تعداد بازدید: 4216

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 6 مرداد 1395-22:52

شکار یک قلاده پلنگ دوساله در کیاسر؛

پیمانکار جنگل را نابود می کند، شکارچی حیات وحش را

 یک قلاده پلنگ دو ساله در مناطق جنگلى خالخیل توسط شکارچیان شکار و کشته شد/ در تعقیب و گریز ماموران با شکارچیان متخلف، یکی از آنها دستگیر شد/ از وقتی شرکت بهره بردار جنگل با احداث جاده پایش به منطقه باز شده، رفت و آمد برای شکارچیان هم آسان تر شده است.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، سید روح الله شجاعی: حوالی ظهر چهارشنبه ششم مرداد ماه، نیروهاى یگان محیط زیست پارک ملى کیاسر مازندران حین گشت زنى در مناطق جنگلى و آزاد حاشیه پارک در منطقه خالخیل، به حضور یک موتورسیکلت بدون راکب مظنون شدند.

ماموران بعد از گشت زنی و زیر نظر گرفتن منطقه با لاشه ماده پلنگی دو ساله مواجه شدند که توسط دو شکارچی متخلف از پای درآمده بود.

این دو شکارچی متخلف که تلفنی از حضور ماموران در منطقه آگاه شده بودند، با رها کردن لاشه پلنگ نگون بخت که حدود دوسال سن داشت، پا به فرار گذاشتند.

سید جلال موسوی در تشریح این اتفاق تاسف بار گفت: همکاران ما بعد از اطلاع از موضوع در تعقیب و گریز با شکارچیان متخلف، موفق شدند یکی از آنها را دستگیر کرده، به همراه موتور سیکلت تحویل مقامات قضایی دهند. مظنون اصلی به همراه اسلحه شکاری متواری شده و تلاش برای دستگیری او ادامه دارد.

در همین زمینه یکی از اهالی روستای ول آغوز تاکید کرد: اولین بار نیست که حیوانات منطقه به دام شکارچیان غیر مجاز می افتند و از وقتی شرکت بهره بردار جنگل با احداث جاده پایش به منطقه باز شده، رفت و آمد برای شکارچیان هم آسان تر شده و به راحتی با وسایل نقلیه موتوری به عمق جنگل نفوذ می کنند.

وی ادامه داد: احداث جاده توسط پیمانکاران سازمان جنگلها که به منظور بهره برداری از جنگل احداث می شود، علاوه بر نابودی درختان و به خطر انداختن امنیت زیستگاه ها، مرگ حیات وحش را نیز به دنبال دارد.


  • چهارشنبه 31 شهريور 1395-14:45

    یک پیمانکار جنگل به بهانه احیا و بهربرداری وارد عرصه جنگلی می شود ودهها کیلومتر جاده می زند با عرض تخریبی 20الی 50متر حساب بفرمایید چقدر بهربرداری می کند چقدر احیا می کند و چقدر هم بی جهت بر اراضی شیب دار و غیرذالک ترانشه می زند و سنگ ریزی می کند اصلاقرار نیست جنگل جاده بشود اونهم سنگریزی بعدها بیاینداین جاده را ترانزیتی کنند به بهانه های مختلف و این نمونه در منطقه لفور شسوادکوه مشاهده می شود راهی به درازای 30کیلومتر با عرض تخریبی کنده کاری بلدوزرها 30الی 50متر و بهربرداری و سیم کشی بی حد مرز افتاب خرج لحیم چه کسی باید جلوی این هارا بگیرد ..

    • علی اکبر قاسمی گل افشانیپاسخ به این دیدگاه 10 0
      پنجشنبه 7 مرداد 1395-11:31


      چند روز پیش فراغتی دست داد و به عادت گذشته راه جنگل‌های گل‌افشان ( قائم‌شهر ) را در پیش گرفتم. به تاربسود ( از مناطق جنگلی روستای گل‌افشان ) که رسیدم آرزو کردم که ای کاش نمی‌رسیدم و تاربسود را این‌گونه ویرانه نمی‌دیدم. به قول ما مازنی‌ها لَم لِوار ( گیاه تیغ‌دار تمشک ) تمام تاربسود را فراگرفته‌است و آدمیزادی نمی‌تواند از آن‌جا عبور کند. باید به شعور و خرد ( ؟ ) دست‌اندرکاران منابع طبیعی احسنت و آفرین گفت. آن‌ها به بهانۀ احیای جنگل جلوی گاو و گوسفند را گرفتند و در عوض نفس جنگل را بریدند. آن‌ها گالش‌ها و جنگل‌نشینان را که حافظ و نگهبان جنگل بودند از جنگل بیرون کردند تا راحت‌تر به غارت جنگال بپردازند. من فکر می‌کنم خوکان و گرازان جنگل تاربسود به جان دست‌اندرکاران منابع طبیعی دعا بکنند که محیط امن و حیاط خلوتی برای آن‌ها ساختند. همۀ ما دست روی دست گذاشتیم فقط به آن‌ها نگاه کردیم. تازه کارگران ما نیز با دریافت شندرغاز مزد آن‌ها را در اجرای نقشۀ شومشان یاری کردند.

      • پنجشنبه 7 مرداد 1395-17:46

        یکی از اقدامات جاهلانه دوران ما بیرون کردن دام جنگلی( گاو مازندرانی ) از جنگل و سپردن جنگل به اره موتوری بهره برداران بی رحم که لنگه کفش ما در بیابان ایران یعنی جنگل های شمال ایران ارا برباد داده اند. یکی دیگر از کارها در ردیف کار های خبط ،به راه انداختن کارخانه چوب و کاغذ بود آن هم در دل حساس ترین و با ارزش ترین اراضی شالیزارری در کنار تجن . که پانصد هکتار از گرانقیمت ترین اراضی شالیزاری شمال ایران را با سنگ و بتن پوشاند . جنگل های شمال ایران را به عنوان منابع چوب و کاغذ نباید نگاه کنیم این منطقه را از چشم طمعکاران چوب خوار و دزدان طبیعت دور نگهداریم .


      ©2013 APG.ir