تعداد بازدید: 2856

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 21 خرداد 1397-7:51

نشست مدیران حوزه آب برگزار شد؛ آمارهای تکراری، حرف های همیشگی

نشست 3 مدیر حوزه آب در استانداری مازندران با ارائه گزارش عملکرد و مطالب تکراری گذشته برگزار شد و هیچ راه کار و بحث جدیدی در این حوزه مطرح نشد. در این جلسه گفته شد 50 درصد منابع آبی کم شده و درباره انتقال آب به سمنان هنوز وزارتخانه به نتیجه‌گیری نرسیده است. سد فنیسک هم حدود 8 تا 10 میلیون متر مکعب حجم مخزن دارد و در استان بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده داریم.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: نشست مدیران حوزه آب با حضور مدیران عامل آب و فاضلاب روستایی و شهری مازندران و شرکت آب منطقه‌ای مازندران در حالی در استانداری برگزار شد، که سه مدیر مربوط به این بخش تنها به ارائه گزارش عملکرد و هشدارهای تکراری در این زمینه پرداخته و هیچیک به ارائه راهکار و رهیافت کارشناسی در حوزه آب نپرداختند. این جلسه نشان داد مدیران حوزه آب مانند مردم در انتظار نشسته اند تا مگر معجزه ای بحران بی آبی را حل کند. گزارش ما را از این جلسه و آمارها و حرف های تکراری مدیران بخوانید.

*منابع آبی نصف شده است

محمدابراهیم یخکشی -مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران- در این جلسه گفت: اقتصاد و معیشت مازندران، اقتصاد آب پایه است و هم در کشاورزی و هم گردشگری نیازمند آب هستیم.

وی افزود: ۶میلیارد مترمکعب آب در استان داریم که از این میزان، ۱.۵ میلیارد مکعب آب زیرزمینی است و ۳.۴ میلیارد مترمکعب آب را الان استفاده می‌کنیم که معادل ۵۶ درصد آب‌های استان است.

این مسئول ادامه داد: حدود ۸۷ درصد از آب مازندران در حوزه کشاورزی، ۱۱ درصد آشامیدنی و ۲ درصد در صنعت استفاده می‌شود.

وی با بیان این که مازندران استانی است که از نظر توزیع مکانی منابع آب متفاوت است، تصریح کرد: شرق مازندان منطقه کم‌آبی است.

یخکشی با اشاره به این که در آب زیرزمینی بیش از ۸۰ درصد منابع را استفاده می‌کنیم و جایی برای توسعه بهره برداری از آب زیرزمینی نداریم، تاکید کرد: سعی ما در تهیه منابع جایگزین است تا این منبع آب تقویت شود.

وی افزود: در حال حاضر ۹درصد حجم آب به شکل ذخیره تامین می شود  که معادل ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان این که افق مهار آب‌های سطحی استان ۴۲ درصد و به میزان ۱۸۷۰ میلیون مترمکعب است، گفت:۱۰ سد در دست مطالعه داریم که ۱۰ درصد نیاز آبی را استان را تامین می‌کند

وی ادامه داد: در پایین دست سد شهید رجایی سطحی ۱۵ هزار هکتار شبکه مدرن داریم و افق ما ۲۰۰ هزار هکتار است.

یخکشی با بیان این که ۹۵ درصد منابع آب آشامیدنی از آب زیرزمینی تامین می‌شد، اظهار کرد: طرح جامع آب شرب و صنعت را تهیه کردیم و در استان ۹ مجتمع آب شهری و روستایی ایجاد شد و با این طرح جامع، ردیف‌های بودجه اختصاص یافت.

 وی با یادآوری این که رودخانه‌ها فرصت هستند، تصریح کرد: تراز مجوزهای صادره برای شن و ماسه خیلی کمتر شده و رودخانه در حال احیا است.

 این مسئول اذعان کرد: در شرایط محدودیت آبی هستیم و وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند این شرایط را مدیریت کند و ادارات و مردم باید کمک کنند.

وی افزود: ۵هزار میلیارد تومان طرح مصوب روی میز برای آب رسانی و سدسازی داریم. ۴۸۹ میلیون یورو هم از فاینانس استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت:۵۰ درصد منابع آبی کم شده است. پیش بینی می‌کردیم ۲۰ هزار هکتار به بخش کشاورزی نتوانیم آب دهیم اما الان وضعیت بهتر شده و نوبت‌بندی آب در شبکه‌های آب حاکم است.

وی درباره موضوع جنجالی روز مرکز استان اظهار داشت: سد فنیسک حدود 8 تا 10 میلیون متر مکعب حجم مخزن دارد و تاثیر آن بر روی سد شهید رجایی حدود 7 درصد است. سد شهید رجایی 150 میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد. در این زمینه با توجه به تقاضاهایی که استان سمنان از جاهای مختلف برای تامین آب داشت از جمله دریا، اعلام کردیم منطقه شرق منطقه کم آبی است و به ویژه اینکه سد شهید رجایی هم در پایین دست شبکه های زیادی دارد و این سد را از اولویت برنامه خارج کنند.

وی ادامه داد: اوایل بهار امسال مککاتباتی داشتیم و اخیرا استانداری هم پیگیری و نگرانی‌ها را منتقل می‌کند تا تصمیم درستی در وزارت نیرو و هیات دولت گرفته شود.

یخکشی افزود: درباره انتقال آب به سمنان هنوز وزارتخانه به نتیجه‌گیری نرسیده، استان متقاضی، مطالعاتی انجام و به وزارتخانه ارائه کرده است.

 * ۴۴ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم

ذبیح الله ذاکری -مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران- در این جلسه گفت: هفته گذشته به نوعی ۱۰ روز تعطیلی داشتیم. مسئولان استانی و نمایندگان کمک کنند که وقتی خدمات کشوری می‌دهیم اعتبارات هم کشوری باشد. مازندران باید برای جمعیت بیش از ۳ میلیونی برنامه‌ریزی کند.

وی افزود:۱۷ درصد جمعیت غیردائم  به همراه ۶۹۳ هزار و ۸۸۱ مشترک آب داریم.

ذاکری با بیان این که در حوزه فاضلاب هم عقب‌ماندگی تاریخی داریم، تصریح کرد: در این زمینه برخورداری ما ۱۳ درصد و در کشور ۴۶ درصد است.

این مسئول ادامه داد:۲۸۰ میلیون یورو از بانک توسعه اسلامی برای پروژه فاضلاب  قائمشهر، آمل، محمودآباد، رامسر و تنکابن اعتبار گرفتیم، پروژه های نکا، بهشهر و گلوگاه را شروع کردیم. پروژه های نور، ایزدشهر، رویان و فریدونکنار را هم در ردیف جدول بودجه سال ۹۸ آوردیم.

وی تاکید کرد: تصفیه‌خانه در ساری برای جمعیت ۱۰۵ هزار نفر در چند ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

ذاکری با بیان ااین که آب های سفره‌های زیرزمینی ما به سمت شوری می‌رود و سال گذشته در گلوگاه آب شیرین‌کن افتتاح کردیم، اظهار کرد: به سمتی می‌رویم که هزینه‌ها در حال چند برابر شدن است، آهن و منگنز آب هرچه به سمت غرب می‌رویم بیشتر است و اینها بار مالی را افزایش می‌دهد.

وی استدلال کرد:آب با کیفیت است و با هزینه به مراتب بیشتر از آنچه که تصور می‌شود، به دست مردم می رسد. مردم مازندران باید بپذیرند مانند دیگر استان‌ها کمبود آب و بارندگی داریم.

این مسئول افزود: سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار داشتیم که ۵۵ درصد اختصاص دادند الان ۴۴ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم.

ذاکری گفت: بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده داریم. اگر سالی ۱۰۰ کیلومتر بازسازی کنیم 17 سال به طول می‌انجامد. البته سال قبل ۷۵ کیلومتر اصلاح شبکه انجام دادیم. هدررفت آب مازندران در سال ۹۲ بیش از ۳۲ درصد بود الان به ۲۸ درصد رسیده است.

*باور نمی‌کنند در مازندران مشکل آب داریم
 
مجید عبداللهی -مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی- مازندران هم بیان داشت: خیلی از استان‌ها باور نمی‌کنند در مازندران مشکل آب داریم.

وی تاکید کرد: تغییراتی در ۱۵ سال گذشته اتفاق افتاد و این خشکسالی‌ها باعث شد ورود آب کمتر از خروج است، وضعیت بارش تغییر کرده و مانند قبل نیست. بارش برف به باران تبدیل شده و این باران هم مستمر نیست.

این مسئول ادامه داد: سطح آب زیرزمینی کاهش یافته و از ۱۲ لیتر به ۷ لیتر و در برخی چشمه‌ها از ۳ لیتر به ۱.۵ رسیده است. چشمه‌ها ها خشک شدند و یا دبی آب بسیار کاهش یافت.

عبداللهی افزود: چشمه‌ای داریم از ۴۰ لیتر آب بر ثانیه به ۱۰ لیتر رسیده، مردم باید بدانند کمبود آب سراسری است

مدیرعامل آب و فاضلاب روستای تصریح کرد: ۱میلیون و ۳۸۰ هزار نفر، معادل ۴۲ درصد جمعیت در روستاها هستند و اگر‌جمعیت شناور و فصلی را اضافه کنیم به ۵۰ درصد می رسد.

وی یادآور شد: ۶.۷ جمعیت روستایی کشور مربوط به مازندران است، ۲۴۳۳ روستای جمعیت بالای ۲۰ خانوار داریم که ۱۵۹۱ روستا زیرپوشش آب و فاضلاب روستایی است، در مجموع ۱۶۵۰روستا و آبادی را زیرپوشش داریم.

این مسئول ادامه داد: شاخص بهره‌مندی آب در سال ۹۲ به میزان ۶۸ درصد بود که سال ۹۵ به ۷۵ درصد رسید، متوسط بهره مندی کشور هم در سال ۹۲ به میزان ۷۶ درصد بود.

عبداللهی با بیان این که ۵۷۵ حلقه چاه و ۱۴۰۳ دهنه چشمه داریم، گفت: حجم کل مخازن ذخیره۲۱۸ هزار و ۹۰۳ مترمکعب است و ۲۰ هزار کیلومتر خط انتقال و ۴۲۰ ایستگاه پمپاژ داریم و ۳۷۱ مورد زیرپوشش ما است.

وی افزود:۷ آزمایشگاه میکروبی و ۶ آزمایشگاه شیمیایی و یک آزمایشگاه سیار در حوزه آب و فاضلاب روستایی مازندران فعال است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستای با اشاره به این که کیفیت آب خط قرمز ما است، اظهار داشت: ۴۱۷هزار و ۱۸۶ فقره انشعاب نصب شده داریم.

وی بیان کرد: سال ۹۲ به تعداد ۲۵۲ پروژه نیمه تمام داشتیم و ۱۶۰ پروزه را تا سال ۹۵ به بهره برداری رساندیم. الان ۴۳۲ پروژه نیمه تمام داریم ، در ۲ سال گذشته۲۳۱ روستا را از آب آشامیدنی بهره‌مند کردیم.

این مسئول تصریح کرد: قیمت آب هر مترمکعب ۱۵۰۰ تومان برای ما تمام می‌شود و برخی روستا به ۴هزار تومن می‌رسد اما از مردم ۲۰۰ تومان می‌گیریم.

وی درباره مسمومیت در کلاردشت گفت: چیزی را از مردم پنهان نمی‌کنیم و تناقض‌گویی نداریم، شبکه بهداشت اعلام کرد عامل مسمومیت ویروس بود. این ویروس حتی با ۱۰ ppm کلر هم از بین نمی‌رود و معلوم نشد عامل آن چیست. ۲تا ۸دهم ppmاستاندارد است کلر به ۲ppmرساندیم تا جلوی انتقال گرفته شود.

عبداللهی ادامه داد: روستاهایی هم که زیرپوشش ما نبود و برخی روستایی که تحت پوشش ما بود هم برخی ویروس نداشتند و بعضی ویروس داشتند. در نور و ویروس با کلر رفع نمی‌شود.

وی افزود: تصفیه‌خانه خوبی در غرب داریم، سال گذشته ۲ میلیارد تومان برای فیلترهای این تصفیه‌خانه هزینه کردیم.

 

 


  • يکشنبه 27 خرداد 1397-8:46

    با سلام و خدا قوت... من با خط اول مقدمه و یا یادداشت کوتاه شما که در ابتدای خبر آمده است، کمی مخالفم... این نشست برای ارایه راهکار برگزار نشد بلکه سه مدیر آبی که به نوعی با یک موضوع در ارتباطند در یک جلسه با هم حضور یافتند تا به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دهند، اینکه در آن جلسه حرفهای تکراری زده شد و یا راهکاری ارایه نشد باید به نوع پرسش خبرنگاران رجوع کرد، طبیعی است سوالات پرمغز و چالش برانگیز، مدیر را وادار به بیان حرفهای جدید و راهکارهای جدید می نماید که متاسفانه در بسیاری از جلسات خلا این امر از سوی خبرنگاران پرتلاش احساس می شود.

    • مجیدشیرزادسوادکوهیپاسخ به این دیدگاه
      جمعه 25 خرداد 1397-12:26

      درود برجناب جویباری،خطیرکوه را بخاطر منابع آب همراه بامراتع کم نظیرش بدون هیچ مقاومتی واگذار کردند به سمنان،حالا سرچشمه تجن وشیرین رود را میدهندوفردا سرچشمه هراز را به تهران جالب آنکه عطش تند سمنان آب سد نمرود فیروزکوهراهم میبلعد،رانت رییس جمهور پروری وامنیتی خیز بودن بدترین توجیه برای کارهای غیرکارشناسی وبحران آفرین برای فردای ماست

      • بیایید تا درس بگیریم !پاسخ به این دیدگاه
        پنجشنبه 31 خرداد 1397-9:4

        بسیار به جاست اگر زمان واگذاری هر کدام از این بخش ها که واگذار شدند همراه نام استاندار و نماینده پارلمان و فرماندار وقت ناحیه تنظیم تا در معرض دید و قضاوت مردم باشد . بیایید تا درس بگیریم . استدعای ما اینست که مازند نومه مساعدت کند . بی هیچ ملاحظه ای !

      • چهارشنبه 23 خرداد 1397-16:59

        در جوانسالیهای روزنامه نگاری ، روزی ضمن ارائه خبرِ مربوط به خودکشیِ یک مهندس برق به سردبیر ، دل آزرده از این حادثه که شرحش به قلمِ من رفته بود ، ازوی دبیر خواستم مرا برای تهیه گزارشهائی ازین دست معاف کند ! و جنابِ ایشان به سُخره فرمودند : غمت مباد که تا کسی نمیرد ، خبری زنده نمیشود...!
        و حکایتِ امروزِ ما چنین است که به واقع ، قانع به مرگِ آب و جنگل و فرهنگ و اخلاق و.... هستیم تا دفتر و دیوانِ ما به نگارش در آید و خبرهامان را هم با تیترهائی از قبیلِ (آمارهای تکراری ، حرفهای همیشگی ) انتشار دهیم اما هرگز در پیِ چرائیِ بروزِ حادثه بر نیامدیم - یا دم دست تر از چند مسئولِ محلی ندیدیم که یقه ی قلم در بابِ کم و کسری شان میدرانیم !!
        استدعا میکنم بدواً نگاهی داشته باشید به همین ( آمار های تکراری......) که به زعم گزارشگر ارجمند و دوستِ دیر ساله ام بدل به ( حرفهای همیشگی) شدند و بعد بپرسیم که چرا - راستی چرا به هر از گاه مجال ، چند مسئول را مینشانیم و گوش به ( حرفهای همیشگی) آنان میسپاریم ؟
        جنابِ مدیر عاملِ آب منطقه ای میگویند پنجاه درصد منابع آبی کم شد و همه باید کمک کنند .
        جنابِ مدیرعامل آب روستائی میگویند 432 پروژه نیمه تمام دارند .
        جنابِ مدیر عاملِ آب شهری میگویند فقط پنجاه و پنج درصدِ اعتبارِ مصوب تخصیص پیدا کرد و ایشان چهل و چهار میلیارد تومن به پیمانکاران بدهکارند.
        خُب ، وقتی به این شمار پروژه نیمه تمامِ آبی داشته باشیم ، یعنی اینکه پیمانکار را سرِ کار گذاشتیم - دستگاه ستادی اعطای اعتبار را متوقف کرد - پولِ طلبکار را ندادیم - ورشکست اش کردیم - دادِ مردم را هم در آوردیم و اسمش را گذاشتیم تنشِ آبی !
        شما خیال میکنید مدیرِ منطقه به اعجازِ مدیریت اش میتواند رفع اینهمه نقیض کند ؟
        تازه ، آنچه در بالا آمد بخش کوچکی از مضیق است که ناهمراهیِ طبیعت و ناهماهنگیِ مردم را هم باید ملحوظ داشت .
        من نمیدانم چه عادتِ مذمومی ست که همیشه خواسته ایم بارِ امانتِ ( انفال ) - نعمات و مواهبِ طبیعی : آب - خاک - جنگل - هوا و..و.. بر دوشِ چند (مسئولِ ذیربط) مصون و محفوظ بماند ؟همین روزنامه نگار یا فلان قاضی محترمِ محکمه قضا یا حضراتِ روحانیونی که بر منابر سخن نقد میکنند و قلم میرانند و حکم میدهند ، نقشی به حفظ انفال ندارند ؟ شما میدانید بر اساسِ مقررات مربوطه ،( متجاوزان، به حریمِ آب - جنگل -....) حتی تعزیر به تازیانه میشوند ؟ آیا شرم ندارد که برای متعدیِ عنفِ حریمِ طبیعت ،اقامه دعوی حقوقی بشود ؟ و مامورِ حفظ انفال را به ضرب و شتم ببرند یا گلوی او را ببُرند...!؟
        بله ، بعضاً فشارهای سیاسی حتی دست و بالِ مدیرِ منطقه را چنان می بندد که او باید از نظرِ کارشناسی خود هم عدول کند .... شما منکرِ این امر هستید ؟ مسئله سد فلان جا یا انتقالِ آب به بهمان شهر ریشه در اینگونه اعمالِ قدرتِ از بالا دارد که همه شما دستتان به صد نشانه پر است...!
        میخواهید ( حرفهای همیشگی) نشنوید ؟ خوب است که بسراغِ دیگران بروید نه همینانِ معذوری که به باره باره شرح اعتذار دادند ولی شما به شنیدنِ آن عادت کردید....!
        شرایط اقلیمی و آب و هوائی مضایقی ببار آورد - محدودیتهای اعتباری مزید شد - و ما ... و ما....و ما نشسته ایم و سهمی نمی پذیریم که مسئولِ واقعی حفظ این میراثِ گران هستیم و دستگاههای اجرائی را مقدم بر اعمال و رفتارِ خود میدانیم..! بدین تفکر ، خدا عاقبتِ ما و سرزمینِ معصومِ ما را حفظ کند ....

        • سه شنبه 22 خرداد 1397-13:13

          اینها اظهارات یک مدیر سست و فاقد قاطعیت در حوزه ی مربوط به خودش است، به جای اینکه با استمساک به اهرمهای سلبی جلوی این پروژه را بگیرد به محاسبه میزان آب دزدیده شده و نسبتش با حجم آب سد شهید رجایی پرداخته است. خیلی دردآور هستش که برای حفظ سمت مدیریت گذرا، یک انسان اینقدر ضعیف... باشد. "وی درباره موضوع جنجالی روز مرکز استان اظهار داشت: سد فنیسک حدود 8 تا 10 میلیون متر مکعب حجم مخزن دارد و تاثیر آن بر روی سد شهید رجایی حدود 7 درصد است. سد شهید رجایی 150 میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد. در این زمینه با توجه به تقاضاهایی که استان سمنان از جاهای مختلف برای تامین آب داشت از جمله دریا، اعلام کردیم منطقه شرق منطقه کم آبی است و به ویژه اینکه سد شهید رجایی هم در پایین دست شبکه های زیادی دارد و این سد را از اولویت برنامه خارج کنند."
          سوال اصلی من اینست که چه دلیلی وجود دارد که ما برای تامین آب سمنانی که با خدعه و نیرنگ سیاسیون ایجاد شده است، اینقدر سینه چاکانه و فداکارانه به آب و آتش بزنیم؟ آیا حق همه ی مردم ایران نبود که از این حجم صنایع آب بری که با رانت در سمنان ایجاد شده است، برخوردار شوند؟
          تنها دارایی مازندران آب است، اگر همان را از دست بدهیم، از بچه هایمان، برده هایی برای اهالی کویر ساختیم.

          • این شوخی بردار نیست !پاسخ به این دیدگاه 2 0
            چهارشنبه 23 خرداد 1397-12:25

            تشکر از دقت نظر شما . این مساله شوخی بردار نیست . این جدا شدن این قسمت از استان از آن قسمت نیست . این گرفتن جان مردم است . این وضعیتی بد تر وناهنجار تر از بردن آب زاینده رود به کویر یزد برای کاشتن خیار است !! استفاده از آب دریا در صورتی که هزینه اش را به پردازند و در قسمت های نزدیک به ساحل و درون دریا آب شیرین کن نصب کنند شاید تا به آن اندازه نا مشروع نباشد . بیدار باشیم !


          ©2013 APG.ir