تعداد بازدید: 4509

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 18 فروردين 1394-11:26

از آمریکا تا ایران

مراسم تشییع جنازه استاد علی باباعسگری پنج شنبه برگزار می شود

مراسم تشییع جنازه استاد علی باباعسگری -پژوهشگر و جغرافی دان برجسته مازندرانی- ساعت 10 صبح پنج شنبه در گلوگاه برگزار می شود+متن پیام های تسلیت دکتر منوچهر ستوده+ دکتر پیروز مجتهدزاده+ علی قاسمی+ ربیع فلاح+ دلاور بزرگ نیا+ لطف الله آجدانی+ امام جمعه، نماینده و فرماندار بهشهر(ویرایش دوم)


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: هشتم فروردین ماه امسال استاد علی باباعسگری -پژوهشگر تاریخ و جغرافیای بهشهر- در سن 83 سالگی در آمریکا درگذشت.

از این پژوهشگر و نویسنده توانا و بنام آثار متعددی در حوزه ایران شناسی، بهشهرشناسی و جغرافیا و نقشه برداری برجا مانده است.

طبق وصیت استاد عسگری، پیکر او در گورستان سفیدچاه در شرق استان به خاک سپرده خواهد شد.

در همین راستا برنامه تشییع جنازه زنده یاد علی بابا عسگری اعلام شد. بنا به اعلام خانواده آن مرحوم و هماهنگی های به عمل آمده با ستاد بزرگداشت این استاد برجسته، مراسم تشییع جنازه ساعت 10 صبح روز پنج شنبه 20 فروردین ماه از مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان گلوگاه به مقصد گورستان تاریخی سفید چاه(اسبه جا) در هزار جریب برگزار می شود.

مراسم وداع با این شخصیت برجسته علمی نیز ساعت 18 روز چهارشنبه 19 فروردین ماه در پارک ملت بهشهر برپا می شود.

 حضور مردم، فرهنگ دوستان و مسئولان در این مراسم و ادای احترام به مقام علم و دانش و 6 دهه خدمات بی شائبه فرهنگی استاد عسگری به منظقه و کشور است.

*چند پیام تسلیت

پس از درگذشت استاد علی باباعسگری برخی از مسئولان و فرهیختگان مازندرانی پیام های تسلیتی صادر کردند.

دکتر منوجهر ستوده -استاد دانشگاه و مولف ۵۲ جلد کتاب و اثر ۱۰ جلدی از آستارا تا استراباد- در پیام تسلیت خود چنین آورده:

بنام حضرت دوست

خبر درگذشت دوست شفیق و مهربان سال های دورم جناب اقای علی بابا عسگری موجب تاثر شد. خاطرات فراموش شده ام از پس یک سده زندگی، در این مجال اندک به سختی قابل یاداوری است، اما هرچه هست لبریز از روزهای هم نشینی و مصاحبت در سفر و حضر می باشد.

خدمت فرهنگی ایشان در دهه ی چهل به بعد و اثاری که از ایشان به یادگار مانده است مرجع دانشجویان و پژوهشگران این روزگار است. امیدوارم همت نسل حاضر در تکریم از بزرگان فرهنگی به بقای تاریخ ایران زمین و ماندگاری این سرزمین دیرسال مدد رساند.

دکتر منوجهر ستوده
۱۳۹۴/۱/۱۶

***

علی قاسمی - مدیرکل آموزش و پرورش مازندران- هم در پیام تسلیت خود چنین آورده:

درگذشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر علی بابا عسگری، صاحب نظر در تاریخ و جفرافیا موجب تاثر و تالّم گردیده است. آن شخصیت فرهیخته، سال‌های متمادی عمر خود را در نگارش و تالیف آثاری ماندگار و فاخر در زمینه های جغرافیا و تاریخ سپری نمود و در شناساندنِ درست و علمی نواحی و یادمان ساختنِ مطالعات علمی و دانشگاهی و ثبت تاریخ شفاهی و مطالعات میدانی برخی از مناطق ایران کوشش های بسیار نمود که همواره در اذهان مردمان این دیار به یادگار خواهد ماند.

با کمال تاسف و ضمن همدردی با خانواده محترم و بازماندگان ارجمند این مرد نکونام و تاثیرگذار، از سوی فرهنگیان استان مازندران مراتب تسلیت و تعزیت خود را به محضر همه عزیزانی که در این مصیب با کمال تاسف و ضمن همدردی با خانواده محترم و بازماندگان ارجمند این مرد نکونام و تاثیرگذار، از سوی فرهنگیان استان مازندران مراتب تسلیت و تعزیت خود را به محضر همه عزیزانی که در این مصیبت، سوگوارند، تقدیم می دارم و از درگاه لایزال پروردگار متعال برای آن مسافر آسمانی، رحمت و غفران واسعه را مسئلت می نمایم.

***

در همین راستا دکتر پیروز مجتهد زاده -استاد دانشگاه های سازمان ملل و لندن، مدیر موسسه مطالعات بین المللی یوروسیک لندن و از دانشمندان و مفاخر به نام ایرانی و بین المللی مازندران-  یام تسلیتی به این شرح صادر کرد:

به نام خداوند جان و خرد

آگاهی یافتن در دیار بیگانه از درگذشت اندوه بار دوست و همکار هم رشته و هم ولایتی ارجمندی چون شادروان علی بابا عسگری برای همچو منی نمی تواند سخت اندوه بار نباشد. نام آن شادروان برای من یاد آور روزهایی است که او در خانواده بزرگ جغرافیا خوانان و جغرافیا دانان ایرانی جایی بس ارزشمند برای خود دست و پا می کرد. با آرامی و آرامشی که ویژه شخصیت علمی او بود به هموندان می آموزاند که آموزاندن خود بر آموزاندن دیگران برتری دارد.آموخته هایش گرامی باد چون شادی روانش آرزوی خویشان و دوستان و همکارانش است.

پیروز مجتهدزاده
لندن – 14 فروردین ماه 1394

***

دلاور بزرگ نیا -مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران- هم پیام تسلیتی به این شرح صادر کرد:

هوالحکیم
 این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست/ روزی رخش ببینم وتقدیم وی کنم

 خبر تلخ بود و ناگوار که تنها سه واژه داشت:«استاد عسگری درگذشت.»
شش دهه تلاشِ پیوسته در مسیرِ دانش و خرد از این محقق خستگی ناپذیر،چهره ای جهانی با جهانی از دانسته های مازندران و ایران؛ساخته بود.
شوربختانه بزرگ مردی دست از زندگی شست و به دیار باقی شتافت که قدر و شأن والایش به درستی شناخته نیست و خدمات علمی اش به حدوافی معرفی نشده است.
برماست که در پاسداشت خردورزی،در یادمان مردان فرهیختۀ دیار کهن مازندران بکوشیم.
استاد عسگری دانشمندی بی ادعا،سرشار از ناگفته ها، پر از دانسته های بی شمار در حوزۀ تاریخ و جغرافیا بود که بار سفر را بربست و پرواز را تجربه کرد آنچنان که مانیز خواهیم رفت اما بی شک آثار ماندگارش تا ابد چراغ راه دلدادگان فرهنگ و تمدن ایران و مازندران خواهد ماند.یادش گرامی،روانش پرنورباد!
 
دلاور بزرگ نیا
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مازندران

***

لطف الله آجدانی نیز در پی درگذشت استاد علی بابا عسگری پیام تسلیتی به این شرح صادر کرد:

به نام خداوندگار قلم 

درگذشت استاد فرزانه و دانشمند فاضل روانشاد زنده یاد دکتر علی بابا عسگری مورخ و جغرافیا دان برجسته مازندران موجب تاثر و تالم گردید.

استاد عسگری نمونه ای فاخر از اهل پژوهش  و از مواریث ارزشمند عرصه علم و فرهنگ در مازندران است. زنده یاد استاد عسگری که عمری را وقف خدمت به پژوهش و علم و فرهنگ کرد، نمادی همیشه ماندگار از فرزانگی و فرهیختگی است.

ایشان چراغی همیشه فروزان در عرصه پژوهش است که با مرگ خاموش نخواهد شد. اما از یاد مبریم که استاد عسگری ها را آن گاه که در قید حیات اند باید قدرشناخت و ارج نهاد و بر صدرشان نشاند.

این ضایعه بزرگ را به جامعه ی پژوهشی و فرهنگی مازندران و بازماندگان آن زنده یاد تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای آن روانشاد رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جزیل مسلت می نمایم.

روحش شاد و راهش پر فروغ و یادش ماندگار

لطف الله آجدانی - تاریخ نگار و مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری مازندران

***

 فرماندار، امام جمعه و نماینده شهرستان بهشهر و نکا و گلوگاه نیز به همین مناسبت پیام تسلیت مشترکی به این شرح صادر کردند:

انا لله و انا الیه راجعون
«و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی،جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکونی، آغازی بی پایان را می سراید»
در کمال تاسف با خبر شدیم استاد فرزانه، صاحب اندیشه وقلم، نویسنده ، معلم و مورخ فرهیخته مرحوم “علی بابا عسگری” دارفانی را وداع گفت. این استاد گرانقدر که عمر گرانبهای خویش را صرف تحقیق ، پژوهش ، خدمت به فرهنگ و تاریخ مرز و بوم مازندران بویژه شهرستان بهشهر در کتاب تاریخی "اشرف البلاد" و دیگر آثار خود نموده است.
اینجانبان برخود لازم می دانیم این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان و همه نویسندگان و مورخان تسلیت عرض نموده و  از خداوند متعال برای ایشان  طلب مغفرت و برای خانوادهمحترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم.

سید عربعلی جباری امام جمعه شهرستان بهشهر- احمد علی مقیمی نماینده مردم شهرستانهای بهشهر،نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی - محمد تقی نورزاد فرماندار شهرستان بهشهر

***

 انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو هم که در شرق استان فعال است، به مناسبت درگذشت استاد علی بابا عسگری، پیامی به این شرح صادر کرد:

«هوالحی»

به روز واقعه تابوت ماز سر و كنيد             كه مي رويم به داغ بلند بالايي

در آستانه لب باز کردن شکوفه ها، خبر ناگهانی درگذشت پیشکسوت تاریخ و جغرافیای شرق مازندران، استاد علی بابا عسگری باورکردنی نبود. بی شک نقش بی بدیل استاد عسگری در معرفی این ناحیه ی بزرگ و تاریخی با کتب ارزشمند، بهشهر (اشرف البلاد)، جغرافیای مفصل هزارجریب و نقشه هزارجریب نقطه عطف تحقیقات تاریخی – اجتماعی براساس مطالعات کتب برجای مانده و مشاهدات میدانی می باشد. فرزندان معنوی استاد عسگری با تاسی از آن فرزانه ی برومند، چراغدار این قافله خواهد شد. انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو این ضایعه بزرگ فرهنگی را به مردم  گرانقدر کشور و جامعه ی فرهنگی مازندران تسلیت عرض کرده و برای روح بلند آن دانشمند فقید، علو درجات را از درگاه خداوندی آرزو دارد.

انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو

***

ربیع فلاح جلودار -استاندار مازندران-هم با صدور پیامی درگذشت این استاد بی بدیل حوزه جغرافیا را تسلیت گفت. که اصل پیام به این قرار است:

 

*مطلب مرتبط:

این شرح بی نهایت

استاد علی بابا عسگری درگذشت

مازندران هم بیمار است



    ©2013 APG.ir