تعداد بازدید: 4044

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 24 اسفند 1396-9:9

عصر چهارشنبه با حضور مردم و مسئولان؛

جشن ثبت ملی نیشکر ریکنده برگزار شد

عصر چهارشنبه 23 اسفندماه، با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران و با مشارکت روستاییان، جشن ثبت ملی نیشکر روستای ریکنده قائمشهر برگزار شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: جشن ثبت ملی نیشکر ریکنده عنوان میراث معنوی، عصر چهارشنبه در مدرسه قدیمی این روستا برگزار شد.

ریکنده از روستاهای شهرستان قائم شهر است که نیشکرکاری در آن قدمت زیادی و هم اکنون 30 هکنتار مزرعه نیشکر در این روستا وجود دارد. نیشکر هم به شیوه های سنتی و مدرن استحصال می شود.

نیشکر این روستا نهم اسفندماه امسال توسط میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید.

در جشن ثبت نیشکر ریکنده بهروز کشاورز -سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران - درباره اهمیت ثبت میراث و گردشگری روستایی و بوم گردی در روستاها سخن گفت.

وی با قدردانی از دست اندرکاران برای به ثبت رسیدن نیشکر ریکنده، گفت : به ثبت رسیدن نیشکر ریکنده باعث توسعه گردشگری خواهد شد.

کشاورز از مسئولان ذی ربط حمایت از این محصول را خواستار شد و تصریح کرد: حمایت های مسئولان از محصول نیشکر در روستای ریکنده، علاوه بر آن که باعث توسعه گردشگری و بوم گردی در این منطقه می شود، اشتغال پایدار جوانان را هم فراهم می کند.

وی به ثبت ملی محصولات در استان مازندران اشاره کرد و افزود: گل گاوزبان منطقه جنت رودبار رامسر به ثبت ملی رسیده است و همچنین بنا است تا گل محمدی در منطقه دودانگه ساری به ثبت ملی برسد.

سمیه قاسمی طوسی -مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران- سخنران دیگر مراسم بود که درباره نقش زنان روستایی در اقتصاد خانواده سخن گفت.

وی نقش زنان در جامعه را بی بدیل اعلام کرد و افزود: بر این اساس زنان در رابطه با اقتصاد خانواده نقش موثری دارند، زیرا دوش به دوش مردان به کار و فعالیت مشغول هستند.

این مسئول با بیان اینکه انتظار من از زنان روستایی که دارای تحصیلات عالی هستند این است که به فکر شغل های دولتی نباشند، تصریح کرد: باید به فکر خلاقیت هایی در زمینه اشتغال خانگی و بوم گردی در منطقه خود باشید .

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با تاکید براینکه 30 درصد از مناصب مدیریتی در این استان را باید به بانوان اختصاص دهیم، گفت: در این راستا ما باید به سمتی برویم تا سند راهبردی داشته باشیم .

قاسمی طوسی با بیان اینکه زنان استان ما در زمینه هایی که فعالیت مدیریتی دارند باید مطالبه گری هم داشته باشند، افزود: سند راهبردی در حال تدوین و نوشته شدن است تا ما هم براساس این سند به مطالبه گری بپردازیم .

در این جشن حاج مصیب یعقوبی -نیشکرکار پیشکسوت و خواننده قدیمی این روستا- به همراه استاد احمد شفاهی -آخرین نجارسنتی منطقه که کلوادار سنتی را احیا کرد- تجلیل شدند.

تا کنون دو مستند به نام های «شکرپج» به کارگردانی حسن جعفری و «عشاق مزرعه نیشکر» به کارگردانی فرشاد فداییان بر اساس زندگی و کار نیشکر آقای یعقوبی و همسرش ساخته شده است. هم چنین فرشاد فداییان در حال ساخت مستند «استاد احمد و موریانه ها«» بر اساس زندگی و کار استاد احمد شفاهی است.

هم چنین با اهدای لوح از تلاش های خانم طوبی اصانلو -کارشناس واحد ثبت میراث فرهنگی مازندران- تجلیل به عمل آمد.

اجرای موسیقی محلی، چهارشنبه سوری سنتی، پذیرایی با آش آخرین چهارشنبه سال و آتش بازی بخش های دیگر این مراسم بود.

در پایان برنامه مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به همراه محمدنصیر متانی -رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قائمشهر- از سقانفار قدیمی ریکنده که سال 1384 به ثبت ملی رسید، هم چنین واحد بسته بندی محصولات غذایی پاک خزر ریکنده و کارگاه خانگی تولید و بسته بندی شیرینی های با ریشه نیشکر ریکنده بازدید کردند.

گفتنی است در این مراسم روسای اداره های فنی و حرفه ای، فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی قائم شهر، برخی کارشناسان و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی مازندران، ریییس مرکز خدمات جهاد کشاورزی قائم شهر و جمع دیگری از مسئولان محلی حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 


  • ابوالفضل بادپاپاسخ به این دیدگاه
    يکشنبه 19 فروردين 1397-19:16

    دلیل حذف روز ملی کوه دماوند از تقویم رسمی چیست؟
    کوه دماوند با ارتفاع ۵٬۶۷۱ متر در شمال ایران قرار دارد که به عنوان بلندترین کوه ایران و بلندترین قله آتشفشانی آسیا و دومین کوه بلندفلات ایران و خاورمیانه و بلندترین آبشار یخی در ارتفاع ۵۱۰۰ متر در جبههٔ جنوبی کوه دماوند مرتفع‌ترین آبشار خاورمیانه مطرح است. دماوند از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد.
    کوه دماوند سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و ۱۳ تیرماه به‌ عنوان "روز ملی کوه دماوند" ثبت شد.
    سوال اینجاست آیا در تقویم رسمی و ملی کشورمان 13 تیر ماه به نام روز ملی کوه دماوند گنجانده شده ؟ اگر شده دلیل حذف این روز در چیست؟


    ©2013 APG.ir