تعداد بازدید: 6537

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 13 بهمن 1394-9:35

بازدید از کتابخانه ی تابان دهک بابل

تابان؛ کتابخانه ای عمومی با همت شخصی

کتابخانه تابان در 1390 خورشیدی با سرمایه ی شخصی رضا غلامپور در زمین خودش و در راستای گسترش فرهنگی و هنری راه اندازی شد.


  مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمد موسوی: یکشنبه 11 بهمن 1394 به همت انجمن یاوران زمین بابل، انجمن دوستداران حافظ – دفتر بابل و همراهی و یاری جامعه کوه نوردی بابل و گروه فرهنگی ورزشی سیمرغ بابل به دیدار کتابخانه ی تابان دهک بابل رفتیم.

کتابخانه ی تابان در 1390 خورشیدی با سرمایه ی شخصی  رضا غلامپور در زمین خودش و در راستای گسترش فرهنگی و هنری راه اندازی شد و به روی همه ی دوستداران کتاب و فرهنگ و هنر باز است.

 آقای غلامپور کتابخانه را با معماری زیبا و نمای بیرونی آجر به نام بانوی فقیدش تابان نام گذاری کردند. کتابخانه ی تابان از 1393 در زیر مجموعه ی کتابخانه های عمومی کشور ثبت شد.

برادر بزرگ خانواده، مهدی غلامپور،  خدمات درخشانی به دهک چون: یاری رسانی برای آب آشامیدنی روستای دهک، وقف 4 هکتار زمین شالیزاری برای عمران و آبادی دهک، در اختیار قرار دادن زمین مدرسه، مهد کودک و شرکت تعاونی، ساختمان مسجد و حسینیه انجام داد. از یادگارهای تلاش او زمین ورزشی روستای دهک است.

ساعت 30/16 با یک مینی بوس و تعدادی خودروی شخصی خود را به دهک رساندیم و با خوش آمدگویی صمیمانه و گرم آقای رضا غلامپور، مهندس پژمان غلامپور مدیر کتابخانه و چندتن از بستگان شان روبرو شدیم.

مجری برنامه با خواندن غزل زیبای حافظ :

زلف آشفته و خوی کرده و خندان لب و مست         پیرهن چاک و غزل خوان و صراحی در دست

برنامه را آغاز کرد و یاد آقای مهدی غلامپور و تابان خانم را گرامی داشت و برای روان آنان آرزوی آرامش کرد و در ادامه گفت: "هر روزه سیگنال های منفی زندگی، بیماری و مرگ عزیزان، روان ما را آزرده می سازند. در آن سو، زاده شدن یک کودک در خانواده و رسیدن کارت پیوند عروسی عزیزان، سیگنال های امیدبخش زندگی شخصی اند. در زندگی اجتماعی نیز چنین است. گشایش کتابخانه، مدرسه و بیمارستان نقش های درخشان و امیدآفرین در زندگی دارند و دریچه هایی روشن به سوی دانایی، خردمندی  و عشق اند".

دکتر سیف الرضا شهابی سخنران برنامه بود. او در سخنان کوتاهی به پیشینه ی آموزش و کتابخانه در بارفروش و بابل پرداخت و از نقش میرزا محمد شفیع -صدر اعظم فتحعلی شاه- که از پدری اصفهانی و مادری بندپی بود، برای تبدیل بارفروش ده به شهر بارفروش گفت.

سخنران در ادامه از آقا حسن بادکوبه ای، اردشیر برزگر، احمد صابر، محمدرضا درخشان و عباس جهانیان به عنوان بنیانگذاران، پیشگامان و گسترش دهندگان کتابخانه و کتابخوانی در بارفروش و بابل به نیکی یاد کرد و کار آقای رضا غلامپور را در راستای کارهای ارزنده ی پیشنیان ارزیابی کرد و گفت: " بابل اکنون از دو کتابخانه ی عمومی شهیدان نجاریان و آیت اله روحانی بهره می برد و جا دارد که نیکوکاران در این راه بیشتر گام بردارند و چون آقای رضا غلامپور و آقای دکتر شافی برای برپایی کتابخانه های دیگر بکوشند".

در ادامه رضا غلامپور با بیان خاطراتی از کودکی و سختی های آن دوران، غم از دست دادن پدر و نقش پدرانه ی برادر بزرگ در زندگی، شعر محتسب و مست پروین اعتصامی را خواند و از چگونگی آشنایی با این شعر و جستجویش برای یافتن دیوان پروین اعتصامی سخن گفت و همگان را به روزآمد بودن و کوشش در راه دانایی فرا خواند.

او سپس سه جلد کتاب " اوراقی چند از دفتر زندگی من" را به نمایندگان انجمن ها و گروه ها هدیه داد و نزدیک به دویست جلد کتاب نیز به کتابخانه ی تابان هدیه داده شد.

برنامه ی پایانی اجرای موسیقی بومی مازندران بود که هنرمندان جعفرزاده، یدالهی و عمادی اجرا کردند.


  • پنجشنبه 15 بهمن 1394-10:41

    اگر در هر روستای بالای 150-200 خانوار توسط افراد خیر به جای هزینه های غیر لازم که در اصل پول هدر کردن است کتابخانه ای تاسیس شود می توان تا حدودی به آینده کتابخوانی امیدوار شد.

    • یکی از حاضرینپاسخ به این دیدگاه 2 0
      سه شنبه 13 بهمن 1394-15:4

      مجری برنامه اقای سید محمد موسوی بود و دکتر شهابی هم راجع به تاریخ کتابخانه در بابل خیلی جالب سخنرانی کرد .برنامه خیلی جالبی بود اقای غلامپور 90 سال سن دارد و علاقمند به کارهای فرهنگی است .

      • سه شنبه 13 بهمن 1394-10:12

        با درود به اقاي غلامپور چنين كار ارزشمندي را انجام داد و اميدواريم ديگران از او تبعيت كنند و در روستاها كتابخانه تاسيس كنند تا نوجوانان و جوانان با كتاب و كتابخواني بيشتر اشنا بشوند. كتاب بهترين سرمايه است .


        ©2013 APG.ir