تعداد بازدید: 4576

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 16 ارديبهشت 1393-17:48

پیشنهادی برای حفاظت گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض

طرحی برای امروز

تردیدی نیست که سرمایه گذاری روی چنین برنامه‏ ای بسیار کم هزینه‏ تر و موثرتر از استخدام نیروهای انسانی نگهبان طبیعت خواهد بود.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، علی مراد خرمی(کارن تبری): چندی پیش دوست شاعرم، سید محمد هاشمی، یک نامه خیالی زیبا را با عنوان « تفنگت را زمین بگذار» از زبان یک قوچ، در سایت وزین «مازندنومه» منتشر کرد.

در بخش دیدگاه‏ ها برایش نوشتم: «وقتی بچه بودم، ترانه ای لری شنیدم که تفنگ را از کشتن آهو باز می داشت. «تفنگ حیفه که آهو بکشی، آهو قشنگه/ تفنگ حیفه بکشی، کوک کوهی رنگارنگه/ تفنگ بزه وه او دزد فراری... »

این ترانه در مهرورزی من با طبیعت، تاثیر فراوان داشت. شاید آن چوپان مسلح لر که باوجود از دست دادن تعدادی از گوسفندانش به پلنگ زیبا که به اقتضای طبیعت خود رفتار می کرد، شلیک نکرد، تحت تاثیر همین ترانه قرار گرفته بود.

شاید کوتاهی از ما هنرمندان است که به جد دست به کار نشدیم. اگر ماهم چنین ترانه هایی می ساختیم، شاید پلنگ نگون بخت تنکابن به آن مصیبت دچار نمی شد و فرهنگ چند هزارساله تبری ها شرمنده آفرینش نمی شد.»

به عنوان یک کارشناس فرهنگی و پژوهشگر فرهنگ مردم، به ذهنم رسید که به منظور نهادینه کردن فرهنگ بهداشت و حفاظت از محیط زیست و منابع سرشار و ارزشمند منابع طبیعی، همچنین جلوگیری از شکار بی‏ رویه گونه‏ های جانوری در خطر انقراض، اجرای طرحی موثر را به مدیر کل محترم اداره حفاظت محیط زیست پیشنهاد کنم.

جامعه درگیر طرح: کل جامعه هنرمندان و جامعه کودکان و نوجوانان

تامین هزینه طرح: گرفتن پشتیبان مالی(اسپانسر) و کمک‏ های استانداری و همکاری ادارات و سازمان‏ های درگیر، گروه‏ ها و انجمن‏ های مردم‏ن هاد مربوط و افراد خیر علاقه ‏مند و البته پشتیبانی رسانه‏ ها

شیوه اجرا 1- از آن رو که وجود باصفای کودکان آمادگی بیشتری برای نقش پذیری دارد، با همکاری آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مهد کودک‏ های وابسته به بهزیستی، فرهنگ حفاظت و لزوم احترام به محیط زیست را از راه طرح و اجرای فعالیت‏ های گوناگون فرهنگی، ادبی و هنری مانند قصه ‏گویی شعر و قصه نویسی، نقاشی و خوشنویسی، ساخت پویانمایی(انیمیشن) و فیلم و برگزاری نمایشگاه‏ های مشترک در وجود این آینده سازان نهادینه می‏ توان کرد.

2- با توجه به تاثیر فوق العاده‏ ای که آثار هنری از جمله شعر و موسیقی در برانگیختن خرد و عاطفه آدمی دارند، اداره یاد شده با انتشار یک فراخوان با کمک رسانه ‏ها، به ویژه سازمان صدا و سیما از هنرمندان بخواهد به آفرینش آثار هنری ، با موضوع لزوم حفاظت از محیط زیست و حمایت از حیوانات، به عنوان آفریدگان زیبای خدای مهربان و نشانه مهرورزی هستی با نوع بشر بپردازند. و این آثار با حمایت این سازمان و صدا و سیمای استان در دسترس مردم قرار گیرد. روشن است که تولید و پخش ترانه ‏ها‏یی با این موضوع، به زبان‏ های فارسی و تبری از رسانه ‏هایی مانند صدا و سیما تاثیر شگفت انگیزی در این فرهنگ‏سازی خواهد داشت.

منافع و ویژگی‏ های طرح 1- تردیدی نیست که سرمایه گذاری روی چنین برنامه‏ ای بسیار کم هزینه‏ تر و موثرتر از استخدام نیروهای انسانی نگهبان طبیعت خواهد بود.

2- از آن رو که با اجرای چنین برنامه‏ هایی فرهنگ احترام به محیط زیست در وجود تک تک افراد جامعه نهادینه خواهد شد، تاثیر و کارکرد آن درازمدت، بلکه ابدی خواهد بود.

3- اجرای این طرح، خواه ناخواه ، ادارات و سازمان هایی نظیر ارشاد اسلامی، حوزه هنری، بهداشت، میراث فرهنگی و گردشگری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان صدا و سیما، اداره منابع طبیعی، رسانه ها ، گروه‏ های مردم‏ نهاد و فعالان علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و ... را درگیر و ذهن بخش گسترده‏ای از جامعه را به خود مشغول خواهد کرد. در نتیجه شور و اشتیاق فراوانی در جامعه به ویژه هنرمندان بر انگیخته، به نشاط و بهداشت و سلامت جسمی و روانی جامعه کمک شایانی خواهد کرد.

نکته: چنانچه گستردگی جامعه درگیر، اجرای طرح را با مشکل مواجه می‏ کند، می تواند تنها در حوزه تاثیرگذار شعر و موسیقی محدود شود. ضمنا خوب است که مسوولان نیز با توجه به ظرفیت‏ های فراوان طبیعت و بهره برداری سالم و بهینه از این سرمایه‏ های هنگفت طبیعی مانند اشتغالزایی درست و مبتکرانه از راه‏ هایی نظیر گسترش خردمندانه صنعت گردشگری، کاری کنند که سود مادی و معنوی حفاظت بهینه از منابع طبیعی به مردم باز گردد تا سود و زیان کنش‏ های مردم برایشان قابل لمس باشد.

*مطلب مرتبط

تفنگت را زمین بگذار


  • سیف الله امرجیپاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 13 خرداد 1393-20:4

    قوت بخشیدن به این باور که حفظ محیت زیست نیاز به حفظ چرخه طبیعت و عوامل آن دارد ونهادین نمودن این موضوع در در ذهن وجان کودک مارا در این امر خطیر یاری می نماید استفاده از فعالیتهای فرهنگی بدون تردید بهترین روش برای رسیدن به مقصود است .بازگو نمودن ارزش و اهمیت عوامل زیست محیطی در قالب فعالیتهای فرهنگی و هنری وادبی و.... مارا به سر منزل مقصود خواهند رساند به امید آنکه همگی خودرا در این طرح زیبا شریک وسهیم بدانیم .بازهم از شما متشکریم.

    • محبوبه صرفیپاسخ به این دیدگاه
      جمعه 26 ارديبهشت 1393-13:25

      باعرض سلام
      من مربی کانون پروش فکری استان سمنان/شهرستان دامغان هستم طرح تاثیرگزارشماراخواندم وبسیارترغیب شدم که بنابرنظرشما امسال تابستان طرح درسی راتهیه کنم و بااستفاده ازفعالیت های مختلف فرهنگی مثل قصه گویی ،شعرخوانی ،مسابقات و... طرح حفاظت ازمحیط زیست رااجراکنم وانشاءلله آموزشی موثر برای کودکان داشته باشم .از طرح عالی ودلسوزانه ی بسیارسپاس گزارم .

      • نواز-رحمتیپاسخ به این دیدگاه 1 0
        دوشنبه 22 ارديبهشت 1393-17:46

        درود براستادگرامی
        همیشه زنده دلان دراندیشه ی زندگی خوب برای دیگرانند.طرح شما می تواندبسیارمفید باشد.

        • مهدی نجفیپاسخ به این دیدگاه 2 0
          دوشنبه 22 ارديبهشت 1393-11:2

          با عرض سلام خدمت استاد گرامی جناب آقای خرمی.
          دولت يا اجتماعات محلي ممکن است در وظيفه خود در حفاظت از محيط زيست و حیات وحش اشتباه کنند يا کم‌کاري کنند در صورت فقدان دولت قدرتمند شهروندان خودشان بايد بسيج شوند تا بتوانند از محيط زيست حمايت کنند. نمی توان شهروندان را مجبور به محترم شمردن محیط زیست کرد مگر آن که اين احترام از طريق آموزش به آن ها القا شود و کم هزینه ترین و موثرترین راه آموزش کودکان است.طرح پیشنهادی شما بسیار عالی و هوشمندانه است.

          • يکشنبه 21 ارديبهشت 1393-10:39

            درود بسیار به شما دوست فرزانه
            ازحسن سلیقه وانتخابتان مشعو ف شدم
            پایدار باشید

            • شنبه 20 ارديبهشت 1393-10:16

              بی شک از راه فرهنگ سازی در این زمینه می توان به اهدافی مانند طرح شما دست یافت.محیط زیست همان میراثی است که از ما برای ایندگان باقی می ماند.خوشحال می شوم قدمی در این راه بردارم

              • نداجلالیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                جمعه 19 ارديبهشت 1393-9:3

                سلام و عرض ادب!
                چنین پیشنهاد زیبایی از طرف آقای خرمی امید به ادامه ی حیات گیاهی و جانوری را زنده می کند
                باشد که مسئولین به چنین پیشنهادهایی توجه نمایند تا آینده ای تازه برای محیط زیست ما رقم بخورد

                • بهمن نشاطیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                  جمعه 19 ارديبهشت 1393-8:59

                  با سلام
                  طرح پیشنهادی جناب خرمی بسیار عالی است چرا که هزینه ی ای که امروزبرای این کار در نظرگرفته می شود سرمایه ای برای آینده است .

                  • يدالله پورپاسخ به این دیدگاه 2 0
                    پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-20:1

                    باعرض سلام و احترام خدمت شمااستاد گرامي.طرح زيباي شما را كه با نگاهي عاشقانه به اين موهبت الهي ارائه داده ايد مطالعه نمودم وبسيار دلشاد شدم.خوشحالم يك كانوني كه قلبش سرشار ازمهر به كودكان ونوجوانان اين سرزمين است چنين طرح زيبايي ارائه نموده است. من با تجربه اندكم در امور فرهنگي هنري و با عشق مادرانه به همه فرزندان اين مرزوبوم در اين راه ياريتان خواهم نمود.در پناه ايزد منان باشيد انشاالله

                    • مدافع حقوق انسانهاپاسخ به این دیدگاه 1 1
                      پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-14:35

                      داداش دمت گرم. یه طرحی برای رفع مشکل بیکاری و مسکن و ازدواج ما هم بده. دستت درد نکنه.
                      خدایاایران چقدر پیشرفت کرده آخه؟ طبیعی هم هست وقتی در کشور توسعه یافته ما نیازها در سطوح پایین برآورده شدند و همهچی آرومه!یه چنین طرحها و ایده های خلاقانه ای هم فرصت بروز پیدا میکنه!

                      • بهشت بانوپاسخ به این دیدگاه 2 0
                        پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-11:25

                        سلام . به نظر من هم طرح بسیار خوبیه و تاثیر خوبی هم داره . در کارگاه هایی که برگزار میکنیم به صورت جسته و گریخته به مساله دوستی با حیوانات و مهربانی به اونها پرداخته میشه اما به صورت منسجم و به هم پیوسته نیست که به یاری خدا و کمک شما روش کار میکنیم و حتما به نتیجه میرسیم

                        • سیدی از رامسرپاسخ به این دیدگاه 2 0
                          پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-10:54

                          سلام و درود فراوان بر انسانهای شریفی چون شما بسیار جالب و دلنشین بود یادمه چند سال پیش زمانی که برای دختر 4 ساله ام قصه ی ضامن آهو را گفتم آنجا که آهو با نگاهش و اشک چشمانش آزادیش را طلب می کند دختر کوچکم با بغض گفت : مامام کاش که هیچ صیادی نبود و همه حیوانات شاد و خوشحال بودن وتا به امروز حتی به مورچه ای آزار نرسانده و گاهی دور از چشم من در مسیر راهشان چند حبه قند می گذارد کاش نسل جدید را طوری تربیت کنیم که با حیوانات دوست باشند و به طبیعت احترام بگذارند و این امر محقق نمی شود مگر با تلاش هنرمندانی چون شما و دوستداران طبیعت سلامت و سربلند و پاینده باشید

                          • عمار فروزشپاسخ به این دیدگاه 2 0
                            پنجشنبه 18 ارديبهشت 1393-0:50

                            سلام
                            علمیراد همان دوست گرامی که دلسوزانه و فکورانه قلم می زند
                            خخدا یاریش کناد و دست حق نگهدارش

                            • کوهستان-پل سفیدپاسخ به این دیدگاه 2 0
                              چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393-13:53

                              با سلام از انجاییکه که اگاهی بسیار کم است اجرای این طرح مفید و تاثیر گذار است ما در بعضی صحبت هایمان در فصل زمستان با بچه ها در مورد شکار بی رویه گنجشکان و پرندگان دیگر داشتیم بچه ها با معصومیت خاص به ما نگاه می کردند و تازه دلشان می سوخت و با سکوت تمام به حرفهام گوش می کردند تا پیام رسان ما به پدرانشان باشندوتاثیر این صحبت ها را بوضوح دیدم و اگر قصه ای گفته شود و یا شعر با مفهومی خوانده شود قطعا بچه ها پذیرا خواهند بود و به والدین پیام را می رسانند

                              • سیدمحمد هاشمیپاسخ به این دیدگاه 4 0
                                چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393-13:12

                                سلام جناب خرمی عزیز!
                                این که هنر به خصوص شعر و قصه می تواند در هر دیدگاهی را در ذهن کودکان ماندگارتر کند نکته ی بجا و درستی است .اما متاسفانه بسیاری از نهادها دراین زمینه کوتاهی می کنند. این که هنرمند کار هنری در این زمینه انجام دهد و آن وقت کارش در پستوی خانه اش خاک بخورد چندان پسندیده نیست . کدام نهاد و سازمان های فرهنگی از کارهای هنری حمایت می کنند ؟ شما به کتاب های درسی سری بزنید . از اول ابتدایی تا چهارم دبیرستان حتی یک درس درباره ی رفتار با حیوانات و احترام گذاشتن به طبیعت و حیات وحش کار نشده است .
                                با این حال من فکر می کنم پیشنهاد شما جالب است . اگر به درستی اجرا شود و شعرهایی سروده شود و بعد این شعرها به ترانه تبدیل شود می توان امید داشت که در این راه موفق بود . من خودم یکی دو هفته ای است که مشغول نوشتن یک رمان نوجوان درباره ی حیات وحش ایران و مشکلات محیط بانان هستم . امیدوارم همین کانون شما یا محیط زیست مازندران از کارم حمایت کنند .

                                • چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393-12:36

                                  با سلام واحترام و تشکر ما از این طرح حمایت میکنیم وخوشحال میشویم در بخش هنری و فرهنگی کمک حال اجرای بهتر این طرح باشم .

                                  • علیرضاحکمتیپاسخ به این دیدگاه 4 0
                                    چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393-12:15

                                    باسپاس ازدوست نازنی وهنرمندجناب آقای خرمی
                                    این امرکه تحولات مختلف فرهنگی هنری وادبی ،هنرمندان مازندرانی رابه عنوان خادمان بی چون وچرای این حوزه متاثرازخودمی می نماید،امرمبارکی است.درهمه جوامع پیش قراولان حوادث مختلف،معمولا هنرمندان آن سرزمین اند.
                                    درهرصورت،دغدغه های هنرمندان به واسطه داشتن شاخک های حسی وعاطفی عمیق تر،می تواند مسئولین امررابیش ازپیش،رهنماباشد.امیدواریم بااستفاده بهینه از ارائه دیدگاههای کارشناسی دوست نازنین -جناب خرمی- وراهکارهای ارزشمندی که ایشان داشته اند،شاهدحفاظت بیشتروغنی ترازمواهب خداوندی درسرزمین باستانی مازندران باشیم.

                                    • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 7 0
                                      چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393-0:44

                                      با تشکر از جناب آقای خرمی . از پیشنهاد شما استقبال می کنیم :
                                      با توجه به تاثیر فوق العاده‏ ای که آثار هنری از جمله شعر و موسیقی در برانگیختن خرد و عاطفه آدمی دارند، اداره یاد شده با انتشار یک فراخوان با کمک رسانه ‏ها، به ویژه سازمان صدا و سیما از هنرمندان بخواهد به آفرینش آثار هنری ، با موضوع لزوم حفاظت از محیط زیست و حمایت از حیوانات، به عنوان آفریدگان زیبای خدای مهربان و نشانه مهرورزی هستی با نوع بشر بپردازند. و این آثار با حمایت این سازمان و صدا و سیمای استان در دسترس مردم قرار گیرد. روشن است که تولید و پخش ترانه ‏ها‏یی با این موضوع، به زبان‏ های فارسی و تبری از رسانه ‏هایی مانند صدا و سیما تاثیر شگفت انگیزی در این فرهنگ‏سازی خواهد داشت.

                                      • هدی کریم پاسخ به این دیدگاه 5 0
                                        چهارشنبه 17 ارديبهشت 1393-13:44

                                        با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی جناب آقای خرمی واقعا که درست و به جا مثل همیشه قلم زده اید. بی شک تاثیر گذاری آموزش در گروه سنی کودک و نوجوان و تاثیر انکار ناپذیراست .و بحق توجه به محیط زیست نیز یکی از رسالت های انسان های نیک روز گار چون شما می باشد؛امید است به مدد انسان هایی انسان ساز چون شما روزی برسد که طبیعت و حیات وحش دوستی جدایی ناپذیری با انسان ها داشته باشند و انسان خود را جزیی از طبیعت بداند و هر تهدیدو تخریبی را در طبیعت تهدید و تخریب خود بداند. باتشکرفراوان


                                      ©2013 APG.ir