محلی قدم خوبی برای مازندران است

نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار می شود

بررسی تاریخ محلی مازندران در یک نشست بین المللی

اصغری آقمشهدی: آماده همکاری هستیم

مازندران میزبان پنجمین نشست تاریخ محلی


  • فرهود جلاليپاسخ به این دیدگاه 8 1
    يکشنبه 10 اسفند 1393-12:1

    باتشكر از همه انانيكه دست به دست هم دادند واين همايش خوب را بر گزار كردند.قابل توجه اندسته از عزيزانيكه بنام نقد گله گذاري مي كنند :عرض كنم نمي توان از دست اندركاران توقع همه خوبيها را داشت ممكن است در اين مشق ها كسي يا چيزي از قلم بيافتد دوستيها وسلايق وجزنگري دران دخيل شود اما دوستان دراين زمانه ايكه همه تربيت شدگان نظام سرمايه وسوديم جماعتي براي اعتلاي فرهنگ مردم بدون چشمداشتي تلاش مي كنند ستودني اند گاهي نه به عمدبلكه مشكلات فراوانيكه در اينگونه برگزاريها وجود دارد نواقصي به چشم مي خورد.اما وظيفه همه ما كمك هست تا ان نواقص را برطرف كنيم من نيز نيك ميدانم كه اين دوستان هم اينگونه عمل نميكننداماازحق نگذريم.تنها دستاوردشان نامي است كه ان هم در سياست بار ميدهد نه در فرهنگ.وگرچه خدمت به خلق رحمت است اما در نگاه امروزي نام وشهرت براي اين عزيزان جز زحمت چيزي ندارد گواه من حسين اسلامي ساروي اين پيرمردهميشه جوان- كيوس گوران-محسن پور-دكتر جهانگيري....همه وهمه اگرنامشان ناني هم به فزض داشته است همه انها باز در توسعه فرهنگ اين مزز وبوم هزينه مي شود.بيا تا گل برافشانيم ومي در ساغر اندازيم فلك را سقف بشكافيم وطرحي نو در اندازيم. اسب با بار ورنه دشت دلغشي من اسب چرخ درمه توپئ كشي.عشق تقديم همه شما

    • بهمن دیلمی پاسخ به این دیدگاه 8 1
      يکشنبه 10 اسفند 1393-9:54

      باشد که با اتحتد گیلان و مازندران همایشهایی از این دست در کل نقاط برگزار شود

      • دکتر سیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه 10 1
        شنبه 9 اسفند 1393-21:39

        جناب اسلامی عزیز با تشکر از زحمات شما و همکارانتان .از مطالبی که مرقوم فرمودید استفاده کردم تا ببینیم خدا چه می خواهد.خداوند به همه ما اراده برای کارهای ارزشمند عطا فرماید.

        • عبداللهیپاسخ به این دیدگاه 15 2
          شنبه 9 اسفند 1393-17:2

          من از زحمت چندین ماهه دکتر حسین اسلامی،دکتر رمضانی، دکتر درگاهی، دکتر آجودانی، دکتر کریمی، خانم خورشیدی،علی صادقی، استاد محمد نژاد،خانم شعبانی، و همه وهمه تشکر میکنم

          • شنبه 9 اسفند 1393-12:39

            باسلام همایش یعنی این علمی دقیق وهمه خوبیها چون مردان بزرگی ان را اداره میکردند بنده مازندرانی نیستم مهمانم در مرکز اسناد اما دیدم دکتر رمضانی زندگی اش رو گذاشت عاشقانه و صادقانه همکارانش در دبیر خانه شبانه روزی گار میکردند شما رو بخدا قدر این مردان بزرگ را بدانید

            • حسین اسلامی سارویپاسخ به این دیدگاه 26 7
              شنبه 9 اسفند 1393-8:35

              جناب دکتر شهابی
              1- بعد از ظهر تا انتها تشریف نداشتید.مجموعه مقالات شما نزد من است
              2- آقای دکتر نورائی اهل خمینی شهر و استاد دانشگاه اصفهان هستند، ایشان این چراغ را در کشور ما روشن کردند، ما این خدمت و تلاش ایشان را ارج می‌گذاریم او را پیشتاز این کار بزرگ می‌دانیم، ضمناً سر سپردگی به دانشمندان همان شاگردی کردن است. بد نیست، ما در این زمینه‌ی تاریخ محلی شاگرد ایشان هستیم، و این معرفت مازندرانی است که قدر دان بزرگان است . این فهم مازندرانی است.
              3- اگر شما همت کنید میزبانی سال بعد هم مازندران بگیرد، در بابل برگزار شود، خیلی خوب است، شجاعت عباس فخر حسین است ، من همراه هستم، بابل هم شهر و زادگاه و وطن من است، عالیه، چه پیشنهاد خوب.
              4- از هزینه آن نترسید، ما کمترین هزینه و پر فایده ترین همایش مازندران را در این سه دهه برگزار کردیم، چون سیاسی بازی نکردیم و اینکاره نبودیم، هدیه ما به مهمانان دو کیلو برنج مازندرانی بود، 60% هزینه ما همان یک ناهار اکبر جوجه‌ای بود،30% چاپ مجموعه مقالات، بریز و به پاش نبودبیشتر خدمات رایگان داشتیم.
              5- شهردار ی ساری و استانداری ، میراث آنهم بوجود دلاور و مرکز اسناد ملی مازندران کمک کردند، پیام نور اصلاً به وعده وفا نکردند، دانشگاه مازندران هم، چند نقطه ... من شخصا ً انتظارها داشتم که باز هم چند نقطه، علی صادقی همیشه همراه بودند، اینها را برای سال آتی گفتم که انشالله در بابل بشود

            • خروجی بالا ؟پاسخ به این دیدگاه 21 19
              جمعه 8 اسفند 1393-22:46

              خوب برگزار شد ! خوب پذیرایی شد! به راستی خروجی همین ها است ؟
              یکی از سخنرانان گفت :
              همه بلندپروازی مازندرانی ها در این است که مفتخریم زیر پرچم مقدس ایران هستیم»
              کدام بلند پروازی ؟ چرا بلند پردازی ؟
              پدران و مادران سرزمین ما والد پایه گذاران دودمان سلاطین در تاریخ ایران بوده اند ! جنبش های عظیم دینی و تاریخی در ایران را مازندرانیان آغازگر بوده اند ادب فارسی و زبان شعر فارسی را مازندرانیان امروز پاسداری می کنند . اگر ایرانی بودن مورد نظر است این تعارفات بی معنی آقای سخنران که خود مازندرانیند برای چیست ؟
              یکی بیاید و بگوید دانشگاهیان دانشگاه مازندران امروز کجا سیر می کنند ؟ اظهار لطف به هموطن محترمی از اصفهان هیچ اشکالی ندارد ولی گفتن این مطلب که ایشان پایه گذار گرایش تاریخ محلی اند گمراه کننده نیست ؟
              امیدوارم صاحب نظری پیدا شود نه فقط از چگونگی اجرای مراسم و نحوه پذیرایی و شیرینی خوب و موسیقی خوب و غذای خوب بلکه از اصل مطلب و از حرفی تازه و گرهگشادر مورد تاریخ مازندران از این کنفرانس برایمان بنویسند .

              • شنبه 9 اسفند 1393-8:37

                با شرکت در چندین همایش و ... در مازندران دیگه یقین پیدا کردم دوستان مازندرانی در تجلیل و اعلام تشکر همیشه اغراق میکنند. نمونه اش هم این همایش بود.

                • شنبه 9 اسفند 1393-7:50

                  این مطلب شما دوست عزیز بوی شوونیسم می ده. مازندران مم نیست آقای عزیز، ایران مهم است. دوم این که بخواهیم یا نخواهیم رشته تاریخ محلی در اصفهان پایه گذاری شده و دانشگاه اصفهان خاستگاه ان است. اصفهان هم جزو ایران است. متاسفانه برخی پژوهشگران ما غرق در شوونیسم هستند و تعصبات قومی کورشان کرده. حق این است که 10 مقاله خارجی رسید و خارجیها برای استان ما مقاله نوشتند. نزدیک به 80 مقاله م از محققان غیرمازندرنی رسید. کتاب همایش هم 700 صفحه شد که ارزشمند است. بعضی ها چون توانایی نوشتن مقاله را ندارند یا مقاله انها رد شده است این حرفها را می زنند. من در جریان قبل و بعد از همایش هستم. علالی برگزار شد و مسئولان هم تشکر کرده اند.

                • جمعه 8 اسفند 1393-21:27

                  در سالن بودم. خیلی استفاده بردم. همه سرجاش بود. همایشی مسئول ذلیل نبود و و جه علمی آن حفظ ماند. موسیقی خوب بود. پذیرایی عالی بود.سخنرانی ها خوب بود. پنلها جالب بود. لذت بردیم. آقایون بیایند یاد بگیرند همایش خوب یعنی چی؟ از اطلاع رسانی شما تشکر می کنم. از طریق فیس بوک مازندنومه متوجه شدم و امدم ساری

                  • دکتر سیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه 5 14
                    جمعه 8 اسفند 1393-15:2

                    در مجموع خوب بر گزار شد باید از سیاستگذاران و مجریان تشکر کرد.پیشنهاد اول : با توجه به گستردگی تاریخ مازندران در ابعاد مختلف ؛ که در همایش روز گذشته فرصت پرداختن به هم آن ابعاد فراهم نشد در سال آینده دومین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران در یکی دیگر از شهرهای مازندران بر گزار شود و از الان برنامه ریزی شود .دومین پیشنهاد : در عین اینکه رابطه تان را با دانشگاه اصفهان ادامه بدهید خیلی به آن ها متکی نباشید و سعی بفرمائید تا حدودی استقلالتان را حفظ نمائید. با تشکر مجدد از زحمات مسئولین همایش و خدا قوت باد

                    • شنبه 9 اسفند 1393-8:49

                      دربارۀ استقلال موافقم ولی معنی استقلال امیدوارم قطع رابطه نباشد. از بیانات شما هم استفاده بردیم

                    • جمعه 8 اسفند 1393-10:0

                      من از نظم جلسه خوشم اومد.هرچند فقط سالن خیلی سرد بود.شیرینی محلی هم خوشمزه بود.به نظرم دختر آقای نورایی اگر مقاله نمی خواندند خیلی بهتربود.چون تنها یک متن ترجمه شده آن هم به صورت خلاصه خواندند که حتی مدیرکل میراث فرهنگی هم تعجب کرد.پروفسورنورایی یه طوری از مقاله ای که دخترش می خواست بخواند تعریف کرد ما فکر کردیم چه مقاله ای باشد...........!


                      ©2013 APG.ir