تعداد بازدید: 4159

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 9 مهر 1396-22:30

دبیر حزب اعتدال و توسعه مازندران:

همه می خواهند استاندار شوند/ رزومه کسی را به تهران نبردم

مهدی قاسمی: همه می خواهند استاندار شوند در حالی که ما فقط یک استاندار نیاز داریم/ شهروندان مازندرانی در انتخابات 92 تمام قد برای روحانی ایستادند و امتیازاتی را از دولت می خواهند، آقایان گزارش دهند که در طول 4 سال اخیر چه کردند، اینها نتوانستند حتی موضوع منطقه آزاد را مدیریت کنند و آن مسائل پیش آمد./ تیم مدیریت اقتصادی استان به فکر توسعه مازندران نیست. باید استاندار تغییر یابد و فردی در این مسئولیت قرار گیرد که به دولت اعتقاد راسخ داشته باشد/ من در حمایت از گزینه ای امضا نکردم و هیچ رزومه ای هم به تهران نبردم.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، سردبیر+کلثوم فلاحی: مهدی قاسمی از مردادماه سال 1394 به عنوان دبیر حزب اعتدال و توسعه استان مازندران منصوب شده است. در ادامه سلسله گفتگوها، سرویس سیاسی مازندنومه این بار میزبان این فعال سیاسی حامی دولت بود. در این گفتگو آرمان قلی نژاد سخنگوی حزب و خانم سعادتمند نیز حضور داشتند.

به عملکرد حزب متبوع تان در انتخابات بهار امسال جه نمره ای می دهید؟ چرا حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری امسال، ستاد مستقلی راه اندازی کرد؟ آیا حضور برخی اعضای این حزب در کابینه سبب این رانت شده است؟ آیا اصلا  این رانت را می پذیرید؟

حزب اعتدال و توسعه در سال 1378 زمانی در کشور به وجود آمد که گروه های چپ افراطی و راست افراطی حاکم بودند و نگاه زدودن تفکر مقابل را داشتند. گروهی از مدیران در آن برهه به خدمت مرحوم هاشمی رسیدند و کسب اجازه کردند تا تشکلی به نام اعتدال و توسعه راه اندازی شود. در سال 80 وارد انتخابات ریاست جمهوری شدند و در سال 84 از مرحوم هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. بعد از گذشت 15 سال حزب اعتدال و توسعه موفق شد در انتخابات سال 92 کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کند. این موفقیت زمانی نصیب حزب اعتدال و توسعه شد که کشور نیازمند تفکر اعتدالی بود.

زمانی که به دلیل سیاست های نادرست دولت گذشته، تمام دنیا علیه ما موضع گرفتند و اقتصاد موفقی نداشتیم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، فضای اجرایی کشور در اختیار دوستان اعتدال و توسعه قرار گرفت و منجر شد این حزب در دولت، جایگاه ویژه پیدا کند. اعدال و توسعه، حزب برآمده از دولت نیست، بلکه مثل بسیاری از احزاب موفق دنیا، دولت ساز بود.
حزب اعتدال و توسعه در انتخابات 94 هم با لیست اختصاصی که ارائه داد موفقیت کسب کرد. از لیست 12 نفره حزب اعتدال و توسعه در مازندران هم 8 نفر به مجلس راه یافتند.

در مورد تشکیل ستاد مستقل هم توضیح دهید.

در شورای راهبردی حزب به این نتیجه رسیدند که ستاد مستقل تشکیل دهند. به دلیل همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، بسیاری از کنشگران نظام مند سیاسی اصلاح طلب، بیشتر وقت خود را صرف انتخابات شوراها کردند. ضمن احترام به اینها تصمیم گرفتیم ستاد مستقلی برای ریاست جمهوری راه اندازی کنیم و از ظرفیت های حزب، استفاده شود. ضمن دائر کردن ستاد اعتدال و توسعه در همه شهرها، با ستاد مرکزی روحانی هم افزایی داشتیم.

جلسات حزب برای انتخابات ریاست جمهوری را از 10 فروردین 96 بر اساس وظیفه حزبی، شروع کردیم. رویکرد اعتدال و توسعه، نگاه اعتدالی است و از ظرفیت اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل، بهره می بریم. کسانی که برای کشور دل می سوزانند را نیروهای کارآمد نظام می دانیم. دولت و نظام برای مدیران این سرزمین هزینه می کند و نمی توان یک مدیر را به راحتی کنار گذاشت، این تفکر جهان سومی است که سرمایه ها را نادیده بگیریم.

اعتدال و توسعه حزبی نیست که بعد از رئیس جمهوری روی کار آمده باشد. کشور ما به این درجه از شعور و حاکمیت رسیده و دموکراسی حاکم است و مطمئن باشید دیگر به دوران افراطی چپ و راست برنمی گردیم.

احزابی مانند مشارکت و کارگزاران بعد از روی کار آمدن دولت وقت، تشکیل شدند. احزاب دولت های نهم و دهم هم چهارچوب حزبی نداشتند و گروه ها و محافلی بودند که در آن مقطع و با شروع به کار این دولت تشکیل شده بود و با پایان یافتن دولت دهم، خاموش شد. اعتدال و توسعه تفکری نیست که در 1400 خاموش شود و مطمئن باشید کسی را روی کار می آوریم و کلید آن از 92 روشن شده است.

1400 برای ما شروع یک بازی جدید است. شورای هماهنگی و سیاستگذاری اعتدالگرایان مازندران را برای انتخابات 98 طراحی کردیم.

رییسان حزب اعتدال و توسعه، مسئولیت هایی در کشور دارند. تصور نمی کنید داشتن پست و منصب، باعث می شود از کارهای حزبی عقب بمانند؟ و این که آیا از امتیاز منصب، به عنوان رانت برای حزب استفاده نمی کنند؟ هم چنین بفرمایید هزینه های حزب و ستاد از کجا تامین شد؟

معنی رانت چیز دیگری است. اگر از ظرفیت در دولت بودن برای حزب استفاده شود این به مفهوم رانت است در حالی که چنین نیست. زمانی مفهوم رانت معنا پیدا می کند که به جای ساعات کاری در دولت، این وقت را در حزب بگذرانند.

برای ستاد از هیچ امکانات دولتی استفاده نکردیم و هزینه ها را اعضای حزب به شکل شخصی تامین کردند. به دولت روحانی، قرابت و نزدیکی و اعتقاد قلبی داریم، زمان در حال از دست رفتن بود و وظیفه دانستیم ستاد را راه اندازی کنیم. شاید در برخی استان ها، همه گروه ها نمی خواستند با رئیس ستاد مرکزی کار کنند و دائر کردن دیگر ستادها در کنار ستاد مرکزی، به هم افزایی همه گروه ها و احزاب کمک کرد.

گمان کنیم از اواخر تابستان سال 94 فعالیت حزب شما در مازندران آغاز شد.

بله، در شهریور سال 94 حزب اعتدال و توسعه در مازندران شروع به کار کرد. یک ماه بعد، نخستین همایش استانی را با حضور آقای بانک برگزار کردیم. امروز هم نگاه ما بر این است که احزاب در تمام طول سال باید فعالیت داشته و فعالیت های خود را معطوف به ایام انتخابات نکنند. ما احزاب فصلی نمی خواهیم چرا که یکی از مشکلات در کشور، همین احزاب یکی دو نفره است که معنای کار حزبی را ندارد.

حزب اعتدال و توسعه توانسته در 90 درصد از شهرستان ها دبیران حزب و روسای شاخه جوانان را انتخاب کند و شورای شهرستانی تشکیل دهد. با برنامه ریزی منسجم، هدفدار و راهبردی پیش می رویم و انتخابات 98 را رصد می کنیم. در انتخابات این دوره از کسانی حمایت می کنیم که عضو حزب اعتدال و توسعه باشند و بتوانیم تعهدات زمان تبلیغات انتخاباتی کاندیداها را مطالبه کنیم.

متعهد نبودن اعضای لیست امید، نقل محافل است که با وجود تعهد به لیست اما با سیاستگذاری ها همراهی نمی کنند. به این درجه از آگاهی حزبی نرسیدیم وقتی برای ما این گونه هزینه می شود باید پاسخگوی تعهدات باشیم.

رویکرد دولت به احزاب، نگاه آزادی احزاب در چهارچوب قوانین است. بسط خانه احزاب از دیگر رویکردهای دولت است. یکی از ضعف هایی که در احزاب مازندران شاهد هستیم نداشتن دانش کافی سیاسی و آموزشی است که احزاب باید آموزش می دادند. حزب اعتدال و توسعه این رویکرد و طراحی را دارد که به تقویت این بخش بپردازد.

چرا مدیران بازنشسته ما باید هنوز بر سرکار باشند و نگذارند جوان 40 ساله به مدیریت دست یابد؟ چه گونه است که در ایام جنگ، جوان 22 ساله فرمانده لشکر بود و امروز نمی تواند مسئولیت بپذیرد؟ در حالی که جوان امروز از نظر تحصیلات، در سطح بالاتری نسبت به ایام جنگ قرار دارد و می تواند ارتباطات بیشتری با دنیا برقرار کند. اینها ضعف هایی است که باید حل شود، تا چه وقت باید منتظر باشیم استاندار بازنشسته باشد. چرا به دور از حاشیه ها از توانمندی جوانان کاری، استفاده نکنیم.



ما با جامعه دوقطبی مواجه هستیم و این وضعیت در فضای سیاسی یا ورزشی و دیگر عرصه ها مشهود است. به ندرت، گفتمان و یا موج سومی را شاهد بودیم. محسن رضایی مدتی خود را موج سوم می دانست که او هم راه به جایی نبرد. الان اعتدال و توسعه، خود را موج سوم می داند. این بحث هم وجود دارد که حزب اعتدال و توسعه بیشتر تفکر اصولگرایی دارد تا اصلاح طلبی. از سویی اعتدال یک ایده و تفکر است و نتوانست به گفتمان تبدیل شود. هر ایده و روشی که به گفتمان بدل نشود خظر اضمحلال آن وجود دارد. چه نظری در این زمینه دارید؟

گفتمان و حزب، متفاوت از یکدیگر هستند. اصولگرایی و اصلاح طلبی هم دو گفتمان است. ممکن است گرایش بعضی احزاب به اصولگرایی یا اصلاح طلبی باشد اما حزب، زیرمجموعه گفتمان قرار نمی گیرد. حزب چه در زمان انتخابات و چه اکنون، گرایش به سمت اصلاح طلبان دارد و نمی دانیم چه گونه ما را به اصولگرایی نزدیک کردند. می پذیریم که در گفتمان اعتدال ضعف وجود دارد اما به دنبال تقویت این بخش هستیم.

معتقدیم خاتمی و احمدی نژاد کارهای بسیار بزرگی انجام دادند. خاتمی در سیاست خارجی بسیار موفق بود و احمدی نژاد هم به دنبال آرمان های نخست انقلاب بود. با تفکر احمدی نژاد نمی توانیم دنیا را مدیریت کنیم، این تفکر اعتدالی است که می تواند دنیا را مدیریت کند.

با وجود فشارها، دولت کنونی موفقیت های بسیاری در برجام به دست آورده است. آمریکا اعلام می کند برجام بزرگ ترین کلاهی بود که سر این کشور گذاشته شده اما نمی دانیم چرا مخالفان دولت، از برجام به نیکی یاد نمی کنند در حالی که موفقیت بزرگ دولت است و آمریکایی ها هم به این موضوع اذعان دارند.

برجام از اتفاقات مثبت در دولت است. ما هر فصل یک سقوط هواپیما داشتیم در حالی که به برکت برجام، امروز ناوگان هوایی جمهوری اسلامی، نوسازی شده است. دولت هواپیما می خرد می گویند چرا هواپیما خرید و اگر هواپیماهای فرسوده قبلی، سقوط کنند می پرسند که چرا هواپیما سقوط کرد، این افراد، تکلیف خود را نمی دانند. تفکر یهودی در عالم تلاش می کند دولت روحانی را زمین گیر کند و عده ای در داخل، دانسته یا ندانسته، با این تفکر همراهی می کنند.

برجام برگ برنده ای است که در تاریخ ماندگار شده و دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی به دنبال زمین گیر کردن ایران هستند و این در حالی است که دنیا معتقد است ایران عملکرد خوبی در برجام دارد و می دانیم که سال 92 روحانی خزانه ای خالی تحویل گرفت.

گفته می شود چون قاسمی نتوانست به منصبی دولتی در استان دست یابد، برای همین به حزب اعتدال و توسعه رفت و منتقد ربیع فلاح شد. علت انتقادهای شما از فلاح چیست؟ تصور می کنید او در چه حوزه هایی ضعف دارد؟ خودش تصور می کند در پست استانداری ابقا می شود. شما چه نظری دارید؟

4سال سکوت کردم اما امروز، روزی است که می توانم حرف بزنم. سال 92 یک روز آقای فلاح من را به ستاد دعوت کرد. خودش مرخصی یک ماهه برایم گرفت تا در ستاد روحانی کار کنم. به عنوان معاون امور شهرستان ها در ستاد روحانی مشغول به کار شدم. امروز بسیاری از کسانی که مدعی هستند، در آن ایام، احکام خود را از دست من می گرفتند. از جناح های مختلف تهدید شدم اما عاشقانه و علاقه مندانه برای دولت روحانی کار کردم چون به تفکر اعتدالی، اعتقاد داشتم.

ما آغازگر جنبش روحانی در مازندران بودیم، روحانی پیروز شد و به دنبال این بودیم نیروی مجربی به استان بیاید و بتواند استان را از رکود و بیکاری نجات دهد. نمی دانم چه اتفاقی در آن برهه افتاد که منجر به انتخاب فلاح برای استانداری مازندران شد. البته کسانی که در پیروزی دولت نقش دارند انتظار است که به جایگاهی دست یافته و انجام وظیفه کنند. قطار دولت حرکت کرد و استان هایی توانستند سوار این قطار شده و هماهنگ با دولت، حرکت کنند. بعضی استان ها از این حرکت جا ماندند و افکار و عملکردی در برخی استان ها حاکم شد که همراه با عقلانیت و اعتدال نبود.

وادادگی بسیاری در مدیریت اجرایی استان دیدیم و در انتخابات اخیر هم شاهد بودیم بسیاری از مدیران اجرایی دولت در مازندران، با دولت همراه نبودند و در ستاد رقیب بودند. نمی شود نان دولت را خورد و به دولت، خیانت کرد. این ادبیات در هیچ جا پذیرفته نیست.

روزنامه ای در گزارشی، جذب سرمایه گذاری استان ها را ارزیابی کرده بود و دیدیم که مازندران در کجا قرار دارد. آقایان فقط برای ابقای خود تلاش می کنند و امتیازدهی فقط برای ابقا است.

شهروندان مازندرانی در انتخابات 92 تمام قد برای روحانی ایستادند و امتیازاتی را از دولت می خواهند، آقایان گزارش دهند که در طول 4 سال اخیر چه کردند، اینها نتوانستند حتی موضوع منطقه آزاد را مدیریت کنند و آن مسائل پیش آمد.

همه می خواهند استاندار شوند در حالی که ما فقط یک استاندار نیاز داریم. چرا نیروسوزی می کنیم و همدیگر را تخریب می کنیم. چرا نیامدیم یک وزیر از مازندران معرفی کنیم و چه اتفاقی افتاده که همه می خواهند استاندار شوند.

بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از رکود هدف گذاری اصلی است، اگر به این وضعیت تا 1400 پاسخ داده نشود خیلی از ظرفیت ها را از دست می دهیم. با این تیم مدیریتی نمی توانیم به اهداف دولت دست یابیم، تیم مدیریت اقتصادی استان به فکر توسعه مازندران نیست. باید استاندار تغییر یابد و فردی در این مسئولیت قرار گیرد که به دولت اعتقاد راسخ داشته باشد.
دولت، دولت 24 میلیونی است و آن 16 میلیون رای هم احترام  می گذاریم اما نباید در مدیریت ارشد دخالت کنند.

چون نظام حزبی توانمند در استان نداریم، سیستم فشل است و در بسیاری موارد نمی توانیم تصمیم بگیریم. این نگاه ها باعث می شود، دولت کسی را انتخاب کرده و به مازندران بفرستد و ما هم نمی توانیم اعتراض کنیم چون خودمان نتوانستیم به جمع بندی برسیم.



معتقدید ضعف سیستم مدیریت استان این است که از حامیان دولت استفاده نکرده است. این ابهام درباره شما مطرح است که بدون اینکه نظر هم حزبی های تان را جویا شوید به صورت شخصی، رزومه معاون سیاسی استاندار مازندران و شهردار ساری را به تهران بردید. این موضوع را تایید می کنید؟

یک روز می گویند قاسمی در فلان جلسه از فلان شخص حمایت کرده، در حالی که آن جلسه اصلا برگزار نشده، روز دیگر برگه ای را منتشر می کنند که قاسمی از فلان شخص حمایت کرده در حالی که من چیزی امضا نکردم. من هیچ رزومه ای به تهران نبردم، با وجود اینکه رزومه بسیاری از دوستان به دست من رسیده است.

عبوری شهردار جوان و توانمندی است، رحمان زاده بسیار با تجربه است، دکتر کریمی مله بسیار بااخلاق و توانمند و چهره علمی است اما ما فقط یک استاندار می خواهیم و نباید نیروسوزی شود.

ما در حزب، شاخص برای استاندار شدن تعیین کردیم، 21 شاخص نوشته شده و گزینه بومی و یا غیر بومی بودن را بر عهده دولت گذاشتیم.

در حزب ما هیچ گزینه ای مطرح نشده است، چراکه معتقدیم حزب باید شاخص ها را معرفی کند. بهتر بود نمایندگان مجلس هم گزینه ای معرفی نمی کردند، چرا باید برای دولت تعیین تکلیف کنند؟  این را هم در پایان عنوان کنم که حزب اعتدال و توسعه، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان استان نیست و قطعا در این شورا عضو نمی شود.

*مطالب مرتبط:

مجمع نمایندگان همگرا نیست/ ربیع فلاح اختلاف ها را بیشتر کرد

آقای رئیس‌جمهوری؛ حال مازندران نامساعد است

آقای رئیس‌جمهور! تدبیر و امید را به مازندران برگردانید

مجمع نمایندگان مازندران؛ سلیقه به مثابه شاخص

نامه حمایت از شهردار ساری را امضا نزدم/ باید به توافق برسیم، وگرنه تغییر ایجاد نمی شود

استاندار مطلوب مازندران چه کسی است؟

لزوم مرزبندی با مجاهدان و نمادهای «اقتصادي» اصلاح طلب

همه نگاه ها به سوی مجمع نمایندگان است

گزینه های جدی استانداری مازندران؛ دو اصلاح طلب، یک اصولگرا/ دکتر کریمی مله پیشتاز است

دکتر علی کریمی مله گزینه نخست اصلاح طلبان برای تصدی استانداری مازندران

دولت صدای مردم را بشنود/با مجمع نمایندگان مذاکره ای نشده است

استاندار آینده باید خوشنام و وفادار به سیاست های دولت باشد

استاندار آینده باید با گفتمان سیاسی ارتباط خوبی داشته باشد

مسئولان ستاد روحانی در مازندران گزینه های استانداری را انتخاب کردند

استاندار آینده مازندران باید بینش سیاسی داشته باشد

استاندار بعدی مازندران باید روابط بین الملل را فعال کند

6 نکته درباره استاندار آینده مازندران

مروری بر کنش های سیاسی مربوط به استاندار آینده مازندران

استاندار بعدی باید پاکدست، توانمند و اصلاح طلب باشد

خطر تحریف شاخص های استاندار مطلوب


  • سه شنبه 18 مهر 1396-7:37

    ببخشید شماها این اقارو میشناسید اصلا؟
    مازندران بدبخت فلک زده کارش به کجا رسیده هرچی تازه به دوران رسیده واسه خودشون نظر میدن!
    اقای رییس جمهور! ربیع فلاح رو بردار این مازندران بدبخت رو نجات بده!

    • يکشنبه 16 مهر 1396-7:38

      ...؟ الکی ادمارو بزرگ میکنین بخداااااااااااااا
      ...

      • پنجشنبه 13 مهر 1396-11:2

        شماها هم نون به نرخ روز میخورین درد ومشکلات مردم وجوانان استان روز به روز بیشتر وبیشتر میشه وشماها که وضعتون بهتر وبهتر شده برای ترس از آخرت بیایید خط بازی هارو کنار بگذارید وبه فکر خدمت باشین اینقدر سنگ دیگران رابرای منفعت مادی وگرفتن پست به سینه نزنین در این ماه محرم مانند امام حسین آزاده باشید به امید روزی که پست هارو بر اساس لیاقت ،شایستگی،توانمندی ودیانت به افراد واگذار نمایین.

        • پنجشنبه 13 مهر 1396-11:2

          تشکر از مصاحبه های خوب تان

          • پنجشنبه 13 مهر 1396-11:2

            خوب بود

            • چهارشنبه 12 مهر 1396-9:49

              از گرفتاریهای ما همین بس که بعضا - بلا نسبت برخی و بعضی - روی شما گلاب - نه درک درست از امور داریم ، و نه فهم درست از اقدام !
              همین عزیز ارجمند که حتما از سرِ دلسوزی ، به غم مازندران بر سر و صورت میزند ، قطعاً نمیداند که انتخاب و انتصابِ (مسئول و مامور) به چه متنظور و هدفی است و چرا اینهمه دلواپسی برای گماردنِ نا اهل به کاری وجود دارد که به گمان ، نه ( اهلِ کار) است و نه اهلیتی در او سراغ میشود !
              بله ، مازند نومه- پس از روی کار آمدنِ دولتِ اعتدال - در انتخاب استاندارِ مازندران ،اقدام و عملِ حرفه ای بسیار چشمگیر و قابل تحسینی داشته است . میگویم ( اقدامِ حرفه ای ) که جز این انتظار نبود ! ورودِ یک رسانه به چنین میدان را عمل به تکلیف میگویند و البته به تشخیص و تحقیق هم هست که مثلاً جانبِ کسی را میگیرد ولی مرحبا به صداقت او که به محض آگاهی از خروجِ فردِ موردِ نظراز تعریفِ خود ، رجوع به تکلیف را دارد و گفتنِ آنچه که ضرور می نماید .
              پس رشته سخن را از نقد و نظر به پرخاشگری و آلودن میانه بدل نکنیم که رندان را مجال داده ایم تا از آبِ گل آلود در میانه ، ماهی موردنظر را صید کنند.... و مباد آن روز !

              • بیچاره مازندرانپاسخ به این دیدگاه 6 1
                چهارشنبه 12 مهر 1396-8:43

                مازندنومه جان یادته وقتی ربیع فلاح خواست استاندار مازندران میخواست بشه شما چطور جان می دادی واسش؟ تمام سایتت شده بود بهار می آید.... ربیع می آید... عالم و ادم میگفتند ایشون توان نداره اما شما نظرات مخالفین رو حذف می کردید!
                حالا هم رفتی با یه نفر که اصلا معلوم نیست چیکاره مازندران هست مصاحبه کردی؟!
                بیچاره مازندران! بدبخت مازندران!

                • بیچاره مردم! (از همکاران مطبوعاتی)پاسخ به این دیدگاه 3 0
                  چهارشنبه 12 مهر 1396-9:21

                  آره ما یادمونه اون روزها. بعد مازندنومه گفت به ما پست و پول و وام و مجوز معدن و نمایندگی روزنامه و اینها بدهید. فلاح نداد و بعد اینها شدند دشمن اش!!! التماس تفکر برادر!

                • دوشنبه 10 مهر 1396-19:7

                  اخه دست تو كي رزومه ميده ...


                  ©2013 APG.ir