تعداد بازدید: 4862

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 15 فروردين 1395-12:44

باز هم حمله به پیکر نیمه جان حسینیه خلیلیان بابل

چرا دستگاه قضا واکنش نشان نمی دهد؟!

در اقدام تازه، درست زمانی که بابلی ها به علت بارندگی، سیزده بدرشان را با خانه نشینی سپری می کردند، لودرهای مخرب به جان آخرین اثر تاریخی ثبتی شهر افتاد/ چرا دستگاه قضایی در برابر شکایت های مکرر اداره میراث نسبت به این اقدامات سریالی هیچ واکنشی نشان نمی دهد؟


 مازندنومه، سرویس اجتماعی: زمستان سال گذشته خانه قاجاری خلیلیان بابل بارها خبرساز شد.

به گزارش مازندنومه، نخستین بار در تاریخ هشتم دی ماه 94 هیات امنای اداره اوقاف به تخریب سقف این بنای ارزشمند اقدام کرد که با حضور یگان حفاظت میراث شهرستان بابل و نیروی انتظامی این حرکن متوقف و شکایتی علیه متهمان تنظیم شد.

پس از آن با وجود فشار رسانه هاف این بنا بارها در روزهای تعطیل و شب هنگام تخریب شد.

خانه خلیلیان در که بین امامزاده ه قاسم و سه راه سنگ پل در بابل قرار دارد در تاریخ 25 آذرماه 94 ثبت ملی شد.

اما در اقدام تازه، درست زمانی که بابلی ها به علت بارندگی، سیزده بدرشان را با خانه نشینی سپری می کردند، لودرهای مخرب به جان آخرین اثر تاریخی ثبتی شهر افتاد.

بر اساس این گزارش، باز هم در یک روز تعطیل هیئت امنای منتخب اداره اوقاف، تلاش دوباره ای را برای تخریب این حسینیه قاجاری آغاز کرد و اگر اطلاع رسانی دوستداران میراث نبود اکنون چیزی از این بنای ارزشمند باقی نمی ماند. با تلفن های مردم به پلیس 110 و حضور به موقع نیروی انتظامی در محل، از تخریب بیشتر بنا جلوگیری شد.

ماجرای تخریب حسینیه قاجاری خلیلیان که حساسیت های زیادی را بر انگیخته است، باعث شد در نخستین ساعات انتشار خبر تخریب، شماری از مسئولان خود را به محل حادثه برسانند.

حضور اباذری رییس اداره میراث بابل و یگان حفاظتش، بیژنی شهردار بابل و معاونش، کاشی عضو شورای شهر و دابوئیان مدیرعامل سازمان آتش نشانی در کنار خبرنگاران و دوستداران نگران میراث بابل، از اهمیت این موضوع حکایت دارد.

  آخرین حمله هیئت امنای منتخب اوقاف، منجر به باز شدن قفلی شد که رئیس اوقاف بابل به در ورودی این اثر تاریخی زده بود تا سرنوشت بنا بر اساس تفاهم نامه 15 اسفند 94مشخص شود.

در این تفاهم نامه که به امضای روسای دو اداره اوقاف و میراث فرهنگی، حجت الاسلام ناصری نماینده بابل در مجلس و حسین بیژنی شهردار بابل رسید، مقرر شده بود که اداره میراث و اوقاف کارشناس دادگستری مرضی الطرفینی را با نظارت ناصری جهت تایید قابل مرمت بودن بنا تعیین کنند و در صورت تایید قابل مرمت بودن توسط این کارشناس، شهرداری بابل اعلام آمادگی کرد به شرط رفع مشکل تنگی معبر که برای ساکنان محل مشکل ساز شده بود در هزینه های مرمت مشارکت کند.

در همین راستا اداره میراث در موعد مقرر طی نامه ای بیش از ده کارشناس دادگستری را به اداره اوقاف معرفی کرد و در حالی که دوستداران میراث منتظر تصمیم رئیس اوقاف بابل بودند هیئت امنای منتخب میراث در فرصت تعطیلی روز 13 فروردین باز هم برای تخریب اقدام کرد.

سوالی که برای مردم فرهنگ دوست بابل بی پاسخ مانده این است که چرا دستگاه قضایی در برابر شکایت های مکرر اداره میراث نسبت به این اقدامات سریالی هیچ واکنشی نشان نمی دهد!

*مطالب مرتبط:

اوقاف خانه خلیلیان بابل را تخریب کرد

ماموریت: 6 بار تخریب خانه حاج آقا جونی

 


  • دوستدار میراث فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 3 0
    دوشنبه 16 فروردين 1395-2:56

    در دی ماه 1394 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در نامه‌ای به استاندار مازندران خواستار مراقبت از این اثر شده بود.
    در نامه مسعود سلطانی‌فر آمده است: در اجرای بند(ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساس‌نامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ـ تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی خانه خلیلیان واقع در استان مازندران، شهرستان بابل، بخش مرکزی، شهر بابل، بین امام‌زاده قاسم (ع) و سه‌راه سنگ‌پل، کوچه هادی 16 که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 31368 مورخ 1394/9/25 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ابلاغ می‌شود.
    این اثر تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی می‎شود همچنین مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تایید و نظارت این سازمان ممکن می‎شود.

    • دوشنبه 16 فروردين 1395-1:51

      هل من ناصرا ینصرنی؟

      • دکتر سیف الرضا شهابیپاسخ به این دیدگاه 2 0
        يکشنبه 15 فروردين 1395-21:59

        یک خانه و این همه ماجرا.
        واقعا هرج و مرج بر این شهر حاکم است . هر شخصی هر کاری دلش بخواهد انجام می دهد .هر بیننده و شنونده ای تاسف می خورد از این وضعیت اسفناک.
        تا کی می خواهد این وضع ادامه داشته باشد .دنیا در سایه نظم پیشرفت کرد و ما می خواهیم با بی نظمی و نا بسامانی به کجا برسیم .
        همه مسئولین ریز و درشت شهر دخالت می کنند و شهروندان هم اظهار نظر می کنند باز اوضاع بر بی سامانی جلو می رود .
        مشخص نیست چه شخص یا نهادی یا اداره ای باید تصمیم نهائی را بگیرد و به این غائله خاتمه بدهد .


        ©2013 APG.ir